چگونه کامپیوترمان را با استفاده از یک هارد دیسک کهنه بک آپ کنیم

  • 1388/7/8
  • سپهر خيري
  • 0

ما با کامپیوتر به دنیا نیامده ایم ( گرچه ممکن است در آینده چنین چیزی واقعیت پیدا کند)، اما یک چیز حتمی است و آن جمع کردن انواع کامپیوتر در طی سالیان عمرمان است. بعضی ها ممکن است تصمیم به فروش اپل 2 عتیقه شان در ای بای بگیرند. اما جداً،  همه ما یک چند سالی را با کامپیوتریا لپ تاپ مان در کنج تاریک آپارتمان سر کرده ایم. آیا جالب نیست که بعضی از آن قطعات سخت افزاری قدیمی را دوباره مورد استفاده قرار دهیم؟
پاسخ، اگر سطرهای بیشتری از این مقاله را خوانده باشید، مثبت است. بله ما می توانیم _ آن هارد درایو قدیمی لپ تاب یا کامپیوتر را عوض کنید _ بجایش یکی از این مارک های تازه و کاملاً ارزان را بگذارید یا نه خیلی آسانتر از یک مادگی کانکتور ATA  یا  SATA استفاده کنید که  خیلی راحت به یو اس بی  USB کامپیوتر وصل می شود.
واقعاً ، من یک نفر را می شناسم که که یک جفت از این درایو ها دارد و از آنها برای بک آپ کامپیوترش استفاده میکند. هر هفته او درایو را عوض می کند تا از فرسایش آن جلوگیری نماید _ و از آنجاییکه درایو ها در حالت آزاد بسیار آسیب پذیرند _ آنها را در یکی ار این ظرف های پلاستیکی مخصوص نگهداری مواد غذایی نگهداری می کند و آنها را در مشتی کاغذ باطله می پیچد. استفاده از این ظرفها ایده خیلی جالبی است چون از تبادل هوا جلوگیری می کنند و گرما و مقاوت الکترومغناطیسی خوبی هم دارند، در عین حال کاغذ های مچاله شده از صدم دیدن بر اثر فشار و ضربه های احتمالی و افتادن  جلوگیری می کند. خیلی از مردم مقدار زیادی از این وسایل را دور می ریزند، اما واقعاً به این مسئله فکر کنید _ شما چیزهای ارزشمندی را هدر میدهید و به انباشت زباله هم کمک می کنید.

how do i backup my computer

بیش از هر کار دیگر، سخت افزار را از جایش بیرون کشیده و آنرا با یک تکه پارچه نمدار تمیز نمایید. اگر قطعه مربوط به کامپیوتر است به سادگی می توانید این کار را انجام دهید . چون، در اغلب کامپیوتر ها برای بستن قطعات از پیچ های چهار سوی استاندارد استفاده می شود _ و شما به هیچ نوع ابزار خاصی احتیاج ندارید. فقط خیلی مواظب برق ساکن باشید. من از مکانیسم علمی آن زیاد سر در نمی آورم _ اما از بکار بردن پارچه های سخته شده از پلاستیک های پلیمری خودداری کنید ( مثل پارچه های پلی استر) چون این نوع پارچه ها تمایل به ریشارژ انرژی الکتریکی ساکن دارند. قبل جابجایی هر نوع قطعه داخلی بهتر است آنرا با یک تکه سیم لخت امتحان کنید.
وقتی به قسمت های داخلی پرداختید،پیچ درایو سخت افزار را باز کرده، اول به سمت راست و بعد به چپ بپیچانید، در ضمن از دست دیگرتان هم برای خنثی کردن فشار ویا وزن  استفاده کنید. وقتی قطعه آزاد شد، اتصال داخلی اش را قطع کنید. بدقت آن را وارسی کنید تا ببینید چه نوع کابل یا وسیله دیگری لازم است که بخرید.

how do i backup my computer

در مورد لپ تاب ها، این کار حتی ساده تر هم هست، اما معمولاً دستیابی به سخت افزار کمی سخت تر است ( مقصود تعیین محل آن است). قاعده کلی جستجو در گوگل است برای ” کارخانه سازنده + شماره مدل+ راهنما یا دفترچه راهنما یا راهنمای خدمات”. به خصوص در مورد مدل  لپ تاپ های قدیمی، لازم است باید با دقت بیشتری ابتداء لایه های پنل ها را و دیگر قطعات را بردارید تا با اطمینان قطعه سخت افزاری (هارد درایو) را بیرون بیاورید.
حتی اگر به دفترچه راهنمای کارختنه هم دسترسی داشته باشید، بازهم باید به راهنمای  MUO مراجعه کنید. موضوع دیگری که درایوهای قدیمی تر مربوط می شود کانکتورها هستند _ هرآداپتوری به این   ATA وحتی  SATA ports مینیاتوری پردردسر نمی خورد.

how to backup computer to hard drive

وقتی که قطعه مریض در امنیت کامل در داخل یکی از آن ظرفهای مخصوص غذا جا گرفت، وقت آن شده است که کارت اعتباری تان را بیرون کشیده و موارد زیر را در یکی از فروشگاه های فنی دلخاه تان جستجو نمایید: ”        “Connector Type” + “Dock” OR “Adapter” or “Cable” + “USB”.  .     اگر در آمریکا زندگی می کنید بدست آوردنش خیلی ساده است،در جاهایی مثل      Think Geek و   Amazon مقادیر متنابهی از این چیزها یافت می شود. آدمهای بد شانسی مثل من ممکن است مجبور ب سفارش اینترنتی آن شوند یا با به زحمت انداختن کارمندان یک فروشگاه محلی کامپیوتری آن را بدست آورند. وقتی کابل یا قطعه مورد نظرتان رسید، راست و ریس کردن نرینگی و مادگی کانکتور و بوم کار بسیار ساده ای است، حالا قطعه سخت افزاری کهنه شما عمر دوباره یافته است. بسته به به نوع پلت فرم یا انتخاب خودتان آن را با    NTFS, ext3 or HFS فرمت کنید و حالا دیگر همه چیز برای استفاده شما از      Time Machine , Back in Time (ماشین زمان و بازگشت به گذشته) یا هر نوع نتیجه ای و یا بکآپ دیگری آماده است .

منبع: makeuseof

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *