PDA چيست؟

  • 1388/7/12
  • ITTeach
  • 0

PDA يا منشي ديجيتالي شخصي نوعي کامپيوتر قابل حمل است که در اصل براي مديريت امور شخصي و کاري طراحي شده اند اما در طي ساليان اخير قابليت هاي زيادي به آنها اضافه شده است. PDA ها به نام هاي کامپيوتر هاي جيبي و يا Palmtop Computers نيز شناخته ميشود. PDA ها داراي کاربرد هاي مختلفي هستند : محاسبه – استفاده به عنوان ساعت و تقويم – بازي کردن – متصل شدن به اينترنت – ارسال و دريافت ايميل – ضبط صدا و تصوير – تايپ و يادداشت برداري – دفترچه آدرس ها و شماره تلفن – استفاده به عنوان راديو يا پخش کننده هاي موسيقي و همچنين استفاده به عنوان موقعيت ياب با استفاده از GPS .

pda

مدل هاي جديد PDA علاوه بر اين امکان استفاده به عنوان تلفن همراه و برقراري مکالمات تلفني را نيز فراهم ميکنند ضمن اينکه اين مدل ها مجهز به مرورگر هاي اينترنتي و سيستم هاي پخش انواع فايل هاي چند رسانه اي هستند. بيشتر PDA ها قادر به اتصال به اينترنت و شبکه هاي داخلي از طريق بيسيم و به صورت WiFi هستند. يکي از بارز ترين خصوصيات PDA ها داشتن نمايشگر هاي لمسي است.

تاريخچه :

لغت PDA براي نخستين بار در 7 ژانويه 1992 توسط مديرعامل وقت شرکت Apple آقاي John Sculley در نمايشگاه دستگاه هاي الکترونيکي مصرفي در لاس وگاس مطرح شد که به دستگاه Apple Newton اشاره ميکرد. اين لغت بعدها به صورت Palmtop و Palms نيز مطرح شد. Palm به معني کف دست است و منظور اشاره به کامپيوتر هاي کوچکي است که در کف دست قرار ميگيرند.

pda

خصوصيات بارز :

در حال حاضر چند امکان جزو خصوصيات بارز PDA ها محسوب ميشوند که از آن جمله : نمايشگر لمسي – قابليت اضافه کردن حافظه به صورت Memory Card – WiFi و بلوتوث است. يکي ديگر از قابليت هاي مهم PDA ها Synchronization يا به روز رساني اطلاعات با ديگر دستگاه هاي ديجيتالي است. اين قابليت باعث ميشود تا اطلاعات شما مانند دفترچه تلفن شما با کامپيوتر شخصي به روز رساني خودکار بشود و اطلاعات همزمان در هر دو دستگاه وجود داشته باشد. در PDA ها امکان نصب و اضافه کردن امکانات و نرم افزار هاي جديد نيز وجود دارد.

برخي کاربرد هاي PDA :

ناوبري اتومبيل :

بسياري از PDA ها در اتومبيل با اتصال به يک کيت به نشان دادن موقعيت اتوميبل – وضعيت راه ها و ترافيک و مسير يابي ميپردازند. اين امکان در حال حاضر در اروپا و امريکا استفاده ميشود. يک نرم افزار اروپايي به نام TomTom وضعيت راه ها را به صورت سه بعدي همراه با ميزان ترافيک به کاربران نشان ميدهد.

استفاده هاي علمي و پزشکي :

در پزشکي PDA ها براي کمک به تشخيص و تجويز دارو استفاده ميشوند. برخي مطالعات نشان داده اند که استفاده از اين ابزار توسط بيماران براي ثبت علائم و وضعيت خود به بهبود و تشخيص توسط پزشک کمک مي کند. امروزه PDA ها کاربرد هاي وسيعي در پزشکي دارند. پزشکان با استفاده از اين ابزار اطلاعات مورد نياز کاري خود را مانند ليست دارو و تداخلات آنها – تشخيص هاي افتراقي و ديگر مراجع را همراه دارند. PDA ها قادر به محاسبات علمي براي تحقيقات نيز هستند.

استفاده آموزشي :

PDA ها به طور وسيع توسط دانش آموزان و دانشجويان در حال استفاده هستند و کار هاي مختلفي از چک کردن لغت ها به عنوان ديکشنري گرفته تا ثبت يادداشت ها و تبادل اطلاعات را انجام ميدهند.

استفاده ورزشي :

برخي از مربيان براي تجزيه و تحليل کردن استراتژي هاي تيم از PDA ها استفاده ميکنند اين وسيله با استفاده از سيستم موقعيت ياب GPS به طور وسيع در مسابقات اتومبيل راني و قايقراني استفاده ميشود.

pda

سيستم عامل ها :

مهمترين سيستم عامل هاي PDA ها عبارت اند از :

Windows Mobile  Pocket PC متعلق به شرکت مايکروسافت داراي 49 درصد سهم بازار و در حال افزايش.

Palm OS متعلق به PalmSource و داراي 14 درصد سهم بازار و درحال کاهش.

BlackBerry OS متعلق به شرکت Research in Motion و داراي 25 درصد سهم بازار و درحال افزايش.

Symbian OS متعلق به شرکت هاي سوني اريکسون – موتورولا – پاناسونيک – نوکيا – سامسونگ – زيمنس و داراي 5.8 درصد سهم بازار و در حال افزايش

انواع مختلفي سيستم عامل برپايه لينوکس به به صورت رايگان که تعلق به جايي ندارند. سه تا از محبوب ترين انها :

Familiar OpenZaurus و Intimate هستند. و 0.7 درصد سهم بازار را در اختيار دارند.

Windows Vista : توسط شرکت مايکروسافت به بازار عرضه شده است.

PDA ها با کاربردهاي فراوان در حال گسترش در بازار مصرف هستند و انواع مستحکم آنها براي استفاده در شرايط سخت و نظامي نيز ساخته شده و در حال استفاده است.

نوشته علي اصغر هنرمند

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *