چگونه کامپیوترمان را به صورت حرفه ای کابل کشی کنیم

  • 1388/7/16
  • سپهر خيري
  • 0

چگونه کامپیوترمان را مثل حرفه ای ها کابل کشی کنیم

همه ی ما با آن روش سیم کشی های گران قیمت و کابل های در هم تنیده نزدیک صفحه مادربورد برخورد داشته ایم و تمایل داشته ایم که آن شیوه را در مورد کامپیوتر های خانگی مان اجرا کنیم. متاسفانه، غیراز آمادگی برای خرید یا ساخت کابل هایی که دقیقاً طولشان مناسب اجزائ سیستم شما باشد چاره دیگری ندارید که آن هم بقول معروف کار حضرت فیل است و انجامش تقریباً غیر ممکن به نظر می رسد. اما بهر حال با کمی صبر و حوصله و چند جفت و جور سازی می توانید به موضوع نزدیک شوید.

قبل از شروع، به چیزهایی احتیاج دارید که کابل ها را در جایش ثابت نگه دارد. اغلب کیس های خوب کامپیوتر معمولاً یکسری از این نوع اتصالات را همراه دارند، ولی این نوع اتصالات معمولاٌ درمغازه های سخت افزار فروشی و یا دکه های فروش لوازم الکتریک هم یافت می شوند. ما انواع اتصالات پلاستیکی ظریف را ترجیح می دهیم، چیزی که به راحتی می توانید با پنج دلار یک بسته صدتایی اش را در اغلب فروشگاه های سخت افزاری تهیه نمایید. نوار تسمه ای موسوم به ولکرو هم در این مورد کارآیی دارند، و انواع اتصالات مار پیچی هم در صورت لزوم قابل قبول است. در ضمن به قیچی سیم چین هم نیازدارید (برای بریدن انتهای اتصالات ) ، بعلاوه مقدار چسب مخصوص هم برای وصل نمودن دسته ای سیم ها به کیس لازم است. ما خودمان از لوله های قابل انعطاف و لوله خرطومی برای جمع و جور کردن سیم های باریکتر استفاده میکنیم. متوانید این نوع لوله ها را از مغازه های الکتریکی یا بصورت آنلاین از Frozencpu.com. تهیه نمایید.

طبق معمول، راحت باشید و هر قدر که تمایل دارید  کم یا زیاد،  با سیم کشی کامپیوترتان ور بروید. این کاری که متواند ده دقیقه وقت بگیرد (اگر می خواهید سریع و شلخته باشید) و یا حتی چند ساعت ( اگر می خواهید حتی هر سیم کوچکی هم در محل مناسب خودش قرار بگیرد).

1.ارزیابی وضعیت

قبل از اینکه دست وبالتان را کثیف کنید، بد نیست اول کمی فکر کنید که از کجا باید حمله را شروع نمایید. اول، کابل ها را آزاد کنید و آنها را بسته به جایگاه ابتدا و انتهایشان دسته بندی کنید. واضح است، می توانید همه سیم های مربوط به کارت گرافیک تان یکجا دسته کنید، اما احتمالاً لزومی ندارد که کابل SATA سخت افزار را با کابل SATA گرداننده نوری به هم ببندید.

1

درضمن ممکن است بخواهید ترکیب سیم کشی کیس را بهم بزنید. بسیاری از کیس ها ، مخصوصاً مدل بالاهاش، طراحی و سوراخ های ویژه ای برای عبور دادن کابل ها و سیم های جورواجور از زیر سینی مادر برد،  دارند. این سبب ثابت و پنهان ماندن سیم ها می شود. خیلی از کیس ها هم مجهز به کلیپس و قلاب های مخصوص برای اتصال و جمع کردن تسمه های ولکرو هستند.

2.کابل های هدایت جریان برق

هر کامپیوتر مناسبی کابل هایی دارد که از PSU به درایو ها، کارت گرافیک، و فن ها و نیز به سوی کلید های قطع و وصل جریان برق  ATX،  کشیده شده اند. اغلب،کابل کلید های ای تی ایکس نصب شده مناسب ترین کابل ها برای گذر از قسمت زیرین سینی مادربورد می باشند به شرطی که طولشان برای اینکار مناسب باشد. به عنوان یک قاعده کلی ، لازم است که یک کابل عمودی که در امتداد درایو ها قرار داشته باشد وجود داشته باشد. نوعاً، این سیم اصلی عبور جریان برق کانکتور ای تی ایکس است. با در نظر داشتن این موضوع شروع کنید، سیم ها را دسته کنید و جریان برق را به کارت گرافیک و دیسک نوری همراه با کانکتور برق ای تی ایکس برسانید، اما از چیزی استفاده کنید که بعداً بشود جریان را قطع کرد.

2

بعد از اینکه از سیم اصلی جریان برق ا نشعاب لازم را گرفتید، متوانید دسته دوم سیم ها را دسته بندی کنید تا یک کارتمیز ومرتب و مطمئن داشته باشید. مثلا ما غالباً از نوعی تسمه کششی برای به هم بستن و اتصال اجزائ

جانبی PCI-E و هدایت جریان برق لازم به کارت گرافیک مان استفاده می کنیم.

3

32

3.دسته بندی سیم های اصلی فرانت پنل ( کیبرد و…)

سپس، قصد داریم به دسته بندی و اجرای فرانت پنل بپردازیم. از یک نوع کابل سیم پیچ بهم بافته ، که بعضی وقت ها به نام سیم های نواری قابل انعطاف هم نامیده می شوند، ونوعی لوله های تا شو استفاده می کنیم. اندازه سیم قابل انعطاف دلخواه را معین کنیدسپس آنرا ببرید (شکل A ). سیم ها را به داخل لوله های تا شو هدایت کنید (شکل B ) بعد لوله رابه اندازه 1.5 اینچ ببرید (شکل C) و آن را در قسمت انتهای لوله قابل انعطاف پرس کنید. با دقت لوله تا شو را با استفاده از یک نوع سشوار صنعتی گرم کرده و در اطراف سیم ها بپیچانید.( شکل D ) مواظب باشید که روکش عایق سیم ها را نسوزانید. اگر سشوار صنعتی در دسترس ندارید با استفاده از چسب برق مشگی لوله قابل انعطاف را در جای خود محکم نمایید. سیم ها را وصل کرده و به مرحله بعد بروید.

4a

A

4b

B

4c

C

4d

D

4.اجرای کابل های SATA

اجرای مرحله کابل های SATA به مهارت بیشتری نیاز دارد. در حالیکه موفقیت در اجرای این مرحله کاملاً آسان تر از سیم های نواری شکل قدیمی است که کمی بد قلق به نظر می رسد. ساده ترین روش دسته بندی آنها با استفاده از قلاب تسمه های نازک تر است،. بسته به نوع کیس، متوانید از کابل هایی استفاده کنید که به اندازه کافی کوتاه باشند تا هیچ نوع ول شدگی یا حالت افتادگی نداشته باشند تا مجبور به پنهان کردنش باشید. یا به اندازه ای بلند باشند که بتوانید آنها را از زیر سینی مادربوردگذرانده تا قسمت های اضافی از دید پنهان باشد. ما خودمان کابل های بلند   SATA  را از طریق سایت Newegg.com خریدیم و سیم های اضافی را هم در زیر سینی مادر برد از دید پنهان کردیم.

wiring-step4_405

5. مرتب و محکم بستن

wiring-step5a_405

مرحلهنهایی بسیار ساده است. همه دسته  سیم هایی را که کارکرده اید جمع نموده و آنها را از هر محل مناسبی که جای خالی لازم را دارد بگذرانید.  ما دسته اصلی را از زیر سینی درایو گذراندیم، اما شما ممکن است از محل های مناسب تری استفاده کنید، بستگی به نوی کیس شما دارد. معمولاً سیم های اضافی ولکروبیرون زده از قسمت مبدل برق را در قسمت پایین کیس قرار می دهیم. در آخر هم، کیس را ببندید و نگاه کنید که هر چیزی از داخل پنجره کیس چطور به نظر می آید. آخر سر نتیجه کار یک سیم کشی خوب آن چیزی است که دیگران می بینند. اگر قسمتهایی که از چشم بازرس های فضول فامیل دور است کمی هم شلوغ پلوغ باشد کارتان قابل قبول است. یرای دیدن نتیجه کار به سایت check out the Stimulus Package مراجعه کنید.

wiring-step5b_305

منبع

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *