InfraRed چیست؟

  • 1388/7/20
  • ITTeach
  • 0

اینفرارد میان قسمتهای مرئی و میكروویو طیف الكترومغناطیسی قرار گرفته است اینفرارد محدوده طول موجی دارد، مانند طیف مرئی كه از قرمز تا بنفش گسترده است.
اينفرارد , infrared , نور مرئی و نا مرئی

“Near infrared” یا “زیر قرمز نزدیک” طول موجی نزدیك نور مرئی دارد و “far infrared” یا “زیر قرمز دور” كه طول موجی نزدیك به طیف میكروویو دارد. اندازه طول موج بلندتر مربوط به far infrared در حدود نوك سوزن و طول موج كوتاهتر مربوط به Near infrared در حدود یك سلول (میكروسكوپیك) است. امواج Far infrared حرارتی هستند. به عبارت دیگر، ما هر روز تشعشعات اینفرارد را از گرما تجربه می كنیم. گرمائی كه ما از نور آفتاب، آتش، رادیاتور و… حس می كنیم اینفرارد است. عصب های سطحی حساس به دما روی پوست ما می توانند تفاوت دمای داخلی و خارجی پوست را آشكار كنند.

امواج Far infrared حرارتی هستند. به عبارت دیگر، ما هر روز تشعشعات اینفرارد را از گرما تجربه می كنیم. گرمائی كه ما از نور آفتاب، آتش، رادیاتور و… حس می كنیم اینفرارد است. عصب های سطحی حساس به دما روی پوست ما می توانند تفاوت دمای داخلی و خارجی پوست را آشكار كنند.

اینفرارد حتی در فرهای غذا نیز بكار می رود. در این روش از لامپهای بخصوصی استفاده می شود كه اینفرارد حرارتی از خود تشعشع می كنند.

اما near infrared به هیچ وجه گرم نیست و در حقیقت شما هیچ وقت نمی توانید آن را حس كنید. این از مواردی هستند كه ریموت كنترل تلویزیون شما از آن استفاده می كند.

چگونه می توانیم توسط اینفرارد ببینیم؟

از آنجائی كه منبع اصلی تشعشعات اینفرارد، گرما و تشعشعات حرارتی است، هر شئ كه دما داشته باشد در محدوده اینفرارد تشعشع دارد. حتی اجسامی كه ما فكر می كنیم خیلی سرد هستند، مانند قالب یخ، اینفرارد ارسال می كنند. اگر جسمی به اندازه كافی گرما نداشته باشد كه نور مرئی تشعشع كند، اكثر انرژی خود را به صورت اینفرارد تشعشع می كند. همانند یك تكه زغال گرم.

انسانها در دمای نرمال خود، اینفرارد قوی و با طول موج حدود 10 میكرون تشعشع می كنند.(یك میكرون عبارتی است كه در نجوم برای یك میكرومتر یا یك میلینیوم یك متر استفاده می شود.)

اينفرارد , infrared , نور مرئی و نا مرئی

مردی عینكی با یك كبریت روشن در دست

برای ساختن تصویر اینفرارد مانند شكل فوق از دوربینهای مخصوص و فیلمهائی كه تفاوت دما را آشكار می كنند، استفاده می شود. این تصویری است كه شما می توانید آنرا درك كنید. این تصاویر اطلاعاتی در اختیار ما قرار می دهند كه از نور مرئی نمی شد به آنها دست یافت.

مترجم: توحید سلیمی

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *