گیاهان وبلاگ نویس!!!

  • 1388/7/29
  • ITTeach
  • 0

شاید ابتدا گمان كنید كه این یك داستان علمی تخیلی است كه هنوز به حقیقت نپیوسته است، اما اشتباه می‌كنید.

حالا تعداد گیاهان یا بهتر بگویم گل‌های آپارتمانی كه قادرند با دنیای انسان‌ها از طریق شبكه‌های مخابراتی، الكترونیكی و اینترنتی ارتباط برقرار كنند به عدد 2 رسیده است.

گیاه

گیاهی در توكیوی ژاپن و گیاهی در نیویورك آمریكا حالا به شبكه اینترنت متصلند و پیام‌های ساده‌ای را از وضعیت خود مخابره می‌كنند.

پست‌های ساده این نباتات آدم را به یاد نسل اول بازی‌های رایانه‌ای (آتاری) می‌اندازد، شاید زمان زیادی لازم نباشد تا این گیاهان وبلاگ نویس آنچنان پیشرفت كنند كه نگهبانی از منازل ما را هم بر عهده بگیرند و از بیماران و سالمندان پرستاری كنند ! از آن مهم‌تر شاید به‌زودی شاهد سخن گفتن گیاهان با انسان‌ها باشیم:برگ درختان سبز در نظر هوشیار هر ورقش دفتری‌ست معرفت كردگار

میدوری سان

یك گیاه گلدانی كه اخبار روزانه‌ای از وضعیت و

سلامت خود ارسال می‌كند نخستین گیاه وبلاگ‌نویس جهان محسوب می‌شود. میدوری‌سان كه در پیشخوان یك كافه ژاپنی زندگی می‌كند به كمك حسگرهایی كه به برگ‌هایش متصل است به‌طور مرتب در وبلاگ خود پست ارسال می‌كند.

حسگرها، امواج الكترونیكی را از سطح گیاه كه به نور و تماس انسان واكنش نشان می‌دهد گرفته و آن را با اطلاعات هواشناسی و دما تركیب كرده و با استفاده از الگوریتم رایانه‌ای به صحبت‌های وبلاگی برمی‌گردانند.

در یادداشت 16 ماه اكتبر 2008 این گیاه در كافه‌ ژاپنی در كاماكورا در نزدیك توكیو آمده است: «امروز یك روز آفتابی بوده و من حمام آفتاب زیادی گرفتم».

این گیاه وبلاگ‌نویس نتیجه‌ پروژه‌ گروهی از محققان دانشگاه Keio است كه هدف آنها بررسی نحوه‌ ارتباط گیاهان با استفاده از امواج الكترونیكی است.

وبلاگ مربوط به میدوری سان

این گیاه، یك گیاه خانگی معمولی است یعنی یك ربات نیست، بلكه صرفا به كمك ربات وبلاگ می‌نویسد.

گیرنده حساسی كه به برگ‌های این گیاه وصل شده، سیگنال‌های الكترونیكی اطراف گیاه را كه عموما وابسته به نور و تماس انسانی هستند دریافت می‌كند.

سپس این داده‌ها با اطلاعاتی نظیر وضعیت آب و هوا و دمای محیط تركیب شده و بعد از ترجمه، توسط یك الگوریتم كامپیوتری وارد وبلاگ این گیاه می‌شود. برخی از پست‌های وبلاگی این گیاه بدین شرح است:

1- امروز یك روز آفتابی است و من از این هوا لذت می‌برم.

2-امروز هوا ابری است احتمالا روز سردی خواهد بود.

3- متأسفم امروز اصلا سرحال نیستم.

پست‌های وبلاگی این گیاه ژاپنی مورد توجه بلاگرهای ایرانی هم قرار گرفته: «سیستم واسط این گیاه توسط شركت كایاك طراحی شده تا این گیاه بتواند افكارش را به‌صورت آنلاین از این كافه در شهر كاماكورای ژاپن بنویسد.

برای این سیستم واسط، حسگرهایی قوی طراحی شده كه قادرند حتی جریانات ضعیف بیوالكتریكی اطراف گیاه را بخوانند.

این نوسانات طبیعی می‌تواند به محض اینكه تغییری در محیط ایجاد شد، فورا دریافت شود، مثل تغییر در دما، رطوبت، ارتعاش، امواج الكترومغناطیس و فعالیت انسانی در پیرامون گیاه مثل لمس و مشابه آن. همین طور هر پست حاوی یك عكس كه گیاه از خودش گرفته است.

خواننده‌های وبلاگ این گیاه می‌توانند از طریق وب‌سایت و یا باكسی كه در وب‌سایتش قرار داده شده، این گیاه را به‌صورت آنلاین و یا real time مشاهده كنند، برای این كار میزان تشعشع لامپ فلوئورسنت باید به یك دوز مشخص برسد تا گیاه واكنش نشان بدهد.»

پوتوس
پوتوس

از فوریه ???? گیاهی به اسم Pothos در توئیتر كه یك سایت اجتماعی است، وبلاگ می‌نویسد. این گیاه زمانی كه نیاز فوری به آب دارد در توئیتر می‌نویسد. برخی از پست‌های او این چنین است:

1- لطفا به من آب بدهید

2- متشكرم به خاطر آب دادن به من

3- وضعیت اضطراری: آب لطفا!

در لینك‌های قرار گرفته در وبلاگ پوتوس وب‌سایت شركت سازنده ابزار الكترونیكی این گیاه معرفی شده كه از جمله آنها فیلمی ویدئویی است كه در آن بعد از بی‌توجهی یك خانم خانه‌دار به یك گلدان آپارتمانی و ضربه خوردن گلدان، این گیاه، از طریق تلفن، درخواست كمك می‌كند.

فناوری به كار رفته در این پدیده اینچنین است كه یك كیت الكترونیكی كه وضعیت رطوبت را در این گیاه اندازه‌گیری می‌كند در داخل گلدان این گیاه قرار داده شده است، این ابزار الكترونیكی قادر است در مواقعی كه گیاه نیاز به آب دارد با ارسال پیام‌هایی روی تلفن همراه صاحب خود یا ارسال پیام روی شبكه اینترانتی یا اینترنتی یا حتی ارسال پست وبلاگی روی یك سرویس‌دهنده وبلاگی یا یك شبكه اجتماعی نظیر توئیتر، وضعیت خود را گزارش دهد.

گیاهان فضایی
گیاهان فضایی

كارشناسان معتقدند نسل اولیه گیاهان هوشمند اینترنتی كه قادر به برقراری ارتباط از راه دور هستند، به‌زودی جای خود را به گیاهانی خواهند داد كه حتی قادرند در ماموریت‌های فضایی به همراه فضانوردان حضور یابند.

همچنین كنترل وضعیت گیاهان از راه دور، می‌تواند نوید بخش انقلابی تازه در كشاورزی و زراعت و باغداری باشد، شاید در آینده‌ای نه چندان دور باغداران نیز برای آبیاری درختان خود نیازی به حضور در باغ و مزرعه نداشته و از پشت میز خود همه چیز را كنترل كنند و یا اینكه گیاهان، خود مدیریت زراعت را در دست بگیرند.

تولید نخستین توت فرنگی‌های اینترنتی در ایران در مزرعه نمونه دانشگاه علم و صنعت كه خبر آن در همشهری منتشر شد نشان می‌دهد كه گیاهان اینترنتی در همین نزدیكی هستند

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *