ویندوز چگونه در طی 24 سال متحول شد؟

  • 1388/8/1
  • سپهر خيري
  • 0

از ماه نوامبر سال 1985 تا امروز (پنجشنبه 22 اکتبر 2009) که شرکت مایکروسافت تازه ترین نسخه سیستم عامل ویندوز (ویندوز هفت) را به بازار عرضه کرد،این نرم افزار تحولات عمده ای را به خود دیده است.

این نرم افزار که حدود 90 درصد کامپیوترهای جهان از آن استفاده می کنند، هر چند به اعتقاد کارشناسان با الهام از سیستم عامل های اپل، نقشی عمده در تبدیل کردن کامپیوتر از ابزاری صرفا مهندسی، به ابزاری فراگیر و قابل استفاده برای همه داشته است.

windows1

نوامبر 1985: ویندوز 1.0 پس از

چهار سال توسعه و تغییر (تحت نام ‘Interface Manager’) عرضه شد. این نرم افزار برای اولین بار به کاربران کامپیوترهای شخصی (PC) امکان داد که بدون تایپ کردن دستورات برنامه ها را اجرا کنند و همزمان از چند برنامه استفاده کنند.

windows2

دسامبر 1987: ویندوز 2.0 عرضه شد که در سال های بعد ویندوز/286 و ویندوز/386 نام گرفت. در این برنامه برای اولین بار از آیکون استفاده شد، امکان روی هم قرار گرفتن پنجره ها فراهم شد و برنامه های Word و Excel برای استفاده در آن ارائه شد.

windows3

مه 1990: در ویندوز 3.0 تغییری عمده در شیوه نمایش ایجاد شد و برای اولین بار این سیستم عامل شرکت مایکروسافت تهدیدی جدی برای رقبای خود در شرکت اپل و کمدور قلمداد گردید.

windows4

اکتبر 1992: ویندوز 3.1 با بیش از 1000 مورد تغییر در ویندوز 3.0 ایجاد شد. یکی از مهمترین تغییرات ایجاد امکان Drag & Drop در برنامه File Manager بود که بعدا به Windows Explorer تغییر نام یافت.

windows5

اوت 1995: ویندوز 95 بار دیگر به نسبت نسخه قبلی، تغییرات بصری عمده ای را در خود داشت. نسخه های تکمیل تر شده این نرم افزار برای اولین بار در خود مرورگر اینترنت اکسپلورر را داشت. ویندوز 95 اولین سیستم عامل عمده محسوب می شد که در 12 ماه پس از آغاز فروش 40 میلیون نسخه از آن به فروش رفت.

windows6

ژوئن 1998: ویندوز 98 بار دیگر با مجموعه ای از تغییرات پشت پرده به بازار عرضه شد. در اولین نمایش آن مقابل خبرنگاران، در هنگام عرضه امکان Plug & Play و متصل کردن دستگاهی به آن، کامپیوتر دچار اشکال شد و Crash کرد و “صفحه آبی” معروف دیده شد.

windows7

سپتامبر 2000: ویندوز ME که مخفف Millemium Edition بود برخی تغییرات را درون خود داشت که پیش از آن در ویندوز 2000 که صرفا برای کاربران اداری عرضه شده بود ارائه شده بود. ویندوز ME برای اولین بار امکان بروز رسانی خودکار و ترمیم سیستم (System Restore) را فراهم کرد.

windows8

اکتبر 2001: ویندوز اکس پی اولین نسخه ویندوز بود که بر اساس معماری ویندوز NT و با هدف استفاده کاربران غیراداری عرضه شد. این سیستم عامل اولین در مجموعه ویندوز بود که از طریق فرایند فعال سازی (activation) تقلبی یا اصل بودن نسخه مورد استفاده را کشف می کرد.

windows9

نوامبر 2006: ویندوز ویستا با مجموعه گسترده ای از تغییرات ظاهری ارائه شد، اما در پشت پرده تمرکز سازندگان آن بر روی مسائل امنیتی بود. بسیاری از کارشناسان جنبه های مختلف عملکرد آن از جمله نحوه اجرای برنامه های موسوم به Third Party Application را مورد انتقاد قرار دادند و این نرم افزار “بسیار کند” توصیف شد.

منبع BBC

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *