دندان آبی! چه قابلیت هایی دارد؟

  • 1388/8/15
  • ITTeach
  • 0

در مقاله قبل در مورد تاریخچه ی بلوتوث و استاندارد های کوتاه برد صحبت کردیم. در این مقاله مزایای این تکنولوژی را شرح می دهیم.

بلوتوث

محدودیت در انتقال داده (Data) از طریق سیم

دستگاه هایی که با سیم کار می کنند از طریق رابط های سریال یا موازی (parahel) و یا USB به کامپیوتر متصل می شوند. اگر از ارتباط سریال استفاده شود در هر سیکل زمانی یک بیت ارسال می شود. این مقادیر در دنیای ارتباطات پرسرعت امروزی بسیار کم است. که این مشکل با امواج بلوتوث حل شده است.

قیمت ارزان فناوری بلوتوث

یکی دیگر از دلایل استفاده از تراشه های بلوتوث قیمت بسیار مناسب آن است. این تکنولوژی از محدوده فرکانس 2.4 GHz تا 2.84 GHz که محدوده ای رایگان است استفاده می کند که کانال ارتباطی را شامل می شود.

سرعت انتقال اطلاعات در بلوتوث

در این نوع ارتباط دستگاه فرستنده و گیرنده به طور هم زمان قادر به دریافت و ارسال اطلاعات هستند. در نوع دیگر ارتباط که ارتباط غیر همزمان نام دارد نرخ انتقال اطلاعات کیلوبایت در ثانیه خواهد بود. البته با وجود سرعت بیشتر این ارتباط نسبت به ارتباط هم زمان قابلیت ارسال و دریافت در یک زمان را ندارد.

بلوتوث

برتری بلوتوث در مقابل تکنولوژی مادون قرمز

فرستنده مادون قرمز و گیرنده آن می بایست در مقابل هم قرار بگیرند تا ارسال اطلاعات صورت گیرد. در غیر این صورت و وجود داشتن مانعی در بین راه، انتقال اطلاعات به درستی صورت نمی یگرد. یکی دیگر از مشکلات مادون قرمز اصطلاح یک به یک است. به این معنی که فقط می توان اطلاعات را از یک دستگاه تنها به یک دستگاه دیگر ارسال نمود و در یک لحظه قادر به ارسال اطلاعات از یک دستگاه به چند دستگاه نخواهیم بود اما هر دو مشکل از طریق بلوتوث قابل رفع است.

عدم تداخل امواج بلوتوث با دیگر امواج

برای جلوگیری از تداخل اطلاعات بلوتوث از تکنیکی به نام FHSS استفاده می کند و این تکنیک به دستگاه ها اجازه می دهد که در یک محدوده فرکانسی مشخصی شده به صورت خودکار تغییر فرکانس داشته باشند. در واقع در این تکنولوژی یابنده کانال آزاد بیش از یک بار در ثانیه کانال های ارتباطی را چک می کند یک ارتباط جدید یک کانال آزاد را به آن ارتباط اختصاص می دهد.

این تکنیک به دستگاه ها اجازه می دهد که در یک محدوده فرکانسی مشخصی شده به صورت خودکار تغییر فرکانس داشته باشند.

اتوماتیک بودن

دستگاه های مجهز به تراشه های بلوتوث به طور خودکار یکدیگر تشخیص داده و ارتباط برقرار می کنند و داده ها بدون دستور ما انتقال پیدا می کنند.

کم مصرف بودن

احتیاج به انرژی بسیار کم برای برقراری ارتباط با وسایل دیگر موجب صرفه جویی زیاد در مصرف باتری می شود. هر سیگنال بلوتوثی که گوش تلفن همراه ارسال یا دریافت می کند فقط میلی وات از باتری آن را مصرف می کند یعنی در واقع می توانیم بگوییم که این فعالیت تأثیری بروی باتری ندارد.

برگرفته از علوم روز

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *