اوباما و گوگل؛ يک داستان عشقي

  • 1388/8/21
  • ITTeach
  • 3

شايد خيلي ها فکر کنند که آشنايي باراک اوباما با گوگل و تعامل اين دو به سال 2008 و موسم تبليغات رياست جمهوري آمريکا بر مي گردد که اوباما براي رهايي از شايعات تخريبي که در همه جاي جهان و به موازات آن در دنياي مجازي پرشده بود، تصميم گرفت در فضاي اين موتور جست و جوي اينترنتي علاوه بر مبارزه انتخاباتي با رقيبش جان مک کين، به سخن چيني ها پايان داده و در مورد آنها شفاف سازي کند. اما بايد گفت که اوباما سال ها پيش از انتخابات رياست جمهوري گوشه چشمي به گوگل داشته و دوستي وي با گوگل داستان درازي دارد. در ادامه اين داستان عشقي را مي خوانيد.

Obama

تابستان 2004: اولين جرقه

در تابستان 2004 که باراک اوباما به عنوان کانديداي عضويت در سناي آمريکا براي جمع آوري کمک هاي مردمي به کاليفرنيا سفر کرده بود، براي سياحت در Googleplex ، مقر شکرت هاي اصلي گوگل، توقفي داشت که بعدها از اين بازديد به عنوان “پرخاطره ترين بخش اين سفر” خود ياد کرد. اما چرا اين رويداد آنقدر براي اوباما جالب توجه بود؟ اوباما تحت تاثير جو اين شرکت با کارمندان بسيار جوان با شلوارهاي جين و تيپ هاي غيررسمي و مبلمان غيرمعمول و توپ هاي ورزشي لاستيکي که در همه جا پراکنده شده، تحت تأثير قرار گرفته بود. اما باز هم اين رويداد اولين جرقه دوستي وي با گوگل نبود. اوباما در همان لحظه متوجه شد که هيچ کدام از ميزبانانش – که در آن زمان تنها 50 نيروي تازه کار بودند – نه سياه پوست اند و نه اهل آمريکاي لاتين و تعداد انگشت شماري از آنها درخود آمريکا به دنيا آمده بودند. هنگامي که اوباما مي خواهد اين خاطره را بازگو کند، از اصطلاح “بي پروايي در اميدوار بودن” استفاده کرده مي گويد در آن زمان که تصميم گرفت تحصيلاتش را در زمينه علمي ارتقا دهد.

اوباما تحت تاثير جو اين شرکت با کارمندان بسيار جوان با شلوارهاي جين و تيپ هاي غيررسمي و مبلمان غيرمعمول و توپ هاي ورزشي لاستيکي که در همه جا پراکنده شده، تحت تأثير قرار گرفته بود.

14 نوامبر 2007: حضور در گوگل

سناتور اوباما که اين بار هواي رياست جمهوري را در سر مي پروراند بار ديگر راهي ماونتين ويو (Mountain View) شد تا با گوگلرها بر سر نوآوري اختلاط کند. اوباما در اين ملاقات که آن را (@Google) مي نامد، به سخنراني پرداخت و در مورد نقش اينترنت در برنامه هاي سياستي خود يعني ورود کامپيوترها به کلاس هاي درس، توسعه پهن باند، ثبت ديجيتالي پرونده هاي پزشکي و دسترسي آنلاين گسترده به اطلاعات دولتي گفت. وي همچنين در مورد جايگاه گوگل در زمينه بي طرفي اينترنت گفت: اينترنت بازترين شبکه در تاريخ بشري خواهد بود و ما هستيم که بايد اينترنت را به اين سمت سوق دهيم.

پس از اولين تاثيري که گوگل در اولين ملاقات روي اوباما داشت، اين بار وي بود که گوگلرها را تحت تاثير قرار داد. چنانچه اندرومک لافين (Andrew McLaughin)، مدير سياست گذاري هاي عمومي گوگل در وبلاگ خود به بازگو کردن اين رويداد پرداخت  بعدها نيز به عنوان يکي از کارمندان دست راستي اوباما برگزيده شد.

28 ژوييه 2008: ميزگردي در دقيقه نود

Google V Obama

اوباما در اين دوره زماني تازه وارد مبارزات انتخاباتي رياست جمهوري اش شده بود و در حالي که بحث داغ مبارزات عمومي مشکل درجه يک اين کشور يعني اقتصاد بود، تمام تمرکز خود را روي اعلام مخالفت خود با جنگ عراق گذاشته بود. اما با بالا گرفتن بحران مالي که کم کم داشت در اين کشور سايه مي افکند در نهايت دست به کار شد و اتاق فکري را با حضور مغز متفکرهاي اقتصادي، نخبه هاي آکادميکي و مقامات سابق نظير لري سامر، رابرت ريچ و پل واکر تشکيل داد که در راس آنها اريک اشميت، مدير اجرايي گوگل به چشم مي خورد.

20 اکتبر 2008: تدبير براي آمريکا

اريک اشميت در اين زمان ضمانت اجرايي رسمي به اوباما داد و شروع به گفت وگو در جلساتي کرد که اوباما در آنها حضور پيدا مي کرد. با نزديک شدن به زمان انتخابات و شروع پخش برنامه هاي تبليغاتي کانديداها در تلويزيون و راديو حضور اشميت نيز در کنار اوباما بيش تر مي شد. اشميت در يکي از اين برنامه ها که در روز 30ام اکتبر پارسال پخش شد، گفت: من طرح هاي اقتصادي اوباما را ديده ام. اين برنامه ها مورد پسند بيش تر اقتصاددانان از جمله وران بافت – يکي از سرمايه گذاران و ثروتمندترين آمريکايي – قرار گرفته است. وي افزود: من فکر مي کنم که برنامه هاي اقتصادي وي، برنامه هاي درست و مناسبي براي آمريکا باشد.

4 نوامبر 2008: رايزني با رييس

در روز اعلام نتايج رياست جمهوري در ميان افراد سرشناسي که در جشن پيروزي اوباما در شيکاگو شرکت کرده بودند و شادي خود را از پيروزي کانديداي محبوب شان نشان مي دادند، به غير از اپرا وينفري – مجري موفق تلويزيون آمريکا – اشميت نيز ديده مي شد.

دقيقا يک هفته بعد از اين واقعه، اوباما اشميت را به عنوان مشاور اقتصادي خود انتخاب کرد.

اوباما پس از تشکيل کابينه و آغاز کار دولتش هم به استفاده از گولگرها در امور کاري اش ادامه داد. به طور مثال اندرو مک لافين را به سمت مديرفني خود منصوب کرد و به کمک او تيم تحول فناوري رياست جمهوري را تشکيل داد.

در اين زمان بود که شايعات مربوط به انتصاب اشميت به عنوان يکي از افراد کابينه بالا گرفت و وي تمام اين شايعات را کذب خواند. اما در عوض اعلام کرد که بعدها پيشنهاد انتصاب انجمن مشاوران علوم  فناوري اوباما را خواهد پذيرفت.

20 ژانويه 2009: ميهماني با شکوه

جشن پيروزي اوباما در انتخابات با حضور 3 ميليون نفري مردم که در هواي سرد منجمد کننده در جلوي سالن ملي گرد آمده بودند و به سخنراني وي گوش سپرده بودند، در تاريخ واشنگتن ثبت شد. در همين شب بود که گوگل دست به کار عجيبي زد و يک ميهماني خصوصي براي اوباما برگزار کرد که مهمان هاي آن را افراد سرشناسي چون گلن کلوز، يواخين فونيکس و بن افلک سه تن از بازيگران مشهور هاليوودي تشکيل مي دادند. گوگل به جاي گرفتن حق شرکت در اين ميهماني، به اين افراد پيشنهاد داد که هر نفر پشتيباني مالي 5 سازمان غيرانتفاعي را به دست گيرند.

Google Serch

بهار 2009: استخدام گوگلرها

اوباما در بهار امسال شروع به استخدام کارمندان گوگل کرد که به محبوب ترين شرکت فناوري وي تبديل شده است. به طور مثال کتي استانتون (Katie Stanton)، مدير توسعه تجاري گوگل را به سمت مدير مشارکت شهروندي انتخاب کرد و مسووليت فراهم آوردن زمينه دسترسي شهروندان به مراحل کاري دولت را بر عهده وي گذاشت و سونال شاه (Sonal Shah)، بازوي امور بشر دوستانه گوگل را براي سمت مديريت نوآوري اجتماعي تعيين کرد تا بر سرمايه گذاري هاي فدرال در بخش سازمان هاي غيرانتفاعي نظارت کند.

اما با افزايش حضور گوگل در دولت آمريکا، نگراني منتقدان بالا گرفت و آنها اعلام کردند که اين کرگدن فناوري دارد در امور دولت دخالت و اعمال نفوذ مي کند.

گوگل هم با رد اين مساله در بيانه اي اعلام کرد: ما براي کسب موفقيت در واشنگتن به روابط دو سويه با دولت نياز داريم و از سال ها پيش براي تقويت روابط مان کار مي کنيم.

ترجمه: نسترن صائبي

منبع: Fortune

دیدگاه خود را وارد کنید
تعداد دیدگاه ها : 3 دیدگاه
    1. عاليه… صبحم گفتم يه ايراداتي داره كه بايد برطرف شه… .

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *