قابليت‌هاي مم در مقابل توييتر

  • 1388/9/3
  • سپهر خيري
  • 0

برخوردار از شهرتی روز افزون – توئیتر اخیراً حق انحصاری ویژه ای در زمینه میکروبلاگ کسب کرده است. نه اینکه این خیلی دور از انتظار باشد، نه چون توئیتر یک وب سایت افسانه ای است.meme
مسئله سودمند بودنش چیزی است که علیرغم تفاوت باورنکردنی سناریوهای مختلف به اثبات رسیده است، موضوعاتی از قبیل خودپسندی های افراطی تا حجم وسیعی از اخبار روز در مورد فجایع جهانی.
با اینهمه، این همیشه امیدوار کننده است که ببینی برای توئیتر رقیبی پا به میدان گذاشته است که بازار را قبضه می کند و قدرت اصلی را به مبارزه می طلبد. علاوه بر این، رقابت دراساس پیشرفت قرار دارد.
یاهو! Meme
Meme ، یا پایگاه جدید میکروبلگینگ یاهو رقیبی است برای توئیتر که باید آن را جدی گرفت. گرچه مدت کوتاهی از اجرایی شدن این برنامه در گشور پرتغال می گذرد اما به تازگی این برنامه در کشورهای انگلیسی زبان هم شروع بکار کرده است. من هماز این شانس برخوردار بودم که جزو یکی از نخستین دریافت کنندگان آن باشم.


نقطه نظرات مختلفی در باره ی مم ابراز شده است – بعضی ها آن را نابود کننده توئیتردانسته اند و عده ای هم آنرا یک کپی مشابه و غیر ضروری دانسته اند. در این مقاله ما سعی می کنیم خصوصیات هر یک از این دو را بررسی نماییم– نه اینکه خود سرانه ادعا کنیم کدام یک بهترین است – بلکه ببینیم کدام در کجا موفق تر بوده است.
مم در چه زمینه ای با توئیتر رقابت می کند
مناطق کم هستند که مم در آن مناطق پا روی دم توئیتر گذاشته باشد – ویژگی های اندکی وجود دارند که رقیب دیگر فاقد آنها باشد ، یا می شود گفت آصلاً وجود ندارند.
رسانه ای قوی و تقویت عملکرد آن
بر عکس توئیتر، که بیشتر بر متون نوشتاری تکیه دارد، این جانشین توئیتر نه تنها بر قدرت رسانه متمرکز است بلکه آنرا تقویت هم می کند.

meme2
در این مورد از چهار عامل می توان نام برد: متن، تصویر ، ویدئو و رسانه های شنیداری. این سه تا آخری به شما امکان می دهد تا از طریق هارد درایو یا یک مرکز اینترنت محلی به یک ایستگاه رسانه ای متصل شوید – همچنین آنرا با یک عنوان مشخص نمایید. امکانات ویدئویی و اودیو (دیداری و شنیداری) هم در این برنامه موجود است بنابر این می توانید هر چیزی را در این ایستگاه ببینید یا گوش کنید

meme3
واضح است که مم ایستگاه های متنی را نیز پشتیبانی می کند. اما تفاوت اصلی آن با توئیتر در آن است که می توانید متنی تا 2000 حرف هم بنویسید. – تقریباً چیزی معادل 14 سطر.

meme7
در ضمن مم علائم نوشتاری اصلی HTML را نیز پشتیبانی می کند.
تعویض ایستگاه و توصیف آن
یکی دیگر از ویژگی های مم عملکرد آن برای تعویض ایستگاه است، همچنین نشان دادن تعداد دفعاتی که تا بحال به آن مراجعه کرده اید. با کلیک روی دکمه مربوطه، بلافاصله ایستگاه مورد علاقه شما تجدید می شود. همانطور که در تصویر پنجره زیر ملاحظه می کنید.حتی می توانید یک کامنت هم در ایستگاه جدید بگذارید. این مطلب در صفحه اصلی برای شما و طرف گفتگوی شما قابل مشاهده است اما با عوض کردت ایستگاه به بعدی منتقل نمی شود.

meme6
هر تعویضی شامل دو نام هم در انتهای پنجره خواهد بود، ایستگاهی که از آن آمده اید و نام ایستگاه اصلی. این انتقال همیشگی مطالب و عنوان ها در همان ایستگاه تضمین می کند، مهم هم نیست که چند بار تعویض انجام شده است.
ابته البته تعویض ایستگاه تنها راه کامنت گذاشتن در مورد یک فعالیت دیکری نیست. هر ایستگاهی در مم صفحه خاص خودش را دارد. آنجا چندین نفر می توانند در باره یک موضوع معین کامنت بگذارند.
مم کجا از توئیتر جا مانده است
هر سکه ای دو رو دارد، و مم هم هنوز تا کامل بودن فاصله دارد.چند موردی هست که این جانشین توئیتر هنوز در آن موارد از توئیتر عقب است،که ناشی از نبود اجزائ طرح یا عملکرد آنهاست.
مضمون
هر چند دوست ندارم این را بگویم اما مم هنوز از نظر مضمون یا محتوای برنامه هایش از توئیتربسیار عقب است. خیلی ها فقط می توانند در مم تنها ایستگاه ” تصاویر خوب و بامزه ” را تماشا کنند که اگرچه در آغاز تا حدی سرگرم کننده است؛ اما خیلی زود کسالت آور می شود. در حال حاضر ، عده زیادی هستند که مطالب معنی داری برای اضافه نمودن دارند.فقط کافی است نگاهی به مضمون ها بیاندازید، مم هم میتواند همان راه Tumblr. را در پیش گیرد.

meme4
البته این نتیجه گیری برای همیشه نیست. توئیتر این راه را شروع کرده و کیفیت مضمون منجر به توسعه و پیشرفت آن در طوا زمان شده است. با این حال نباید از این موضوع غافل شد.
جستجوگری
روحیه جستجو گری مم در حال حاضر بسیار محدود است، – نمی خواهم بگویم اصلاً وجود ندارد. هنوز به همان خوبی توئیتر نمی نوان در اینجا هم ایستگاهی را جستجو کرد یا بدنبال عنوانی گشت.
برنامه ریل-وان توئیتر یکی از نقاط قوت عالی آن است، و به علت جای خالی چنین چیزی در مم آشکارا میتوان گفت که این یک شکست است.
بازگشت سوم شخص
آخرین اما نه کمترین، برنامه کاربردی شخص سوم هم در دسترس نیست. در صورتیکه توئیتر امکان زیادی برای برنامه های کاربردی آنلاین و آفلاین فراهم ساخته است، مثل صدها نوع بازی های بامزه ‘bots’ ، چیزی که مم یکسره خودش را از آن کنار کشیده است. بزرگترین (و تنها) لینک به بیرون WWW است که عملاً همان RSS است
نتیجه گیری؟
چند تا برد هست چند تا باخت. آنی که شما بعنوان برنده نگاهش می کنید کاملاً ذهنی و غیر واقعی است. باید با دقت بررسی نمایید که به چه طرحی در زمینه میکروبلاگینگ بیشترین نمره را داده اید. شخصاً من که طرف مم را می گیرم ، شما چطور و چرا؟

منبع: makeuseof.com

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *