آماده تحول وب باشید; HTML5 در راه است

  • 1388/9/11
  • ITTeach
  • 0

html5خیلی ها از آن سخن میگویند. بسیاری نامش را برده اند و کمتر کسی است که از آن چیزی نشنیده‌است. فایرفاکس و سافاری بخشی از آن را پشتیبانی میکنند. اما هنوز کسی به طور دقیق نمیداند که HTML5 چیست و چه کاری انجام میدهد؟!

اینجا قصد داریم تا به طور مختصر چیزهایی درباره‌ی این معجزه جدید وب یاد بگیریم.

HTML5 مجموعه‌ای از مشخصه هاست که میگوید چگونه زبان هسته وب یعنی HTML باید شکل بگیرد تا بتواند متن ها, تصاویر, فایلهای چند رسانه‌ای, فرم ها, برنامه های تحت وب و یا هر چیز دیگری را که شما در مرورگر خود میبینید را نمایش دهد. در حقیقت HTML5  یک بازبینی از چگونگی شکل گرفتن وب است.

چه چیزهایی را میتوان از Html5 انتظار داشت؟

فضای آفلاین: Google Gears را میشناسید؟ HTML5  قرار است چیزی شبیه آن در خود داشته باشد. برای مثال میتوان باHTML5 ایمیلهای خود را به صورت آفلاین خواند. مثال دیگر این است که سایتها میتوانند برخی از اطلاعات خود را بر روی سیستم شما ذخیره کنند و این یعنی چند برابر سرعتی که الان داریم درست مثل یک “ابًر کوکی”.

اشکال غیر منظم: با امکانات کنونی تنها شکلی که میتوان برای قسمتهای صفحه داشت مستطیل است در حالیکه در HTML5 دیگر از این محدودیت ها خبری نیست. میتوانید از هر گوشه صفحه بهترین استفاده را ببرید. حتی میتوانید تنها با کد نویسی تصاویر, نمودارها و هرچیزی را که فکر کنید در صفحه خود داشته باشید. دیگر مجبور به استفاده از فلش یا افزونه های دیگر نیستید.

پخش صوت و ویدیو به صورت مستقل: اگر مطلب قبلی من در مورد فایرفاکس و پخش ویدیو بدون هیچ افزونه راخوانده باشید با این قابلیت آشنا هستید. این یعنی اینکه دیگر لازم به استفاده از Flash برای پخش ویدیو و صدا نیستید. به راحتی میتوان از یک خط کد برای اینکار استفاده کرد و در عین حال تمام قابلیتهایی نظیر عقب و جلو کردن, ذخیره ویدیو و … را در اختیار داشته باشید.

مکان یابی: HTML5 میتواند مکان شما را تشخیص دهد و نتایج جستجو را بر حسب مکان شما سفارشی کند و یا اینکه ورودی های توییتر شما را برچسب گذاری کند.

فرم‌های هوشمندتر: جعبه های متن, checkbox ها, منوهای کشویی و تمام عناصر یک فرم هوشمندانه تر عمل خواهند کرد و به شما امکانات بیشتری برای کنترل اطلاعات خواهند داد. برای مثال شما میتوانید هنگام ورود اطلاعات صحت و اعتبار آنها را کنترل کنید. همچنین عناصر فرم تعامل بیشتری با هم خواهند داشت.

تمرکز بر برنامه های تحت وب: آینده ازآن برنامه های آنلاین خواهد بود. HTML5 این امکان را میدهد که یک برنامه تحت وب بدون درد و خون ریزی با هر نوع سیستمی سازگار باشد و به کاربران این فرصت را میدهد تا بدون استفاده از ابزاری خاص از یک برنامه لذت ببرند. با HTML5 میتوان ابزارهای چت, انجمن, سایتهای drag-and-drop نوشت.

آیا با وجود JavaScript  و Flash  نیازی به استفاده از HTML5 هست؟

بسیاری فکر میکنند که HTML5 قرار است جای جاوا اسکریپت را بگیرد و این تصوری کاملا غلط است. برعکس HTML5 سعی بر این دارد کارآیی جاوا اسکریپت را بهبود بخشد. در حقیقت HTML5 کنترل بسیار بیشتری به JavaScript خواهد داد. اما در مورد فلش قضیه برعکس است.

Flash همیشه انتخاب خوبی نیست. مشکلات زیادی دارد. برای مثال استفاده زیاد از منابع سیستم مانند CPU و اینکه همیشه باید برای استفاده از آن نرم افزارش را نصب کرد.

و در آخر اینکه HTML5 آمده تا وب را تکان دهد. منتظر یک زلزله ۱۰ ریشتری باشید.

منبع LifeHacker

اگر مایلید در مورد HTML5 بیشتر بدانید به منابع زیر رجوع کنید.

HTML5 – Wikipedia

HTML5

Dive Into HTML5

برگرفته از 7سال

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *