پردازنده جديد IBM براي سريع‌ترين ابرکامپيوتر جهان

  • 1388/9/20
  • ITTeach
  • 1

Power7_270x215

شرکت IBM در سال آتي ميلادي تراشه جديدي عرضه مي‌کند که قرار است در ابرکامپيوتر دانشگاه النويز آمريکا مورد استفاده قرار گيرد تا اين دستگاه به سريع‌ترين ابرکامپيوتر دنيا تبديل شود. مرکز ابرکامپيوتر دانشگاه النويز از نظر داشتن مشهورترين و بزرگترين ابرکامپيوترهاي دنيا شهرت فراوان دارد.
پروژه IBM Blue Waters در حوزه ابرکامپيوترها مانند سري ابرکامپيوترهاي HAL 9000 اين شرکت است که پيش‌تر در النويز ساخته شده بود. اين پروژه جديد مي‌تواند حجم وسيعي از اطلاعات پيچيده را در آن واحد حل کند.
اين ابرکامپيوتر در مکان ويژه‌اي در منطقه Urbana-Champaign النويز بنا شده است و در حالت تئوري مي‌تواند در هر ثانيه 10 پتافلاپ محاسبه انجام دهد که بر اين اساس، سرعت آن از سريع‌ترين ابرکامپيوتر کنوني 10 برابر بيشتر است. لازم به ذکر است که هر يک پتافلاپ معادل يک کادريليون(عدد يک با 15 صفر در مقابل به توان 2) است که ابرکامپيوتر اين تعداد محاسبه را ظرف يک ثانيه انجام مي‌دهد.
با آغاز فعاليت اين ابرکامپيوتر در سال 2011 ميلادي، “مرکز ملي ابزارهاي ابرکامپيوتري آمريکا”(NCSA) در دانشگاه النويز به بزرگترين مرکز ابرکامپيوتر جهان تبديل مي‌شود.
شرکت IBM در نظر دارد نخستين پردازنده از سري محصولات Blue Waters خود را با نام IBM Power7 در نيمه نخست سال 2010 ميلادي روانه بازار کند.
ابرکامپيوترها در اصل مجموعه‌اي از چندين ريزپردازنده‌ هستند که به صورت همزمان براي حل مشکلات پيچيده فعاليت مي‌کنند.
منبع: http://news.cnet.com
ترجمه شده توسط بيست بيت
دیدگاه خود را وارد کنید
1 دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *