افزایش تبعات امنیتی ناشی از جنگ‌های اینترنتی در سال 2010

  • 1388/10/3
  • ميلاد اسم‌زاده
  • 0

security

بر اساس پیش‌بینی کارشناسان امنیتی، سال 2010 سال گسترش زمینه‌های جدید ضدامنیتی و ادامه فعالیت‌های خرابکارانه در بخش‌های آسیب‌پذیرتر اینترنت و شبکه خواهد بود.
با این وجود، این خود کاربران خانگی و مدیران شبکه‌های سازمانی هستند که با افزایش درایت و آگاهی‌های حفاظتی بر کنترل شیوع ویروس‌های رایانه‌ای و عدم گسترش نفوذهای غیر مجاز تاثیر می‌گذارند.
PandaLabs، لابراتوارهای تحلیل و بررسی امنیت اطلاعات رایانه‌ای، با انتشار یک پیش‌بینی مفصل در خصوص شرایط امنیتی سال 2010، براین عقیده است که مهمترین اتفاق امنیتی در سال آینده میلادی، گسترش محسوس جنگ‌های سایبر میان دولت‌ها و گروهای مختلف سیاسی در سطح جهان است.
بنابر اعلام پاندا، حملات و ضدحملات اینترنتی علیه مراکز دولتی و شبکه‌های سازمانی خاص در کشورهای مختلف، هک شدن پایگاه‌ها و وب‌سایت‌های سیاسی و حتی حمله به شبکه‌های بزرگ اجتماعی با انگیزه‌های سیاسی در سال 2010 رشد قابل توجهی خواهند یافت.
این مسئله به نوبه خود به افزایش آسیب‌پذیری عمومی در اینترنت منجر شده و گسترش تدابیر امنیتی را بویژه در شبکه‌های کلان و استراتژیک کشورها، اجتناب ناپذیر خواهد نمود. طبق پیش‌بینی‌های پاندا، در سال 2010 میلادی، انواع خاصی از کدهای مخرب مانند ضدویروس‌های تقلبی، کدهای Bot و تروژان‌های سارق اطلاعات بانکی، افزایش بیشتری خواهند یافت. دلیل این مسئله تغییر جهت‌گیری خرابکاران اینترنتی به طرف انجام حملات نامحسوس و پنهان و در نهایت سرقت مستقیم یا غیر مستقیم پول عنوان شده است.
البته با توجه به پیشرفت‌های محسوسی که شرکت‌های امنیتی در تولید و بکارگیری فناوری‌های نوین حفاظتی داشته‌اند، تبه کاران اینترنتی خواهند کوشید که بر پیچیدگی و قدرت کوبندگی ویروس‌های جدیدتر بیافزایند.
تب فوتبال؛ سوژه‌ای مناسب برای خرابکاران
جام جهانی فوتبال در سال 2010، خود به تنهایی عامل بسیاری از خرابکاری‌ها و حملات اینترنتی علیه کاربران اینترنت در سرتاسر جهان خواهد بود. کارشناسان PandaLabs در پیش‌بینی‌های امنیتی خود به سیل عظیم بلیت‌های تقلبی برای تماشای مسابقات، هرزنامه‌ها و پیام‌های ناخواسته، لینک‌های نامطمئن و نیز فایل‌های مخرب در ماه‌های آینده اشاره کرده‌اند. تمام این موارد ضدامنیتی برمبنای “روانشناسی اجتماعی” کاربران تولید و در فضای شبکه جهانی وب منتشر می‌شوند تا در اوج تقاضا برای دسترسی به اخبار داغ و اطلاعات جذاب ورزشی، کاربران را فریب داده و به مقاصد مجرمانه خود دست پیدا کنند.
و بالاخره، امنیت تلفن‌های همراه در سال 2010
هر نوع ویروس یا فایل مخرب، بدون قابلیت اجرایی در یک سیستم‌عامل خاص، خطری برای آن محسوب نمی‌شود. بنا بر این دلیل اصلی شیوع و انتشار گسترده ویروس‌ها، استفاده از یک نوع سیستم‌عامل خاص توسط اغلب کاربران در سرتاسر جهان است. شرایطی که در دنیای رایانه کاملا حکمفرماست. اما در دنیای تلفن‌های همراه به علت تنوع سیستم‌های عامل و تجهیزات سخت‌افزاری، ویروس‌ها و فایل‌های مخرب هنوز به گستردگی و شیوع قابل توجهی نرسیده‌اند.
پاندا بر خلاف بسیاری از شرکت‌های امنیتی، سال 2010 را سال اوجگیری تعداد و تنوع ویروس‌های تلفن همراه نمی‌داند اما توصیه می‌کند که کاربران تلفن‌های موبایل هم جوانب امنیتی را به خوبی رعایت کنند. به ویژه این که حافظه تلفن‌های همراه می‌تواند به عنوان ناقل ویروس‌های رایانه‌ای عمل کنند.
بر اساس گزارش پاندا، اگر طی دو تا سه سال آینده سیستم‌های عامل تلفن‌های هوشمند فقط به یک یا دو عنوان خلاصه شوند و کاربران عادی‌تر آن به فعالیت‌های مالی اعتباری از طریق تلفن همراه بپردازند می‌توان معضلی به عنوان ویروس‌های شایع تلفن‌های همراه را مدنظر قرار داد.

منبع : ایتنا

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *