صدايي از جنس بلور با Creative GIGGAWORKS T40 Series II

  • 1388/10/19
  • ميلاد اسم‌زاده
  • 0

hires_gigaworks3اسپيكرGIGAWORKS T40 ساخت شركت Creative در زمان عرضه خود به بازارهاي جهاني توانست توجه بسياري از دوستداران موسيقي را به خود جلب كند. كيفيت اين اسپيكر به حدي بود كه همان ابتدا بسياري از نشان‌ها را از سوي مجلات و سايت‌هاي مختلف سخت‌افزاري براي خود به ارمغان آورد. پس از اين موفقيت كريتيو تصميم به عرضه برادر كوچك‌تر و ارزان‌تر اين اسپيكر با نام GIGAWORKS T20 به بازار گرفت كه آن هم از قضا با استقبال بسيار خوبي از سوي طرفداران اسپيكرهاي ارزان قيمت مواجه شد.

صدايي از جنس بلور با Creative GIGGAWORKS T40 Series II
محمدامين ناهيد- دنياي كامپيوتر و ارتباطات
اسپيكرGIGAWORKS T40 ساخت شركت Creative در زمان عرضه خود به بازارهاي جهاني توانست توجه بسياري از دوستداران موسيقي را به خود جلب كند. كيفيت اين اسپيكر به حدي بود كه همان ابتدا بسياري از نشان‌ها را از سوي مجلات و سايت‌هاي مختلف سخت‌افزاري براي خود به ارمغان آورد. پس از اين موفقيت كريتيو تصميم به عرضه برادر كوچك‌تر و ارزان‌تر اين اسپيكر با نام GIGAWORKS T20 به بازار گرفت كه آن هم از قضا با استقبال بسيار خوبي از سوي طرفداران اسپيكرهاي ارزان قيمت مواجه شد. پس از اين موفقيت‌هاي پي در پي بود كه كريتيو تصميم گرفت سري دوم اين اسپيكرها با نام GIGAWORKS T40 Series II را عرضه كند.

اين مدل با داشتن كيفيت بهتر خود و البته با همان ظاهر قديمي از قيمت بالاتري برخوردار است كه در ادامه به بررسي آن مي‌پردازيم. اين اسپيكر همان سلف خود يك اسپيكر دو تكه ولي بزرگ است. كليه درايوهاي پخش صدا و حتي خروجي هواي Bass هم در خود آنها جاي گرفته است. در واقع كريتيو با تكنولوژي انحصاري خود با نام BasXPort سعي كرده با حذف ساب ووفر همان كيفيت صدا را به شما عرضه كند.

روي هر Satellite اين مدل دو درايو زرد رنگ از جنس الياف شيشه تعبيه شده است. اين الياف علاوه بر حساسيت بالاي خود از استحكام خوبي هم برخوردار هستند كه موجب مي‌شود جزئيات صدا به همراه صدايي قدرتمند به گوش شما برسند. مزيت ديگر الياف شيشه اين است كه در هر محيطي با دماي بسيار بالا و يا رطوبت زياد هم همچنان كيفيت خوب صدا را حفظ مي‌كنند.

در بين اين دو درايو يك درايو كوچك براي Tweeter جهت پخش صداهاي زير درنظر گرفته شده است. در قسمت بالا هم سوراخ خروجي هواي اسپيكر جهت پخش صداهاي بم به چشم مي‌خورد. نحوه قرار گيري و البته طراحي اين سوراخ خروجي هوا از اصلي‌ترين نكاتي هستند كه در تكنولوژي BasXPort كريتو به آنها توجه كرده است. تمام اين عوامل موجب شده توان پخش 16 W در شرايط استاندارد RMS روي هر Satellite براي اين مدل ايجاد شود. اين توان براي T40 سري اول تنها 14 وات بود. كنترلر هاي اسپيكر همه در كنار هم در قسمت پايين يكي از Satelliteها تعبيه شده‌اند.

اين كنترلرها شامل يك كنترلر براي تنظيم صدا كه البته براي روشن و خاموش كردن اسپيكر نيز از آن استفاده مي‌شود، يك كنترلر براي تنظيم سطح Bass و يك كنترل براي تنظيم سطح Treble صدا مي‌شوند. در قسمت پايين آنها هم يك جك 3.5 ميليمتري براي اتصال هدفون در كنار يك ورودي AUX نصب شده است. قرار دادن جك هدفون در اين قسمت واقعاً كار مناسبي بوده است، چرا كه در اسپيكرهاي امروزي ظاهراً ديگر جك هدفون معنايي ندارد و يا اينكه در قسمت‌هايي نصب مي‌شوند كه خود سازنده هم قطعاً نمي‌تواند از آن استفاده كند!

اين اسپيكر را ابتدا با يك آهنگ با جزئيات صداي زير زياد بررسي كردم. جالب است بدانيد كه روي اين اسپيكر نواهاي ريزي را شنيدم كه در ساير اسپيكرها روي همين آهنگ آنها تا كنون به گوشم نخورده بود. همچنين يك آهنگ قديمي با نويز زياد را روي اين اسپيكر تست كردم كه سطح پخش نويزهاي ريز روي اسپيكر را بسنجم. در اين مورد نيز T40 به خوبي توانست كنار پخش آهنگ تمام نويزهاي زير موجود در آن را به خوبي پخش كند.

تا اينجا كار اين اسپيكر براي پخش صداهاي زير واقعاً عالي بود. در همين جا با دستكاري كنترلر Treble اسپيكر توانستم دقت پخش اين صداها را به خوبي تغيير دهم. پس از آن نوبت به تست Bass صدا رسيد. براي اين منظور از آهنگي كه پر از Bassهاي توليد شده با سازهاي الكترونيكي بود استفاده كردم. نمي‌توانم بگويم كه از اين بخش راضي بودم ولي حداقل تا حدي مي‌توانم آن را با توجه به ابعاد اسپيكر قابل قبول بدانم.

به هر صورت نبود يك ساب ووفر مجزا در اين مدل در اين قسمت كمي عملكرد آن را ضعيف كرده است به خصوص اگر بخواهيد از فاصله بيش از 3 متر به صداي آن گوش كنيد. بلندي صدا در اين اسپيكر در سطح متوسط ارزيابي مي‌شود. توجه كنيد كه مقايسه بلندي صداي اين مدل با ساير اسپيكرهاي دو تكه نبايد صورت بگيرد بلكه با اسپيكرهاي در رده قيمتي همين مدل اين مقايسه بايد انجام شود.

بله، براي يك اسپيكر دو تكه اين بلندي صدا بسيار خوب است ولي از اسپيكري با اين قيمت انتظار بيشتري مي‌رود. به طور كل اگر خواهان صدايي با كيفيت عالي هستيد و قصد داريد آن را از نزديك، در كنار كامپيوتر خود بشويد GIGAWORKS T40 Series II مي‌تواند جزو اصلي‌ترين گزينه‌هاي انتخابي شما باشد.

منبع : ایتنا

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *