ویندوز7 پنجره‌ای که بالمر را سربلند کرد

  • 1388/10/23
  • ميلاد اسم‌زاده
  • 0

نمایشگاه لوازم الکترونیکی مصرفی (CES) از هفتم ژانویه 2010 (پنج شنبه گذشته) آغاز شد و تا فردا ادامه خواهد داشت. CES بزرگ‌ترین نمایشگاه فناوری جهان است که آخرین دستاوردهای صنایع مرتبط از جمله نرم‌افزارها و برنامه‌های کامپیوتری و موبایلی، فناوری‌های سبز، بازی‌های کامپیوتری و سرویس‌های محلی در آن به نمایش در می‌آید.
eagasgf

در CES 2010 بیش از 2 هزار و 500 شرکت کننده حضور یافته‌اند که در مقایسه با سال قبل، 330 شرکت‌کننده جدید به نمایشگاه اضافه شده است. پیش‌بینی می‌شود در CES امسال بیش از 20 هزار وسیله الکترونیکی جدید به نمایش درآید.

گری شاپیرو رییس و مدیرعامل انجمن لوازم الکترونیکی مصرفی (CEA) و بنیانگذار نمایشگاه CES می‌گوید: با وجود تعداد بالای شرکت کنندگان جدید، معرفی محصولات گسترده و سخنرانی‌های مهم و برجسته، CES امسال از هر سال دیگری بهتر و باشکوه‌تر خواهد بود. در طول چهار روز برگزاری نمایشگاه CES، بیش‌تر از هر جای دیگری در دنیا، در اینجا معاملات و قراردادهای فناوری صورت خواهد پذیرفت. در صنعت فناوری هر روز شاهد نوآوری‌های جدیدی هستیم، اما CES تنها مکانی است که می‌توانید تمام نوآوری‌ها را یک جا و در کنار هم ببینید.

در این گزارش، سخنرانی‌های مهم CES 2010 را با هم می‌خوانیم و در روزهای آینده به بررسی لوازم الکترونیکی جدیدی می‌پردازیم که در این نمایشگاه رونمایی شده است.

بالمر، آرام و سر به زیر

طبق روال سالانه CES، مدیرعامل مایکروسافت سخنرانی آغازین نمایشگاه را برعهده داشت. مایکروسافت طی سال‌های گذشته استراتژی‌های اشتباه متعددی را مرتکب شده است: شکستی به نام ویندوز ویستا، اشکال سخت‌افزاری 24 درصد از دستگاه‌های بازی Xbox 360 و ضرر چند میلیارد دلاری مایکروسافت، بازار کساد ویندوز موبایل، راه‌اندازی موتور جست و جوی کم رونق بینگ و عرضه مدیا پلیر زون برای رقابت با اپل. اما به نظر می‌رسد استراتژی اصلی مدیرعامل یکدنده مایکروسافت این است که به هر حوزه‌ای پا بگذارد و آنقدر آزمون و خطا کند تا بالاخره به سوددهی برسد.

استیو بالمر این دفعه نه بالا و پایین پرید، نه زبانش را بیرون آورد و نه با تمام وجود فریاد کشید. او با یک ژیله ساده روی صحنه آمد و در ابتدا عنوان داشت با وجود بحران اقتصادی چند سال گذشته، صنعت فناوری تمرکز خود را حفظ کرده و به سرمایه گذاری و تولید فناوری‌های جدید ادامه داده است. احتمالا اشاره بالمر به ویندوز 7 و Zune HD دو محصول جدید مایکروسافت بوده است.

بالمر سپس به سه استراتژی عمده مایکروسافت اشاره کرد و گفت: در درجه نخست باید به اهمیت تغییر نقش و عملکرد صفحه نمایش‌ها در بافت زندگی خود و به طور خاص در رایانه‌ها اشاره کنیم که دایم در حال تحول هستند. دومین استراتژی عمده ما رایانش ابری است. ما به دنبال رویکردی هستیم که طی آن قدرت بالای نرم‌افزاری دستگاه‌های کامپیوتری را با سرویس‌های هوشمند ادغام کنیم و دسترسی به آن را از طریق شبکه ابری ممکن سازیم. رویکرد سوم، تحول در رابط کاربری است، یعنی حوزه‌ای که مایکروسافت گام‌های بلندی در آن برداشته است.البته ادعای بالمر صحیح است. مایکروسافت سال گذشته از کامپیوتری به نام Surface رونمایی کرد که به شکل میز بود و برای اماکن عمومی طراحی شده است و انجام اموری مثل خرید با کارت اعتباری را سرعت می‌بخشد. همچنین علاوه بر قابلیت‌های چند لمسی ویندوز 7، Project Natal دیگر محصول در دست ساخت مایکروسافت است که شیوه جدیدی برای بازی کردن را ارایه می‌دهد. این دستگاه که به کنسول بازی Xbox 360 وصل می‌شود، تمام حرکات بدن بازیکنان را شناسایی می‌کند و نیاز به استفاده از کنترلر را از بین می‌برد.مدیرعامل در بخش دیگر سخنرانی خود گفت: فناوری کنونی نسبت به 30 سال گذشته شبیه فیلم‌های علمی-تخیلی است که همه جای آن را نمایشگرهای لمسی، GPS، فیس‌بوک و اینترنت اشغال کرده است.

به اعتقاد بالمر، فناوری در تمام زوایای زندگی ما نفوذ کرده و ما وظیفه داریم از آن به نفع بشریت و کره زمین استفاده کنیم. او در این باره گفت: برای مثال ما نرم‌افزاری طراحی کرده‌ایم که به دانشمندان کمک می‌کند زودتر به واکسن بیماری ایدز دست پیدا کنند.

بالمر مصرف‌کنندگان طبقه متوسط را هدف اصلی مایکروسافت می‌داند. به گفته او، این جمعیت از یک میلیارد نفر کنونی تا چند دهه آینده به بیش از 4 میلیارد نفر خواهد رسید.

مرد اجرایی شماره یک مایکروسافت، کنسول بازی Xbox 360 را یک موفقیت بزرگ عنوان کرد و گفت: Xbox از زمان عرضه در 10 سال پیش تاکنون، شکل سرگرمی در اتاق نشیمن را دگرگون کرده است. اما برگ برنده مایکروسافت برای کنسول بازی خود در سال جاری، دستگاه Project Natal است. بالمر سال 2010 را سالی فوق العاده و پرترافیک برای Xbox خواند و به این شکل برای کنسول بازی خود بازار گرمی کرد.

بالمر سپس به سراغ موتور جست و جوی بینگ رفت. وی در این باره گفت: تنها ظرف چند ماه موفق شدیم 11 میلیون کاربر جدید را به موتور جست و جوی خود جذب کنیم و سهم خود را در بازار بالا ببریم. می‌توانیم بینگ را موتور تصمیم گیری بنامیم، چون ابزارهایی در بینگ قرار داده‌ایم که به کاربران امکان می‌دهد دقیقا تصمیم و هدف مورد نظر خود را به اجرا درآورند.

استیو بالمر در سخنرانی خود سعی داشت برند ناموفق زون و استقبال پایین منتقدان و خریداران از Zune HD-آخرین مدیاپلیر زون- را با اعلام خبر گسترش سرویس‌های این برند تحت الشعاع قرار دهد. بالمر اعلام کرد سرویس‌های فیلم و موسیقی زون برای پلات‌فورم‌های دیگر مایکروسافت مثل ویندوز و Xbox هم راه‌اندازی خواهد شد.

اما سخت‌ترین کار بالمر، متقاعد کردن حاضران در CES به موفقیت بی‌چون و چرای ویندوز موبایل 5/6 بود. با وجود این تنها تکیه اصلی بالمر برای دفاع از پلات فورم موبایلی خود این بود که در سال 2010 گوشی‌های موبایل متعددی با این سیستم‌عامل وارد بازار خواهد شد. برخلاف پیش‌بینی‌ها، در CES 2010 هم خبری از ویندوز موبایل 7 نشد.

اما دست بالمر برای صحبت درباره ویندوز 7 حسابی باز بود. ویندوز 7 بدون شک موفق‌ترین محصول مایکروسافت در سال 2009 بوده است و تعجبی هم نداشت که بالمر همین طور از آمار و ارقام این سیستم عامل محبوب و پرفروش در سخنرانی خود دم بزند. بالمر اعلام کرد فروش PC در روز انتشار ویندوز 7، 50 درصد افزایش پیدا کرد و نسخه بتای این سیستم عامل 8 میلیون کاربر داشت. اما جالب‌ترین آمار بالمر به رضایت 94 درصدی خریداران اولیه ویندوز 7 تعلق داشت.

اما بالمر گوی سبقت را از اپل ربود و سه کامپیوتر تبلت خود به نام Slate PC را به نمایش گذاشت که قرار است اواخر ماه ژوئن امسال وارد بازار شود. بالمر تبلتی 9 اینچی متعلق به شرکت HP را به نمایش گذاشت که به سیستم عامل ویندوز 7 مجهز بود. او همچنین نرم‌افزار کتابخوان الکترونیکی کیندل برای ویندوز را رونمایی کرد و نشان داد چطور کتاب‌های دیجیتالی به صورت تمام رنگی در این نرم‌افزار

به نمایش در می‌آید و صفحات با یک حرکت انگشت عوض می‌شود. انتظار می‌رفت بالمر از استراتژی‌های جدید مایکروسافت در آینده بگوید، اما بیش‌تر سخنرانی او به برشمردن دستاوردهای گذشته اختصاص داشت. در واقع Slate PC و Project Natal تنها حرف‌های جدید بالمر در سخنرانی امسال وی در CES بود.

توجه اوتلینی به شبکه‌های موبایل

سخنرانی پل اوتلینی رییس و مدیرعامل اینتل، یکی دیگر از نقاط مهم نمایشگاه CES 2010 بود. محور صحبت‌های اوتلینی فراگیر شدن شبکه‌های بی‌سیم، افزایش شبکه‌های موبایلی و شکل گیری انقلابی در رایانش موبایلی بود.به گفته رییس اینتل، تعامل کاربران با رایانه‌های شخصی، از کامپیوترهای رومیزی پا فراتر گذاشته و هم اکنون دامنه گسترده‌ای از لوازم الکترونیکی را در بر می‌گیرد. اوتلینی معتقد است رایانش، امروزه به بخش مهمی از زندگی روزمره مردم تبدیل شده است و در محصولات گوناگونی از جمله کتابخوان‌های الکترونیکی، تلفن‌های هوشمند و فناوری‌های کامپیوتری خودروها گسترش یافته است.

وی می‌گوید: رایانش، امروزه به کامپیوتر شخصی شما محدود نمی‌شود و به همه جا کشیده است. پیشرفت‌های گسترده در زمینه اتصال، رابط کاربری، انتقال اطلاعات و افزایش قدرت تراشه‌های کامپیوتری، تعامل با رایانه را به حوزه‌های جدیدی گسترش داده است. رایانش در همه جور ابزار الکترونیکی نفوذ کرده و زندگی شخصی ما را بهبود بخشیده است.اوتلینی در سخنرانی خود از محصولات و سرویس‌های جدید اینتل رونمایی کرد. یکی از این سرویس‌ها یک فروشگاه نرم‌افزاری برای کامپیوترهای نت‌بوک شرکت‌هایی مانند ایسر، دل و اسوس است. این فروشگاه آنلاین که Intel AppUp Centre نام دارد به کاربران نت‌بوک‌های این برندها امکان می‌دهد به راحتی به دانلود بازی‌های کامپیوتری، ابزار آموزشی و سرگرمی یا برنامه‌های کنترل سلامت بپردازند. در این حال اینتل امیدوار است نرم‌افزارهای این فروشگاه را برای لوازم الکترونیکی دیگر مانند گوشی‌های هوشمند و PC هم گسترش دهد.همچنین مدیرعامل غول تراشه‌سازی جهان اظهار داشت: ما به شبکه‌های موبایلی قدرتمندتری برای پشتیبانی از نسل جدید دستگاه‌های الکترونیکی قابل حمل نیاز داریم. اتصال بی‌سیم فناوری مهمی است و شبکه G3 در حال حاضر کارآمد است، اما به حد کافی سریع نیست. بنابراین برای بهره گیری از تمام ظرفیت و توان دستگاه‌های الکترونیکی قدرتمند و جدید، به شبکه‌های نسل چهارم مثل وایمکس نیاز داریم.

منبع : itiran.com

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *