2009، سال سلطه بی‌رحمانه ویروس‌ها بر اینترنت

  • 1388/10/26
  • ميلاد اسم‌زاده
  • 0

ايتنا- سال 2009 شاهد تولید دست کم 25 میلیون گونه کاملا جدید از انواع کدهای مخرب رایانه‌ای بود. این در حالیست که مجموع کل ویروس‌های رایانه‌ای منتشر شده از آغاز تاریخ فناوری اطلاعات تا پایان سال 2008 میلادی بیش از 15 میلیون مورد ثبت شده است.

virus

شرکت‌های امنیتی، سال 2009 میلادی را شگفت‌انگیزترین دوره در تاریخ امنیت فناوری اطلاعات لقب دادند
براساس گزارش سالانه شرکت امنیتیPanda Security از وضعیت جهانی امنیت اطلاعات، سال 2009 شاهد تولید دست کم 25 میلیون گونه کاملا جدید از انواع کدهای مخرب رایانه‌ای بود. این در حالیست که مجموع کل ویروس‌های رایانه‌ای منتشر شده از آغاز تاریخ فناوری اطلاعات تا پایان سال 2008 میلادی بیش از 15 میلیون مورد ثبت شده است.

بنابر اعلام پاندا، دست کم 66 درصد از کل ویروس‌های منتشر شده در سال 2009، تنها به نرم‌افزارهای تروژان و ضدویروس‌های تقلبی اختصاص داشته است. تروژان‌ها بهترین ابزار برای انجام نفوذهای غیرمجاز و آسیب‌پذیر ساختن رایانه‌ها به منظور اجرای حملات نهایی یا سرقت‌های نامحسوس محسوب می‌شوند.

کرم‌ها و ویروس‌های کلاسیک نیز با وجود کاهش تعداد گونه‌ها در سال‌های اخیر، کیفیت پیچیده‌تر و مخرب‌تری پیدا کردند که با توجه به ناآگاهی و عدم توجه کاربران به هشدارهای امنیتی، مشکلات و خسارت‌های بسیار زیادی را در سال گذشته میلادی به بار آوردند. Conficker , Sality و Virutas که از پیشکسوتان دنیای بدافزارها محسوب می‌شوند، با ظهور مجدد خود سال 2009 را آماج حملات وسیع خود قرار دادند.

بررسی‌های پاندا نشان می‌دهد که در طول سال 2009، انتشار وسیع و فعالیت شدید هرزنامه‌ها موجب شد تا حجم این نامه‌های ناخواسته و گاه آلوده به 92 درصد کل پیعام‌های مبادله شده از طریق اینترنت برسد. اغلب این هرزنامه‌ها از یک روش قدیمی اما کارآمد به نام “روانشناسی اجتماعی” استفاده می‌کنند تا با ترغیب کاربران به بازکردن نامه‌ها و کلیک بر روی لینک‌های جذاب در آنها، زمینه را برای انجام انواع فرآیندهای تخریبی و ضدامنیتی فراهم کنند.

علاوه بر این، در سال گذشته میلادی شبکه‌های اجتماعی (و به طور خاص پایگاه‌هایی نظیر فیس‌بوک، توییتر و یوتیوب) و نیز هدایت کاربران به پایگاه‌ها و صفحات مخرب در وب، مهمترین بسترهای ترتیب و اجرای حملات مخرب رایانه‌ای بوده‌اند، ضمن این که پررنگ‌تر شدن نقش حافظه‌های جانبی در نقل و انتقال و پراکندگی وسیع و سریع ویروس‌ها را نباید نادیده گرفت.

بنا بر اعلام پاندا، سال 2009 به عنوان مقدمه‌ای برای گسترش وسیع تصفیه حساب‌های سیاسی در فضای اینترنت محسوب می‌شود. کارشناسان امنیتی هشدار داده‌اند که سال 2010 و سال‌های پس از آن، عرصه حملات و ضدحملات خرابکاران اینترنتی علیه گروه‌هایی با نظرات سیاسی مخالف خواهد بود.

برای دریافت گزارش کامل پاندا، در خصوص وضعیت امنیت جهانی اطلاعات در سال 2009، به آدرس زیر مراجعه فرمایید:
http://www.pandasecurity.com/img/enc/Annual_Report_PandaLabs_2009.pdf. برای اطمینان از عدم آلودگی رایانه‌ها و شبکه‌های سازمانی به ترتیب به آدرس www.activescan.com و www.malwareradar.com مراجعه کنید.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *