محکومیت 3 مدیر ارشد گوگل در ايتاليا

  • 1388/12/6
  • ITTeach
  • 0

دادگاهی در ایتالیا 3 مدیر ارشد گوگل را به دلیل نقض حقوق خصوصی افراد در یوتیوب محکوم نمود.

بر این اساس مدیران گوگل به اتهام نقض قوانین حقوق خصوصی ایتالیا محکوم شناخته شدند. این محکومیت به گفته دادگاه به خاطر قرار گرفتن ویدیویی درباره کودکی معلول و عقب مانده ذهنی در سایت یوتیوب و نقض حقوق خصوصی افراد صورت گرفته است.

کلیپ مذکور در سپتامبر 2006 در سایت یوتیوب گنجانده شده و پس از گذشت یک ماه و بدنبال شکایت از سایت حذف گردید.در این ویدیو 4 دانش آموز بچه مدرسه ای به جان کودکی که عقب ماندگی ذهنی داشته، افتادند و وی را مضروب ساختند. البته مدیران گوگل به دلیل اتهام ضرب و جرح به دادگاه فرا خوانده نشدند بلکه به خاطر نداشتن سیستمی که ویدیوها را قبل از ورود به سایت کنترل کند، محکوم شدند.

در واقع 4 مدیر ارشد اجرایی گوگل به نامهای دیوید دراموند مدیر اداره حقوقی گوگل، پیتر فلچر مدیر اداره قوانین حریم خصوصی افراد، آرویند دسیکان مجری ویدیوهای سایت و جورج رایس مدیر اداره مالی گوگل به دادگاه فرا خوانده شده بودند که دسیکان از اتهامهای مطرح شده تبریه شد. اما 3 مدیر دیگر به 6 ماه تعلیق که سپری هم شده، محکوم شدند.

گوگل اعلام کرده علیه رای دادگاه اعتراض خواهد نمود. دراموند به بی بی سی گفت امکان پذیر نیست که تمام ویدیوهای یوتیوب قبل از قرار گرفتن در سایت بازبینی شوند چرا که به دلیل حجم بالا نه امکان فنی آن وجود دارد و نه امکان انسانی آن. وی رای دادگاه را بدعت خوانده و گفت منتظر دادگاه استیناف خواهد ماند چرا که راب صادره را به هیچ وجه نمی پذیرد چرا که نه وی و نه هیچ کدام از همکارانش در این موضوع دخالت نداشته و نقشی در آنچه دادگاه بیان نموده، داشته اند!

به عقیده وی اگر کسی ویدیویی را در یوتیوب قرار دهد مسوولیتش با فرد ارسال کننده است نه با صاحب سایت و نمیتوان برچسب جنایی بر روی پیشانی افراد سایت چسباند. وب تاکید کرد اگر اینطوری باشد که دادگاه می گوید باید تمام اعضای گوگل روزی صد بار در دادگاه ها محکوم شوند.

اما دادگاه تاکید کرده که یوتیوب باید حق انتشار را به هر کسی ندهد که دلش بخواهد هر ویدیویی را در سایت قرار دهد.گوگل هم می گوید امکان Pre-screen وحود ندارد و نظر دادگاه را نمی پذیرد. گوگل همچنین اظهار کرده که بلافاصله پس از دریافت شکایت از سوی شاکی ویدیو آنرا حذف کرده و به تعهدات قانونی خود عمل کرده است. اما وکیل شاکی اظهار کرده وقتی ویدیوی زشتی مانند این ویدیو در لیست برترین ویدیوهای یوتیوب قرار گرفته مسوولین به جای پاک کردنش، آنرا در رده بالای جدول نگه داشته و باعث شده اند تعداد زیادی کاربر آنرا تماشا کنند.

یوتیوب سایت انتشار ویدیوهای دست ساز ار حوادث گوناگون دنیا است که پر بیننده ترین در جهان است.

گوگل این ایده و سایت را در سال 2006 با قیمت 1.6 میلیارد دلار از چند نوجوان اینترنت باز کالیفرنیایی که یکی از آنها عرب تبار است، خرید.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *