بررسی پاشنه آشیل آمریکا در حملات سایبری آینده

  • 1388/12/7
  • ITTeach
  • 0

نويسنده: عليرضا خراساني

اگردر حال حاضر جنگ سایبری بزرگی در جهان رخ دهد ، قطعا امریکا برنده آن نخواهد بود.

به گزارش پی سی ورلد مایک مک کونل که در جمع نمایندگان کنگره سخن می گفت به ضعف امنیت فضای سایبر در امریکا اعتراف نمود. بر این اساس مک کونل افزود اگر در حال حاضر جنگ سایبری در اینترنت و شبکه های رایانه ای سورت گیرد، امریکا بازنده خواهد شد به این دلیل که سیستم اینترنتی و رایانه ای ایالات متحده متصل ترین، نا امن ترین شبکه ها در جهان است.

مک کونل بعنوان مدیر اداره نشنال اینتلیجنس بین سالهای 2007 تا 2009 پیش بینی کرد امریکا درگیرترین کشور در امور امنیت فضای سایبر شده در حالی که خود برای دفاع از این نوع حملات ضعف دارد. وی که در کمیته تجارت ، علوم و حمل و نقل کنگره سخن می گفت؛ تاکید کرد که امریکا وقت زیادی برای توسعه امنیت سایبر قبل از حملات فاجعه آمیز که دولت را درگیر خود خواهد کرد، ندارد.

مک کونل درباره حمله پیش بینی شده افزود حکومت پس از حمله مجبور به امن کردن سیستم های خود خواهد شد و به همین دلیل حکومت باید به جای رفتن به سوی دات کام به سوی دات سکیور رود. وی افزود در حالی که میلیارد ها دلار نقل و انتقال آنلاین یا کنترل آنلاین سیستم الکتریسیته در جریان است، وقوع حادثه ای مشکوک یا حمله ای اینترنتی فاجعه بار خواهد بود و لزوم امن کردن آنها بیش از پیش ضروری به نظر می رسد.

جیمز لوییس مدیر مطالعات بین المللی استراتژیک دخالت حکومت را ضروری خواند و مدل کنونی اینترنتی با ساختار موجودش را شکست خورده دانست. وی افزود برخی می گویند ما غرب وحشی را تجربه کرده ایم و باید مانند آن رفتار کرده و اجازه دهیم مشکلات امنیتی خود اصلاحی کند. جیمز گفت مقاله ای در سال 1996 درباره حمایت حکومت از توسعه امنیت اطلاعات نوشته و هنوز بدان معتقد است.

سناتور جی.راکفلر سال گذشته پیشنهاد ایجاد قوانین امنیت سایبر و اطلاعات مبتنی بر پرداخت مالیات توسط شرکتهای خصوصی را مطرح کرد. بر اساس پیشنهاد وی فراساختارهای امنیتی باید توسط بخش خصوصی حمایت شود. قانون امنیت فضای سایبر چندین بار پس از شکایات بخش خصوصی اصلاح شده است و در جدیدترین برنامه پیشنهادی مالیات حاصله در قبال دادن حق امتیاز و لیسانس انجام می شود و هر کسی حق نخواهد داشت در زمینه توسعه امنیت اطلاعات فعالیت کند. در برخی موارد بسیار حساس هم در زمینه حملات اینترنتی فقط رییس جمهور حق از کار انداختن مغز و قلب شبکه اینترنت را خواهد داشت.

بنابراین در صورت حمله گسترده سایبری رییس جمهور امریکا درگیر قضیه خواهد شد و کنترل حیاتی شبکه را بر عهده خواهد (مانند تاسیسات هسته ای)گرفت.

لوییس در این باره می گوید بورد و هییت مدیره ای بنام “هییت دوباره اندیشی”  مسوولیت تبیین رهیافت جدید امنیت سایبر را بر عهده خواهد داشت. راکفلر بعنوان رییس کمیته معتقد است حملات سایبری در حد زیاد بیرون از حوزه اقتصادی صورت می گیرد و حکومت با مشارکت قوی می تواند به قوام امنیت کمک نماید. هر چند امن ترین شرکتهای خصوصی هم مطابق آمار در جملات رایانه ای دچار آسیب شده اند.

ماری آن دیویدسون مدیر امنیت در اوراکل نیز می گوید قوانین جدید و تصویب آن به بالابردن امنیت کمک می کند. وی با تاکید بر نا امن بودن ساختار کنونی می گوید در کوتاه مدت جلوی بدتر شدن وضعیت باید گرفته شود. ماری گفت تاسف بار است که سیستم الکتریسیته امریکا از طریق اینترنت کنترل شده و آسیب پذیر است و نیز سیستم SCADA از طریق تلفن هوشمند خاموش و روشن می شود که این میتواند فاجعه بار شود. سیستم SCADA برای کنترل واحدهای بخار هسته ای و الکتریسیته است که به دلیل هزینه گران ارسال مهندس به بالای لوله ها و کارخانه طوری طراحی شده که از طریق تلفن هوشمند کنترل می شود و اگر مسوول این کار روزی به تلفن جواب دهد آنوقت تاسیسات منفجر می شود.

امریکاییها از اینکه در برخی صنایع اشتباها اینترنت زده شده اند، پشیمانند و با ایجاد چهارچوب امنیتی در سطح ملی سعی می کنند جلوی حملات احتمالی به تاسیسات هسته ای خود را بگیرند.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *