چگونه برنامه های نرم افزاری ساده ای برای فلش درایو خود درست کنیم

  • 1388/12/16
  • سپهر خيري
  • 1

چگونه برنامه های نرم افزاری ساده ای برای فلش درایو خود درست کنیم
در طول چند سال گذشته، USB thumb drives کار برد بسیاری یافته اند. با آنها فایل ها را می توان سریع انتقال داد ( مقایسه کنیذ با کاربرد سی دی) و حجم عملیاتی که انجام می شود فوق العاده کوچک و راحت است، و تقریباً به هرنوع کامپیوتر مجهز به سیستم یو اس بی وصل می شود.
من خودم شخصاً در حال حاضر دو فلش درایو در دسته کلیدم دارم ، . اصلاً راست و ریس کردن خیلی از کار ها بدون وجود آن دو برایم قابل تصور نیست. ممنون آسایشی که در نتیجه این فن آوری نوظهور ، فلش درایوها بوجود آمده هم هستم، می توانم هر سند یا فایل مهمی را در یک درایو کوچک کپی کرده و آن را در جیب کوچک خود گذاشته و هر وقت خواستم به کامپیوتر دیگری منتقل کنم . در واقع این کاری است که اغلب مردم این روزها با این فلش درایو ها انجام می دهند، و برای همه هم عادی شده است.
استفاده از فلش درایو برای تهیه بک آپ و انتقال آن البته کار کمی نیست- اما تا زمانی که برنامه های خاصی روی یو اس بی خود وصل نکرده اید به اهمیت کارآیی های نهفته در این وسیله پی نخواهید برد.
در سایت هایی مثلPortableApps برنامه های نرم افزاری از پیش آماده شده ای یافت می شود که می توانید مستقیماً روی یو اس بی خود نصب کنید. این برنامه های نرم افزاری، بازیها وبرنامه های کمکی مستقیماً از یو اس بی شما بر روی هر کامپیوتر دیگری قابل نصب و اجرا می باشد (به شرطی که سیستم عامل آنها یکسان باشد). ،Aibek فهرست جالبی از 100 برنامه نرم افزاری برای یو اس بی جمع آوری کرده است، که توصیه می کنم اگر بدنبال آن هستید که نرم افزارهای از پیش آماده ای را بر روی فلش درایو خود بریزید نگاهی به انها بیاندازید.
اینطوری نرم افزارهای واقعاً جالبی را خواهید یافت که هیچ کجا در اینترنت چنین ورژن های آماده ای را پیدا نخواهید کرد که بشود بر روی یو اس بی نصب نمود. به نظر می رسد حالا دیگر زمان آن رسیده است، یاد بگیرید چگونه برنامه ها را بر روی فلش درایو خود نصب نمایید. دقت کنید: من در باره فلش درایو های U3 حرف نمی زنم ، ان خودش داستان دیگری دارد (گرچه می توان در موارد مشابهی از آنها را هم برای استفاده های این چنینی بکار گرفت).
نمونه ای از برنامه های کاربردی که من می خواهم استفاده کنم ،Audacity نام دارد، که یک برنامه ویرایش صوتی اوپن سورس است. می توانید فایل دلخواه خود را دانلود کنید، یا اینکه برنامه ی Audacity را دنبال نمایید ( که البته من این را برای دفعه اول توصیه می کنم) قبل از آنکه از این روش برای برنامه های خود استفاده کنید.
مرحله نخست: فایل ست آپ برنامه را نصب کنید
اگرموافقید که برنامه مرا دنبال کنید، فایل نصب Audacityرا دانلود کنید. مطمئن شوید که این برنامه تنها دانلود شده است وگرنه بعداً کارها کمی قاطی پاطی خواهد شد.
مرحله دوم: برنامه های Universal Extractor و WinRAR دانلود کنید
برنامه Universal Extractor و برنامه دیگری مثل WinRAR را دانلود کنید. هر دو برنامه را نصب کنید – به هر دوی آنها برای ادامه کار نیاز داریم. اطمینان حاصل کنید که هر دو برنامه در ارتباط با فایل های مربوطه شان نصب شده اند، و کامپیوتر تان را ری استارت کنید- محکم کاری بهتر از افسوس خوردن است. من لازم نیست ری استارت کنم، اما انجامش ضرری هم ندارد.
مرحله سوم: یونی استرکت کردن ست آپ فایل
روی ست آپ فایلی که دانلود کرده اید راست کلیک کنید ( در کیس من این فایل Audacity است) بعد روی “UniExtract here” کلیک کنید. پیشتر بروید و فولدر خاصی را به میل خود برای استخراج ست آپ فایل در نظر بگیرید. فولدری برای این فایل ایجاد خواهد شد. این فولدر را برای مرحله بعدی باز نگهدارید.


مرحله چهارم: فایل EXE که این برنامه را اجرا می کند پیدا کنید
در این فولدر اکسترکت شده فایل EXE را پیدا کرده و برنامه را اجرا کنید . تشخیص این فایل بسیار ساده است و معمولاً نامش هم همان نام برنامه ایست که می خواهید نصب کنید. مثلاً، در کیس من، نام این فایل “audacity.exe” می باشد. روی فایل دوبل کلیک کنید و ببینید آیا برنامه را کامل اجرا می کند یا نه.
مرحله پنجم: همه فایل عا را در یک آرشیو خلاصه کنید
همه فایل های این فولدر را های لایت کنید، روی آنها راست کلیک کنید، و روی عبارت “Add to archive” در منوی وابسته کلیک کنید.


در دیالوگ باکس حاصل، Best را انتخاب کنید و یادتان نرود “Create SFX archive” را هم چک کنید.


سپس، دکمه ‘Advanced’ را کلیک کرده و روی “SFX Options…” هم کلیک کنید. در فیلد “Run after extraction”نام فایلی را که می خواهید مرحله چهارم را در آن قرار دهید، نیز وارد کنید. نام این فایل در کیس من audacity.exe است.


حالا به دکمه ‘Modes’برگردید و “Unpack to temporary folder” و “Hide all” را کلیک کنید.


سرانجام، به سراغ دکمه آپدیت رفته و “Overwrite all files” را انتخاب کنید. حالا در گام بعدی اوکی را بزنید و حواستان باشد که WinRAR فایل نرم افزاری را ایجاد کرده باشد.
مرحله ششم: فایل را روی یو اس بی خود کپی کنید
این مرحله نیاز به توضیح چندانی ندارد. برنامه را به یو اس بی درایو خود برده (هر جا که دلتان خواست) و یکبار اجرای آنرا امتحان کنید. روی برنامه دوبل کلیک کنید تا اجرا شود—تحت هر ویندوزی هم باشد فرقی نمی کند. این ورژن Audacity یک برنامه “ویندوز کافی” است .
پس جمع و جور کردتش کفایت می کند، در اصل فایلی را که می خواستیم صاحب شدیم، فایل را فشرده کنید و بعد با اضافه کردن چند برنامه دلخواه بسته را ببندید. هر گاه روی این برنامه کلیک کنید، خودش اتوماتیک وار چند فایل را باز کرده و آنها را در یک فولدر مخفی نگه می دارد تا برنامه exe از آن استفاده کرده و به منابع مورد نیاز دست یازد. این بدان معناست که دو تا چند ثانیه زمان برای اجرای برنامه نرم افزاری لازم است (بسته به سایز آن دارد) در هر حال برنامه بی وقفه اجرا خواهد شد.
شما چی فکر می کنید؟ آیا این برنامه برای شما هم کارآ بود؟ من که شخصاً این روش را خیلی دوست دارم. اما غیر از این برنامه های دیگری هم هستند که همین کارائی را دارند ( مثل کپی کردن کامل فولدر برنامه از روی برنامه فایل های دایرکتوری). متاسفانه، روش های دیگری که من امتحان کرده ام چندان قابل اطمینان نبودند.
قاعده اساسی روشی که من پیشنهاد کردم این است که اگر برنامه exe در مرحله چهارم درست اجرا نشد، بازهم برنامه اصلی با موفقیت اجرا می شود و می توانید آنرا در یک فایل کابردی پک کنید. امیدوارم از این مقاله لذت برده برایتان سودمند بوده باشد. لطفاً با یادداشت گذاشتن اجازه دهید من هم از نظرات شما آگاه شوم.

منبع: makeuseof

دیدگاه خود را وارد کنید
1 دیدگاه
  1. با سلام
    من ویندوز7 رو اتوماتیک ساختم و روی فلش بوت کردم ولی میخوام بعد از نصب ویندوز نـــرم افـــزارها رو هم نصب کنه شما میتونید کمکم کنید
    با تشکر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *