گوگل کتابخانه‌های رم و فلورانس را اینترنتی می‌کند

  • 1388/12/23
  • ITTeach
  • 0

کمپانی گوگل که هزینه اسکن کتاب‌های کتابخانه‌های رم و فلورانس را متقبل شده، مرکزی را برای انتشار کتاب‌های اینترنتی در ایتالیا برپا خواهد کرد و این کتاب‌ها را در وب سایتش قرار خواهد داد.

گوگل با تواقق وزیر فرهنگ ایتالیا، میلیون‌ها نسخه کتاب کتابخانه‌های ملی رم و فلورانس را به صورت اینترنتی منتشر می‌کند. به گزارش ایبنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، کمپانی گوگل طی بیانیه‌ای با اعلام این خبر افزوده است نسخه‌هایی از این کتاب‌های دیجیتالی دراختیار وب سایت کتابخانه‌ها قرار می‌گیرد.

گوگل که هزینه اسکن کتاب‌ها را متقبل شده، مرکزی را برای انتشار کتاب‌های اینترنتی در ایتالیا برپا خواهد کرد و این کتاب‌ها را در وب سایتش قرار خواهد داد.

طی این توافقنامه به کتاب‌هایی که پیش از سال 1868 منتشر شده کپی رایت تعلق نمی‌گیرد. این آثار شامل کتاب‌های مهم تاریخی از جمله آثار فیزیکدان ایتالیایی «گالیلئو گالیله» و ریاضی‌دان و اخترشناس آلمانی «یوهانس کپلر» است.

«نیکش آرورا» رییس فروش گوگل در یک کنفرانس خبری گفت: این اولین توافقنامه ما با وزیر فرهنگ دولت است. با وجود این توافق نامه گوگل بر رشد پرسرعت فروش دیجیتالی کتاب‌های الکترونیکی تسلط خواهد یافت و امکانی دیگر برای تثبیت موقعیت گوگل است.

کمپانی گوگل همچنین از مدت‌ها قبل آمادگی خود را برای اسکن و انتشار آنلاین کتاب‌ها با بسیاری از دانشگاه‌ها از جمله آکسفورد انگلیس و کلمبیا در نیویورک و همچنین کتابخانه‌های عمومی در باواریا در جنوب آلمان ، نیویورک و لیون فرانسه اعلام کرده است. «ماریو رسکا» یک مقام مسئول در وزارت فرهنگ ایتالیا گفت: برای این پروژه صد میلیون یورو (135 میلیون دلار ) هزینه تخمین زده شده است.

«ساندرو باندی» وزیر فرهنگ ایتالیا هم در این باره گفت: مرکز انتشار کتاب‌های الکترونیکی با حدود صد نفر آغاز به کار خواهد کرد و این مشارکت موجب ترقی فرهنگ ایتالیا خواهد شد. به علاوه اینکه موافقت کتابخانه‌ها با گوگل به این معنی نیست که این آثار فقط در آمریکا قابل دسترس هستند.

وی افزود: پروژه کتاب گوگل مشکلات قانونی را برای اروپا و آمریکا خواهد داشت همان طور که طی دادخواهی که در سال 2005 از طرف انجمن ناشران آمریکایی از گوگل به عمل آمد، این کمپانی موظف به پرداخت هزینه برای انتشار آثار شد.

برگرفته از خبرآنلاين

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *