معرفی Move ،دسته بازی جدید برای کنسول پلی استیشن سونی و بررسی نقاط قوت و ضعف آن

  • 1389/1/7
  • محمدرضا ارجمندی
  • 0


بالاخره شرکت سونی در جریان یک مصاحبه مطبوعاتی در کنفرانس سازندگان بازی های رایانه ای از دسته لرزشی جدید خود با نام Move پرده برداشت و عضو تکمیلی جدیدی را به قطعات آپشن کنسول محبوب خود اضافه کرد.
در این کنفرانس ابتدا تعدادی ویدیو و تیزر تبلیغاتی در مورد محصول جدید به نمایش در آمد و در طول پخش این فیلم ها احساس می کردیم که این محصول به شدت برای ما آشناست و حق هم داشتیم چون قبل از سونی این نینتندو بوده که برای کنسول Wii خود از دسته هایی این شکلی استفاده می کرده.حتی اعلام سونی در عرضه این محصول به صورت تنوع در مدل ها،یعنی مدل های خاص برای خانم ها یا طراحی خاص برای بازی گروهی و چند نفره ،ما را به یاد نینتندو انداخت که قبلا این کار را انجام داده بود.معرفی دومین دسته کنترلی از نوع آنالوگ دوباره ما را به یاد یکی دیگر از محصولات نینتندو انداخت که سونی گویا از این محصول در تولید محصول خود الهام گرفته که باعث پوزخند زدن یاحتی چپ چپ نگریستن حاضران به برگزارکنندگان مراسم شد! در مهمانی که پس از تماشای فیلم ها برگزار شد توانستیم دقایقی را با این محصول جدید سونی به بازی بپردازیم و آن را آزمایش کنیم که شرح آن در ادامه می آید.
اگر می پرسید واکنش مردم چگونه بود باید بگوییم که به وضوح می شد عدم اشتیاق و شگفتی را در چهره آنان مشاهده کرد.مردم وبازدیدکنندگان بیشتر در مورد شباهت های این دست با دسته محبوب و مورد توجه نینتندو و کمی هم با صدای آرام تر در مورد قیمت این محصول با همدیگر صحبت می کردند.بعضی هم شکل آن را مورد تمسخر قرار داده و آن را با چیزهای تحقیرآمیزی که از بیان آن معذوریم مقایسه میکردند!به طور خلاصه در همان بازدید اول اشتیاق چندانی بین مردم برای این محصول وجود نداشت.
ولی ما با این دسته چندتا بازی کردیم و در واقع ازش استفاده کردیم و پس از کار و تحلیل آن به این نتیجه رسیدیم که به هیچ وجه نمی توان Move را یک شکست تجاری برای سونی به حساب آورد و باید منتظر آمار فروش این محصول باشیم و قضاوت نهایی را آن زمان انجام دهیم اگرچه بهتر بود در مراسم معرفی اش قدرتمندانه تر معرفی شود.در ادامه مقاله به مواردی می پردازیم که در مورد این سخت افزار جدید راضی کننده بود و همچنین مواردی که در آنها سونی راه را به اشتباه پیموده و مایوس کننده است.
محصولات متنوع،اما گرانقیمت!
سونی ادعا کرده که شما قادرید با مبلغی زیر 100 دلار مدل پایه ای Move را خریداری کنید که این مدل پایه ای شامل یک بسته و پکیج سخت افزاری است که تمام نیازهای ابتدایی شما را در بازی ها برطرف می کند. اما مشکل اینجاست که مدل پایه ای نیاز های شما برای انجام هر بازی ای را برطرف نمی کند!


تصویر-شکل این دسته آشنا به نظر نمی رسد؟!
در فیلم ها و دموهای سونی بیشتر یا تاکید بر استفاده از 2 دسته کنترل Move بود یا استفاده از دسته های نوع دوم و یک دسته Move.و علاوه بر آن شما نیاز به داشتن یک دسته Eye همراه با Move برای بازی کردن دارید!پس نتیجه منطقی این است:برای بازی کردن بازی های معروفی که در کنفرانس GDC توسط سونی به نمایش درآمد شما به دو عدد دسته Move،یک عدد دسته Eye و یک دسته نوع دوم نیاز پیدا خواهید کرد!به نظر ما که قرار دادن هر 4 قطعه سخت افزاری در یک پکیج آن هم برای حالت پایه ای کاملا دور از ذهن به نظر می رسد.
حال این وضعیت “نیاز به چند دسته بازی” را در حالت بازی دو یا چند نفره در نظر بگیرید و تصور کنید که چه شیر تو شیری میشود! (یا بهتر است بگویم دسته تو دسته !) درسته که یک چنین مشکلی قبلا برای نینتندو Wii هم کم و بیش پیش آمده اما باید توجه کنیم که قیمت آن بسیار پایین تر بود و به هر حال مردم علاقه بیشتری به آن نشان دادند و الان هم در خانه خیلی از ما ها وجود دارد و از آن لذت می بریم.اگر به دسته کنترلی از نوع لرزشی علاقه دارید و به این دلیل قصد خرید Move را دارید بهتر است یه نگاهی به خریدهای قبلی خود بیاندازید احتمالا قبلا یک محصول دیگر با این ویژگی را خریداری کردید!این دقیقا همان مشکلی است که Move برای فروش با آن روبرو است.مگر خریداران تا کی اشتیاق به خریداری این دسته ها با عناوین مختلفی چون حسگر دار، دوربین دار، لرزشی و غیره دارند؟یا اصلا آنها تا چه حد می توانندو دوست دارند اضافه بر هزینه خرید یک دستگاه PlayStation 3 سیصد دلاری برای خرید قطعات جانبی و اضافه پول بپردازند؟
به طور خلاصه در مقایسه سونی با سایر رقبا، مایکروسافت در پروژه Natal خود از یک دوربین کوچک استفاده کرده،نینتندو Wii با دسته های لرزاننده ارائه شده اما سونی در محصول خود موارد فوق را در 4 قطعه سخت افزاری –به طور مجزا از هم و نه به شکل یک قطعه-ترکیب کرده که حداقل ایرادی که می توان به آن گرفت غیر بهینه بودن این نوع طراحی محصول و ایجاد دردسر برای مشتری و کاربر است.
ارگونومی
به طور کلی کار کردن با دسته های Move راحت و آسان است و افراد چپ دست یا راست دست هیچ کدام مشکل خاصی برای کار با آن ندارند.کار کردن با دکمه های جهت و آتش بسیار لذت بخش است. اما ایراد دسته Move طراحی دکمه ها به صورت “تک منظوره”در قسمت بالایی دسته که در یک دایره تورفته قرار گرفته اند است.تشخیص اینکه دربازی در هر لحظه کدام یک از دکمه ها باید به صورت درست زده شود برای هر بازی خور یک مهارت است و ایرادی که ما به طراحی این دکمه های تک منظوره وارد می کنیم این است که اگر توسط سازنده به جای شکل تخت طرحی برجسته (الماس مانند)طراحی می شدند کار با آن بسیار ساده تر بود. البته آنچه به نظر میرسد این است که این مدل فعلی که ما آزمایش کردیم مدل نهایی سونی نبوده و اصطلاحا مدل آزمایش یا پروتو تایپ بوده و این احتمال هست که سونی طراحی نهایی خود را بر اساس نظرات مردم و بازدیدکنندگان انجام دهد.
کار با گوی کروی در ابتدای دسته کمی با سر و صدای جیر جیر همراه است،در هنگام بازی رنگ این گوی تغییر می کند که برای بعضی ها می تواند کمی آزار دهنده باشد.به هر حال چون برای بازی نیاز به بیش از یک قطعه وجود دارید هنگام کار ممکن است قطعات به نظرتان سفت و محکم به نظر برسند.
بازی های ابتدایی برای سخت افزار جدید
در طول آزمایش،چند بازی مخصوص Move را بازی کردیم مانند بازی شوت(The Shoot)که یک بازی تیراندازی با اسلحه سبک ابتدایی به شمار می رود و البته تعداد کمی حرکات ویژه که با استفاده از Move می توان آنها را انجام داد و لذت بیشتری برد.بازی دیگر Move Party بود که در واقع مجموعه ای از بازی های دسته Eye بود وشبیه بازی های پلی استیشن 2 بود.بازی بعدی نسخه دموی گلادیاتور بود که در آن وظیفه بازی کننده حمله کردن و ضربه زدن به یک مبارز و دفاع در مقابل حملات او با یک سپر بود.
دکمه های کنترلی Slider
اصولا وقتی محصول جدیدی که برای یک سازنده کنسول های بازی معروف می تواند بسیار مهم باشد اینچنین معرفی میگردد،با این همه قطعه جدا از هم،و در طول حدود یک ساعت از آزمایش های بازدیدکنندگان متوجه می شویم که مردم حتی دیگر به طرف بازی های دمو برای بازی کردن هم نمی روند و با نوعی میلی مواجه می شویم این موضوع خبر بدی برای سونی هست. به نظر من اگر اطلاع رسانی و تبلیغات پیش از معرفی بیشتری انجام گرفته بود مردم تمایل داشتند تا با استفاده از این دسته حداقل در فضای غرفه کمی بیشتر با دموی بازی ها بازی کنند و چیزهای بیشتری از قابلیت های دسته جدید بیاموزند.آنکه که شاهد آن بودیم این بود که تقریبا همه با این مسئله که Move سرگرمی اضافه ای را برایشان به ارمغان می آورد موافق بودند اما کسی برای پرداختن هزینه و خرید آن علاقه ای از خود نشان نمی داد.


به نظر می رسد که سونی چاره ای جز ارائه بازی های خوب که در آن بازی کننده تنها می تواند با دسته Move به طور اختصاصی بازی کند برای جذب مشتریان نداشته باشد.آنچه که در این بررسی شاهد آن بودیم بازی های ابتدایی و نه شاهکار بودند و حتی بازی ای نبود که بتواند از قابلیت های Move به خوبی بهره گیری نماید.
محصول جدید و فلسفه ای برای فروش زیاد!
یکی از مسئولان غرفه سونی به نام پیتر دیل بر این نکته تاکید داشت که با معرفی محصول جدید سونی انحصار این نوع دسته ها از دست نینتندو خارج شده و بازی کننده هایی که سالها از کنسول Wii نینتندو استفاده می کرده و به قول او با این دسته ها بزرگ شده اند آنها را کنار گذاشته و به سراغ سونی میروند!اما آیا آمار ها هم گفته ایشان را تایید می کنند؟
طبق آمارها ،با اعلام خبر معرفی محصول جدید سونی،در فروش نینتندو Wii هیچ گونه افت فروشی مشاهده نشده و به نظر می رسد کسانی که قبلا قطعات آپشن یک کنسول را خریداری کرده باشند اصلا نیازی به پرداختن مبلغ اضافی جهت خرید یک دسته لرزشی جدید و با کیفیت تر نمی بینند!

تصویر-برای جزئیات بیشتر کلیک کنید

برای این گونه حرف های عجیب و غریب سونی در باره زیادتر شدن کاربران کنسول سونی نسبت به نینتندو Wii،شرکت نینتندو به ظاهر این قسمت ازحرف مسئولان سونی (یعنی پیدا شدن یک رقیب جدی برای محصولات نینتندو) را تایید می کند.اما ما بازی هایی مثل بازی Wii Sports را می بینیم که یک بازی خوب است که بخش هایی چون تیر وکمان یا تنیس روی میز آن آن عالی از آب درآمده اند. در این بازی ها شاهد هستیم که گروهای بازی کننده با رضایت مشغول بازی با همان دسته های کنترلی Wii هستند و هیچ نیازی هم به داشتن دسته Move در خود حس نمی کنند.مسئله معرفی Move بیشتر به بحث بازار بر می گردد آنجا که سونی همواره در آرزوی بدست گرفتن بخشی از بازار نینتندو و تکرار موفقیت های او بوده و بدین روی چنین محصولی را برای رقابت با محصول نینتندو با تکیه بر یک برنامه ده ساله معرفی کرده
این مسئله که شما جایگاه پیشتازی خود در مورد یک محصول را از دست بدهی و پشت سر یک محصول دیگر به عنوان پیشتاز قرار بگیری به هیچ وجه خبر خوبی نیست و این چیزی بودکه برای سونی در مقابل نینتندو اتفاق افتاد.مسئول نینتندو آمریکا،آقای رژی فیلز ایم در مورد محصول محصول جدید سونی یعنی Move می گوید” فکر می کنم شرکت ما در مقابل معرفی محصول جدید کمی منفعل عمل کرده “سپس به محصول جدید نینتندو یعنی Kotaku اشاره کرده و می گوید”بنابراین ما نیاز به خلق محصول جدید و نوآوری داریم نیاز به ارائه یک محصول جدید داریم.چیزی که وقتی مشتری آن را ببیند سوپرایز شده و بگوید انتظار چنین چیزی را نداشتم”
نشانه هایی از پیشرفت
فقط در عرض چند هفته شرکت Zipper Interactive موفق به عرضه بازی SOCOM 4 به صورت دمو با قابلیت بازی با دسته Move شد.شما در این بازی به سبک اول شخص سیر مشخص شده داستان توسط طراحان را باید طی می کردید.اگرچه دراین نسخه دمو مشکلاتی هم وجود داشت اما ارزش امتحان کردن داشت به خصوص که بازی بسیار روان بوده،کنترل ها دقیق از کار درآمده و گرافیک همان چیزی بود که از بازی های تکامل یافته پلی استیشن 3 انتظار داریم.شاید این بازی همان چیزی باشد که خیلی از مردم انتظار دارند نسخه ای از آن هم با چنین کیفیتی برای Wii و برای به خصوص بازی کننده های نوجوان عرضه شود.
در واقع شما در این بازی می توانید از Move خود استفاده های زیادی کنید مثل آرایش و چیدن نیروهاو لشکریان خود،یا استفاده از دوربین مخصوص که می توانید آن را بچرخانید و به سربازان دستور دهید که چگونه به دشمن شلیک کرده یا در موقع هجوم همدیگر را پوشش دهند و غیره.برای ما که بسیار جالب بود و ما را به این فکر انداخت که از این دسته چه قدر خوب می توان در بازی های سبک استراتژی استفاده کرد.نکته جالب دیگر این بود که سوی اعلام کرده که حتی برای نسخه بتای بازی استار کرافت 2 نسخه PC می توان از دسته Move بر روی کامپیوترهای شخصی هم استفاده کرد!با قابلیت هایی که Move دارد همچون هدف گیری دقیق،فرمان دهی خوب،حرکات مختلفی که به کمک حسگرها می توان انجام داد می توان انتظار بازی ها و اوقات لذت بخش تری را برای همه کنسول ها داشت.حتی امکان دارد نسخه ای از بازی جدید Heavy Rain با قابلیت پشتیبانی از دسته بازی Move عرضه شود.
باید تاکید کنیم که فناوری دقیق تر و بهتری در Move نسبت به همتای نینتندویی اش به کار گزفته شده اما به هر حال نرم افزارها و بازی های پیشرفته تری را هم طلب می کند.به همین دلیل است که هنگام کار با بعضی بازی ها احساس می کنید بازی نسبت به عکس العمل های شما کند عمل می کند و بعضی بازی ها بهترند.به عنوان مثال در یک بازی از نوع جنگ تن به تن (مثل گلادیاتور که ما آن را امتحان کردیم)حرکت دادن سپرتان برای منحرف کردن ضربه حریف درست قبل از وارد کردن ضربه نهایی شما به حریف با چکش جنگی خودتان لذت بخش است.بازی تنیس روی میز شاید خیلی برای Move مناسب نباشد اما حداقل نشان می دهد که بازی های ورزشی این پتانسل را دارند که خود را با Move سازگار کنند.این دیگر برعهده بازی سازان است که راههایی برای طراحی بازیها پیدا کنند که بتواند به طور بهینه از قابلیت های سخت افزار استفاده کند و در ضمن خیلی هم گرانقیمت نباشند و ارزش پولی را که می پردازیم داشته باشند البته تا کنون فقط سازندگان کمی به طور شفاف به بیان راهبرد های خود برای تولید محصولاتی از این دست پرداخته اند.
به مقوله واقعیت افزوده(Augmented reality)خیلی خوب پرداخته شده
واقعیت افزوده مقوله ای است که محصول جدید میتوانست به خوبی قابلیتهای خود را به نمایش بگذارد.در بازی Move Party هنگامی که دسته Move را جلوی دوربین می گیرید می توانید خودتان را بسته به نوع بازی با یک راکت تنیس در دست یا چیزهای دیگر مثل یک قلم مو،یک پره چرخان،یک ماشین اصلاح موی سر یا یک گرز برای ترکاندن ماهی بادکنکی تماشا کنید.جلوه های با توجه به عدم یک پارچه گی بسیار جالب و تاثیر گذار هستند.


با چندتا از همکاران مطبوعاتی ام این بازی را انجام دادیم و سپس با یک از هواداران سونی سر این مسئله که کدام یک می تواند با عکس العماهای سریعش موجب هنگ کردن سیستم شود شرط بندی کردم. شما می توانید به طرف دوربین حرکت کنید و آنگاه خواهید دید که اشیا مجازی به طرز صحیحی بزرگ نمایی می شوند.سپس می توانید ان را بچرخانید و پشت سر خود را ببینید.این مورد خیلی وهم آلود بود و در بین بازی های واقعیت افزوده بهترین موردی بود که تا کنون دیده بودم.یا مثلا اگر قلم مو را تکان دهید مشاهده میکنید که رشته های موی سر قلم مو به طرز جالبی می جنبند و شدت بازخورد حرکات مختلف با آن به حدی است که به بازی کننده این احساس دست می دهد که جسمی با وزن واقعی را در دست دارد.
این که واقعیت افزوده یک تجربه منحصر به فرد و لذت بخش می باشد یک امر بدیهی است.در بازی دیگری به نام Eyepet شما می توانید با چند حیوان کوچولوی خانگی و حرکات مختلف بازی با آنها سرگرم شوید.و تصور اینکه این بازی در آینده می تواند با افزوده شدن آیتم های مختلف برای بازی کننده لذت و هیجان بیشتری را به ارمغان بیاورد به هیچ وجه دور از ذهن نیست.
محصولی انعطاف پذیر
این محصول برای توسعه دهندگان سخت افزاری و بازی سازان یک نعمت به شمار می رود.شما می توانید ترکیبی از دو کنترلر یا یک Move و یک کنترلر ثانویه داشته باشید و از آن در بازی های واقعیت افزوده بهره گیری کنید.شما می توانید به وسیله دوربین دسته روی بدن خود نشان گذاری کرده که در هنگام بازی با استفاده از حرکات بدنی و شبیه سازی در کنسول بازی را انجام می دهید.در واقع به هنگام انتخاب و از نظر شتاب سنج ها وردیاب های لرزشی Move گزینه های بیسار بیشتری را نسبت به Wiimote دسته نینتندو ارائه می کند.سونی با اقتباس از نینتندو در واقع به نوعی محصول او را با ویژگی های بسیار بیشتر و ظاهر کمی متفاوت تر ارائه کرده است!
دوربین هر جسم داری کنتراست کافی که در اتاق شما وجود دارد را می تواند شناسایی کرده و از آن در بازی ها استفاده کنید. به عنوان مثال می توانید یک قلاب رنگی کمربند را انتخاب کنید سپس به کمک گیتار مجازی بازی و به کمک دسته Move شروع به نواختن آهنگ کنید!یا به طور مثال می توانید یک نقطه روی سر خود نشانه گذاری کنید و پس از تعریف آن در سیستم Track IR از آن برای فرمان دادن در بازی هایی که نیاز به حرکت به جهت های مختلف دارید،حرکت کردن و طیف از وسیعی از حرکات و فعالیتهایی که باید در بازی انجام داد با حرکات بدنی شخص بازی کننده بهره جست و این تنها یکی از کاربردهای این سیستم است که در موقع بازی های با تحرک بدنی مانند بازی های ورزشی به کار می آید.
گوی ابتدای دسته همانطور که گفتیم به شکل پویا به رنگ های مختلف در می آید.به عنوان مثال اگر در یک بازی شما مشغول تیر اندازی با اسلحه هستید همزمان با شلیک هر تیر گوی یک بار خاموش و روشن می شود.ممکن است به نظر شما خیلی ویژگی برجسته ای به نظر نرسد اما این موضوع می تواند غرق شدن بازی کننده در حال و هوای بازی را یک پله بالاتر برد.
هم اکنون کمپانی های بازی ساز زیادی چون کپ کام،اکتیویژن، THQ،یوبی سافت و در مجموع 36 کمپانی بازی ساز برای ساخت بازی های مخصوص Move تقاضای مجوز کرده اند.باید منتظر نشست و دید که آیا یکی از این بازی سازها می توانند یک بازی عالی و فوق العاده برای استفاده از Move آماده کنند یا خیر.بازی کنندگان قبلا بازی های زیادی برای نینتندو Wii دیده و بازی کرده اند پس بایستی به دنبال یک چیز متفاوت بود چیزی که تحسین همگان را برانگیزد.چون اضافه کردن چیزهای جدید به همان سبک بازی های قدیمی به تنهایی باعث اعجاب نمی شود.
نتیجه گیری
Move پلی استیشن هنوز راه زیادی را برای رسیدن به قله در پیش دارد.البته این محصول ویژگی های خوبی هم دارد.فناوری مدرن به کار رفته در طراحی و تولید،پشتیبانی پس از فروش گسترده،تجربه بازی های واقعیت افزوده که در آینده بسیار لذت بخش تر و متنوع تر خواهند بود و غیره.با اقتباس کردن از نینتندو،محصول سونی هم دارای همان مشکلات محصول نینتندو بوده با این تفاوت که راه حلی برای رفع آن ارائه نکرده است.نرم افزار های Wii معمولا در همان جشن رونمایی به میزان زیادی به فروش میرسید.بازی ها معمولا با تدبیر خاصی طراحی می شدند و بیشترین توجه بر قیمت ارزان آنها بود.


با اینکه سونی برای عرضه این سخت افزار تصمیمات و رهبردهای جالبی داشت اما در پروژه جدید خود با تعریف یک دوربین مجزا و بدون درنظر گرفتن رقبایی چون مایکروسافت این سخت افزار را در حالی معرفی کرد که بازی مخصوص به آن را در نمایشگاه E3 معرفی نکرده بود و با این اشتباه دست خود را پیش رقبایش رو کرد و اکنون مایکروسافت برای عرضه کردن محصولی که قابل رقابت با سونی باشد در شرایط بهتری قرار دارد.
و حرف آخر هم اینکه Move پلی استیشن پاییز امسال به بازارها می آید باید تا آن زمان خبرهای سونی را دنبال کرد تا اطلاعات بیشتری در مورد قیمت نهایی و محتویات بسته فروش بدست بیاوریم.
منبع:arstechnica

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *