آیا اپل سیستمهای تبلیغات موبایلی آی اَد ( اَد کیت) را به بازار عرضه خواهد کرد؟

  • 1389/1/15
  • سید روح الله یزدان خواه
  • 0

apple-quattro-iad

از زمان تملّک شرکت «کواترو وایرلس» توسط شرکت اپل خبر خاصی از هر دو شرکت شنیده نمی شد، اما اکنون “مدیاپست” اخبار تازه ای درباره این شرکتهای تازه ادغام شده در دست دارد. طبق این اخبار شرکت «اپل» به زودی «سیستم تبلیغات موبایلی شخصی سازی شده ای » را با عنوان «آی اَد» (iAd) تا هفتم آوریل (18 فروردین) معرفی خواهد کرد. اطلاعات ما حاکی از آن است که این خدمات مبتنی بر تبلیغات بر اساس اطلاع از محل کاربر است، اگر چه این موضوع می تواند موانعی را نیز به همراه داشته باشد.

در واقع ما از شنیدن این خبرها چندان شگفت زده نمی شویم چرا که منابع خبری به ما اطلاع داده اند مرجع «اَد کیت» (AdKit) در یک فایل ویژه روی سرور عمومی «فوبوس» شرکت اپل نصب شده. این فایل که “استوربگ” نامیده می شود یک رابط  XML عمومی برای آیتونز           (iTunes) فراهم می کند. این رابط مشخص می کند که چطور نرم افزارها و مرورگرهای اینترنت می توانند با صفحه اصلی  برای دریافت اطلاعات آیتونز (iTunes) و یا درخواست اینکه آیتونز (iTunes) به یک فهرست محصولات متصل شود، ارتباط برقرار کنند.

آنچه در اینجا می بینید کد یک کلید مربوط به این فایل است. سرنخ آدرس اینترنتی که به دنبال کلید «آدرس-محصول-آدکیت» می آید گویای این مطلب است که اپل در پی معرفی راهی برای مرتبط ساختن لینک تبلیغات با آدرس اینترنتی محصولات است. آما این آدرسها دقیقاً چطور کار می کنند؟ دشوار است که بدون داشتن جزئیات کاملتر در این باره سخن بگوییم، با این حال به نظر می آید تبلیغات مبتنی بر لینکهای محصولات  می تواند با روشی مشابه بازاریابی با لینکهای ارتباطگرا (affiliate-driven) کار کند.

<key>adkit-product-url</key>

<string>http://ax.itunes.apple.com/WebObjects/MZStore.woa/wa/adkitProduct</string>

اطلاعات بیشتری درباره اولین اقدام اپل در زمینه تبلیغات تجاری در دست نیست، اما نقل شده که “استیوجابز” به مدیران اپل گفته این یک حرکت “انقلابی” و یک بزرگترین اقدامات اپل برای آینده است. ما کمی نگران این هستیم که مدیران شرکتهای بزرگ فناوری اطلاعات تا چه حد از کلمه “انقلابی” استفاده می کنند، اما قضاوتمان را برای پس از اعلام موضوع فوق خواهیم گذاشت (البته اگر اصلاً اعلامی در کار باشد)

منبع:

engadget.com

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *