چگونه در فایرفاکس اندزه فونت نوار آدرس ،زبانه ها و نوار وضعیت را تغییر دهیم؟

  • 1389/1/15
  • محمدرضا ارجمندی
  • 0

همانطور که شاید شما هم می دانید مرورگر فایرفاکس هیچ گزینه ای برای تغییر فونت آدرس بار،زبانه ها ونوار وضعیت ندارد.کاربران حرفه ای برای این منظور می توانند با ویرایش دستی css در userchrome.css به این هدف برسند اما بسیاری از کاربران معمولی به دنبال راه های آسانتر برای تغییر اندازه فونت بدون تغییر در فایلهای پیکر بندی مرورگر هستند.
ما در اینجا قصد معرفی یک افزونه را داریم که به سادگی می تواند کار تغییر اندازه فونت را انجام دهد.این افزونه به نام Make Font Size Bigger Pack به صورت خودکار می تواند عمل بزرگ کردن فونت فایرفاکس در قسمت های نوار آدرس ،زبانه ها و نوار وضعیت را انجام دهد.این تغییرات درست پس از نصب افزونه و بازکردن (ریستارت) مرورگر قابل اجرا خواهد بود.


این افزونه در واقع ترکیبی از دو افزونه مجزا است. کاربران همچنین می توانند افزونه هایMake Address Bar Bigger و Make Tab Bar And Status Bar Bigger را در صورتی که به ترتیب فقط نیاز به تغییر اندازه فونت آدرس بار یا تب ها و نوار وضعیت دارند،دانلود و نصب کنند.
هم اکنون هیچ گونه تنظیماتی برای این افزونه وجود ندارد اما طراح افزونه قول داده که خیلی زود این افزونه را آپدیت کرده و در آن امکانات تغییر فونت و امکان فعال سازی یا غیر فعال سازی افزونه را در این افزونه بگنجاند.
اما برای آن دسته از کاربران فایرفاکس که مایلند با ویرایش فایل userchrome.css تغییراتی چون تغییر اندازه فونت، تغییر رنگ فونت و نوع فونت را ویرایش کنند هم آموزشهایی داریم! شما باید به قسمت دایرکتوری chrome در فولدر Firefox profile قرار دارد مراجعه کننید و فایل userchrome.css را پیدا کنید.این فایل می تواند به شکل userchrome-example.css باشد قسمت –example را از نام فایل پاک کنید.سپس طبق مراحل زیر عمل کنید:
برای تغییر فونت،اندازه فونت و رنگ فونت نوار آدرس این دستورات را وارد کنید:
/*Change address bar font, color and size*/
#urlbar {-moz-appearance: none !important;
font-family: Tahoma Bold !important;
color: Black !important;
font-size: 12pt !important; }
کد های بالا همان طور که حدس زدید شکل فونت نوار آدرس را به Tahoma Bold با سایز 12 و رنگ مشکی تغییر می دهد.اگر تغییر دلخواهی مد نظر شماست می توانید تغییر دلخواه خود را با تغییر در خطوط دستور به شکلی که فونت،اندازه و رنگ دلخواه خود را بدست آورید تنظیم کنید(با توجه به مثال بالا)
برای تغییر اندازه فونت و رنگ فونت نوار وضعیت این دستورات را وارد کنید:
/* Change status bar text color/size*/
#status-bar {-moz-appearance: none !important; font: bold 12pt Arial; !important;
}
برای مثال فونت به 12 نوع Arial تغییر می کند.
برای تغییر فونت تب هااین دستورات را وارد کنید:
/* Active tab – good */
.tabbrowser-tab[selected=”true”]
.tabs-bottom,
[class=”close-button tabs-closebutton”] {
font-weight: bold !important;
background-color: rgb(220,220,220) !important;
padding-left: 2% !important;
padding-right: 2% !important;}
/* Inactive Tab – good */
.tabbrowser-tab:not([selected=”true”]) {
-moz-appearance: none !important;
این کد ها در مور زبانه های فعال تغییرات بیشتری را ایجاد میکنند.با انجام این مثال ها می توانید تغییرات فونت دلخواه خود را در مرورگر ایجاد کنید.
منبع:ghacks

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *