آموزش جامع ساخت افکت های سایه روشن زیبا با فتو شاپ

  • 1389/1/27
  • محمدرضا ارجمندی
  • 1


افکت سایه روشن می تواند باعث تبدیل یک تصویر دیجیتال به یک کار هنری زیبا شود. هنگامی که سایه روشن به درستی به تصویر اضافه شود، می تواند باعث تاثیر بصری بالا ، جلب توجه در چشم بیننده، انتقال عمق احساس تصویر در بیننده کرده، و در واقع با این افکت می توان تمام عناصر یک اثر هنری را با کیفیت بالا در تصویر خود ایجاد کنیم. با این حال ، استفاده از افکت سایه روشن درخشان به همیشه کار آسانی ،به ویژه برای هنرمندان دیجیتال تازه کار نیست. ساخت تصاویر کنتراست بالا ، تنوع رنگ ، وضوح و عمق تصویر همه ویژگی هایی هستند که با این افکت می توان ساخت و این مسئله به شما خالق تصویر کمک می کند تا اثر هنری دیجیتال خود را اغوا کننده تر بیافرینید.
در این مقاله ، شما مراحل ضروری برای ساخت افکت سایه روشن های درخشان رادر فتوشاپ یاد می گیرید. با استفاده از قلم موی پیش فرض ، ترکیب گزینه ها و چند تا از تصاویر از پیش اماده ، شما قدم به قدم انواع تکنیک های مورد استفاده برای تبدیل تصویر دیجیتال خود به یک تصویر هنری حرفه ای را خواهید آموخت.
این آموزش همراه با راهنمایی ها ، میانبر ها و تکنیک های مختلف تشریح شده است ، و هر کدام از جزییات توضیح داده شده حتی برای کاربران آماتور هم به سادگی قابل دنبال کردن است. اما حتی اگر شما کاربر پیشرفته وحرفه ای فتو شاپ هستید ، ممکن است با خواندن این مقاله برخی از ایده های جدید برای کارهای هنری مفید به شما الهام شود! بیایید شروع کنیم!
ابزار مورد نیاز
نرم افزار ادوبی فتوشاپ CS2 (یا بالاتر).
نمایش تصویر نهاِیی


گام 1 – پس زمینه
برای شروع یک بوم (canvas)جدید با اندازه 1970 × 1320 پیکسل ایجاد کنید. سپس این پس زمینه مخصوص را که من ساخته ام از مقاله در رایانه ذخیره کنید تا مورد استفاده قرار دهید (برای اندازه کامل بر روی تصویر کلیک کنید) :


سپس، ما این زمینه را با زمینه دیگری مخلوط می کنیم ، بنابراین با کلیک بر روی تصویر و یا بازدید از لینک : http://jakezdaniel.deviantart.com/art/Texture-3B-108044404 این پس زمینه رو هم دانلود کنید.


حالا پس زمینه دوم را در برنامه فتوشاپ باز کنید و طبق تصاویر زیر درصد پر شدگی یا Fill’ را به عدد 79 درصد برسانید.


گام 2 – پیش زمینه :
خوب حالا ماپیش زمینه عکس مورد نظر را که در واقع موضوع اصلی تصویر برای خلق افکت است نیاز داریم. در اینجا ما قصد استفاده از این پسر کوچولو و با مزه را داریم. شما می توانید تصویر زیر را که من استفاده می کنم از این آدرس دریافت کنید
http://tonya-tjphotography.deviantart.com/art/Rocker-6-86012281
همچنین می توانید از هر یک از تصاویر خود که مایل هستید استفاده کنید. یک چیز شما در مورد این تصویر که شاید شما هم متوجه شده باشید موی پسربچه است ، که برای استخراج کمی دشوار خواهد شد نرم افزارهایی همچون Vertus Fluid Mask به راحتی قادر به استخراج این گونه تصاویراند ، اما برای این آموزش ، من با استفاده از ابزار قلم(pen tool) و به طور و با اعمال برخی از روش های برش دستی موضوع را از این تصویر استخراج می کنم .

با استفاده از ابزار قلم خود ، به آرامی در اطراف موضوع حرکت کرده ، سپس به تب “Paths” رفته و بر روی مسیر ساخته شده خود کلیک راست کرده ، مسیر را انتخاب کنید ، و با این انتخاب شما پیش زمینه را در اختیار دارید. اگر شما روش های استخراج موضوع کمی نا آشنا هستید ، خواندن این مطلب در زمینه انواع تکنینک های استخراج موضوع در فتوشاپ را به شما توصیه می کنم.

توجه کنید که هنوز هم برخی لبه های سفید در سمت چپ مو وجود دارد ، بنابراین شما دوباره می توانید از قلم برای قطع این قسمت ها استفاده کنید. شما به طور دستی می توانید به حذف منطقه سفید اقدام کنید، اما من این مشکل را به روشی سریعتر و موثرتر با کوتاه کردن موی پسرک انجام دادم! و برای تکمیل از پاک کن نرم و رفتن به
Layer>Matting>Defringe (width 1)
و تغییر سایز آن به اندازه مناسب سند استفاده کردم.

حالا باید سایه ای برای پسرک ایجاد کنیم ، که به موضوع کمک خواهد کرد تا در پس زمینه عمق پیدا کند. برای استفاده از سایه من برس نرم ، , 200px با استفاده از رنگ سیاه سایه پرس پکتیو می زنم (تصویر پایین را ببینید یا از قضاوت خود استفاده کنید). سپس ، به
Filter>Gaussian Blur>30px
بروید تا به سایه جلوه طبیعی تری بدهید. شفافیت(opacity) را در صورت لزوم کاهش دهید ، برخی از قسمت های سیاه و سفیدکهدر اثر استفاده از Gaussian Blur با هم تداخل پیدا کرده اند راپاک کنید و نتیجه شما باید مثل نتیجه کار من باشد:

خوب، حالا لازم است پسر کمتر ‘چسبانده’ بر روی زمینه تصویر به نظر برسد. برای این کار ، خواهیم لبه های تصویر پسر را کمی بسوزانیم ،با استفاده از ابزرا سوزاندن(burn tool) با تنظیمات 100px ،در محدوده midtones ، Exposure: 50 و سپس به
Layer>Adjustments>Brightness/Contrast
بروید. چک کنید که روی لایه درست تغییرات را اعمال می کنید سپس تنظیمات زیر را انجام دهید :


افزودن ترک به دیوار برای داشتن جزییات بیشتر و اضافه کردن تاثیر بصری است. شما می توانید تصویر پیش فرضی را برای این منظور استفاده کنید یا از این قلم موی قابل دانلود استفاده کنید.

گام 3 — افزودن عناصر انتزاعی :
من برای این منظور از یک عنصر رندر شده C4d کردم. در سراسر اینترنت تعداد زیادی از کدهای C4D وجود دارد ،وب سایت deviantART محلی عالی برای شروع می تواند باشد.


به اندازه دلخواه تصویر انتزاعی را تغییر سایز دهید و با استفاده از desaturate (CTRL-SHIFT-U) آن را به شکل سیاه و سفید خالص(pure grayscale) درآورید. بعد ، آن را سمت مورد نظر خود حرکت دهید، برای این تصویر ، من می خواستم این تصویر را طوری تغییر دهم که همچون بال پسر به نظر برسد.


سپس ، بعضی از نواحی که شما در تصویر خود نمی خواهید را پاک کنید. لازم است تصویر انتزاعی متناسب با موضوع وسایه ایجاد شده توسط ما باشد تا، اجازه دهد پرسپکتیو تصویر حفظ شود. شما می توانید به انتخاب پیش زمینه موضوع خود پرداخته و پس از این کار دیگر مناطق تصویر انتزاعی خذف کنید تا اینطور به نظر برسد که تصویر انتزاعی به دور تصویر موضوع پیچیده شده است.


لایه C4d را تکثیرکنید ، سپس این لایه را در زیر لایه اصلی پسر بچه قرار دهید. با این کار ، شما می توانید یک پشتیبان از قسمت های ناخواسته پاک شده داشته باشید ، و شما میتوانید به رندر کردن را به گونه ای انجام دهید که صلب و سولید به نظر رسد.


سپس ، همان مراحل قبلی را در غیر اشباع کردن،تغییر سایز و غیره را در مورد این لایه هم انجام می دهیم . به آرامی می توان عناصر متفاوت دیگری را اضافه کنیم تا به افکت مورد نظر خود برسیم.سعی کنید هر منطقه اضافی تصویر را حذف کرده و طوری عمل کنید که این تصویر به دور پسرک پیچیده شده باشد.


گام 4 :

در ساخت افکت سایه روشن ، من فقط از ابزار پیش فرض در فتوشاپ استفاده کرده ام با استفاده از ابزار قلم برای تصویر سازی ، شما می توانید چند مسیر رسم کرده و سپس آنها را به هم متصل کنید. یک لایه جدید ایجاد کرده و سپس قلم مو خود را به رنگ سفید ، 7px ، نرم (سختی(hardness) را برروی 0 ٪)بگذارید.سپس، در امتداد موضوع که می خواهید سایه روشن بزنید مسیری رسم کنید. در حالی که pen tool فعال است ، بر روی سطح کلیک راست کرده ،گزینه stroke path را انتخاب کنید، و چک کنید که ’simulate pressure’ تیک خورده باشد.


blending options را باز کنید، و تنظیمات زیر را به لایه خود اعمال کنید.

لایه خط را دو بار تکثیر کنید، و پس از اولین لایه تکثیری را بلوری کنید:
Filter->Blur->Gaussian Blur
. به میزان 10px. آن را دوباره تکثیر کنید و یک گروه جدید ایجاد کرده و در blending option آن را به linear dodge تنظیم کنید. (تصویر پایین را ببینید). linear dodge یکی از قدرتمند ترین حالت های(modes) لایه های برای استفاده از افکت سایه روشن است.
سپس ، لایه جدیدی بسازید و آن را با رنگ سیاه پر کنید و blending option آن را به linear dodge تنظیم کنید. ابزار قلم مو را برداشته و کمی از شانه پسر بچه را رنگ قرمز بزنید و با استفاده از زدن CTRL+F سه بار (برای بلوری کردن رنگ.) این کار باعث خواهد شد تا افکت سایه روشن درخشان تر شود.


این فرایند را تکرار کنید و سعی کنید برخی تنظیمات قلم مو را در نواحی مختلف تصویر تغییر دهید. سعی کنید و بزرگی قلم مو 10px,5px,3px 3px یا هرچه خودتان می پسندید باشد.. سعی کنید در قسمت پایینی پسر بچه هم کار کنید. در تصویر زیر می توانید نتیجه کار من را پس از چند بار استفاده از قلم مو و روشی که ذکر کردم ببینید.می توانید پس از زدن نوار های قرمز با استفاده از پاک کن نرم بعضی از نواحی نوار را کمی کمرنگ کنید تا قشنگ تر شوند.من همچنین از motion blur برای ایجاد کمی پویایی در نوار ها استفاده کردم.در مجموع از 7 گروه(groups) برای ساختن افکت سایه روشن استفاده کردم.


گام 5 – جلوه های اضافی
در این مرحله ذرات کوچکی به تصویر می افزاییم، تصور کنید دور پسر بچه گردو غبار جادویی زیبایی قرار گرفته . در این گام ، من از تصویر یک سحابی استفاده کردم ، که در زیر مشاهده می کنید (برای اندازه کامل روی تصویرکلیک کنید) :


پس از گرفتن تصویر ، آن را به بوم خود بکشید(درگ کنید) و blending option آن را به linear dodge تنظیم کنید. ، سپس آن را به تصویر سیاه و سفید تبدیل کنید. با این کار کنتراست بیشتری به تصویر ما افزوده می شود،. حال شما می توانید ذرات گرد و غبار سفید را تکثیر کرده و آن را در هر جای تصویر استفاده کنید، فقط کافیست ذرات را حرکت دهید تا نتیجه مناسب را بدست آورید. من پیشنهاد می کنم مقداری از آن را قرار دادن پشت پسرک قرار دهید تا حس توهم در بییننده ایجاد شود و همچنین عمق موضوع در پس زمینه هم کمی بهتر شود. در آخر هم پاک کردن هر کدام از ذرات اضافی را با استفاده از پاک کن نرم حذف کنید.

گام 6 — افزودن دود :
من برای تصویر نهایی اصلی مقداری دود با استفاده از تصویر زیر افزودم. متاسفانه نتوانستم دوباره تصویری را که خودم استفاده کرده بودم برای شما پیدا کنم اما تصویر قسمت های ضروری برای کار را برای شما می گذارم. تصاویر آماده بسیاری از دود دراینترنت پیدا می شود (به عنوان مثال http://sxc.hu را چک کنید) و ببینید چه چیزیهای مفیدی برای شما دارد. برای این مرحله نخست عکس زیر را دریافت کنید:


به سادگی دود این تصویر دود را به سند خود کپی-پیست(paste) کنید ، آن را به سمت پسر حرکت داده و blending option آن را به linear dodge یا‘Screen’ تنظیم کنید(بسته به نتیجه دلخواهی که ممکن است از هر کدام بگیرید).شما می توانید با تغییر دادن ترتیب لایه ها دود را به جلو یا پشت افکت سایه روشن منتقل کنید.


گام 7 – جلوه های بیشتر:
در ایم مرحله ،می خواهیم چند جلوه سایه روشن بسیار زیبای دیگر برای افزایش جذابیت های بصری به تصویرمان بیافزاییم.اول یک لایه ی جدید (CTRL-SHIFT-N) ایجاد کنید.آن را با رنگ سیاه پر کنید و blending option آن را به linear dodge تغییر دهید ابزار marquee مستطیلی را انتخاب کنید و با استفاده از ابزار گردینت (از سفید تا شفاف) در کناره های موضوع کمی حرکت دهید تا جلوه ها کمی نرم تر شوند.

گام 8 — تنظیمات نهایی سایه روشن:
کار ما تقریبا تمام است. حال ما می خواهیم کمی نور قرمز به تصویر بیافزاییم تا رنگ های اضافی را یکدست کنیم.در اینجا از برس نرم ، سطل رنگ و گزینه ترکیب استفاده می کنیم.یک لایه جدید ایجاد کرده، آن را با سیاه پر کرده ،و blending option آن را به linear dodge تغییر دهید. از برس استفاده می کنیم به تصویر زیر دقت کنید:

3
پس از این مرحله آماده ایم که کار را به اتمام برسانیم ، اما باید برخی از تنظیمات را برای رسیدن به عمق و وضوح بهتر انجام دهیم. لایه جدیدی ایجاد کنید ، و دکمه های(CTRL-ALT-SHIFT-E)را با هم فشار دهید. بعد ، به اینجا بروید:

Filter->Sharpen->Sharpen
سپس، یک منحنی با رفتن به Layer->New Adjustment Layer->Curves ایجاد کنید.حال تنظیمات تصاویر زیر را انجام دهید:


پس از اعمال منحنی ها ، یک ماسک جدید اضافه کنید: (Layer->New Layer Mask) و برخی از منحنی ها (به خصوص در اطراف سر پسر)حذف کنید. شفافیت را به 42 درصد کاهش دهید ، و پس از آن شما می توانید نقشه گردینت دلخواه و تنظیمات آن را بیافزایید. این هم من نتیجه نهایی کار من بعد از انجام تنظیمات بالا است :

3

نتیجه گیری
شما می توانید هر گونه جلوه بیشتری را که دوست دارید به تصویر خود اضافه کنید، اما در حال حاضر نتیجه برای من راضی کننده است، و امیدوارم شما هم به نتیجه مطلوب خود رسیده باشید. به یاد داشته باشید هم برای بدست آوردن تجربه و هم نتایج خارق العاده، از دستکاری های مختلف و تغییرات کوچک در تصویر می توانید نهایت استفاده ببرید و هرگز شما نمی توانید نهایت زیبایی یک تصویر را تصور کنید!. امیدوارم شما چیزی های مفیدی از این آموزش یاد گرفته باشید ، و تشکر برای خواندن این مقاله!

دیدگاه خود را وارد کنید
1 دیدگاه
  1. کارت درسته….میشه عمق تصویر با ابزار بلور ک کار لنز دوربینو انجام میده ر آموزش بدی؟؟؟؟ مرسی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *