با برنامه Inkscape & potrace تصاویر برداری زیبا بسازید

  • 1389/2/5
  • محمدرضا ارجمندی
  • 2

در این مقاله به برنامه قدرتمند اما کمتر شناخته شده Inkscape می پردازیم. اگر نمیدانید،باید بگوییم Inkscape یک ویرایشگر رایگان گرافیکی برداری و رقیبی برای ادوبی Illustrator(درست مثل GIMP که رقیب فتوشاپ در گرافیک شطرنجی است)می باشد.

قابلیت مورد بحث این مقاله ابزار vectorization tool است ، که با ارتقای برنامه با استفاده از برنامه potrace بدست می آید.

شاید بپرسید “Vecto – چی؟ به چه دردی می خوره؟ ” خوب : اول خیلی سریع به معرفی انواع گرافیک کامپیوتری می پردازیم:

گرافیک شطرنجی(Raster graphics):با پیکسل ها  توصیف شده و چیزی بیش از یک ماتریس بزرگ که با رنگ های مختلف پر می شوند نیست. با این تعریف، مشکل این نوع  گرافیک افت کیفیت تصیر در هنگام بزرگنمایی زیاد است..

برنامه های مورد استفاده در تولید این نوع گرافیک برای مثال: برنامه Paint ویندوز ، فتوشاپ ، Paint.NET ، GIMP

پسوند فایلهای این نوع گرافیک:. .jpg, .png, .psd, .xcf.

گرافیک برداری (Vector graphics):توسط عناصر ریاضی و خواص دیگر توصیف می شود. به این ترتیب ، آنها بدون در نظر گرفتن میزان بزرگ نمایی همیشه دارای کیفیت اولیه باقی می مانند.

برنامه های مورد استفاده در تولید این نوع گرافیک برای مثال: Illustrator, Inkscape, Xara Xtreme

پسوند فایلهای این نوع گرافیک:. .svg, .ai.

به نظرتان آیا حالتی پیش می آید که ما بخواهیم گرافیک شطرنجی را برداری کنیم؟ مطمئنا. فرض کنید می خواهید یک تصویر رسم شده در وب را اصلاح و ویرایش کنید یا اگر شما نیاز به برداشتن آرم شرکت خود  برای تهیه بروشور دارید و تنها چیزی که در اختیار دارید یک تصویر با پسوند GIF از لوگو شرکت است یا در نظر بگیرید که  شرکت شما منبع فایل بردار لوگو خود را  از دست بدهد چه میکنید؟ در چنین مواردی ، این مقاله به شما کمک خواهد کرد.

توجه:با آموزش این مقاله به هیچ وجه قصد نداریم خوانندگان را به نقض مالکیت معنوی(copyright) هر اثری ترغیب کنیم و مسئولیت آن از نویسنده این مقاله ساقط و برعهده خواننده است.از این روش هنگامی استفاده کنید که قادر به دریافت و خرید تصویر مورد نظر خود نباشید. باشه؟

خوب حالا برای نمونه با برداری کردن لوگوی Ghacks شروع می کنیم:

1-ابتدا فایلی را که می خواهید برداری کنید در برنامه Inkscape باز کنید:

2-باآن کلیک بروی تصویر آن را انتخاب  کنید ،سپس این گزینه ها را از منوی برنامه انتخاب کنید:     Path > Trace Bitmap (یا زدن دکمه های Shift+Alt+B بر روس صفحه کلید)

3-با توجه به تصویر پیش نمایش تنظبمات مورد نظر خود را انجام دهید. در این مورد ، بهتر است مقدار آستانه(threshold) را افزایش دهید (با استفاده ازگزینه  “به روز رسانی” (“Update”)را تغییرات را مشاهده می کنید). برای تایید ok  را کلیک کنید تا برداری سازی انجام شود.

4-در نهایت ، یک تصویر خام با برنامه ایجاد کرده اید که باید برای ویرایش تصویر :لایه یا لایه هایی ایجاد کنید، اگر لازم شد گروه جلوه برای هر لایه درست کنید، رنگ آمیزی یا گردینت را تصحیح کنید ، ردیابی نقاط تصویر را دستی تصحیح کنید ، جلوه های دلخواه را اضافه کنید و غیره.

برخی نظرات :

potrace” معجزه نمی کند. درست است که که در ترکیبات یا لوگو های ساده شگفت انگیز کار می کند ، اما برای عکس های پیچیده به هیچچ وجه خوب نیست”

درست است من هم نگفتم potrace معجزه می کند. اگر سایز تصویر شطرنجی شما کوچک و با کیفیت ضعیف است در نتیجه کار نقاط و لکه هایی را مشاهده خواهید کرد. خوب ، ابزار انتخاب و اپراتورهای مسیرهای برنامه Inkscape  اینجا به کمک شما می ایند تا به شکل دستی به بهبود نتیجه دلخواه بپردازید.

پنجره ردیابی تعداد زیادی حالت و گزینه دارد. با آنها کار کنید. یاد بگیرید چگونه در برنامه یک کار خود را انجام دهید ، در حالی که دیگران ترجیح می دهند دنبال عکس دلخواه خود بگردند شاید پیدایش کنند!

با وجود این همه ، با کسب کمی تجربه از طریق آزمون و خطا ، شما به سرعت می توانید به نتایج شگفت انگیزی دست یابید (مثل من که به خصوص بازی با رنگها را دوست دارم). و اگر چه این فرآیند از نظر فنی بیشتر ترکیب کردن است تا خلق کردن (و چه کسی می گوید ترکیب کردن بد است؟) ، شما خواهید آموخت که چگونه از ابزارهایInkscape استفاده کنید و آشنایی و کسب هر تجربه ای شما را یک گام در ساخت و خلق شاهکارهای برداری نزدیک می سازد.

Inkscape نرم افزاری رایگان و تحت لیسانس GPLv2 بوده ،که برای همه سیستم عامل ها در دسترس می باشد.

منبع: ghacks

دیدگاه خود را وارد کنید
تعداد دیدگاه ها : 2 دیدگاه
  1. تبلیغات هدایای تبلیغاتی طراحی و چاپ
    تبليغات هداياي تبليغاتي طراحي و چاپ نیک گرافیک
    http://www.nikgraphic.com

  2. سلام… من از طریق سرچ مطلبی راجع به ساخت بروشور به اینجا رسیدم. در واقع اصلا اطلاعاتی در این زمینه ندارم. اگر راهنمایی م کنید خیلی خیلی ممنون می شم.
    در واقع از من خواسته شده برای یک طرح بین المللی یک بروشور تهیه کنم اما اصلا به نرم افزارهای این کار وارد نیستم .

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *