4 راهکار مفید برای پشتیبان گیری از اطلاعات

  • 1389/2/7
  • محمدرضا ارجمندی
  • 0


هر کسی که تا کنون اطلاعات 4 ، 5 و حتی 6 سال کار خود را از دست داده به خوبی می داند که از بین رفتن رایانه حاوی اطلاعات تا چه حد تجربه سخت و دردناکی می تواند باشد. و در صورتی که این کامپیوتر مربوط به کار و تجارت باشد ، عواقب آن تا چه حد جدی است. .
به همین دلیل شما نیازمند پیاده سازی سیاست های جدی و نیز منظم پشتیبان گیری از اطلاعات خود هستید. به این ترتیب ، شما آماده بدترین اتفاقات خواهید بود. چه این اتفاق یک ویروس باشد ، یا خرابی و سوختن هارد دیسک و یا حتی سرقت کامپیوتر شما…در هرصورت از دست رفتن داده ها اجتناب ناپذیر است و باید خود را برای آن آماده کند.
و حفاظت مناسب از داده ها کار سختی نیست. در این مقاله ، ما 4 راهنمایی ساده آورده ایم که شما می توانید از امروز از این راهنمایی ها برای به حداقل رساندن خطر جدی از دست رفتن داده ها که می تواند منجر به آسیب شما یا کسب و کارتان شود استفاده کنید.

1-پشتیبان گیری منظم و متناوب ضروری است:
هیچ راهکاری بهتر از طرح برنامه منظم برای پشتیبان گیری نیست. ایجاد وقفه بین دو زمان پشتیبانگیری ریسک از بین رفتن بخشی از اطلاعات را که از آنها پشتیبان نگرفته اید را افزایش می دهد و هر چه این زمان بیشتر باشد این ریسک هم بیشتر میشود.
مثلا اگر شما تنها یک بار در هفته پشتیبان می گیرید ، این “وقفه” به طور بالقوه می تواند به از بین رفتن 7 روز اطلاعات شما منجر شود. اگر چه ممکن است این مسئله برای یک فرد عادی مهم نباشد، اما برای کسب و کار می تواند عواقب جدی دربر داشته باشد.
در حالت مطلوب ، شما باید پشتیبان گیری را حداقل یک بار در روز انجام دهید. یا حتی بهتر، برنامه ای نصب کنید که به طور خودکار از اطلاعات شما پس از هر بار ذخیره کردن پشتیبان بگیرد. .با این کار این ، خطر بالقوه از دست دادن داده ها به فاصله فقط چند دقیقه کاهش می یابد.
2-پشتیبان اطلاعات خود را خارج از محل اصلی نگهداری کنید
یکی از بزرگترین اشتباهاتی که مردم در زمان پشتیبان گرفتن مرتکب می شوند آن است که پشتیبان خود را در همان محل کامپیوتر اصلی خود رها می سازند. (اگر محل دچار حریق شود پشتیبان شما هم همراه با اطلاعات خواهد سوخت به همین سادگی!)
پیشگیری بهتر از درمان است! یادتان باشد.
هر گاه شما از اطلاعات خود پشتیبان گرفتید، فلش مموری ، دی وی دی ، دیسک سخت خارجی و هر چیزی که فیلهای پشتیبان را روی آن ذخیره نموده اید فورا به محل امنی منتقل کنید و ریسک سرقت یا نابودی این فایلها را به صفر برسانید.

3-از پشتیبان چند نسخه تهیه کنید.
بیایید فرض کنید که شما هم اکنون دارای یک برنامه عالی پشتیبان گیری هستید.
شما پشتیبان گیری خود را به صورت روزانه انجام داده و آنها را به محل ذخیره سازی امنی منتقل می کنید. اما خوب است گاهی اوقات کمی بدبین باشید:
• اگر پشتیبان گیری شما خراب شود چه می شود ؟
• اگر شما به طور تصادفی داده های خراب شده را بر روی پشتیبان گیری تان ذخیره کرده باشید چه؟
• اگر شما از ویروس پشتیبان گرفته باشید چه؟
با این اتفاقات کلا برنامه شما به هم خواهد ریخت و به هدف خود نخواهید رسید. همین دلیل است که شما نیاز دارید همواره چندین نسخه از پشتیبان های قدیمی تر خود را نگه دارید. اگر تصادفا از دسته ای از فایل های خراب و یا آلوده به ویروس پشتیبان گرفتید، نسخه های قدیمی تر به شما اجازه بازگشت به اطلاعات سالم و بدون ویروس را خواهند داد.
همچنین ، اگر محل ذخیره پشتیبان خراب شود یا از میان برود(مثلا سی دی یا دی وی دی شما)، با داشتن چند نسخه از اطلاعات مشکلی برای بازیابی اطلاعات خود نخواهید داشت.
به یاد داشته باشید ، هر وسیله ذخیره اطلاعات فیزیکی (دی وی دی ، هارد ، نوار کاست ، و غیره..) بر اثر استفاده زیاد در نهایت خواهد شکست. باز هم می گوییم: پیشگیری بهتر از درمان است!
4-بطور مرتب فایلهای پشتیبان را تست کنید:
حالا که شما مجموعه ای از راهکارهای مناسب پشتیبانگیری را آموختید ، شما باید به خوبی برای بدترین موارد آماده شوید. متکی بودن به روش های بالا برای یک حرفه ای کافی نیست. درست مانند هر طرح اضطراری دیگر ، شما نیاز به آزمایش آن به طور منظم و حصول اطمینان از صحیح کار کردن پشتیبان در موقع لزوم دارید.
توصیه می شود که فایلهای پشتیبان خود را حداقل 4 بار در سال تست کنید.
چک کنید همه فایلها به درستی کار میکنند و مطمئن شوید که هیچ چیز از دست نرفته است ، و دیگر اینکه تمام دیسک های پشتیبان شما صحیح و سالم باشند.
اگر برای شما این کار خیلی زیاد به نظر می رسد می توانید فرایند تهیه پشتیبان خود را به طور خودکار به سرویس پشتیبان گیری آنلاین بسپارید که همه کارها را خودکار برای شما را انجام می دهد. در هر صورت ، اطمینان حاصل کنید که استراتژی منسجمی دارید که جوابگوی همه این معیارهاباشد.
با انجام این مراحل ساده ، شما قادر به اجرای سیاست های موثر پشتیبانگیری برای محافظت از اطلاعات خود در مقابل هر گونه تهدید پیش بینی نشده خواهید بود.
منبع:tipsotricks

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *