بررسی فتوشاپ CS5 Extended

  • 1389/2/10
  • محمدرضا ارجمندی
  • 2


آرتور سی کلارک جمله جالبی دارد: “هر فن آوری به اندازه کافی پیشرفته از جادو غیر قابل تشخیص می باشد! ” و با عرضه هر نسخه جدیدی از وایشگر تصاویر استاندارد ادوبی یعنی ، فتوشاپ ، بیشتر درستی این جمله را ثابت می کند. جدیدترین نسخه فتوشاپ با نام CS5 (شروع قیمت از 699 دلار تا 999 دلار و از 199 تا 899 دلار برای ارتقا نسخه قبلی به جدید) ، قابلیتهای جدیدی را در وایرایش تصاویر پیاده سازی کرده که کمک می کندبه انتخاب اشیاء، نقاشی ، و محدوده بالای دینامیکی عکس (HDR) ، و همچنین قابلیت های جدیدی که از آن به عنوان تردستی های دیجیتال یاد می شود چیزی که هنوز در هیچ نرم افزاری ندیده بودیم. فتوشاپ CS5 شاید یک نرم افزار اجباری برای هر نوع کاربری نباشد، اما بدون شک یک نرم افزار فوق العاده خوب، با استفاده آسان ، و ، بله ، جادویی است که نشان می دهد ادوبی هنوز نمی خواهد در رقابت بازنده باشد.

قابلیت پر کردن هوشمند محتوا درفتوشاپ (Photoshop’s Content-Aware Fill)

چشم گیرترین تغییر در نسخه جدید قابلیت پر کردن هوشمند محتوا درفتوشاپ (Photoshop’s Content-Aware Fill) است.این واژه برای شما آشنا است؟ باید باشد! فتوشاپ CS4(از 700 تا 1000 دلار قیمت)پیش از این قابلیت هوشمند اندازه گیری محتوا (Content-Aware Scaling) را داشت، بنابراین شما می توانستید با تغییر اندازه تصاویر به منظور کاهش فضای مرده استفاده کرده، و در ضمن حفظ محتوایی که برای شما اهمیت داشت نیز انجام می شد. قابلیت پر کردن هوشمند محتوا گسترش همان ایده منطقی است ، که اجازه می دهد بر عناصر خاص وایرایش خود را انجام دهید در حالی که پس زمینه تصویر را حفظ کنید. نه ، شوخی نمی کنم: اگر به عنوان مثال سگ سر گردانی عکس جالب شما راخراب کرده در این صورت نیاز نیست پس زمینه بکر خود را که مثلا جنگل سبزی است خراب کنید، تنها سگ،را انتخاب کنید  این ویژگی را انتخاب کنید (می توان سگ را به آسانی زدن کلید Del. روی صفحه کلید حذف کنید) و سگ ناپدید می شود!، اما زمینه باقی مانده است. نتایج به دست آمده 100 درصد هم بی عیب و نقص نیست ، اما این ویژگی آنچنان به طور کلی برجسته  است که ممکن است شما را شگفت زده کرده و از خود سوال کنید که آیا شما هرگز دوباره ارسال از تصویر بد و ناقصی خواهید داشت؟

یکی دیگر از قابلیت های جدید فتوشاپ CS5 ، در حالی که ممکن است کمی بیشتر پا افتاده به نظر آید ، اما به سختی برای نیل به این هدف کاربرد دارد. این قابلیت فن آوری انتخاب کردن است با تشخیص بهبود یافته لبه های شی و فن آوری پوشش دادن(masking) از طریق ابزار هوشمند لبه ، که با آن حتی لبه های پیچیده (به ویژه اشیا دارای پوست و مو) می تواند با دقت بالا انتخاب شود و با فقط چند دقیقه به بدون زحمت زیاد به نتیجه دلخواهی کاربر را برسانند.

پشتیبانی از دوربین فتوشاپ

سایر توابع جدید به شما راه های  گسترده و مختلفی از کار با تصاویر قبل یا بعد از وارد کردن تصاویر به برنامه را می دهند. پلاگین Adobe Camera Raw 6 از بیش از 275 مدل دوربین پشتیبانی کرده ،و ابزار پیشرفته ویرایش برای از بین بردن نویز تصویر ، اعمال اثرات جدید (مانند تبدیل تصویر به شکل و …) و بالابردن وضوح تصویر در اولین مرحله ارئه می کند. فیلتر اصلاح لنز به روز رسانی شده، و در حال حاضر قابلیت های خودکار بهتر و سفارشی شده ای را ارائه می دهد. شما همچنین می توانید با استفاده از ساختن یک پروفایل خاص برای یک نوع لنز به کمک (Lens Profile Creator) حالاتی را ایجاد کنید که درآن اعوجاج هندسی تصاویر انحراف رنگی و شکلی به صورت خودکار برطرف خواهد شد. ابزار حرفه ای HDR کار با عکس های با نوردهی کم را آسان می سازد و در این مورد که هدف شما از ویرایش تصویر حرکت به سمت یک عکس واقعی یا هنری است شما را راضی خواهند کرد.

حتی اگر شما بیشتر خلاق باشید ، قلم مو مخلوط کن (Mixer Brush)اجازه می دهد از ماوس خود (یا Wacom تبلت نقاشی) به عنوان یک قلم موی رنگواقعی استفاده کنید، و تابلو رنگ موجود در برنامه آنگاه نقش یک پالت رنگ واقعی را ایفا خواهد کرد یعنی شما می توانید رنگ های متعدد و متنوعی را در برای یک برس تعریف کنید ، آنها را با آنچه در حال حاضر روی بوم خود  در هر سطح از خشکی یا رطوبت  مخلوط کنید، و غیره. با Puppet Warp ، شما می توانید بخش هایی از تصویر را در اطراف هر محوری که شما انتخاب کنید خم کنید، که به حذف لایه اضافی  ناشی ازناهماهنگی عنصر ناخواسته در تصویر کمک  خواهد کرد.

ویژگی های سه بعدی فتوشاپ

همانطور که تا به حال برای نسخه های اخیر هم این ویژگی صدق می کرده است ، در نسخه Extended فتوشاپ CS5 بر قابلیت های3D تاکید شده است، هر چند این دفعه این تاکید نسبت به آنچه در گذشته دیده بودیم کمی کمتر است. با برجسته نما یا حکاکی برجسته(Repoussé) ، شما به راحتی می توانید آثار هنری دو بعدی  رابه اشیاء سه بعدی با کیفیت های بیروت آمدگی مختلف تبدیل کنید و آنها را با انواع مواد مختلف با ابزار 3D Material Drop بپوشانید. سایه گیر(Shadow Catcher) حتی اجازه می دهد تا به سادگی ، سایه ها را به همراه تصاویر خود ایجاد کنید. نسخه 2.0 از Adobe Ray Tracer  به شما اجازه می دهد  تا در عملیات پرداخت کردن مکث داشته باشید یا آن را راه اندازی مجدد کرده یا رندر انتخابی را اجرا کنید.

دیگر قابلیت های فتوشاپ

در نسخه جدید تعداد زیادی از پیشرفتهای کوچکتر (یا حداقل کمتر قابل رویت) دیده میشود، پشتیبانی از پلت فرم های 64 بیتی باعث می شود تا بهره کاملتری از سخت افزار موجود در رایانه خود ببرید به خصوص اگر شما در حال کار با تصاویر بزرگ و یا پروژه های سه بعدی باشید این ویژگی خیلی مفید است. آیا از طرح و قالب ابزارهای طراحی ساخته آدوبی خوشتان نمی آید؟ با برنامه Configurator 2.0 (دانلود  به صورت جداگانه) هر طور دوست دارید تغییردهید که اجازه می دهد تا با خلق پانل های جدید تنها ابزار مورد نیاز خود را در صفحه کار مشاهده نمایید.

همچنین تغییراتی برای بخش های مبتنی بر  Just Do It (فقط این کار را انجام بده) از طریق اصلاحات  ساده انجام گرفته. (هر چند اغلب ، توسعه دهندگان آدوبی نسبت به اصلاحات کوچک در برنامه که شاید کار یک روز هم نباشد بی توجه اند). این خدمات عبارتند از قابلیت حرکت یک انتخاب در حالی که لایه انتخاب فعال پنهان است ، دستور برای حذف تمام لایه های خالی با اسکریپت ها ، گزینه ای برای دستورذخیره به عنوان… برای اینکه همیشه فایلها به صورت پیش فرض در آخرین پوشه ای که فایلها را ذخیره کرده ایم ذخیره شوند(کاری که در تمام عمر مجبور بودیم به طور دستی انجام دهیم) ، توانایی ایجاد لایه جدید در سند فتوشاپ شما تنها با کشیدن و رها کردن فایل بر روی آن ، پوشش شبکه ای برای ابزار برش (crop) که به شما اجازه دیدن  9 بخش مختلف  را داده و دیگر لازم نیست آن راحدس بزنید و بدین ترتیب تصویر را باتعادل بیشتر و خیلی راحت تر پیرایش می کنید.

فتوشاپ CS5 همانند پیشینیان خود یک مانع عمده برای ورود به بازار دارد: قیمت. قیمت 699 دلار  برای نسخه استاندارد و 999 دلار برای نسخه Extended ، با این اوصاف هر بسته  این نرم افزارجدید پیشنهاد گران قیمتی به شمار می آید. قیمت ارتقا ، البته ، بطور قابل توجهی قابل قبول تر است ، و اگر شما فتوشاپ رابه عنوان  یکی از بخشهای مجموعه نرم افزاری CS5 بخرید، خیلی متوجه هزینه اش نخواهید شد. اگر تغییرات فتوشاپ CS5 برای افرادی که یک سال و نیم پیش نسخه CS4 راخریدند خیلی زیاد به نظر نمی رسد ، اما به تمامی طراحان گرافیکی خلاق دیگر توصیه می کنیم این نرم افزار راتهیه کنند. اما این را بدانید تنها همان قابلیت پر کردن هوشمند محتوا برای کسانی که به دنبال ابزارهای جادویی برای ویرایش تصاویر می گردند به تنهایی خرید این محصول را مقرون به صرفه می سازد. فتوشاپ با نسخه CS5 خود یک بار دیگر خود را برای جایزه منتخب سردبیران. PCMagکاندید کرده است.

مشاهده تصاویری از این برنامه در اینجا!

منبع:pcmag

دیدگاه خود را وارد کنید
تعداد دیدگاه ها : 2 دیدگاه
  1. سلام
    اگر امکان دارد فارسی ساز منوی فتوشاپ را برای دانلود در سایت قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *