چگونه اطلاعات بیشتری از رایانه خود را در Task Manager ویندوز مشاهده نماییم؟

  • 1389/2/16
  • محمدرضا ارجمندی
  • 0

همانطور که می دانید در قسمت Task Manager ویندوز اطلاعات زیادی در مورد وضعیت فعلی سیستم عامل در اختیار کاربر قرا می گیرد. این بخش می تواند وضعیت پروسه ها(برنامه های) درحال اجرا ، برنامه های کاربردی ، خدمات و سرویس ها ، نمودار عملکرد کلی سخت افزار رایانه ، آداپتورهای شبکه و کاربران متصل به شبکه را نمایش دهد. اگر چه Task Manager مانند برنامه های جامعی چون Process Explorer اطلاعات بسیار پیشرفته ای را در اختیار کاربر نمی گذارد ، اما معمولا برای آگاهی از اطلاعات اساسی و بدست آوردن یک دید کلی از آنچه بر روی رایانه در حال اجرا است کافی به نظر میرسد.
بسیاری از کاربران ویندوز نمی دانند که Task Manager ویندوز قادر است اطلاعات مفید اضافی را به کاربر نمایش دهد . در ذیل راهنمای استفاده کلی در مورد نحوه فعال کردن نمایش این اطلاعات اضافی در Task Manager ویندوز آورده شده است:
بارگذاری Task Manager ویندوز
کلید میانبر صفحه کلید برای بارگذاری Task Manager ویندوز زدن همزمان سه دکمه [Ctrl][Shift][Esc] است. Task Manager را همچنین می توان با راست کلیک روی نوار وظیفه ویندوز و انتخاب گزینه Start Task Manager از منوی باز شده لود کرد.
زبانه پردازش های ویندوز(Windows Processes)
هر چند این زبانه در ابتدای زبانه ها از سمت چپ قرار نگرفته ، اما به هنگام باز شدن پنجره Task Manager به صورت پیش فرض این زبانه فعال است. زبانه پردازش، اطلاعات مفصل درمورد پروسه های درحال اجرا ، مانند میزان استفاده رایانه از حافظه و پردازنده ، شرح پروسه های در حال اجرا ، و در نسخه های جدیدتر ویندوز شامل توضیح کوتاه ساده ای از برنامه هایی است که در حال اجرا هستند. به طور پیش فرض نمایش برای کاربر فعلی فیلتر شده ، با کلیک بر روی دکمه “Show processes from all users” در صورتی که مدیر (Admin ) باشید از تمام فرایندهای در حال اجرای اگاهی می یابید.


با کلیک بر روی گزینه View > سپس انتخاب Select Columns یک منوی پیکربندی برای افزودن ستونی دیگر به نمایش باز می شود.. بسیاری از اطلاعات اضافی که می توانید در این منو فعال کنید برای توسعه دهندگان (طراحان)و مدیران سیستم در نظر گرفته شده است ، اما برای کاربران ساده هم ممکن است مفید و کاربردی باشد. به عنوان مثال ، می توانیم برای نشان دادن مسیر پروسه های درحال اجرا از این ویژگی استفاده کنیم که می تواند برای شناسایی برنامه ای که این پروسه را اجرا کرده است بسیار مفید باشد چون پروسه ها عملا کد هایی هستند که برای کاربران شناخت برنامه های اجرا کننده آنها مشکل است.


گزینه جالب دیگر تنظیم اوج کار حافظه (Memory Peak Working Set) است که می توانید آن را در پنجره Select Columns فعال کنید. این گزینه ستونی را به زبانه می افزاید که مقدار حداکثر حافظه تخصیص یافته از حافظه کامپیوتر را که به هر پروسه می تواند اختصاص یابد نمایش میدهد. از منوی تنظیمات همچنین می توانید برای حذف ستون یا ستونهایی را که به اطلاعات آن نیازی ندارید استفاده کرد. تنظیمات توصیه شده برای این زبانه حفظ کردن تمامی ستون های پیش فرض و اضافه کردن ستون های Image Path Name برای نمایش مسیر پروسه های در حال اجرا و Memory Peak Working Set برای اطلاع از میزان حافظه حداکثر هر پروسه می باشد.
زبانه شبکه(Networking)


برگه شبکه اطلاعاتی در مورد هر کدام از آداپتورهای(اتصالات) شبکه را به کاربر نمایش میدهد. بیشترین کاربرانی ویندوز اطلاعات زیادی در مورد این زبانه ندارند و اگر هم در هنگام باز کردن Task Manager به سراغ این زبانه بروند اطلاعات زیادی مشاهده نخواهند کرد. مانند زبانه پردازش ، برگه شبکه را می توان برای نمایش اطلاعات اضافی با کلیک بر روی View و انتخاب گزینه Select Columns. پیکربندی کرد.


علاوه بر نمایش میزان کل انتقال اطلاعات ، می توانید نمودارهای جداگانه نمایش میزان بایت ارسالی و بایت دریافتی را فعال کنید. ترافیک شبکه در این زبانه بررسی شده و هنگامی که گزینه های مربوط به انها را از منوی پیکر بندی انتخاب کردید این اطلاعات را به شما نمایش خواهند داد.

مطالب بالا فقط دو مثال بود در واقع هر کدام از زبانه های Task Manager را به طور جداگانه می توان برای نمایش اطلاعات اضافی مفید تنظیم کرد..با اموزش این دو مورد خودتان می توانید به همین شیوه بقیه زبانه ها را هم پیکر بندی کنید. کاربران پایه به خصوص از اطلاعات اضافی در برگه پردازش سود خواهند برد و برای آنها تنظیم این زبانه بیشتر سودمند است. اگر فوت وفن دیگری درمورد تنظیمات Task Manager دارید ما را در قسمت نظرات در جریان بگذارید.
منبع: .ghacks

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *