تشخیص مشکلات سخت افزار کامپیوتر با اوبونتو Live CD

  • 1389/3/4
  • محمدرضا ارجمندی
  • 1

اگر کامپیوتر شما به طور ناگهانی خاموش میشود یا به شما صفحه نمایش آبی رنگ که نشانه هنگ کردن است نمایش داده می شود، اما شما نمی توانید بفهمید مشکل از کجاست، مشکل می تواند از حافظه یا سخت افزار مربوط باشد ، و خوشبختانه برنامه اوبونتو لایو سی دی دارای ابزاری  است که به شما در رفع این مشکل کمک می کند.

تست رم با Memtest86 +

تشخیص مشکلات مربوط به حافظه رم کار مشکلی است ، این مشکلات می توانند از مزاحمت های کش برنامه ها ، تا راه اندازی مجدد حلقه های پردازشی متنوع باشند. حتی اگر شما وقتی رم جدیدی نصب با هیچ مشکلی هم روبرو نشوید ، ایده خوبی است که آن را  به طور کامل با این برنامه آزمایش کنید.

اوبونتو لایو سی دی شامل ابزاری به نام Memtest86 +که این آزمایش را انجام خواهد داد که آزمون حافظه رم کامپیوتر شماست! بر خلاف بسیاری از ابزارهای لایو سی دی زنده که تا کنون  دیده ایم Memtest86 +در خارج از محیط گرافیکی اوبونتو اجرا می شود. خوشبختانه ، کل عملیات به سادگی طی چند مرحله ساده است.

توجه : اگر شما از UNetbootin برای ایجاد درایو فلش اوبونتو استفاده می کنید، در ان صورت Memtest86 +در دسترس نخواهد بود. ما توصیه می کنیم به جای استفاده از UNetbootin برنامه نصب یواس بی یونیورسال Pendrivelinux را نصب کنید(نصب یواس بی یونیورسال توصیه میشود ، ولی اجباری نیست).

برای شروع به تست توسط برنامه لایو سی دی  کامپیوتر خود را با اوبونتو لایو سی دی یا درایو یواس بی بوت کنید.سپس با این صفحه مواجه می شوید :

با استفاده از کلید فلش سمت پایین  گزینه تست حافظه(Test memory) را انتخاب و اینتر بزنید. Memtest86 +بلافاصله تست رم رایانه را شروع می کند.

اگر گمان می کنید که بخش مشخصی از حافظه دچار مشکل است، شما می توانید بخش های خاصی از حافظه با فشار دادن کلید c و تغییر دادن گزینه انتخاب کنید. شما همچنین می توانید آزمایشات خاصی را برای اجرا انتخاب کنید.

با این حال ، تنظیمات پیش فرض Memtest86 + به طور کامل به تست رم می پردازد ، از اینرو توصیه می کنیم تنظیمات تست را به حال خود رها کنید و آن را تغییر ندهید. Memtest86 +دارای آزمایشات گوناگونی است که بسته به سرعت رایانه شما می تواند مدتی طول بکشد، بنابراین  پیشنهاد ما این است که قبل از  رفتن به رختخواب  این عملیات را شروع کنید تا  به وقت گیر بودن احتمالی عملیات وقت کافی بدهید.

تست پردازنده با cpuburn

خاموش شدن ناگهانی سیستم — به ویژه هنگامی که مشغول پردازش وظایف سنگین و بزرگ است — می تواند نشانه ای از بروز اشکال از پردازنده ، بخش تامین برق(پاور) ، یا خنک کننده و فن سیستم باشد. ابزاری به نام cpuburn می تواند به شما کمک کند تا تعیین کنید  مشکل از کدام یک از این قطعات سخت افزاری است.

توجه : cpuburn بر اساس ایجاد بار و استرس برای تست کامپیوتر شما طراحی شده است – در هنگام اجرای این تست سرعت و حرارت پردازنده بالا رفته که ممکن است مشکلات کوچکی را تشدید کند که در غیر این تست جزئی خواهند بود. این ابزار وسیله  قدرتمندی جهت تشخیص عیوب است ، اما باید با احتیاط از آن استفاده شود.

مانند حالت قبل کامپیوتر خود را با اوبونتو لایو سی دی یا درایو یواس بی بوت کنید ، اجرای اوبونتو از روی سی دی یا درایو یواس بی را انتخاب کنید. هنگامی که محیط دسکتاپ لود شد ، برنامه Synaptic Package Manager را با کلیک بر روی منوی سیستم در بالا و چپ صفحهو، سپس انتخاب گزینه Administration باز کنید.

Cpuburn یک ابزار مرجع (repository)است. برای فعال کردن مرجع ، بر روی تنظیمات در منوی بالا کلیک  کرده، و سپس Repositories ر اانتخاب کنید.کنر این گزینه تیک بزنید: “Community-maintained Open Source software (universe)”.

سپس پنجره را ببندید. در پنجره اصلی Synaptic ، بر روی دکمه بارگذاری مجدد(Reload)کلیک کنید.پس ازاینکه لیست بسته بارگذاری مجدد شد و ایندکس به روز شد ، در جعبه جستجوی سریع متن(Quick search)عبارت cpuburn را وارد کنید .

روی چک باکس ستون سمت چپ کلیک کنید و Mark for Installation را انتخاب نمایید.سپس روی  دکمه  Apply  در نزدیکی بالای پنجره کلیک کنید. همراه با نصب cpuburn ، برنامه نصاب به شما در مورد خطرات احتمالی استفاده از آن هشدار می دهد.

با فرض اینکه می خواهید این ریسک را بپذیرید (البته کامپیوتر شما به طور ناگهانی ری استارت می شود احتمالا ارزش  پذیرفتن چنین ریسکی را دارد ، یک پنجره ترمینال را با کلیک بر روی منوی Applications بالا و چپ صفحه  و سپس  کلیک بر روی نرم Terminal  باز کنید.

Cpuburn شامل تعدادی از ابزارها برای تست انواع مختلف پردازنده است. اگر پردازنده شما بیش از 6 سال از عمرش می گذرد، به فهرست کامل پردازنده های مورد پشتیبانی نگاه کنید و برای پردازنده های مدرن AMD ، از فرمان ترمینال زیر استفاده کنید:

burnK7

و برای پردازنده های مدرن اینتل ، استفاده از فرمان ترمینال :

burnP6

پردازنده مورد آزمایش ما اینتل است ، بنابراین ما دستور burnP6 را اجرا می کنیم. پس از آغاز دستور ، بلافاصله برنامه پردازنده تا 99.7 ٪ مصرف کل (با توجه به ابزارنشان دهنده لینوکس در زمینه مصرف سی پی یو) تحت فشار قرار می دهد،

اگر کامپیوتر شما مشکل در پردازنده ، تامین برق ، و یا خنک کننده داشته باشد، آنگاه کامپیوتر شما به احتمال زیاد در عرض 10 یا 15دقیقه خاموش خواهد شد. از آنجا که این برنامه بر روی کامپیوتر شما فشار مضاعفی قرار میدهد ، ما توصیه به رها کردن رایانه در تمام طول شب نمی کنیم چون اگر مشکلی وجود  داشته باشد ، به سرعت به قطعات صدمه شدیدی وارد می شود.

ابزارهای Cpuburn ، از جمله burnP6 ، هیچ رابط  کاربری ندارند؛ هنگامی که آنها شروع به اجرا کنند ، آنها از پردازنده رایانه به شدت استفاده می کنند تا زمانی که ابزار را متوقف کنید. برای متوقف کردن برنامه ای مانند burnP6 ،کلید های Ctrl+C را  در پنجره ترمینالی که برنامه در حال اجرا است بزنید.

نتیجه گیری

اوبونتو لایو سی دی 2 ابزار تست بسیار خوب برای تشخیص مشکلات پیچیده کامپیوتری یا تحت فشار قرار دادن سخت افزار جدید کامپیوتر برای ما فراهم می کند. باید بدانیم  که  این ابزارهای پیشرفته را حتما  باید با احتیاط استفاده کرد،البته این ابزار ها بسیار مفید و به اندازه کافی آسان است به طوری که هر کسی می تواند از آنها استفاده کند.

منبع:howtogeek

دیدگاه خود را وارد کنید
1 دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *