آیا مایکروسافت با خرید Boxee می تواند با گوگل تی وی رقابت کند؟

  • 1389/3/14
  • محمدرضا ارجمندی
  • 0


آیا گوگل در عمر چند ساله خود تا کنون فرصت بی نظیری را در فضای وب از دست داده؟ برخی ممکن است بگویند بله. اما کاملا واضح است که گوگل در مسائل زیادی از تجارت الکترونیکی پیشتاز در امر سرمایه گذاری بوده ، در باازر اسمارت فون ها  با آندروید رقیب سر سختی برای سیمبیان بوده، دو موتور جستجوی عظیم یعنی یاهو و MSN را با موتور جستجوی خود زیر پا گذاشته و  در حال حاضر سطح بسیار بالاتری نسبت به همه موتور های جستجوی فضای مجازی دارد ، با ایجاد سرویس پست الکترونیک جی میل دیگر خدمات ایمیل مانند یاهو میل و هاتمیل را به چالش کشیده و… این مسائل فقط آغاز راه گوگل است. گوگل  با معرفی سرویس گوگل داکز که رقیبی قدر برای  مجموعه مایکروسافت آفیس است تلاش کرده تا برنامه های کاربردی پردازش ابری(cloud)را به مسیر جدیدی هدایت کند.

اما نیازی به گفتن این مطلب نیست که گوگل فعلا برنده بازی است. گوگل حتی به دنبال انقلابی در صنعت تلویزیون و کسب درامد از طریق تحویل محتوا با تلویزیون گوگل(Google TV) است. در واقع ، برخی ممکن است بگویند که دست یابی به این هدف برای گوگل بسیار سخت و جاه طلبانه است. بله، آنها باید با  ارائه دهندگان تلویزیون های پولی رقابت کنند (فکر می کنم از آن به عنوان جنگ سرد باید نام برد) ، این ارائه دهندگان که محتوای تلویزیونی را از طریق فیبر نوری  و کابل به سمع و نظر مشتریان خود می رسانند مطمئنا دوست ندارند مشتری تمام محتوای مورد نیاز خود را به سادگی از طریق اینترنت دریافت کند. باید صبر کرد و دید  آیا گوگل در تلاش است تا از جریان محتوا در فضای مجازی خود کسب درآمد می کند و یا خیلی ساده از پتانسیل رو به رشد فروش آگهی در تلویزیون خود به عنوان یک رسانه (احتمالا پولی )استفاده خواهد کرد ، اما زمانی که گوگل جزئیات بیشتری در مورد پلت فرم گوگل تی وی منتشر کرد چیزی به ذهن بسیاری از کارشناسان خطور کرد. با توجه به اینکه گوگل به تازگی شرکتAdMob و تعدادی از شرکت های کوچک دیگر را خریداری کرده ، روشن است که شرکت از پول خرج کردن و سرمایه گذاری هراسی ندارد. پس چگونه است که به فکر خرید شرکت Boxee که بستر مناسبی برای ساخت تلویزیون اینترنتی فراهم نموده بود نیافتاده اند؟! و با توجه به اینکه در بازار هر کس که علاقه مند به مسائل مربوط به گوگل تی وی باشد Boxee.tv را هم می شناسد  و از موفقیت های این شرکت کاملا مطلع است ، این مسئله(نخریدن Boxee)  گوگل را تحت فشار قرار داده.هر چند هنوز به روشنی گوگل اهداف خود برای راه اندازی گوگل تی وی و شیوه آن را برای افکار عمومی به طور واضح بیان نکرده است.

آنگونه که در اخبار خواندیم، گوگل به جای Boxee به همکاری با شرکت های عظیم اینتل ، سونی ، شبکه  DISH و Logitech ، روی آورده است. اینها کمپانی های عظیم و معتبری هستند اما چیزی کم دارند که Boxee از آن بهره مند است: طراوت و نوآوری به دلیل استفاده از شیوه منحصر به فرد در رساندن محتوا به کاربر. روش ارسال محتوا توسط Boxee نظیر ندارد و هر کاربری که  از طریق کامپیوتر محتوا دریافت می کند بدون شک از Boxee استفاده کرده یا برنامه Boxee را به منظور دسترسی سریع به محتوای مبتنی بر وب مورد علاقه اش بر روی رایانه نصب کرده است. پس چرا گوگل رقیب اصلی را باقی گذاشته؟ در حالی که ظاهرا خریداری این شرکت بهترین فرصت برای یکپارچه سازی خدمات Boxee با تلویزیون گوگل بود.

اکنون به جواب این سوال کاری نداریم. گوگل در راهبرد خود همکاران و شرکایی انتخاب کرده ، و به احتمال زیاد تغییری در آنها شاهد نخواهیم بود. بنابراین ، با عدم خریداری Boxee از سوی گوگل، هنوز رقیب قدری برای خرید این شرکت وجود دارد که ما نمی توانیم آن را نادیده بگیریم. این رقیب  مایکروسافت است  از انجا که به نظر می رسد گوگل سال گذشته فرصت بزرگی را در  خریداری یک شرکت کوچک و  ادغام خدمات عالی Boxee با خدمات عالی خود از دست داد، جای تعجب نیست اگر مایکروسافت هم همان فکری را کند که ما فکر  می کنیم! گوگل و مایکروسافت تا کنون در تعدادی از زمینه ها به  رقابت مستقیم با هم پرداخته اند : جستجو ، تبلیغات ، سیستم عامل گوشی های هوشمند ، سیستم عامل رایانه های رومیزی ، مرورگرهای وب ، و این فهرست ادامه دارد. چرا به این فهرست یک مورد دیگر اضافه نکنیم؟ مایکروسافت چند سالی است در ایجاد فضایی برای  تلویزیون های جایگزین ، با ویندوز مدیا سنتر ، افزونه های مدیا سنتر ، تلویزیون اینترنتی که در مدیا سنتر ارائه کرد و مرکز پشتیبانی CableCARD فعال بوده است. بیشتر خدمات تلویزیون اینترنتی هم تنها برای سیستم عامل ویندوز مایکروسافت استوار بوده و نه بر لینوکس یا  Myth ، اما مایکروسافت تا کنون نتوانسته است واقعا این بازار ان طور که باید و شاید بهره ببرد. طی کلیه مراحل نصب  و راه اندازی تلویزون اینترنتی اگرچه متکی بر ویندوز مدیا سنتر و در محیط گرافیکی آن انجام می شود، اما مصرف کنندگان متوسط از پیچیدگی های راه اندازی آن می ترسند . و به دلیل دشواری مراحل استفاده از اینترنت برای مشاهده کانال های مورد علاقه راه حل  آسان را بر می گزینند  کههمان  روش اشتراک تلویزیون های پولی است ، روشی که با قدمتی چند دهه ای  هنوز بسیار محبوب در سطح جهان باقی مانده است.

اما افسوس ، بیایید فراموش نکنیم که کاربران زیادی از سرویس ایکس باکس لایو استفاده کرده، و به راحتی و به سرعت می توانند با استفاده از سرویس تزریق محتوایBoxee (Boxee-infused content delivery) که توسط مایکروسافت راه انداری شده به شکل مناسبی از ارسال داده  متناسب با کنسول خود استفاده کنند…

پس مایکروسافت در این زمینه تخصص  و تجربه بالایی دارد. آنها دارای لیستی طولانی از شرکای صنعتی  معروف می باشند که احتمالا به دنبال فرصتی برای رقابت با گوگل گشته و از اینکه در گذاشتن یک گام بزرگ در صنعت تلویزیون سهیم باشند بدشان نمی آید. تصور کنید مایکروسافت سرویسی مبتنی بر پلاتفرم middleware  به جای آنچه در حال حاضر مردم  در شبکه کابلی دارند ارائه کند. بنابراین به جای استفاده از سیستم عامل آهسته و انعطاف ناپذیر و مدیریت فضای DVR برای مشاهده تلویزیون اینترنتی  ، شما یک رابط  کاربری شیک و با کیفیت  1080pمایکروسافت خواهید داشت، که به راحتی قادر به یک پارچه شدن با شبکه های رایانه های شخصی و محل های ذخیره سازی شبکه است. شما به راحتی می توانید هم محتوای ذخیره شده در شبکه محلی را داشته باشید، هم محتوای شبکه ، هم سرویس دهنده تلویزیون پولی ، و هم محتوای وب.

و حتی بهتر ، ادغام دو سرویس مهم مایکروسافت در سرویس جدید یعنی ایکس باکس لایو و Netflix در سرویس جدید. اکنون ، گوگل به آسانی می تواند سرویس Netflix  که توسط Roku ، نینتندو و سونی ایجاد شده را در نتایج جستجو خود به دلیل استفاده این سرویس از رابط برنامه (API )منبع باز ارائه کند، اما ، مایکروسافت ثابت کرده است که از این سرویس می توان برای کسب مستقیم درامد استفاده کرد و مردم حاضر به پرداخت هزینه برای دریافت خدمات این سرویس هستند.اما مهم ترین مزیت سرویس مایکروسافت  در اختیار گرفتن یک بازار انحصاری برای محصولات ایکس باکس است ، که محل دیگری است که کاربران می توانند به جستجوی محتوای قابل دانلود بپردازند. بدیهی است که گردآوری این همه امکانات در محلی که از آن انتظار رسانه دیداری داریم کمی پیچیده به نظر می رسد، اما قطعا استفاده از  رابط کاربر مرکزی Boxee اجازه خواهد داد که پورتال های مختلف را  در یک پورتال  با جستجوی آسان گرد آورد. البته ، استفاده از این سرویس یک مزیت دیگر هم دارد : مایکروسافت را از خرده فروشان لوازم  set-top بی نیاز می کند.مایکر وسافت قبلا تجهیزات کامل استفاده از این سرویس را در ایکس باکس 360 قرار داده که قیمت امروزش 200 دلار است. اکثر تجهیزات گسترش مدیا سنتر امروزه زیر 200 دلار قیمت دارند . پس در واقع  با این سرویس هزینه استفاده از  تلویزیون پولی،نصب و راه اندازی  set-top box  و یک کنسول بازی تنها 200  دلار می باشد  که بسیار عالی است. گوگل چنین سرویسی با این قیمت را نمی تواند ارائه دهد ، مایکروسافت هم بدون Boxee (و یا چیزی مشابه) نمی تواند!

به نظر می رسد که طرح جالبی باشد نه؟ اما مایکروسافت به کمک نیاز دارد ،و Boxee می تواند کمک بزرگی برای مایکروسافت مدعی امروز باشد. هر گونه اتلاف وقت برای مایکروسافت گران تمام خواهد شد ؛ در حال حاضر نسخه مخصوص  ویندوز Boxee در دسترس است ، همان طور که برای سیستم عامل  های ایکس (OS X)و لینوکس در دسترس است.خریداری Boxee توسط مایکروسافت این شرکت را قادر می سازد بهترین خدمات تحویل فوری محتوا در کلاس خود را با بهترین خدمات مدیا سنتر در کلاس خود ادغام کند. تنها نام Boxee کافی است که مایکروسافت گوگل تی وی را  به رقابت بطلبد در حالی که به تنهایی هرگز قادر به انجامش نیست! جعبه پیوند D-Link Boxee حتی می تواند توسط لاجیتک درست مانند set-top box گوگل تی وی به روز رسانی شود ، و همه شبکه های  HDTV متصل به شبکه توشیبا ، Vizio ، شارپ ، ال جی و دیگران می توانند به راحتی برای  اجرا در برنامه مایکروسافت-Boxee بهینه سازی شوند تا  محتوای مورد نیاز کاربر را از وب ،از سرور های ذخیره سازی یک شبکه ، از سرویس دهنده پولی و غیره دریافت کنند.

امروز مایکروسافت در تلاش برای رقابت با گوگل تی وی در موقعیت سختی قرار دارد. گوگل تی وی ظرف  چند ماه آینده در دسترس خواهد بود، و این موضوع زمان بسیار کمی را در اختیار مایکروسافت برای توسعه نرم افزار جایگزین، انتخاب شرکا و ارائه راهکاری برای بازار می گذارد. تصاحب Boxee می تواند به این راهبرد شتاب زیادی بدهد طوری که در سه ماهه چهارم سال 2010 مایکروساف هم می تواند رقیبی برای گوگل تی وی معرفی کند. خبر بسیار مهم این است که تنها شبکه DISH (از بین همه شبکه های ارائه دهنده تلویزیون پولی) با گوگل  قرارداد امضا کرده. بنابراین مایکروسافت هنوز TWC ، Comcast ، Cox ، DirecTV ، و دیگر شبکه ها را برای امضای قرارداد همکاری دارد.  اکنون  مایکروسافت در شرایطی قرار دارد که می تواند  برنده یا بازنده بزرگ  این بازی باشد، و به نظر می رسد خریداری Boxee سریعترین راه برای باقی ماندن در عرصه رقابت است. در حال حاضر پیش بینی صد در صدی از وضعیت آینده صنعت تلویزیون نمی توان کرد، اما آیا کسی می تواند استدلال کند که وضعیت نسل بعدی تلویزیون ها لحاظ هیجان و سرگرمی در چه حد خواهد بود ؟

منبع:hothardware

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *