4 راه برای سازگاری سیستم عامل Linux با نرم افزارهای بیشتر

  • 1389/3/15
  • علي خورشيدي
  • 0

بدون شک مهمترین برتری که در استفاده از سیستم عامل Linux وجود دارد فراوانی نرم افزارهای رایگان است.دارندگان نسخه Ubuntu ،برای مثال،دسترسی به ده ها هزار نرم افزار رایگان به صورت پیش فرض دارند.ولی برای بعضی ها این باز هم کافی نیست.

خوشبختانه، وجود نرم افزارهای رایگان تنها مزیت این سیستم عامل نیست.به خاطر وجود بسیاری از تکنولوژی های امروزی روش هایی برای سازگار ساختن برنامه ها با زیر ساخت های سیستم عامل های متفاوت برای اجرا در Linux وجود دارد،که میتوانید در نسخه های مختلف Linux از Ubuntu وFedora  گرفته تا Genetoo به آنها دسترسی داشته باشید.با این وجود در موارد خاص که برنامه مورد نظر را برای کارتان نمی یابید تکنیک های زیر به کمکتان می آید.بیایید این فناوری ها را مرور کنیم.

1- استفاده از نرم افزار Adobe Air

Adobe Air،اگر نمی دانید، پایگاه نرم افزاری است که روی سیستم عامل های Linux، Macو Windows اجرا میشود.در پایگاه فروش Adobe Air برنامه های مجانی زیادی وجود دارد.از دسترسی برای خواندن روزنامه مثل New York Time گرفته تا دیدن داده های تجزیه و تحلیلی Google.

برای اجرای آن روی Linux کار بسیار ساده ای را در پیش دارید.شما میتوانید نسخه سازگار این نرم افزار با سیستم عامل Linux را از get.adobe.com دریافت کنید،یا اینکه آن را برای نصب انتخاب کنید و خودش به صورت اتوماتیک اجرا می شود.

تعدادی از پست هایی که در رابطه با نرم افزار های Adobe Air مطالب خوبی دارند :

Really Cool Adobe AIR Apps for Movies and Music
Adobe AIR Apps that DON’T Suck
Adobe AIR ToDo List Apps For Managing Your Tasks

2- اجرا و نصب Java

Java یک زبان برنامه نویسی بر پایه cross-platform است.هم اکنون بسیاری از برنامه نویسان از Java برای ساخت برنامه هایی که هم بر روی Windows و هم بر روی Mac و Linux قابلیت اجرا داشته باشند استفاده می کنند. برنامه های بسیار زیادی به زبان  Java درست شده اند.جدیدترین آنها را در این پست

“Pauker – An Easy-To-Use Freeware Java Flash Card Program” ببینید.برنامه Java باید به خودی خود در صندوق(Repository) سیستم عامل موجود باشد.اگر از نسخه Ubuntu استفاده می کنید برای نصب باید در بسته “ubuntu-restricted-extras” برای نصب دنبال آن بگردید،همانگونه که در مقاله “10 Applications You Must Install On Ubuntu Lucid Lynx” توضیح داده شده.در غیر این موارد باید با دستور زیر آن را نصب کنید.

sudo apt-get install sun-java6-jre sun-java6-plugin sun-java6-fonts

3- Wine جهت اجرای نرم افزارهای Windows سازگار با Linux

نرم افزار های بسیار بسیار زیادی بر پایه Windows وجود دارد؛و Wine به Linux دستیابی به بسیاری از آنها را ممکن می سازد.این برنامه یک پوسته سازگار با سیستم عامل Linux بر روی برنامه های Windows ایجاد می نماید.هنوز به نسخه صورت کامل در نیامده ولی ارزش یک بار امتحان کردن را دارد.برای جزییات بیشتر به “Run Windows Applications on Linux (or Mac) with WINE” بروید.آیا برنامه خاصی که دارید روی Wine اجرا می شود.برای جواب  به این آدرس بروید.Check out the database over at WineHQ

Wine به صورت پیش فرض درمدیریت بسته های (package manager) بیشتر نمونه های Linux وجود دارد.پس آن را بررسی کنید.

4-DOSbox برای اجرای بازی های قدیمی تحت DOS

در یکی از پست ها  download old games for free به سایتی برای دانلود بازی های قدیمی اشاره شده است.پس اگر برای اجرای آنها به DOS احتیاج باشد در نسخه Ubuntu  به راحتی قابل اجرا می باشند.تنها چیزی که احتیاج دارید DOSbox است.

این برنامه شبیه ساز DOS میباشد که تقریبا تمامی برنامه های تحت آن را اجرا می کند و ساخته شده برای اجرای بازی ها.

این برنامه درمدیریت بسته های( (package manager بیشتر نمونه های Linux وجود دارد.پس آن را پیدا کرده و نصب نمایید.

برای یادگیری کامل می توانید به مقاله  using DOSbox on Windows XP مراجعه کنید.درست است که در مورد Windows است ولی برای Linux هم دارای همان اصول و قواعد  می باشد.اگر خیلی کنجکاو شده اید و به ذهنتان این موضوع خطور کرده که آیا می توان Win 3.1 را از این طریق نصب کرد به این پست  this guide بروید.

نتیجه گیری

با استفاده از این نرم افزارهای بحث شده به Linux اجازه استفاده از نرم افزار هایی را می دهید که به صورت پیش فرض قابلیت اجرا نداشت.درست است که مانند نرم افزارهای اصلی کار نمیکنند ولی برای اجرای برنامه های خاص ارزش ی بار امتحان کردن را دارند.پس اگر برنامه هایی اینگونه را سراغ دارید خوشحال می شوم در قسمت دید گاه ها آنها را به اشتراک بگذارید.

منبع :  makeuseof

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *