بررسی مختصر هارددیسک سی گیت مدلMomentus XT 2.5اینچی در آزمایشگاه!

  • 1389/3/16
  • محمدرضا ارجمندی
  • 1

سال گذشته ، در طی تحقیق در پروژه های سخت افزاری دیگر ، ما از مسولان شرکت Seagate یک سوال ناگهانی و بی ارتباط در مورد درایوهای هیبرید پرسیدیم که همه فورا جواب دادند که دیسک های هیبریدی (آخرین بار درسال 2005استفاده شد) دیگر مرده است ، Seagate اعلام کرد که این فن آوری گرچه کارایی خود را  نشان داده است ، اما فعلا در مورد ادامه تولید محصولاتی با این فن آوری هیچ نظری ندارند. ما بلافاصله پیش بینی کردیم که با توجه به این اظهار نظر انها مشغول طراحی محصول جدیدی احتمالا با همین فن آوری هستند ، و با کمال خشنودی ، امروز Seagate اعلام کرد محصول جدیدی با نام  XT Momentus ، با درایو 2.5 اینچی از نوع هیبرید با گنجایش 500 گیگابایت درایو  مکانیکی با دور  7200rpm ،و 4 گیگابایت حافظه فلش از نوع SLC NAND ، و 32 مگابایت حافظه پنهان (cache) در دست تولید دارد!

تصویر :Seagate Momentus XT دیسک هیبریدی500 گیگابایتی

در محصولات سری Momentus XT ، سی گیت تلاش کرده  شکاف میان عملکرد هارد های نوع SSD (و قیمت آنها) و دیسک ها سخت نوت بوکی(و قیمت آنها) را با اضافه کردن 4گیگابایت حافظه فلش NAND SLC به هارد دیسک استاندارد نوت بوک پرکند. سی گیت در این سری ازمحصولات از الگوریتم خاصی به نام  حافظه تطبیقی (Adaptive Memory)استفاده کرده که به منظور انتقال فایل های بیشتر مورد نیاز، به حافظه های فلش NAND است، که در این صورت شاهدسرعت بیشتردرایو در اجرای خواسته های هر کاربر خواهیم بود. در شماره آتی  مجله Maximum PC  در مورد  XT Momentus مطالب بیشتری منتشر خواهد شد، اما آنچه در این مقاله می آید تست مقدماتی این  دیسک است.

ما انتظار نداشتیم که سطح سرعت هارد SSD را در این هارد ببینیم  و طبق انتظار ما این طور هم نبود. اما آزمایش های اولیه نشان داد که درایو عملکرد بسیار خوبی برای یک درایو 2.5 اینچی مکانیکی دارد و انجام آزمایش های مکرر بعدی ، نشان داد که الگوریتم تطبیقی خوب بود و سازگاری خوبی با روش های تست ما داشت. به طور معمول ، محدوده عملکرد یک درایو در تست دیسک سخت  PCMark Vantage HDD چندان تغییر نمیکند. اما در اجرای این تست ، Momentus XT  به طور متوسط به امتیاز 5400 رسید، و حداکثر توانست 6950 امتیاز آزمایش PCMark را کسب کند برای مقایسه،هارد دیسک SSD نسل فعلی  SandForce به طور متوسط 35000 امتیاز و آخرین محصول Velociraptor ، 7500 امتیاز کسب کرد.

Seagate هشدار داده که تست خواندن و نوشتن داده های خام(raw read/write) «معیار خوبی برای مشخص کردن عملکرد واقعی که کاربر نهایی انتظار آن را دارد نیست»، اما به هر حال ما این آزمایش را هم در مجموعه تست های خود گنجاندیم چرا که یک تست متداول است. به طور متوسط سرعت پایدار خواندن و نوشتن 80 مگابایت بر ثانیه، در حالی که ابدا نزدیک به کارایی درایوهای SSD نیست ، برای حجم 500 گیگابایت کافی است. زمان دسترسی تصادفی به فایل ها  هم به شدت از  1 میلی ثانیه برای فایل های ذخیره شده روی حافظه فلش NAND  تا 17.3 میلی ثانیه برای دیسک سخت متفاوت است.

در مورد قیمت هم طبق اعلام سی گیت مدل Momentus XT با 500 گیگابایت حجم  156 دلار قیمت دارد ، که  حدود 75 دلار گران تر از یک هارد استاندارد لپ تاپ 500 گیگابایتی است. البته یک هارد  SSD با ظرفیتی نصف ایم مقدار(اما سه برابر سریع تر) تا 4 برابر گران تر است! در حال حاضر به جز این محصول  هیچ محصولی دیگری با چنین مشخصاتی  و از نوع هبیریدی سراغ نداریم.

در پایان این تست کوتاه توجه شما را به جدول نتایج آزمایشگاهی و مقایسه محصول سی گیت با دو محصول دیگر OCZ Vertex 2 و WD Velociraptor جلب می کنیم:

منبع: maximumpc

دیدگاه خود را وارد کنید
1 دیدگاه
  1. آخه این چه مدل تستیه؟؟؟؟ کجای دنیا HDD با SSD مقایسه میشه؟؟؟؟؟
    این یه درایو معمولیه با این تفاوت که 4 گیگا بایت حافظه ی SSD داره که بعد از یه مدت برنامه های پر کاربرد ( مثلا فایرفاکس ) رو شناسایی می کنه و بخشی از اون 4 گیگ رو میده بهشون. وگرنه برای استفاده ی اولیه که اصلا اون 4 گیگ استفاده نمیشه. حالا شما با SSD مقایسه میکنید!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *