در این مقاله میخواهیم به معرفی و برسی Anti-Aliasing بپردازیم. Anti-Aliasing در چندین عرصه مثله انیمیشن و بازی های رایانه ای کاربرد دارد و البته نه مستقیم. اول از همه Anti-Aliasing رابطه ی مستقیمی با گرافیک یک بازی دارد و بعد گرافیک قسمتی از یک بازی را تشکیل میدهد.

پس میتوان گفت ما قصد داریم Anti-Aliasing گرافیک بازی های رایانه ای را برسی کنیم.

Anti-Aliasing چیست؟

Anti-Aliasing یا آنتی آلیزینگ یکی از مهم ترین تکنیک ها برای واضح کردن تصاویر 2 بعدی و 3 بعدی استفاده میشود و هرچه دقت آن بیشتر باشد وضوح تصویر بالاتر میرود و یک جسم در صفحه نمایشگر طبیعی تر به نظر میرسد. Anti-Aliasing که یک نوع فیلتر در گرافیک محسوب میشود میتواند به قدری خطوط را صاف و یکنواخت کند که شما فکر کنید یک خط در مانیتور شما مانند یک خط در کتاب هست. البته اینکار مستلزم قدرت سخت افزاری و زمان است

به طور مثال به عکس پایین نگاه کنید:

در عکس سمت چپی از فیلتر Anti-Aliasing استفاده نشده ولی در عکس سمت راستی از Anti-Aliasing استفاده شده که با کمی دقت متوجه تفاوت آنها میشوید. میبینید که کمی خط صیقلی تر شده است و از دور صاف تر نسبت به عکس سمت چپی به نظر میرسد.

در عکس بالا میتوان به تفاوت خیلی زیاد 2 عکس توجه کرد. در عکس بالایی Anti-Aliasing اصلا وجود ندارد ولی در عکس پایینی Anti-Aliasing با دقت و کیفیت بالایی صورت گرفته است و هر کسی میتوان آنرا متوجه شود.

البته این نوع Anti-Aliasing بیشتر در بازی های رایانه ای ارکید استفاده میشود که دور نمایی بهتری نسبت به بازی های سوم شخص دارد.

در کل آنتی آلیزینگ در زبان علمی یعنی حذف سیگنال های اصلی از روی مدل که باعث هم سطح کردن فرکانس با پردازش دستگاه میشود.

چگونگی کار Anti-Aliasing ؟

ابتدا تصویری که نمایشگر نشان میدهد توسط دستگاه دیده میشود و بعد مختصات تمام پیکسل ها در راستای X و Y با توجه به فرکانس های که برای انسان قابل فهم است آلیزینگ میشود.

در این روش فقط کافی است فرکانس های بالاتر حذف شود چون برای انسان فرکانس های خیلی کم اصلا معلوم نمیشود ، پس بهتر است فرکانس هایی که در دید انسان قابل حس هست پاک شود تا تصویر مطلوب تری آید بیننده شود.

در عکس زیر یک نوع Anti-Aliasing را میبینید که با دقت متوسط انجام گرفته:

عکس پایینی قبل از عمل Anti-Aliasing و عکس بالایی بعد از عمل Anti-Aliasing میباشد.

یک نوع دیگر هم Anti-Aliasing استفاده میشود که به آن آنتی آلیزینگ تمام صفحه میگویند و در این روش چندین مرحله وجود دارد ، مثله x4 x8 x16 که به این معنی است به تعداد هر پیکسل چندبار هر پیکسل رندر شود ، مثلا در مرحله x16 هر پیکسل به طور کامل باید 16 بار رندر شود که این عمل به قدرت سخت افزاری زیادی احتیاج دارد.

در عکس  بالا عکس سمت  راستی با مرحله  16x آنتی  آلیزینگ  شده و عکس  وسطی با مرحله  4x آنتی آلیزینگ  شده. البته  آنچنان تفاوت حس  نمیشود و باید عکس های  که در آن خطوط  بیشتری وجود  دارد را برسی کنید.

نکته هایی در مورد Anti-Aliasing کردن برای سازنده ها

همیشه این عمل آنتی آلیزینگ را در پایان کار انجام دهید چون اگر در اول انجام دهید باعث میشود بعضی اجسام جا بمانند یا به خوبی عمل آنتی آلیزینگ انجام نشود.

همیشه سعی کنید نوشته و متن های را که به صورت تکسچر نیستند را با مرحله متوسط آنتی آلیزینگ کنید ، مخصوصا نوشته های بزرگ. به عکس زیر توجه کنید:

رنگ در Anti-Aliasing بسیار مهم است و اگر میبینید که مثلا یک خط قهوه ای در یک پس زمینه سیاه دارید ، لازم نیست آن را تا آخرین مرحله Anti-Aliasing کنید.

این بود مقاله برسی Anti-Aliasing در صنعت گرافیک که در آن یاد گرفتید کار Anti-Aliasing چیست و چگونه کار میکند. این را هم بگویم که عمل Anti-Aliasing در بازی و انیمیشن های امروزی بسیار بسیار مهم هست مخصوصا جا هایی که شما بسیار خطوط در رنگ های متفاوت دارید.

لطفاً نظرات خود را در مورد این مقاله به ما اطلاع دهید و اگر شما هم یک طراح مدل یا گرافیکست هستید میتوانید سوالات خود را در مورد Anti-Aliasing در بخش نظرات به ما اطلاع دهید و ما به سوالات شما پاسخ دهیم.