براي بازي ديگر نه به كنسول نيازي داريد نه سيستم هاي گران!

  • 1389/3/29
  • سپهر خيري
  • 5

تکنولوژی جدید OnLive

در این مقاله قصد داریم تا به معرفی و برسی کوتاه تکنولوژی OnLive بپردازیم. اولین چیزی که بعد از خواندن اسم OnLive به یادتان میآید به احتمال زیاد اینترنت و خطوط آنلاین هست. بله همینطور هست ، این یک تکنولوژی جدید بر روی سیستم اینترنت هست.

اولین بار این تکنولوژی در کنفرانس GD09 معرفی شد و گیمر های زیادی را مجذوب خود کرد ، البته بعضی از گیمر ها به انواع دلیل ها از معرفی این تکنولوژی ناراضی هستند.

OnLive چیست؟

کلمه OnLive یعنی  برنامه زنده. معنی برنامه زنده برای همه روشن  هست که نظیر آنرا میتوان  در برنامه های زنده  تلویزیونی دید ، ولی اگر این  برنامه زنده  را در دنیای بازی ها  ببریم چه میشود؟ میشود تکنولوژی OnLive !

لوگوی OnLive :

چگونه این سیستم به شما بازی را نشان میدهد؟

شما در قبل اگر مشغول بازی کردن یک بازی بر روی کامپیوتر خود بودید ، تمام پیکسل ها و رنگ هایی که روی صفحه نمایشگر شما نمایان میشدند توسط کارت گرافیک و دیگر قطعات کامپیوتر شما انجام میگرفت و سپس توسط یک کابل به صفحه نمایشگر شما منتقل میشد ، ولی OnLive سیستمی هست که این عملیات را در خارج از خانه شما یعنی در یک اتاق مخصوص و توسط یک ابر رایانه انجام میدهد و توسط یک اینترنت پر سرعت به نمایشگر شما منتقل میکند.

چگونه بازی میکنیم؟

شما در کنار OnLive باید یک سخت افزار هم تهیه کنید ، به وسیله دسته مخصوص OnLive که به همراه آن عرضه میشود شما میتوانید به جای ماوس و کیبورد از آن استفاده کنید و به بازی کردن مشغول شوید. همچنین این دسته را جوری طراحی کرده اند که بتوانید با تمام بازی ها به راحتی کار کند. اسم این دسته مخصوص OnLive MicroConsole نام دارد.

همچنین در داخل این دستگاه بلوتوث وجود دارد که میتوانید با آن ماوس و کیبورد بلوتوثی خود را به آن وصل کنید و استفاده کنید.

در عکس زیر میبینید که میتوانید انواع دسته های بازی را به OnLive وصل کنید و در عکس زیر یک دسته XBOX360 به OnLive وصل شده هست:

برای بازی کردن به چه وسیله ای نیاز داریم؟

برای  بازی کردن با  این کنسول  شما به جزء  یک  عدد دستگاه  OnLive  به یک  نمایشگر یا یک  لپ تاپ  نیاز دارید  و مهم  نیست که  قدرت سخت افزاری  کامپیوتر شما  چقدر هست و با هر نوع سیستمی میتوان کار کرد. چون  هر چقدر  هم که  ضعیف  باشد شما  میتوانید  بازی های  پر گرافیکی  همچون Crysis را با تمام  قدرت و نرمی  اجرا و  بازی کنید.

همچنین برای بازی کردن باید یک اکانت تهیه کنید و هر ماه مقدار اندکی پول پرداخت کنید تا بتوانید از تمام بازی ها استفاده کنید.

حداقل سرعت اینترنتی که شما برای بازی کردن احتیاج دارید 1.5 مگابایت در ثانیه هست که با توجه به وضع فعلی اینترنت ایران ، به دست آوردن همچنین اینترنتی بسیار گران و دشوار هست.

البته  هر چه  سرعت  اینترنت  شما کمتر  باشد  کیفیت و رزولوشن کمتری  میتوانید  بدست آورید ، به طور  مثال  با سرعت  1.5 تا 2 مگ  میتوانید  رزولوشن 480p و با سرعت  5 مگابایت  رزولوشن 720p را ببینید  و  بازی کنید.

چه بازی های برای این کنسول موجود هست؟

تقریبا میتوان گفت تمام بازی ها !. این کنسول هدف اش این است که بتواند تمام بازی های کنسول هایی مانند XBOX360 و PS3 و PC و… را اجرا کند. یعنی شما میتوانید با پرداخت مبلغی کم انواع بازی های کنسول ها را بازی کنید.

همچنین تا کنون شرکت های بازی سازی بزرگی با OnLive قرارداد بسته اند و قصد دارند بازی های خود را از طریق OnLive به فروش برسانند.

اسم برخی از این شرکت ها:

– Ubisoft

– EA

– Take-Two

– THQ

مشخصات سخت افزاری OnLive

ابعاد این کنسول تقریبا بیشتر از یک PSP و وزن آن کمتر از آن هست. این کنسول دارای 3 عدد پورت USB و یک بلوتوث  برای اتصال دسته ، کیبورد و ماوس بوده و همچنین یک جای HDMI در پشت آن برای اتصال به تلویزیون وجود دارد. برای وصل کردن این کنسول به اینترنت هم باید از کابل LAN استفاده کنید که خروجی آن را میتوان در عکس زیر دید:

کارشناسان پیش بینی میکنند که این کنسول تقربیا از سال 2011 به بعد بیشتر شناخته میشود و مورد حمایت بیشتری قرار میگیرد. همچنین پیش بینی میکنند باعث افت فروش دیگر کنسول ها خواهد شد.

این کنسول در تابستان سال 2010 در تمام کشور ها عرضه میشود و سازندگان آن برنامه های زیادی برای این کنسول دارند.

قیمت پیش بینی شده این کنسول حدود 150 دلار میباشد که با توجه به دیگر کنسول ها بسیار ارزان تر و به صرفه تر هست.

دیدگاه خود را وارد کنید
تعداد دیدگاه ها : 5 دیدگاه
  1. اگه تو ایران هم باشه واقعا میرزه چون آدم میتونه یه مودم 2 مگ ADSL یا وایمکس از این تکنولوژی غول آسا استفاده کنه!

  2. باورتون میشه این قضیه به فکر من هم رسیده بود قبل از اینکه این مطلب رو بخونم؟
    جالب میشه. دیگه کسی سیستم رو برای بازی ارتقا نمیده. ا

  3. این تکنولوژی cloud هست که داره وارد دنیای کامپیوتر میشه، تا چند وقت دیگه تمام برنامه ها و بازی ها و و … از روی سرور شرکت اصلی راه می افته و دیگه احتیاجی نیست که بریم cd و dvd فلان برنامه یا بازی رو بخریم ولی ولی تو ایران که تحریم هستیم و اینترنت هم محدوده به 128 پس چه کنیم به نظر شما؟ قیمت سماق چنده؟

    انشاالله تا اون موقع یه فرجی میشه… امیدوارم

  4. خوب تکنولوژی خوبی ولی نه تو ایران چون ما باید هم کلی پول کنسول بدیم بعد کلی پول اینترنت تازه بعد ساخت اکانت هر ماه هم دوباره پول بدیم
    باقیمت های توی ایران خیلی گرون در میاد

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *