فروشگاه‌های اپل و مایکروسافت و آینده بازار خرده فروشی

  • 1389/4/6
  • محمدرضا ارجمندی
  • 0

مردم  در انتظار  افتتاح چهارمین فروشگاه مایکروسافت در سن دیگو

فروشگاه های زنجیره ای بزرگی مانند Best Buy ، Fry’s را فراموش کنید! شرکت های تخصصی آی تی با فروشگاه های عرضه کوچک آینده بازار محصولات فناوری اطلاعات را تشکیل می دهند- این مطلب بیشتر به کارشناسان  بازار خرده فروشی کمک می کند تا درک بهتری از روند آتی بازار داشته باشند. «همیشه این طور بوده است که…»، این حرف استفان بیکر است:« مصرف کنندگان تنها به سهولت استفاده از فن آوری ها می اندیشیده اند و نه به ساختار به وجود آورنده آن فن آوری(برایشان مهم نبوده)» او ادامه می دهد:« معاون رئيس NPD (National Parts Depot، مرکز ملی مطالعات بر روی مواد مصرفی ایالات متحده-مترجم)و زیردستان او در بخش تجزیه و تحلیل صنعت باید این نکته را درک کنند ، آنها به عنوان مقامات مسئول در این زمینه  از زمانی که فروشگاه اپل در سال 2001 دروازه ای بزرگ به روی بازار های خرده فروشی سراسری گشود و از طرقی مانند  Circuit City و  CompUSA به  گسترش بازار خرده فروشی اینترنتی روی آورد مشغول رصد این بازار و نوسانات آن هستند»

مایکروسافت در تاریخ 24 ژوئن اقدام به افتتاح چهارمین فروشگاه خرده فروشی خود  این بار در سن دیگو نمود، حدود 2 هفته پس از آنکه سومین فروشگاهش در ایالت کلرادو افتتاح شد. فروشگاه مایکروسافت در واقع  سومین برند تجاری آی تی است که در بازار مد(Fashion Valley) سن دیگو حضور پیدا می کند ؛ پیش از مایکروسافت،شرکت های اپل و سونی در این بازار حضور داشتند. محل حضور  فروشگاه های این  3 شرکت من را  به فکر  کردن در مورد آینده صنعت خرده فروشی واداشت ، به همین دلیل است که با آقای بیکر (امروز) مصاحبه ای انجام دادم و  دیروز  هم چند سوالی از خانم کرامر (Krammer)پرسیدم.

« امیدوار هستم که این شیوه جدید مایکروسافت در افتتاح فروشگاه های خود چهره خرده فروشی را دگرگون سازد» این جواب  خانم کرامر، مدیر کل بخش بازاریابی  و فروش فروشگاه های مایکروسافت می باشد. «ما در حال توسعه فروشگاه های خود به منظور ارتباط بیشتر با به مشتریان خود هستیم. بهتر است بگویم فروشگاه های مایکروسافت را در واقع  بخشی از خدماتی که مایکروسافت  به مشتریان خود ارائه میدهد باید به حساب آورد.»

اپل تنها در ایالات متحده 222 فروشگاه در اختیار دارد و سونی حدود 40 تا فروشگاه دارد. علاوه بر فروشگاه های انحصاری هر شرکت، اپل و سونی همچنین فروش محصولات خود از طریق دیگر فروشندگان  را هم در دستور کار خود قرار داده اند، و این مسئله در مورد مایکروسافت هم صدق می کند. اما باید به تفاوت کیفی در امر فروش توسط خرده فروشان بزرگتر و تجربه خرید مصرف کنندگان که  در هنگام خرید از خرده فروشان انحصاری تجربه ای متمایز با خرده فروشان جزء است نیز دقت کرد.

«شرکت های بزرگ  امروزه  بیشتر و بیشتر به سمت  معاملاتی با سود کلان کشیده شده اند»  این حرف آقای بیکر است. او توضیح می دهد که شرکت خرده فروشی کوچکتر بیشتر «سازمان یافته» و «متمرکز بر نوسانات بازار اند»، تا «متمرکز بر ریسک معاملات با سود کلان». وی تاکید می کند :« من فکر می کنم – شیوه و محتوای فروش و خدمات پس از فروش  مهم تر از فن آوری های بسیار پیچیده و کمتر کاربردی است… فکر کنم در راهبرد اساسی یک شرکت، فروش خالص سخت افزار کمتر از قابلیت اعتماد مشتری و پیوستگی صمیمانه مشتری و سازنده اهمیت داشته باشد.»

عرضه آیفون 4 هزاران نفر را به فروشگاه اپل  در بازار مد سن دیگو کشانده است!

فروشگاه های هر 3 شرکت شباهت هایی در زمینه های مربوط به ارائه محصولات ، خدمات پس از فروش و خدمات مشتری محور دارند مثلا :

-اپل و مایکروسافت در فروشگاه خود بخشی با نام  «آموزش در فروشگاه»( in-store training) برای استفاده از سخت افزارها ، نرم افزارها و خدمات خود دایر کرده اند.

-هر 3 در فروشگاه خود پشتیبانی فنی ارائه می کنند:اما هر یک با یک نام: اپل- Apple Genius Bar ، پاسخ دهی مایکروسافت(Microsoft Answers) و پشت صحنه سونی(Sony Backstage).

-اپل و سونی اکثرا خدمات نرم افزاری متنوعی ارائه میدهند که برای هر سلیقه ای جوابگوست (مثلا سونی برخی از نرم افزار های دیگر شرکت ها را هم ارائه می دهد- به عنوان مثال ،در صورت درخواست مشتری، ویندوز به صورت پیش فرض روی  رایانه های شخصی وایو نصب می شود).

-دسته بندی محصولات  هر 3 مشابه بوده عبارتند از : محصولات رایانه ای محاسباتی ، بازی ، سرگرمی خانگی ، تحرک پذیری(محصولات قابل حمل) ، عکاسی و  فیلمبرداری و غیره.

خانم کرامر در بخش دیگر صحبت هایش به برآورده شده نیاز مشتریان صرق نظر از  عمق زیاد یا کم دانش مصرف کنندگان رایانه در فروشگاه میکروسافت شاره می کند: «اگر شما می خواهید به سرعت و کارآیی بالا دسترسی داشته باشید ، باید در مورد مقایسه پردازنده دوهسته ای با مثلا پردازنده های i7  بحث کنید و کلیه ویژگی های سخت افزاری را با معیارهایی بسنجید تا برنده این مقایسه مشخص شود. در این مورد فروشگاه مایکروسافت آماده خدمت رسانی به شماست. اگر  کاربر ساده ای هستید که می گویید: من تنها به گشت و گذار  در اینترنت می پردازم و فقط یک کامپیوتر ساده   برای فرزندم می خواهم و فرزندم نیازهایش این است،  باز هم فروشگاه مایکروسافت در خدمت شماست» البته مدیران فروشگاه های اپل و  سونی هم می توانند اظهارات مشابهی در این زمینه کنند بدون اینکه کسی بتواند بر انها خرده بگیرد.

در حالی که فروشگاه های زنجیره ای بزرگی مانند Best Buy ، Fry’s و یا Walmart هم فروش محصولات را ارائه  می کنند، هم  عرضه خدمات و پشتیبانی از مشتری را دارند ، اما یک بازار  تخصصی  برای محصولات آی تی به شمار نمی روند(زیرا علاوه بر این محصولات اجناس دیگری هم در آنها به فروش می رسد) و در نتیجه تمایل خریداران محصولات ای تی برای خرید نیازمندی های خود از این بازار ها رو به کاهش است. «سوال این است که تا چه حد می توانید در فروشگاه های  زنجیره ای بزرگ از خدمات تخصصی، متمرکز و کاربردی مربوط به نیاز خود،  برخوردار شده و از ان بهره ببرید؟» این سوال را آقای بیکر مطرح می کند. ویندوز مایکروسافت یا براویا سونی  هیچ گاه مارک تجاری فروشگاهی مثل Best Buy را در لیست مراکز مجاز پشتبانی خود ذکر نکرده اند چون تنها محلی برای فروش است . اما این محصولات را مسلما در فروشگاه های تخصصی مربوط به خود می توان هم خریداری کرده و هم از انواع خدمات پس از فروش مربوط به آنها بهره مند شد.

با این دیدگاه ، فروشگاه های هر شرکت می توانند به همان اندازه که در زمینهارائه خدمات به مشتریان موفق عمل می کنند در بازاریابی  محصولات و فروش محصولات هر کمپانی نیز موثر باشند. اپل ، مایکروسافت و سونی بسیار در تلاش بوده اند تا مارک معتبری در عرصه بازار جهانی برای خود دست و پا کنند-و این کار از طریق طرح های بازاریابی اولیه  در فروشگاه متمرکز شده است و دیگری از طریق اطمینان از اینکه مشتریان احساس خوبی در مورد شرکت خود، محصولات خود و شرکت های وابسته خود دارند  حاصل شده است. در حالی که سود دهی مهم است ، اما رابطه با مشتری مقدم بر معامله است.

به عنوان مثال ، کرامر توضیح می دهد که کارشناسان فروشگاه مایکروسافت مشتریان را در چگونگی راه اندازی رایانه های شخصی جدید قبل از ترک فروشگاه کمک  و راهنمایی می کنند. این راهنمایی ها حتی به مسائل بسیار جزئی و کم اهمیت مانند استفاده از پوسته های سفارشی و دیگر امکانات اضافی دیگر ، تا هر زمان  که  مشتری دیگر سوالی نداشته باشد به طول خواهد انجامید. خب ، او دقیقا گفت : «حتی یک یک ساعت » که برای مصرف کننده در فروش های خرده فروشی به معنی «زمان بسیار زیاد» است. آیا یک کارشناس فروش یا فروشنده در Best Buy   چنین زمانی برای یک مشتری صرف می کند در حالی که او باید در آن واحد اجناس متعدد دیگری با کاربرد های مختلف را به فروش برساند؟!

بازار مد سن دیگو بدون شک بوته آزمایش جالبی برای ارزیابی آینده خرده فروشی محصولات ای تی است ،زیرا فروشگاه های  اپل ، مایکروسافت و سونی تا این حد در نزدیکی و مجاورت یکدیگر است. تجربه خرید از کدام یک آثار بهتری  برای شما داشته است: فروشگاه های تخصصی محصولات یک شرکت ، فروشگاه بزرگ زنجیره ای غیر تخصصی ، فروشگاه های تجارت الکترونیک ، و یا چیز های دیگر؟ لطفا در نظرات به این سوال جواب دهید.

منبع:BETANEWS

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *