سومین پیش نمایش پلتفرم IE9 : ویدئویی، صوتی، ویرایشی و فونت ها

  • 1389/4/6
  • ITTeach
  • 2

سومین نسخه ی پیش نمایش پلتفرم Internet Explorer 9 امروز رسید. نسخه ی جدید، پشتیبانی طولانی مدت را برای عناصر<video> و <audio> HTML5، با استفاده از عنصر <canvas> برای گرافیک های دو بعدی و پشتیبانی برای فونت های تعبیه شده را با استفاده از استاندارد WOFF فراهم می سازد. از همه مهم تر سومین پیش نمایش پلتفرم، موتور Chakra JavaScript جدید Internet Explorer را برای پشتیبانی از مشخصات ECMAScript 5 آپدیت می کند.

علامت های ویدئویی، سایت ها را قادر می سازند تا فایل های ویدئویی مانند YouTube را بدون وابستگی به پلاگین های اختصاصی مانند Flash یا Silverlight مایکروسافت عرضه کنند. با پشتیبانی موجود در Firefox، Chrome، Safari و Opera،  Internet Explorer دارای نقصی می باشد که Internet Explorer 9 به رفع این نقص می پردازد.

پشتیبانی ویدئویی موجود در سومین پیش نمایش پلتفرم عجیب نمی باشد؛ پشتیبانی برای ویدئوی HTML5 درInternet Explorer 9 در مارس توسط رویداد MIX ماکروسافت وعده داده شد و این شرکت تایید کرد که پشتیبانی در سومین پیش نمایش وجود خواهد داشت، زمانیکه دومین پیش نمایش پلتفرم را در ماه مه منتشر ساخت.

پشتیبانی فونت WOFF نیز عجیب نمی باشد؛ همانطور که در ماه اوریل وعده داده شده بود. با فونت های WOFF، توسعه دهنده های وب دارای مکانیزم قابل اطمینان و استاندارد برای استفاده از فونت های سفارشی در صفحات وب می باشند که طراحی های قوی تر و متنوع تری را امکان پذیر می سازند. قبل از پشتیبانی برای فونت های تعبیه شده، توسعه دهنده هایی که می خواهند از فونت های سفارشی استفاده کنند، اختیار کم تری برای تعبیه ی تصاویر استاتیک متنی داشتند که در ویرایش مشکل ساز بودند و در موتورهای جستجو و نرم افزار قابل دستیابی نامعلوم بودند یا در JavaScript trickery دسته بندی می شدند.

آنچه که در این نسخه جالب توجه می باشد، پشتیبانی ویرایشی می باشد. ماکروسافت، پشتیبانی Internet Explorer 9 SVG را ترفیع داده است که قابلیت های گرافیک های برداری درون مرورگر وب را فراهم می سازد، ولی هنوز در مورد پشتیبانی از مشخصات گرافیک های bitmap ویرایشی اطلاعاتی ارائه نکرده است. نه تنها ویرایش پشتییانی می شود، بلکه همجنین دارای سخت افزار سریع می باشد که به تلاش های ماکروسافت برای ارائه ی توانایی بهره برداری از قابلیت های گسترده ی سخت افزار PC های مدرن به  کاربردهای وب ادامه می دهد.

با انتشار پیش نمایش پلتفرم قبلی، سایت IE Test Drive ماکروسافت شامل مجموعه ای از دموهای جدید برای نمایش ویژگی های نسخه ی جدید به همراه چندین تست منحصربفرد جدید برای ویژگی های خاص می باشد. با ادامه ی سیاست توسعه ی تست Redmond، این تست ها در W3C برای دربرگیری در مجموعه تست استانداردها ثبت می شوند.

ویژگی های جدید، منجر به تقویت امتیاز  Internet Explorer 9 در تست Acid 3 می شوند که افزایشش از 68 در دومین پیش نمایش پلتفرم تا بیش از 83 می باشد. گرچه هنوز به پیشرفت هایی در این زمینه نیاز می باشد، سومین پیش نمایش، اکثر شکاف های اصلی را پر می کند که این نسخه را نسخه ی کامل تری می سازد.

ویدئوی HTML5 شامل پشتیبانی در خود تعبیه شده تنها برای H.264 خواهد بود. فرمت ویدئویی WebM جدید گوگل در Internet Explorer 9 کار خواهد کرد، ولی تنها در صورتیکه نرم افزار مناسبی برای پخش فیلم نصب شده باشد. که تاحدی مشکل ساز می باشد، زیرا گرچه گوگل، نرم افزاری برای پخش ویدئویی برای چارچوب DirectShow قدیمی تر ویندوز منتشر کرده است، Internet Explorer 9، نرم افزارهای پخش ویدئویی را با استفاده از چارچوب اصول رسانه ای جدید تر درخواست می کند.

مهم ترین سوال در مورد Internet Explorer 9 هنوز بدون پاسخ مانده است: چه زمانی این مورد واقعا راه اندازی خواهد شد؟ نسخه های اخیر مرورگرهای اصلی دیگر اخیرا دارای پشتیبانی HTML5 خوبی می باشند. Safari دارای مقداری سرعت سخت افزاری نیز می باشد و احتمال دارد که قابلیت های مشابه تا اواخر امسال با Firefox 4 راه اندازی شوند.

پیش نمایش های Internet Explorer 9 با قطعیت نشان می دهند که ماکروسافت در مور تعهدش با پشتیبانی HTML5 جدی می باشد ولی این تنها نیمی از داستان می باشد. توسعه دهنده ها نمی توانند از این ویژگی های جدید استفاده کنند، تا زمانیکه دردسترس کاربران نهایی قرار گیرند.

منبع: arstechnica

دیدگاه خود را وارد کنید
تعداد دیدگاه ها : 2 دیدگاه
    1. خب ايرادش چيه لطفا انتقاد كنيد و اعلام كنيد تا بدانيم و پيگيري كنيم؟
      ممنون

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *