چگونه با اطمینان خاطر و بطور کامل هارد درایو (ویندوز) را پاک کنیم

  • 1389/4/9
  • سپهر خيري
  • 19

لحظه ای درنگ کنید و به همه آن اطلاعات مهمی فکر کنید که در کامپیوتر خود نگاه می دارید. حساب ها، پیورد ها، آدرس ها، شماره تلفن ها، امکانات دسترسی به حساب های بانکی و سرویس های مالی و حتی احتمالاً شماره های بیمه و تامین اجتماعی. تقریباً هر چیز مرتبط با هویت شخص شما در این ماشین کوچک نگاهداری می شود. حالا تصورش را بکنید که شما می خواهید یک کامپیوتر جدید داشته باشید. خوب، مروید بازار و یک لپ تاپ خوشگل می خرید. با کامپیوتر قبلی تان چه می کنید. همین! دور می اندازیدش؟

درست نیست! اگر کامپیوتر کهنه تان را همینطوری دور بیاندازید، همه آن اطلاعات شخصی برای دزدان چیره دست قابل دستیابی خواهند بود. حذف کردن یک فایل هم به روش سنتی که “حذف” واقعی آن فایل نیست. با چند ترفند ساده تکنیکی، فایلی که به سطل آشغال ریخته شده و بعد هم خالی شده به راحتی قابل بازیافت است بخصوص اگر همین تازگی ها هم “دیلت” شده باشد.

پس چطوری می شود یک هارد درایو را با اطمینان خاطر حذف کرد؟ خوب، روش های تکنیکی چندی برای این کار وجود دارد که با بکارگیری آنها هر کس می تواند از هویت و اطلاعات شخصی خود محافظت نماید.

رفع مسئولیت: لطفاً به خاطر داشته باشید که این نرم افزار و تکنیک ها اطلاعات هارد درایو شمار ا حذف می کند و شما دیگر قادر به بازگرداندن آنها نخواهید بود. همه مطلب همین است.

فرمت کردن

اغلب افراد بطور غریزی فکر می کنند که با فرمت کردن دوباره درایو از شر اطلاعات آن خلاص می شوند. اما همه جور فرمت کردنی را می شود انجام داد.

نخست، می توانید کاری را انجام دهید که high level format نام دارد. گاهی، این به معنی یک فرمت سریع می باشد. این روش چندان ایمن به نظر نمی رسد چون فقط بوت سکتور و جدول پارتیشن بندی را پاک می کند، بنابراین باقی فایل ها دست نخورده می مانند و دسترسی به ساختار اصلی نرم افزار امکان پذیر است.

روش دیگری هم بنام low level formatting وجود دارد که رسماً “disk reinitialization”  نام دارد. این اقدام در بخش های درونی دیسک صورت می گیرد و مقادیر آن را به صفر تقلیل داده و هارد درایو را بطور کامل پاک می کند.

بعنوان یک کاربر ماهرتر، می توانید number of passes (تعداد دفعات عبور) را هم تغییر دهید که عمل فرمت را در داخل انجام می دهد. هرچه تعداد دفعات عبور بیشتر باشد ضریب اطمینان بیشتر خواهد بود چون فرمت درلایه داخل دیسک انجام شده و اطلاعات دیسک را با داده های بدرد نخور جایگزین می کند.

همانطور که انتظار دارید، هر چه تعداد دفعات عبور بیشتر باشد به وقت بیشتری نیاز دارید، اما این بدان معنی است که اطلاعات روی دیسک بیشتر با هم مخلوط می شود و کشف دوباره آنها مشگل تر خواهد بود.

به نظر می رسد که این روند نتیجه بهتری خواهد داد، اما هنوز چیز های با ارزشی در گوشه و کنار باقی است. اگر سیستم دیگری بجز آنچه که بطور معمول برای فرمت دیسک استفاده می کنید، را بکار بگیرید، یا پارتیشن بندی چندگانه ای داشته باشید، تمامی اطلاعات روی دیسک بطور کامل پاک نخواهد شد.

پس، فرمت کردن دیسک راه حل مناسبی برای پاک کردن واقعی و ایمن داده ها نیست. در عوض، نرم افزار های رایگان دیگری وجود دارد که با استفاده از آنها می توانید اطمینان داشته باشید که کلیه اطلاعات شما پاک شده است.

اگر واقعاً می خواهید در مسیر فرمت کردن پیش بروید، از مجموعه مقالات خوبی که هم اکنون برای انجام این کار روی سایت های مختلف  (here and here) وجود دارد استفاده نمایید. ممکن است بخواهید حتی از دیسک سیستم عامل، یا نرم افزار همراه آن برای انجام فرمت استفاده کنید.

بوت -راه انداز- داریک و نوک

اگر به مقاله Varun در لینک بالا مراجعه کنید می بینید که آنجا هم از بوت -راه انداز- داریک و نوک صحبت شده است، پس بییایید با هم نگاهی دقیق تر به این ابزار بیاندازیم.

DBAN ، همانگونه که خلاصه شده، برنامه کاربردی عالی و کوچکی است که می تواند شما را در پاک کردن کامل اطلاعات کمک کند. می توانید آنرا برای دستگاه های Intel/AMD و Apple Power Mac با کلیک بر روی کلمه “Downloads” در بالای صفحه اصلی (home page) دانلود کنید. می توانید در ضمن به موارد زیر هم مراجعه نمایید.

برنامه ISO را برای سیستم خود دانلود کنید و آنرا روی دیسک بسوزانید. بعد، دیسک را در هارد درایو خود بازیابی (پاپ) کنید و عملیات بوت را از این طریق انجام دهید. ممکن است لازم باشد دکمه F12 را در پنجره BIOS بزنید (در اولین پنجره ای که در زمان بوت آپ –راه اندازی- کامپیوترتان می بینید) و عملیات بوت از CD/DVD درایوتان را انتخاب کنید. بعد از بوت شدن سی دی، باید موارد زیر را مشاهده کنید.

دکمه اینتر Enter را بزنید و برنامه چند مورد را قبل از ورود به پنجره بعدی بوت خواهد کرد.

وقتی یپکان نشانگردیکس را که می خواهید پاک کنید نشان داد دکمه Space را بزنید و بعد F10 را بزنید تا عملیات پاک کردن شروع شود. عملیات پاک کردن شروع می شود و شما این چیز ها را خواهید دید.

بگذارید عملیات بطور کامل اجرا شود، انگاه شما پنجره ای را خواهید دید که به شما می گوید عملیات با موفقیت انجام شده است.

برنامه DBAN بسیار ساده است و خوب هم اجرا می شود. گزینه های دیگری هم برای خلاص شدن از شراطلاعات ثبت شده شما بر روی هارد دیسک وجود دارد.

راه حل فیزیکی

بهترین راه برای اطمینان از اینکه کلیه اطلاعات بطور کامل از بین رفته است فقط و فقط از بین بردن درایو است. واضح است که این در صورتی تنها گزینه است  که بخواهید برای همیشه از خیر درایو بگذرید.

چندین روش برای این کار وجود دارد. می توانید مقداری آهنربای قوی و پر قدرت تهیه کنید و با کمک آن چندین بار درایو تان را پاک کنید (آهن ربا را به درایو بمالید). این امر باعث در هم ریختگی و از بین رفتن کلیه اطلاعاتی خواهد شد که به روش مغناطیسی بر روی دیسک ثبت شده است.

راه دیگر این است که چندی بار با چکش بر روی درایو بکوبید. راستی بی زحمت یادتان باشد قبلاً لوازم جنبی مثل شیشه های ایمنی و … را قبل از استفاده از چکش به طریق مناسب جدا کرده باشید.

سرانجام، اینکه می توانید درایو را برای همیشه جدا کنید تا خاطر جمع شوید که دیسک کاملاً از بین رفته است. برای انجام این کار، احتمالاً به یک آچار پیچ گوشتی T9 torx مخصوص احتیاج خواهید داشت. یا نه، می توانید با دقت قطعات را از هم باز کنید، فقط باز هم لطفاً پیشگیری های ضروری را حتماً انجام دهید.

بیشتر از هر چیزدیگری اطمینان خاطر شما مبنی بر امحای کامل اطلاعات اهمیت دارد، و این اقدامات می تواند برای از بین بردن فشار روانی و دقدقه خاطر شما مفید باشد.

حالا دیگر شما ابزاری در اختیار دارید که شما را مطمئن می سازد که در صورتی که بخواهید هارد درایو قدیمی تان را عوض کنید،  اطلاعات هویتی شما محفوظ خواهد ماند. آیا راه حل ها یا روش های دیگری برای این کار می شناسید؟ با یادداشت گذاشتن برای ما به ما هم فرصت دانستن آنها را بدهید.

منبع: makeuseof

دیدگاه خود را وارد کنید
تعداد دیدگاه ها : 19 دیدگاه
  1. من يه روش بسيار سريع وآسون دارم .. هارد رو از محل خودش در مياريم و با يك آهنرباي خيلي قوي ( مثل آهنرباي باندهاي بزرگ استريو ها ) دور تا دورش چند بار ميكشيم . تمام .. پدرش در اومد …

  2. من هاردم رو میذارم تو فر با دمای 200 سانتی گراد به مدت 1 ساعت برشته بشه بعد همونطور که داره جلز ولز میکنه میذارمش تو تشت آب تگری به مدت نیم ساعت بعدش هم خشکش میکنم و در نهایت جفت پا با پوتین خدمت سربازیم میپرم روش (چند بار).

    ببینم با این روش اطلاعاتش پاک میشه یا دوباره باید این مراحل رو تکرار کنم؟!
    😉

  3. نظرتون در مورد گرز چیه
    آیا راه حل قابل اطمینانی هست یا نه؟
    نیم ساعت با گرز بزنیش….
    هارد رو میگم

  4. behtarin rah ine k sime 12v vasl bashe va sime 5v ro ghat ba dosare an ro be ham vasl konid va bad power ra roshan konid.tavajoih dashte bashid k sime ghermez va meshki k mosbat va manfiye 5v ast ro bayad kamelan ghat konid va be ham bezanid.ta powereton nasooze.

  5. دوست عزیز با این کار شما فقط بر هاردتان را می سوزانید و اگر کسی مجددا یک برد سالم روی آن بگذارد تمامی اطلاعات مثل روز اولش پا برجاست

  6. سلام خیلی مفید بود فقط کدوم روش توی نرم افزار برای پاکسازی بهتره؟

    انشاءالله سربلند باشید

  7. چرا موقع نصب ویندوز کنارپارتبشن بندی علامت تعجب میاد(هارد512) – ویندوزسون – مثلا من تقسیم می کنم که 100GBویندوز -120درایو D – درایو 120E – بقیه برای درایو آخر متاسفانه 2درایو نشان میدهد بقیه را نه فقط درایو C و D نشان میده CD وینوز خریدم ولی بازم نشد

  8. دیدیم دوستان اکتشافات عجب و باحالی کردن گفتیم ما هم یک چیزی بگم 🙂
    با اون روش بنده خدا بالا که میگه بذاریمش تو ماکرو فر خیلی موافقم بعدش که در اومد رفت تو اب سرد اگه از دستش خیلی عصبانی هستید و میخاید به کلی نابود بشه بهتون فرز رو بیشنهاد میکنم 🙂
    چطوره ور داریم با فرز قشنگ از وسط نسفش کنیم خورده خورده تا جایی که شد بعدش هم با یک چک کش تا جایی که جا داره میزنیمش بعدش هم میندازیمش تو اتیش یک کبابی بشه و در اخر تو ماشین اشغالی این بهترین راه هست دوستان 🙂

  9. دوستان و دشمنان هارد باهم جمع شدن پدر هارد رو در بیارن خیلی جالبه.
    بنظر منم میشه هارد رو اول وصل کرد به سر این اسمان خراشا اول یه رعد و برق حسابی بخوره بعد بیچاره رو بخاطر اینکه فایل های ما توشه رو با اره برقی ببریم بعد بخاطر اینکه از شررش خلاص شیم توی دسمال بریزم اونم به یه سنگ ببندیم و بندازیمش تو اتش فشان بعدش اتش فشان رو با اب تگری خنکش کنیم.

  10. بهترین راه وایپ کردن و بعد استفاده از اسید هستش : اما خیلی باید مواضب بود 🙂 !

  11. خب اگه میخواین نابودش کنین یه بمب اتم به هسته ی مرکزی بزنید بعدشم بخارات هارد را با استفاده از تجزیه ی اتمی و با تابش اشعه ی آلفا اونو نابود کنید

  12. اگه خدایی نکرده فیلم یا چیز ناجور داری برو کیس رو بزار وسط حیات آتیش بزن…راحت

  13. من ویندوز لپ تابم پریده و وقتی روشنش میکنم مینه ویسه media check ای ن چه ارور چیست

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *