چگونه با استفاده از GParted یک درایو یواس بی را در اوبونتو فرمت کنیم؟

  • 1389/4/13
  • محمدرضا ارجمندی
  • 0

اگر یک درایو یواس بی از نوع  فلش یا دیسک سخت به شکل مناسبی فرمت نشده باشد ، آنگاه توسط سیستم عامل لینوکس اوبونتو اصلا شناسایی نشده و در منوها اثری از آن نیست ، بنابراین عملا  هیچ کاربردی برای شما نخواهد داشت.در مقاله حاضر به شما نحوه فرمت درایو یواس بی را با استفاده از ابزار GParted نشان خواهیم داد.

توجه : فرمت درایو یواس بی کلیه اطلاعات ذخیره شده بر روی آن را از بین می برد. اگر شما فکر می کنید که درایو یواس بی شما به درستی فرمت شده ، اما اوبونتو قادر به شناسایی آن نیست ، سعی کنید آن را از آن پورت یو اس بی جدا کرده و به دیگر پورت های رایانه متصل کرده و امتحان کنید، یا رایانه را در حالی که درایو به رایانه متصل است مجددا راه اندازی کنید شاید این بار سیستم عامل درایو را بشناسد.

برای فرمت یک درایو یو اس بی ابتدا با کلیک بر روی Applications  در بالا و سمت چپ صفحه و رفتن به Accessories  و Terminal  این برنامه را باز نمایید.

GParted باید به صورت پیش فرض نصب شده باشد ، اما اگر بخواهیم مطمئن شویم که نصب شده باید دستور زیر را در برنامه ترمینال وارد کنید:

sudo apt-get install gparted

برای باز کردن GParted دستور زیر را در ترمینال وارد کنید:

sudo gparted

درایو یواس بی خود را در جعبه کشویی در سمت راست بالای پنجره GParted می توانید مشاهده کنید

درایو باید تخصیص نیافته(unallocated) باشد، اگر دارای یک پارتیشن معتبر باشد بر روی خود باشد ، در این صورت، ممکن است درایو (یو اس بی)مورد نظر شما نباشد.

توجه: اطمینان حاصل کنید که شما داریو مورد نظر خود را درست انتخاب کنید زیرا ایجاد تغییرات در درایو اشتباه انتخاب شده(که یکی از درایو های   دیسک سخت رایانه شماست) توسط GParted می تواند باعث حذف تمام اطلاعات بر روی هارد دیسک رایانه شما گردد!

با فرض اینکه شما درایو درست را انتخاب کرده اید، بر روی بلوک خاکستری تخصیص نیافته راست کلیک کنید و New را انتخاب کنید. در پنجره ای که ظاهر می شود ، فایل سیستمی(File System) را به FAT32 برای درایو فلش ،و NTFS برای درایو هارد دیسک که در ویندوز هم قابل استفاده است ، و یا به فرمت  ext3/ext4 برای هارد درایو یواس بی که به طور انحصاری در لینوکس استفاده می شود تغییر دهید. اگر مایل باشید می تونید نامی (برچسب)برای درایو انتخاب کنید ، و در نهایت دکمه ی Add را بزنید.

بر روی چک مارک سبز کلیک کنید و سپس کلید Apply  را برای اعمال تغییرات بزنید.

حالا GParted فرمت درایو شما را انجام می دهد. اگر شما یک هارد بزرگ اکسترنال را بخواهید فرمت کنید ، این مرحله کمی بیشتر طول می کشد.

هنگامی که عملیات انجام شد، شما می توانید GParted را بسته و از این به بعد لینوکس درایو شما را شناسایی کرده و نامش در منوی Places به نمایش در می آید.

کلیک روی درایو آن را باز کردن و پنجره مرورگر فایل(File Browser)به نمایش در می آید. علاوه بر این به طور خودکار میانبری برای دسترسی به درایو بر روی دسکتاپ ظاهر می شود.

اکنون درایو یواس بی برای ذخیره فایل های شما آماده است لذت ببرید!

منبع:howtogeek

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *