نكات مهم و كاربردي براي كاربران جديد Linux

  • 1389/4/24
  • زهرا معبودی
  • 1

به دليل اينكه سيستم عامل هاي Linux و Unix و فايل سيستم آنها كاملا با ويندوز متفاوت است در اين مقاله به نكات كلي پيرامون استفاده از Linux و Unix مي پردازم.

1. اگر در نظر داريد كه از سيستم عامل هاي Linux در كنار ويندوز نصب و استفاده نماييد بايد حتما به نكاتي توجه داشته
باشيد كه موجب پاك شدن تصادفي ويندوز و از دست رفتن اطلاعات مهم شما نشود.يكي از راه هاي مهم در اين مورد نحوه صحيح ايجاد پارتيشن با فرمت مناسب Linux (Ex3 يا Ex2و….) براي نصب Linux در محلي از فضاي خالي يا پارتيشن بندي نشده هارد ديسك است.
اكثر افرادي كه براي بار اول اقدام به نصب Linux مي كنند كه اين كار را فقط با توجه به تجربيات نصب ويندوز انجام مي دهند كه اين خود موجب از دست رفتن اطلاعات مي شود.
نكته:بهترين كار براي كار بران مبتدي Linux اين است كه يك فضاي پارتيشن بندي نشده در حدود 3گيگابايت در هنگام نصب لينوكس داشته باشند و در هنگام نصب لينوكس در مرحله پارتيشن بندي ايجاد فايل سيستم هاي لينوكسي مثل ROOt,BOOt,SWAP,HMEوUSERاز آن قسمت استفاده كنند تا نهايت امنيت براي اطلاعات قبلي وجودداشته باشد.

2. سيستم عامل Linux برخلاف سيستم عامل هاي خانواده REDMOND (ويندوز و مايكروسافت) خود را تنها سيستم عامل موجود در جهان ندانسته و در كنار هر سيستم عاملي نصب شود به راحتي و به صورت منحصر به فرد به كار خود ادامه مي دهد ولي در صورتي كه ويندوز و…در هرجا كه نصب شوند ساير سيستم عامل ها را از كار مي اندازند.

3. براي داشتن دو سيستم عامل ويندوز و Linux طبق نكته قبلي براي در امان ماندن Linux از خرابي و از كار افتادن بايد حتما اول ويندوز وبعدLinux نصب شود.

4. بل از نصب لينوكس در كنار ويندوز حتما هارد ديسك خود را SCANDISK كنيد تا احيانا خطاهاي موجود در هارد ديسك در خلال نصب Linux و پارتيشن بندي مشكلي براي نصب ايجاد نكند.

5. براي داشتن حداكثر امنيت اطلاعات مي توانيد با اجراي برنامه Defrag به منظور نظم بخشيدن اطلاعات بر روي پارتيشن بندي هاي ويندوزي كمك بسياري خواهد كرد و در كنار آن هم سرعت را بالاتر مي برد و همنظم خاصي مي بخشد.

6. يك پيشنهاد هميشگي : حتما قبل از نصب هرگونه سيستم عاملي سعي كنيد از اطلاعات خود پشتيبان گيري كنيد و يااينكه بر روي سي دي و….نگه دري كنيد تا در صورت از دست رفتن جايگزيني داشته باشيد.

7. با توجه با پيشرفت هايي كه Linux در سال هاي اخير داشته است قابليت خواندن و نوشتن و حتي تغيير اندازه پارتيشن هاي ويندوز از نوع FAT,FAT32و NTFSو… در Linux پشتيباني مي شود پس اگر خواستيد در پارتيشن بندي ويندوز از محيط لينوكس تغييراتي ايجاد كنيد حتما از مطالب مهم خود پشتيبان بگيريد.

دیدگاه خود را وارد کنید
1 دیدگاه
  1. سلام
    من اومدم لینوکس نصب کنم تمام اطلاعاتم برید حدود دو میلیون اطلاعات داشتم نمی دونم چیکارشکنم
    کسی می تونه کمکم کنه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *