گذری بر Xbox 360 Slim

  • 1389/5/2
  • کیوان مساجدی
  • 19

نمایشگاه E3 امسال را به یاد آورید، درست زمانی که مایکروسافت، فرش قرمز پهن کرد و با تشریفات بسیار، کنترلر کینکت و نسخه جدید ایکس باکس را معرفی کرد. هدف مایکروسافت، مطرح کردن دوباره ی ایکس باکس و آوردن آن به صدر اخبار تکنولوژی بود که گویا تا حدی هم توانست موفق شود. ما هم می خواهیم، ویژگی های جدید ایکس باکس را به گویایی شرح دهیم. پس این بار هم با گویا آی تی همراه شوید!

در نسخه جدید ایکس باکس 360، اولین چیزی که جلب توجه می کند، شکل ظاهری و طراحی جدید آن است. ایکس باکس جدید، به لطف طراحی کوچک و باریک اش، لقب Slim را از سوی کاربران دریافت کرده است.

به ظاهر این مدل خواهیم پرداخت اما در این جا می خواهیم به باطن آن هم نگاهی بیاندازیم: انگار که باطن این دستگاه هم دستخوش تغییراتی شده است. ایکس باکس قبلی دارای یک چیپ برای GPU + eDRAM و یک چیب جدا گانه برای CPU بود و می توانید به تصاویر زیر هم نگاهی بیاندازید.

برای کسانی که نمی دانند، باید بگویم که شرکت ATI ، سازنده اصلی پردازنده ایکس باکس 360 است و نام GPU آن را زنوس گذاشته است. پردازنده گرافیکی به طور یکپارچه برای سایه زنی، کار می کند و از این رو دارای واحد مجزایی برای پردازش رئوس و توضیع پیکسل نیست. GPU از 48 واحد سایه زنی (Shader Unit) تشکیل شده است که به طور موازی با هم کار می کنند. هر واحد قادر است 4 عملیات گرافیکی/ برداری و یک عملیات عددی/الگوریتمی را در عین حال انجام دهد.یعنی چیزی که ما امروز آن را GPU ای، با 240 هسته می نامیم! این GPU در فرکانس 500 مگاهرتز فعالیت می نماید.

در کل ایکس باکس 360، از نظر سخت افزاری، یک کنسول قوی و توان مند است، اگر چه مشکلاتی نیز دارد. از پردازنده آن می توان این ایراد را گرفت که به علت مجتمع کردن تراشه گرافیکی و پردازنده ، گرمای نسبتا زیادی تولید می کند که این گرما باعث افت عملکرد و فریم دهی دستگاه می شود. البته سیستم خنک کننده ایکس باکس بهبود یافته و از این نظر مشکل زیادی نیست. اما مشکلات دیگری که می توان ذکر کرد این است که به علت استفاده از یک رم 512 مگا بایتی، در گیم های سنگین و گسترده، ممکن است دائما نیاز به لودینگ احساس شود. ولی در کل عملکرد این کنسول نسبت به نسخه قبلی آن بهبود یافته است.

مایکروسافت این بار، بر خلاف نسخه قبلی ایکس باکس، سعی کرده ، تراشه گرافیکی و پردازنده را در یک چیپ مجتمع کند و البته، پل جنوبی که مسئول کنترل در گاه ها و حافظه است ، از این چیپ جدا است. اما همین الان ممکن است این سوال را از خودتان پرسیده باشید که آیا قرار دادن این امکانات در یک چیپ مشکل آفرین نمی شود و گرمای زیادی تولید نمی کند؟ در پاسخ باید به این سوال جواب مثبت داد. ولی مایکروسافت برای این اقدام خود، تمهیداتی نیز اندیشیده است.

برای این که بفهمید، در سیستم خنک کننده ی ایکس باکس جدید، چه تغییراتی اتفاق افتاده، می توانید به تصویر بالا بنگرید. در نسخه قبلی دو فن در پشت قرار داشتند ولی در نسخه slim آنها جای خود را به یک فن بزرگتر، که مستقیما روی SOC(System On Chip) قرار دارد داده است. شیار های روی بدنه ایکسباکس هم زیاد تر شده اند که به ورود و خروج هوا و در نتیجه، خنک کنندگی، کمک بیشتری نمایند. این فن با دور بالایی می چرخد و در نتیجه نویز تولید میکند اما باید این نکته را هم گفت، که ایکس باکس جدید، از نسخه قدیمی آن ، کم صدا تر می باشد.
– مصرف انرژی:
نسخه جدید ایکس باکس، در مصرف انرژی صرفه جویی بیشتری می کند. همچنین کانکتور های آن نیز فرق کرده است.




همانطور که در تصاویر بالا مشاهده می کنید، پاور کوچکتر شده و کانکتور آن نیز فرق کرده است. در بنچمارک ها نیز توجه داشته باشید که هرچه مقدار کم تر باشد، بهتر است، و همانطور که می بینید مصرف انرژی نیز کم تر شده است.
– هارد:
ایکس باکس جدید، دارای یک هارد 250 گیگابایتی می باشد که از آن می توانید در مواردی از جمله: نصب بازی ها ، پخش فیلم، موسیقی، ذخیره عکس ها و … استفاده کنید.

– نتیجه :
ایکس باکس جدید، زیبا تر، کم صدا تر، کم مصرف تر است و در عین حال بازدهی بیشتری نسبت به نسخه قبلی خود دارد. یکی از مواردی که نباید دسته کم بگیرید این است که ایکس باکس جدید یک پورت اختصاصی مخصوص به کینکت دارد. هارد 250 گیگابایتی هم یکی از مواردی است که انسان را به خریداری کردن این کنسول سوق می دهد.
در کل ایکس باکس جدید را می توان یک کنسول سطح بالا و مناسب و در عین حال زیبا توصیف کرد که امکانات کامل تر و بهتری نسبت به نسخه های قبلی خود ارائه می دهد زیبا تر نیز می باشد. پس اگر می خواهید ایکس باکس خریداری کنید، می توانید دست نگهدارید و تا به بازار آمدن این محصول صبر کنید.

دیدگاه خود را وارد کنید
تعداد دیدگاه ها : 19 دیدگاه
    1. اقای مدیر کدوم مدلش بهتره میخوام بگیرم

  1. من به جای دیدگاه از شما سئوال دارم ؟
    ایا ایکس باکس جدید قابلیت خواندن بلوری دارد ؟
    ایا کپی خور شده است ؟
    ایکس باکس جدید بهتر است یا سوپر الایت ؟
    واینکه نظر شما در مورد خریداری کنسول از بین ایکس باکس و پلی استیشن 3 چیست !!!
    ممنون میشم اگر به تک تک سئوال های من جواب بدید.

    1. سلام شایان جان نه این ایکس باکس قابلیت خواندن بلو ری رو نداره و اصلا نباید داشته باشه چون قیمت بازی هاش بالا می ره چون بولو ری قیمتش سر سام آوره.
      بله اصولا هر کنسولی 1 ساعت بعد عرضه مخصوصا توسط غیور مردان هکر ایرانی هک میشه.
      صد در صد چیزی نمی تونه جای سوپر الایت رو بگیره.و این یه چیزیه با قیمت مناسب برای قشر متوسط.
      صد در صد ایکس باکس با امکانات خوبی که داره.و بلوری هم نمی خوره و دی وی دی خوره.من که ایکس باکس رو ترجیه می دم.

    2. سلام من سه تامشکل دارم اول دیسک میزاشتم داخل درایو مثل هالو ۴ میگه به سایت x360 بریم و دوم گریس آف وار ۳ مره داخل بازی ولی بعد ازچند دقیقه اتومات وار از بازی میاد بیرون و سوم الان دیسکی که باهاش چندین روز بازی کردم میزارم داخل انگار که میره داخل پلیر خودش

    3. پلی ۳ بهتره اول خواستم پلی ۳ بگیرم و لی اصلا بازیش تو بازار نبود و اگه کپی خورش کنی سخت افزار شو داغون کردی

  2. سلام و دوست من ایا این xbox slim از xbox elit بهتره ؟؟؟؟؟ و مادربردشم یعنی از جاسپر بهتر کار میکنه ؟؟؟؟؟ ممنون از سایت پر محتواتون.

  3. سلام و درود،،، من سؤال امیر رو داشتم،،ﺍﯾﺎ ﺍﯾﮑﺲ ﺑﺎﮐﺲ ﺍﺳﻠﯿﻢ ﺑﻬﺘﺮ ﺍﺳﺖ ﯾﺎ ﺳﻮﭘﺮ ﺍﺳﻠﯿﻢ؟ چون میخوام بخرم ،،،مغازه دار سوپر اسلیم رو بهم پیشنهاد کرد،،،لطفا کمکم کنید مردم

  4. من سه ساله یه گلکسی پاکت سامسونگ دارم صفحه لمسی حساسی داره و ازش خیلی راضی ام حتی از منوی که داره
    یه هفته هاوایی دستم بود چهارصد تومنه اما کیفیت و سرعت لمسیش اصلا قابل مقایسه با سامسونگ گلکسی نیست
    سامسونگ فوق العاده است حتی بعضی کارایی های هاوایی برام سخت و غیر قابل تحمل بود بعد یه هفته پس دادم بازم خدا رو شکر گلکسیم از دستم در نرفت

  5. منظور از لقب اسلیم در کنسول ایکس باکس چیست و کلا چند مدل ایکس باکس خوب و جدید داره ؟ با تشکر

  6. با سلام من ایکس باکس سوپر اسلیم دارم و دوتا مشکل دارم : ۱- سی دی بعد از دو ساعت خیلی داغ میشه ۲- وقتی سی دی رو می ریزم دیگه بازی نمیاد و ارور میده چیکار کنم ؟؟؟؟؟؟ مرسی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *