10 نرم افزار برتر ویژه مکینتاش که ویندوز از آن بی بهره است!

  • 1389/5/7
  • محمدرضا ارجمندی
  • 30

از نظر بسیاری از کارشناسان نرم افزار تحولاتی که مایکروسافت در ویندوز 7 به وجود آورده بسیار مطلوب و قابل دفاع است، اما زمانی که بعد از صرف مقدار کافی کار با سیستم عامل اپل یعنی مک ، ویندوز را بوت کرده و وارد این سیستم عامل می شویم، حس می کنیم چیزی را از دست داده ایم! در این مقاله به معرفی  10 برنامه کاربردی برتر مکینتاش می پردازیم که ویندوز ندارد.

توجه : تقریبا در تمام این موارد ، منظور ما از معرفی این نیست که بگوییم:«این برنامه دقیقا باید به ویندوز منتقل شود.» آنچه ما پیشنهاد می دهیم  این است که نیاز به  آن نوع خاص نرم افزار در ویندوز وجود دارد ، و معتقدیم آن برنامه ، در سیستم عامل ایکس (نسخه ای از مک)، دقیقا برطرف کننده نیازهای کاربران است. همچنین ، برای بیشتر مقاصد ، ما برنامه های کاربردی رایگان را معرفی کرده ایم. در نقطه مقابل ، این مقاله را هم بررسی کنید با عنوان:معرفی 10 برنامه برتر ویندوز که باید روی مکینتاش هم می بود!

10. NetNewsWire خبر خوان آر اس اس

اکثر خوانندگان مقالات ما مانند اغلب کاربران رایانه ای جهان ترجیح می دهند برای خواندن فید آر اس اس خود از گوگل ریدر (Google Reader) استفاده  کنند و این برنامه یک برنامه تحت وب بزرگ و عالی است، اما اگر شما یک برنامه جایگزین آفلاین با محیطی دوستانه از نوع دسکتاپی را ترجیح می دهید، ما برای شما کاربران مک پیشنهادی به نام NetNewsWire داریم که از هر برنامه دسکتاپی خبر خوان که در ویندوز استفادده کرده ایم شایسته ترو بهتر است.

9. GarageBand ویرایشگر فایلهای صوتی

ویندوز هیچ نرم افزار عالی و در عین حال رایگانی برای کارهای صوتی  مثل ضبط و ویرایش فایلهای صوتی ندارد که بتواند حتی اندکی با نرم افزار GarageBand رقابت کند. بله، درست است که نرم افزار Audacity ،را به عنوان یک ویرایش گر صوتی منبع باز تحت ویندوز می شناسیم و دوستش داریم، اما  این برنامه دارای محیط کاربری خیلی راحت و دوستانه ای نبوده و مطمئنا طیف وسیعی از ابزارها و امکانات همانند GarageBand  را ندارد. اگرچه از نظر فنی GarageBand رایگان نیست ، زیرا شما مجبور به پرداخت  وجهی برای به روز رسانی در iLife  می باشید، GarageBand در نسخه های جدید مکینتاش به طور پیش فرض به صورت رایگان ارائه می شود.

8. Skitch نرم افزار اسکرین شات گرفتن

ما به دلیل شرایط کاری که داریم نیاز به گرفتن تصاویر اسکرین شات از برنامه ها به میزان بسیار  زیاد هستیم و در حالی که شما هیچ برنامه استاندارد ارائه شده توسط مایکروسافت برای ویندوز که مخصوص اسکرین شات گرفتن است پیدا نخواهید کرد ، ما نیز هنوز برنامه ای به سادگی ، پرکاربردی و جذابیت Skitch برای مک پیدا نکرده ایم! در حالی که بیشتر برنامه های اسکریت شات گیر، بسیار زشت و بی روحند، Skitch توجه دقیقی به ظرایفی مانند  حاشیه های تصویر  دارد و اینکه حاشیه ها چه طور به نظر برسند در برنامه رویش دقت و کار شده ، در واقع شما می توانید از  به اشتراک گذاشتن اسکرین شات هایی که از قسمت های دلخواه گرفته اید به خود افتخار  کرده و احساس حرفه ای بودن بیشتری داشته باشید. اوه ، و دیگر ویژگی Skitch  که مانند میوه روی شیرینی خامه ای خوشمزه و دلنشین است، پشتیبانی  Skitch   از اسکرین شات گرفتن و به اشتراک گذاری آنلاین تنها با یک کلیک است.

7. Fluid تبدیل برنامه های تحت وب به نرم افزار های دسکتاپی

نرم افزار Fluid یک نوع مرورگر سایت خاص است(SSB) که از هر وب سایت یک نرم افزار دسکتاپی  مستقل ایجاد  می کند- به عبارت دیگر نرم افزار های تحت وب  مورد علاقه شما را به برنامه های دسکتاپی موثر تبدیل می نماید. این عمل ممکن است در نظرتان چندان چشمگیر نباشد، به ویژه از ان جهت که کاربران ویندوز می توانند از برنامه  موزیلا به نام Mozilla- Prism استفاده نمایند، اما پشتیبانی قوی Fluid برای اسکریپتهای کاربر و توانایی قرار گیری در مجموعه ابزارهای آگاه ساز سیستم مانند نرم افزار بعدی یعنی  Growl  آن را یک سر و گردن بالاتر از Prism  در تجربه  کاری ما قرار داده است.

6. Growl –  برنامه اطلاع رسانی

این منصفانه نیست که Growl را هم در این لیست قرار دهیم، به خصوص به خاطر اینکه طراحان حداقل دو پروژه (Growl برای ویندوز و Snarl) واقعا سخت تلاش کرده اند تا در بازار سیستم های مجهز به ویندوز سهمی بدشت اورند، اما متاسفانه به نظر نمی رسد که در این راه واقعا موفقیت قابل توجهی نصیبشان شده باشد. این امر به احتمال زیاد مربوط به این واقعیت می شود که ویندوز سیستم اطلاع رسانی(ضعیف) پیش ساخته خود را دارد در حالی که سیستم عامل ایکس از آن بی بهره است. در نتیجه ، کاربران و توسعه دهندگانی که علاقه مند به سیستم اطلاع رسانی خوب و یکپارچه با سیستم عامل مک بوده اند انگیزه زیادی برای استفاده از Growl داشته اند. با این حال ، همچنان کشته مرده برنامه کراولی هستیم  که تحت ویندوز بوده  و به خوبی نسخه مک کار کند و بتواند اقبال کاربران در مقیاس جهانی را به همراه داشته باشد همانطور که برای نسخه مک این برنامه این چنین بود.

5. Adium نرم افزار چت

Adium یک نرم افزار منبع باز مخصوص چت چند پروتکله می باشد که در واقع بر مبنای Pidgin ،برنامه چت ویژه لینوکس و ویندوز است. تفاوت Adium با بقیه در اینجاست : Adium حدود هزار بار جذاب تر ، تنظیم پذیر تر و در هنگام استفاده سرگرم کننده تر است.

4. Cyberduck کلاینتFTP

هنگامی که شما به دنبال برنامه کاربردی رایگانی به عنوان کلاینت قوی FTP برای ویندوز هستید، در نهایت و به طور قطع از FileZilla استفاده خواهید کرد. و در حالی که FileZilla مطمئنا عملکرد خوبی دارد اما هیچ گاه به نزدیکی طیف گسترده عملکرد تحسین برانگیز و کاربر پسند  و ظاهر خوب نرم افزار Cyberduck نخواهد رسید!

3. Preview ابزار مشاهده تصاویر و متون

برنامه نمایش تصویری پیش فرض سیستم عامل ایکس  همان Preview است ، نرم افزاری سریع به سرعت رعد و برق ، با قابلیت باز کردن تقریبا هر نوع فایلی که شما  به داخلش درگ گنید ، از پی دی اف گرفته تا فرمت عادی JPG  TIFF, و بسیاری دیگر (در اینجا نگاه کنید به لیست کاملی از انواع فرمت های تحت پشتیبانی این برنامه) و در صدر همه این موارد، مجموعه ای نسبتا چشمگیری قابلیت های پیشرفته را برای کاربران فراهم می کند و در حالی که تعداد زیادی از ابزارهای پی دی اف خوان قوی برای ویندوز ارائه شده است، ما آرزو داشتیم ای کاش برنامه ای به سادگی و کم حجمی  مانند Preview  ، برای  ویندوز 7 ارائه شده بود، و  آن را هم پشتیبانی می کرد ، یعنی با استفاده از آن قدر بودیم به سرعت به مشاهده تصاویر پوشه ها بپردازیم.

2. Any Sort of Mac-on-Windows Virtualization اجرای مجازی برنامه های تحت ویندوز روی مک

این تقصیر مایکروسافت نیست که راه خوبی برای اجرای سیستم عامل ایکس و یا برنامه های کاربردی سیستم عامل ایکس بر روی ویندوز ارائه نکرده در حالی که کاربران مکینتاش می توانند سیستم عامل ویندوز و برنامه های کاربردی تحت ویندوز را در سیستم عامل ایکس خود اجرا کنند، اما این مسئله این حقیقت را تغییر نمی دهد که اگر شما می توانستید این کار را انجام دهید  اصلا نیاز به چنین مقاله ای برای گفتن برتری های نرم افزاری مک بر ویندوز نبود!

1. Quicksilver لانچر برنامه های کاربردی مک

استیو جابز به عنوان مدیر عامل اپل بارها در مورد توانمندی های عالی سیستم عامل ایکس و سخت افزارهای اپل سخنرانی کرده است، اما Quicksilver همان برنامه تحت مکی است که سبب شد برای اولین بار به بازار رفته و رایانه  تحت مک خریداری کنم!. مطمئنا ، ویندوز مقدار زیادی برنامه های اجرا کننده (اصطلاحا لانچر) دارد، اما این برنامه فریبنده قدرتمند، برنامه ای ایده آل برای دوستداران میانبرهای صفحه کلید بوده که تقریبا هر عملی که می خواهید در مک انجام دهید به سرعت و با  نوک انگشتان خود انجام می دهید ، و ما آرزومندیم روزی برنامه ای قوی، با ثبات و کاربردی جایگزین برای ویندوز ببینیم!

ما شایعاتی شنیده ایم که قوت و نقاط ضعف نرم افزارهای ویندوز و مکینتاش  به شدت مورد بحث محافل رسمی قرار گرفته. این لیست فقط مربوط به کارشناسی خود ما است ، که حاصل  ساعت ها تجربه کار متخصان  با دستگاه های  ویندوز و مکینتاش است. به نظر شما کدام یک از برنامه های برتر مکینتاش را در لیست 10 تایی بالا از قلم انداخته و یا فراموش کرده ایم که ویندوز به شدت در توسعه نرم افزاری نیازمند داشتنش است ؟ ارائه پیشنهادات تان در قسمت نظرات.منتظریم!

منبع:lifehacker

دیدگاه خود را وارد کنید
تعداد دیدگاه ها : 30 دیدگاه
  1. سلام ۱۰۰درصد مک بهتره ویندوز واقعا رو اعصابه یعنی اگه کسی با مک کار کنه دیگه حتی نمیخواد اسم ویندوز رو بشنوه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *