برنامه ی GParted یک برنامه ی فوق العاده و بدون محدودیت برای پارتیشن بندی

برنامه ی GParted یک برنامه ی فوق العاده و بدون محدودیت برای پارتیشن بندی
  • 1389/5/17
  • مهرداد ارجمندی
  • 5

هر سیستم عاملی برای خودش نقاط قوتی دارد.برای مثال سیستم عامل ویندوز در همه جا موجود است و دسترسی به نرم افزارهای زیادی را رائه می دهد. سیستم عامل X مانند یک سنگ محکم است و برای کاربران همانطوری است و عمل می کند که آنها انتظار دارند.

لینوکس دسترسی به میلیون ها برنامه ی منبع بازی که در هرجایی یافت نمی شود را به شما ارائه می دهد. خیلی از این برنامه های مجانی به طور جالب انگیزی مفید و کاربردی می باشند. مفید و کاربردی حتی برای کابران جان سخت  و مشکل پسند ویندوز. برنامه ی GParted یک مثال عالی از نرم افزار پارتیشن بندی لینوکس است که همه ی کاربران ویندوز باید آن را به خوبی بشناسند .

چرا؟ برای اینکه GParted یک ابزار کامل برای پارتیشن بندی است در بسیاری از موارد حتی جایگزینی بهتر برای برنامه ی Partition Magic است . برنامه GParted  هم NTFS و هم FAT32 را پشتیبانی می کند ( و حتی بیشتر) و این بدین معنی است که به کاربر ویندوز کمک می کند تا هرکاری که مایل است انجام دهد (و حتی بیشتر از این) در نهایت به خاطر اینکه شما می توانید آن را از روی یک Live CD اجرا کنید ، می توانید براحتی آن را بر روی سیستم عاملی که دارید،  ویرایش کنید  و این زمانی کاربرد دارد که شما می خواهید پارتیشنی بزرگتر یا کوچکتر داشته باشید.

بهتر از همه ، GParted یک برنامه ی پارتیشن بندی مجانی است که هم اکنون Ubuntu Live CD را شامل می شود( ابزاری که اخیرا خیلی ها عقیده دارند تمام کاربران ویندوز باید آن را داشته باشند.)

پارتیشن بندی چیست ؟

در اصل، پارتیشن بندی به این معنی است که هارد درایو خود را به بخش های گوناگونی قسمت قسمت کنید. برای ویندوز هرکدام از این قسمتها به صورت یک درایو جدا دیده خواهند شد و این در حالی است که به صورت فیزیکی همگی در یک جا و در یک حجم وجود دارند.

نکته  چیست ؟
خب ! اگر اطلاعات شما در پارتیشن های مختلف باشد به طور مثال سیستم عامل و اطلاعات شما در دو پارتشین متفاوت باشند شما به راحتی می توانید سیستم عامل خود را جایگزین کنید و این کار به اطلاعات شما آسیبی نمی رساند. همچنین زمانی که شما می خواهید بیشتر از یک سیستم عامل بر روی یک کامپیوتر داشته باشید ،پارتیشن بندی ضروری به نظر می رسد . برای مثال تصمیم دارد Windows و Ubuntu را به طور همزمان داشته باشید.

یک ابزار پارتیشن بندی به شما این اجازه را می دهد تا پارتیشن ها را به خوبی یک پارتیشن جدید،  کوچک یا بزرگ کنید. برنامه ی GParted یکی از همین ابزارهای پارتیشن بندی است.

ابزار مشابه دیگری که می توان از آن نام برد Partition Manager است. برنامه ای که در این مقاله ویژگی های آن را بررسی می کنیم.در حالت عادی، برنامه ی Partition Manager نمی تواند از طریق یک live CD اجرا شود و بدین صورت نمی توانید پاردیشن اولیه ی خود را ویرایش کنید.

برنامه ی Gparted چه کارهایی می تواند انجام دهد؟

Gparted را اجرا کنید و حالا شما می تواند درایو اولیه ی خود را آماده برای تغییر مشاهده کنید. اگر دوست دارید می توانید پاردیشنی را حذف کنید یا فقط سایز آن را تغییر دهید. برای اینکه کاری انجام دهید شما فقط لازم است بر روی درایو یا پاردیشنی که می خواهید آن را ویرایش کنید ، راست کلیک کنید. در منویی که می آید می توانید تغییراتی زیادی را از جمله تغییر در اسلاید ها و غیره بدهید.

آیا چیزی را که می خواهید تغییر بدهید نمی بینید ؟  توجه کنید که در گوشه ی بالای سمت راست پنجره ، یک منوی کشویی وجود دارد که به شما اجازه می دهد تا درایوی را که می خواهید پیکر بندی کنید انتخاب کنید.

همچنین شایان ذکر است که برنامه ی GParted تا زمانی که بر روی گزینه ی “Apply”  در نوار ابزار کلیک نکرده اید ، هیچ کاری نمی کند. بنابراین اگر می خواهید ببینید کدام پیکربندی به خوبی کار می کند و کدام یکی نه ، لازم نیست نگران باشید تا زمانی که بر این دکمه یعنی “Apply” کلیک نکرده اید و گزینه تایید را نزده اید  هیچ اتفاق و تغییری رخ نمی دهد.

در نهایت باید گفت که پاردیشن بندی بدون ریسک نیست . به عنوان مثال اگر در هنگام پاردیشن بندی برق برود شما سیستمی خواهید داشت که دیگر بوت نخواهد کرد و اطلاعات بر روی آن هم به سختی قابل بازگردانی است. برای اینکه از چنین اتفاقی در امان باشید از باطری بک آپ یا پشتی بانی استفاده کنید یا اینکه با تحقیق و بررسی منبع برق خود را ثابت نگه دارید.

همچنین ایده ی خوب دیگری که برای سیستم عاملی مانند ویندوز وجود دارد این است که هارد درایو خود را قبل از پاردیشن بندی defragment کنید. این کار به طور موثری بازده پاردشن بندی شما را بالا می برد.

گرفتن برنامه ی GParted

اگر در حال حاضر از سیستم عامل لینوکس استفاده می کنید باید به شما تبریک بگوییم چون شما به راحتی می توانید به برنامه ی GParted دسترسشی پیدا کنید . مخازن توزیع خود را برای نصب کردن چک کنید .

اگر   Ubuntu live CD  را دارید ، بازهم به شما تبریک می گوییم بازهم دسترسی آسانی به GParted دارید . فقط کافی است از طریق دیسک بوت کنید و GParted را در زیر شاخه ی “System” در Administration پیدا کنید.

اگر Ubuntu CD را ندارید به راحتی می توانید آن را پیدا کنید. به راحتی یک ISO را بر روی سیستم خود دانلود کنید یا می تواند از طریق میل باکس خود سی دی مجانی آن را داشته باشید.

اگر تمام خواسته ی شما GParted است ، بهتر است به جای این ها GParted Live CD را دانلود کنید. آن را دانلود کنید و با ISO مورد علاقه تان آن را رایت کنید.

پتانسیل های استفاده از این برنامه

نصب کننده ی ویندوز ، به خصوص نصب کننده ی ویندوز XP تمایل دارد پاردیشن بندی ای ایجاد کند که برای همیشه است می توانید به جای آن از برنامه ی Gparted استفاده کنید تا هم به اهداف خود برسید هم نصب سزیع تری داشته باشید.

پاردیشن XP خود را کوچک کنید تا بتوانید ریشه ی دیگری برای سیستم عاملی  دیگر چون Ubuntu درست کنید.

به جای بیتشری احتیاج دارید ؟ پاردیشن “Recovery” که بر روی کامپیوترتان است  را حذف کنید و پاردیشن سیستم عامل خود را گسترش دهید و از مزایای حجم و فضای گسترده ی آن استفاده کنید( ولی مراقب باشید ، فقط در زمانی این کار را انجام دهید که سی دی سیستم عامل خود را دارید یا به نصب مجدد آن دسترسی دارید )

اگر اخیرا و به تازگی هارد درایو بزرگتری را خریداری کرده اید ، می توانید از Clonezilla برای کپی کردن فایل های سیستم خود بر روی آن استفاده کنید و سپس از Gparted برای گسترش پاردیشن های کلی درایو خود استفاده کنید.

نتیجه گیری

برنامه ی Gparted فقط یک برنامه ی پارتیشن بندی مجانی نیست، بلکه یک برنامه ی مجانی کلی است . اگر شما تصمیم گرفتید هارد درایو خود را بازچینی کنید این برنامه همان چیزی است که به دنبالش می گردید و کاملا هم مجانی است.

آیا قبل از این هم چنین برنامه ای را می شناختید ؟ یا اینکه کاربردهای دیگر آن را هم کشف کرده اید ؟ یا اینکه می توانید برای آن کاربردهای دیگری در نظر بگیرید ؟ با حتی چیزی در مورد آن شنیده اید ؟ اگر این چنین است می توانید در قسمت نظرات آنها را مطرح کنید

منبع : MAKEUSEOF.COM

دیدگاه خود را وارد کنید
تعداد دیدگاه ها : 5 دیدگاه
  1. سلام
    من وقتی میخوام یه درایو رو با حجم مثلا 500 گیگ ایجاد کنم،در قسمت تعیین حجم 500 رو ضرب در 1024 میکنم که میشه512000 و درایو رو ایجاد میکم ولی وقتی تو مای کامپیوتر درایو رو چک میکنم 499 گیگ حجم داره،چرا یک گیگ کمتره و چطور متونم درایو رو دقیقا با حجم 500 گیگ بسازم(البته در پارتیشن بندب با استفاده از سی دی ویندوز)

  2. ویندوز هارد بافرمت EXT3 را نمی شناسد
    برای استخراج فایل ها در محیط ویندوز چه کار باید کنم
    آیا Gparted می تواند EXT3 را تبدیل به NTFS کند؟
    نرم افزارهای دیگر که نمی توانند.لطفا کمک کنید

  3. سلام
    ویندوز هارد بافرمت EXT3 را نمی شناسد
    برای استخراج فایل ها در محیط ویندوز چه کار باید کنم
    آیا Gparted می تواند EXT3 را تبدیل به NTFS کند؟البته بدون از دست رفتن اطلاعات
    نرم افزارهای دیگر که نمی توانند.لطفا کمک کنید

  4. سیتم عامل ویندوز هارد اکسترنال بافرمت EXT3 را نمی شناسد
    برای استخراج فایل ها در محیط ویندوز چه کار باید کنم
    آیا Gparted می تواند EXT3 را تبدیل به NTFS کند؟البته بدون از دست رفتن اطلاعات
    نرم افزارهای دیگر که نمی توانند.لطفا کمک کنید

  5. سلام ممنون بابت مطلب مفیدتون.
    من یک sd card 8gb دارم که بطور ناگهانی از کار افتاد
    نه نمایش داده میشه نه فرمت میشه
    تو disk management فقط هست اونجام نوشته no media
    با برنامه های بسیاری برای فرمت اقدام کردم اما خیلیا اصن رمو شناسایی نکردن و یکی دوتا برنامه هم که شناختن مثل diskpart ارور there is no media in the device رو میده
    list disk هم همینطور
    خلاصه میخواستم بدونم مشکلم با این برنامه رفع میشه که با این حجم بالا دانلودش کنم؟
    ممنون

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *