راهنمای مبتدی برای استفاده از اسکریپت Greasemonkey در گوگل کروم

  • 1389/5/22
  • مهدی صمصامی
  • 4

آیا شما هم مثل من دوست دارید تا سایت های مورد علاقه تان را با اسکریپت محبوب Greasemonkey سفارشی سازی کنید؟ در اینجا برای شما طریقه استفاده از اسکریپت هر کاربری را در گوگل کروم فقط با 3 کلیک آموزش خواهم داد.

Greasemonkey یکی از محبوب ترین و پر کاربردترین افزونه ها در مرورگر فایرفاکس است؛ بنابراین ممکن است شما نا امید شوید وقتی به بخواهید به خاطر استفاده از گوگل کروم، سفارشی سازی های وب سایت های مورد علاقه تان را پشت سر بگذارید. اما حالا شما می توانید کروم استفاده کنید؛ چون کروم تمامی اسکریپت های کاربری را پشتیبانی می کند. شما لازم نیست افزونه اضافی دیگری را برای استفاده از آنها نصب کنید؛ چون در واقع کروم با اسکریپت های کاربری مانند یک افزونه شخصی رفتار می کند. پس شما می توانید به راحتی آن ها مدیریت و یا حذف کنید. در اینجا به شما نشان خواهم داد که چگونه Greasemonkey در مرورگر گوگل کروم کار می کند.

نصب اسکریپت های Greasemonkey در کروم

شما می توانید اسکریپت های Greasemonkey را از بسیار از سایت ها دانلود کنید. همچنین من در آموزش چند سایت که می توانید از آن ها برای دریافت این افزونه استفاده کنید را ذکر کرده ام. هنگامی که شما یک اسکریپت کاربری پیدا کردید و میخواهید از آن استفاده کنید، به سادگی رو Install کلیک کنید. شما درست مثل فایرفاکس نیازی به دانلود یک افزونه برای فعالسازی اسکریپت های Greasemonkey ندارید؛ چون آن ها مانند یک افزونه و فرمت استاندارد در کروم کار می کنند.


شما یک پنجره دانلود Popup در پایین پنجره مشاهده خواهید کرد؛ برای دانلود اسکریپت بر روی Continue کلیک کنید.


پس از دانلود، بری روی Install در پنجره تایید برای نصب اسکریپت کلیک کنید.


هنگامی که اسکریپت نصب شد، شما یک متن راهنما (Tooltip) را از منوی ابزار می بینید که به شما نشان می دهد که اسکریپت نصب شده است.


دفعه بعدی که شما وبسایتی را که اسکریپت برای آن طراحی شده بود باز کنید، شما با سبک و شکل جدید آن روبرو خواهید شد. اسکریپت های قدیمی ممکن است بر روی سایت های که به تازگی آپدیت شده اند کار نکنند؛ بنابراین بهتر است که قبل از نصب اسکریپت به تاریخ آپلود و همچنین نظرات (Comments) اخیر توجه کنید.


نصب دستی اسکریپت ها

اگر شما میخواهید که که خودتان یک اسکریپت بنویسید یا میخواهید اسکریپت هایی را که کدشان را دارید نصب کنید، در اینجا طریقه انجام این کار در کروم را یاد خواهید گرفت. به سادگی کد را در یک ویرایشگر متن (مانند Notepad) کپی کنید و آن را با فرمت user.js ذخیره کنید.


اکنون فایل اسکریپت را در پنجره کروم بکشید و رها کنید (Drag and Drop). شما همان مراحل نصب را مانند قبل خواهید دید؛ بنابراین آن ها را تایید کنید تا اسکریپت جدید تان در کروم نصب شود.


حذف اسکریپت ها

اگر شما سبک ها و استایل های جدید تان را دوست ندارید، می توانید به راحی از دست آن ها در گوگل کروم خلاص شوید. برای اینکار، بر روی دکمه چرخ دنده یا تنظیمات در بالا سمت چپ کلیک کنید و گزینه Extensions را انتخاب کنید.

تمام اسکریپت های نصب شده شما همراه با دیگر افزونه ها و Extension های کروم که ممکن است شما نصب کرده باشید، لیست خواهند شد. برای حذف هر اسکریپت در زیر آن بر روی Uninstall کلیک کنید. همچنین اگر شما فقط میخواهید آن را خاموش و غیرفعال کنید، می توانید بر روی گزینه Disable کلیک تا زمانی که به آن نیاز داشتید از آن استفاده کنید.


اگر شما در حال حذف کردن اسکریپت هستید، بر روی گزینه Uninstall در پنجره باز شده برای تایید پاک کردن اسکریپت کلیک کنید. اکنون وب سایت مانند قبل که اسکریپت نصب نبود کار می کند.

نتیجه

اسکریپت های Greasemonkey راه های خوب و مناسبی برای تبدیل وبسایت ها به شکل و طرز کار دلخواه شما هستند. هزاران اسکریپت کاربری وجود دارند که در سایت های زیر و دیگر سایت ها در دسترس هستند. همچنین شما می توانید اسکریپت مورد نیاز خود را بنویسید. با استفاده از افزونه ها، قالب ها و اسکریپت ها در کروم در عین استفاده از سرعت بالا و پشتیبانی کروم از فناوری های پیشرفته وب‏ساخت، شما می توانید مرورگر خود را شخصی کرده و به شکل دلخواه در آورید.

وب سایت هایی برای دریافت اسکریپت های Greasemonkey برای دانلود :

Userscript.org

Userstyles.org

مطالعه بیشتر درباره Greasemonkey در Greasemonkey Wiki

منبع : www.HowToGeek.com

دیدگاه خود را وارد کنید
تعداد دیدگاه ها : 4 دیدگاه
  1. تبدیل خودکار کلیه تاریخ های میلادی به شمسی در همه صفحات وب !

    http://userscripts.org/scripts/show/84130

    1. daste golet dard nakone chan vagh bud hich web sityro

      peyda nemikardam ke doros yad bede

  2. agha ye soal in Greasemonkey vaghty nasbesh mikonim ye ax meymon miad roy firefoxset man mikhastam bedonam chetor mitonam bedone inke firefoxsamon delete va nasb konam chetori mishe Greasemonkey ro pak konam ? mamnon misham begid behem

  3. سلام دادا

    دادا اسکریپت تراوین پلاس رو کروم من کار نمیکنه، میتونید بگید چرا؟

    البته به جای اسکریپت Greasemonkey ، از Tempermonkey استفاده میکنم

    ممنون میشم اگه پاسخ بدید:)

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *