بررسی ماوس G700 و هدست G930 از لاجیتک

  • 1389/5/22
  • محمدرضا ارجمندی
  • 2


نقد و مرور

Logitech  همواره به تولید و معرفی لوازم الکترونیکی با کیفیت و عالی شهره بوده است به طوری که بسیاری از ما از زمانی که اولین بار با رایانه و لوازم آن آشنا شدیم  اولین قطعه ای که در دست گرفتیم ماوس های غلتکی، بی سیم و یا مادون قرمز لاجیتک بوده. اما وقتی صحبت از معرفی آخرین تکنولوژی ها در زمینه لوازم جانبی ویژه بازی به میان می آید ، این شرکت همیشه در صدر منحنی فروش قرار نداشته. شرکت هایRazer و مایکروسافت در حال حاضر بیش از یک سال است که موش واره های هیبریدی باکیفیت بی سیم را معرفی و عرضه کرده اند، و هدست بی سیم 2.4 گیگاهرتزی هم که دیگر چیز  جدید و خارق العاده ای نیست. اما باید گفت، اعتبار شرکت لاجیتک بی دلیل یا تصادفی نیست، و ما بسیار شگفت زده شدیم وقتی دانستیم Logitech  با معرفی این ماوس و هدست قصد پیشی گرفتن از رقبا و نه فقط رقابت هم سطح با آن چه رقبا ارائه داده اند کرده است. پس از این مقدمه بهتر است ادامه مقاله ما را بخوانید تا از چیزهایی که ما در بررسی خود بدان رسیدیم و به معنی جمله بالا بهتر پی ببرید!

هدست بی سیم لاجیتک مدل G930 ویژه بازی خورها!

در نگاهی نزدیک و با کمی اقماض، می توان از لحاظ ظاهری این هدست را مشابه هدست Logitech G35 که در سال گذشته معرفی شد دانست، اما هدست همراه بی سیم 160 دلاری G930  دارای امکانات و ویژگی های بسیار بیشتری درون خود است. علاوه بر پخش اصوات با استاندارد دالبی Pro Logic II  ،و  صدای فراگیر 7.1 که با فشردن دکمه ای فعال می شود و یک میکروفون  حذف کننده نویز های محیطی ، به لطف یک جفت آنتن رادیویی جاسازی شده در هدست با فرکانس 2.4گیگاهرتز ، هر کدام از گوشی ها به صورت پویا می توانند از فرکانسهای صوتی  مختلفی سیگنال دریافت کرده و اصواتی با بسامد 48 کیلوهرتز را به شکل غیر فشرده  از فرستنده هدست که از پایه مجهز به پورت  یواس بی توان می گیرد بگیرند.  فرستنده  از طریق پورت یو اس بی درون یک  پایه  به شکل دیسک مدور قرار می گیرد که دارای یک کابل مینی یو اس بی برای شارژ کردن هدست می باشد. همچنین برخی از ریزه کاری های جزئی  اما مهم در طراحی کلی هدست به چشم می خورد مثلا تنظیم اندازه هدست برای قرار گیری روی گوش تا سایز 15 از جنس فلزی،( اگر شما هدست وایرلس داشته باشید معنی این سایز را می فهمید!) ، گوشی (earcups) های قابل چرخش در جهات مختلف ، و دکمه تنظیم صدا به شکل غلتکی لغزاننده در سمت بیرونی یکی از گوشی ها. و یک چراغ ال ای دی قرمز رنگ  که در انتهای بازوی انعطاف پذیر میکروفن جاسازی شده. در بررسی عملی که ما انجام دادیم، اتصال بی سیم (وایرلس) به طرز شگفت آوری خوب عمل می کرد، که به ما اجازه می داد در کلیه اتاق های یک خانه مجهز به سیستم وای فای موسیقی  را با حداقل قطع و وصل شدن و یا نویز گوش دهیم، و هنگامی که اتصال  را قطع می کردیم یکباره این اتفاق در هدست می افتاد ، و همیشه هم قطع اتصال دلیلی جز خارج شدن از محدوده دریافت امواج توسط هدست نداشت.

تصاویری از جعبه و محتویات جعبه و  هدست لاجیتک G930

البته اگر شما هرگز از هدست G35  استفاده نکرده باشید ، تفاوت های بین آن هدست و این یکی واقعا آن قدر برجسته نیست که به شما کمک کند تصمیم بگیرید G930 را انتخاب کنید، بنابراین بگذارید  بیشتر توضیح بدهم که G930 یکی از عالی ترین هدست های کامپیوتر – بازی-و دیگر هیچ – است   که من تا کنون امتحان کرده ام. ما به لطف استفاده از این هدست در بازی  چند نفره Team Fortress 2  یکی از بهترین و واضح ترین مکالمات را میان هم تیمی های خود تجربه کرده  و به لطف میکروفون آن با قابلیت حذف نویز ها به خصوص صداهای تیراندازی و انفجار بازی هر یک از اعضا به راحتی حرف هایش را به گوش هم تیمی دیگرش می رساند و کیفیت صدای پخش شده از هدفون های با قطر 40 میلی متری به قدری خوب و غنی بود که ما را به یاد  اسپیکرهای مورد علاقه من یعنی Grado SR – 60  انداخت. صدای دالبی 7.1 مسلما بیش از آنچه فکر می کردیم تازگی دارد، زیرا تنها دو بازی  جدید و به روز از این این مارک تجاری  برای پخش صداهای فراگیر مجازی وجود دارد و این تکنولوژی هنوز محدود است ، اما فشار دادن کلید مربوطه روی هدست توهم و عمق صدای خاصی را به صداها حتی  تا حالت 2 کاناله به هدست اضافه می کند. علاوه بر این ، هنگام فعال سازی قابلیت جدایی انزوا و عایق بندی استریو  در هدست و در 2 حالت کاناله، گوش جزئیات صدا را به حدی دریافت می کند  که مثلا در صحنه ای از بازی نبرد خیابانی  Hero’s Guqin می توانید صدای دانه دانه قطرات باران را به وضوح و با کیفیت بالا بشنوید! گوشی های هدست برای ماندن روی گوش خیلی نرم و بی آزارند و  موقع قرار گرفتن روی سر کمترین لغزش و حرکت ناخواسته را دارند، هر چند  کلا هدست وزن  قابل توجهی دارد و پس از گذشت زمان طولانی این مساله می تواند آزار دهنده باشد. تنها نکته منفی که ما در هنگام بررسی بدنه مشاهده کردیم مربوط به کیفیت عمومی ساخت می شد که به عنوان  مثال بازوهای نگه دارنده گوشی ها از جنس پلاستیک ارزان قیمت ساخته شده و تمایل به خم شدن و  در دراز مد ترک خوردن دارند و دیگر مدت اماده به کار باتری  که با زمان 10 ساعته شارژ، گوش دادن به موسیقی های طولانی مدت را کمی با مشکل رو به رو می کند، چون که  به جای فراهم کردن برخی هشدار سمعی که  بفهمیم مثلا دستگاه نیاز به شارژ مجدد دارد ناگهان با تمام شدن شارژ باتری موسیقی قطع می شود.

موس بی سیم G700 لاجیتک ویژه بازی!

اولین ماوس سیمی / بی سیم  لاجیتک  بی شک در یک کلام ماوسی است متفاوت ، و این نه فقط به دلیل برخورداری از بدنه تمام پلاستیکی- و نه جذابیت های آن برای طرفداران بازی تیراندازی اول شخص Call of Duty است ، بلکه قیمت100دلاری G700  به طور خاص برای بازی خورهای طرفدار MMO (بازی های چند نفره آنلاین)هدف گذاری شده است. در G700    از فاکتور شکل (و گیرنده نانو) و عملکرد ماوس MX ، دکمه های به طور کامل قابل برنامه ریزیG500 ، سنسور لیزری با قدرت تفکیک پذیری dpi 5700 و چرخ اسکرول دو حالته به علاوه دکمه های اضافی در بالا استفاده شده، نتیجه چیزی نیست جز یک دستگاه کنترل همه کاره فوق العاده که – حداقل برای ما – جسم  راحتی برای نگهداری در دست نبود G700. از  پوشش پلاستیکی نرم تر از پیشینیان خشن خود و از نوع  پوسته بافته پلاستیکی  برخوردار بود که دائما هنگام گرفتن آن در دست این احساس را داشتیم که کف دستمان عرق می کند  و هنگامی که سعی می کنید با استفاده از بخش ضد لغزشی کف دست روی انحنای بالایی ماوس آن را در دست بگیرید  با انگشت شست تان چندان راحت نیستید. با چنگال کردن انگشتان روی ماوس یا قرار دادن نوک انگشتان  روی دکمه ها کار با این ماوس برای ما راحت تر بود ، به خصوص با توجه به کیفیت دکمه های این ماوس – که در ادامه بیشتر در مورد آن صحبت می کنیم- و با توجه به وزن باتری های قابل شارژ AA Eneloop و به خصوص با نیاز به کشش اضافی کابل ارسال اطلاعات / شارژ دستگاه کار با این ماوس به حالت معمول کمی خسته کننده به نظر می رسد. به جز نیاز به کشیدن این سیم، ماوس به خوبی وظایف خود در حالت های سیمی و بی سیم (و سوئیچ  میان 2 دو حالت) انجام می دهد، هر چند ما پیشنهاد میکنیم که یا تماما از حالت سیمی استفاده  کنید یا   از حالت بی سیم و همراه با باتری تا زمان اتمام شارژ آن. صحبت از باتری شارژی این ماوس شد، بد نیست بدانید این باتری قادر است چند روز را در حالت بی کاری شارژ خود را حفظ کرده ، اما در آزمایش ما و  پس از یک روز کار شدید و استفاده بسیار زیاد باتری نیاز به شارژ مجدد پیدا کرد.

تصاویری از جعبه و محتویات جعبه و  ماوس لاجیتک G700

حال به شما می گوییم که این دکمه ها فوق العاده بودند، و شوخی نمی کنیم!  موقعیت ، واکنش و انعطاف پذیری دکمه ها ما را در هر نوبت استفاده تحت تاثیر خود قرار داد. 4 شستی قرار گرفته در سمت چپ که برجسته شده اند طوری جاسازی شده اند که شما می توانید هر یک را فقط با کمی تغییر انگشت شست خود فشار دهید، و دکمه های اصلی  کلیک چپ و راست موس نیاز به فشار بسیار کمی دارند به طوری که که شما می توانید با آنها حتی از کمی بالاتر از محل معمول دکمه ها کار کنید . با گذاشتن یک انگشت دست در بخش سمت راست ، شما می توانید هر یک از سه دکمه سمت چپ موس را با تک لمس کردن و با کنترل مناسب فعال کنید – ، تنها دکمه های  G8 ، G11 و شیفتر چرخ اسکرول دو حالته نیاز به کمی فشار و بردن جلوتر دست روی ماوس برای کنترل بیشتر دارند. علاوه بر این ، هر دکمه ای  در دستگاه  به طور کامل قابل برنامه ریزی به حالت ماکرو ، کلید های صفحه کلید و یا کلید عملکردی ویژه  ویندوز میباشد و شما می توانید بین 5 پروفایل کامل از این دکمه های قابل برنامه ریزی در موشواره خود سوئیچ کرده و تغییرات را ذخیره کنید که به این ماوس  در کل 65 وظیفه مختلف در 3 حالت موثر و نسبتا تحسین برانگیز (و مسلما مشکل برای به خاطر داشتن وظایف هر کلید) می دهد. ما در آزمایش خود حالت بهره وری با عملکردهای کپی ، پیست ، تغییر وظیفه ، دکمه ها از راه دور چند رسانه ای و کلید های میانبر وب  برای کلید های مختلف بر روی موش ، و حالت بازی که در آن می توانستیم حساسیت ماوس و انتخاب سریع اسلحه و بارگذاری سریع را داشته باشیم امتحان کردیم. البته ، باید بگوییم این حالت ها به همان اندازه می تواند به ما در انجام کارها کمک کند که جادوگری با لباس سیاه بلند و کلاه جادوگری در قصه ها!

جمع بندی

دیگر می خواهیم این تست طولانی را تمام کنیم، ما سری به ماوس قدیمی Logitech مدل MX518 و گوشی های Grado زدیم  ، و متوجه شدیم، آنها را هنوز هم به همان راحت و جذابیت روز اولش را می توانیم استفاده کنیم- آنها هنوز هم برای برخی نیازها جوابگوی ما هستند، و تا زمانی که وضع بدین منوال است خیلی ها دوست ندارند مبالغ هنگفتی صرف خرید محصولات جدید لاجیتک یعنی   G930 و G700.  کنند! اما در حال حاضر هم نمی توان از دکمه های اضافی و صدای عالی بی سیم  چشم پوشی کرد. اگر شما  برای ارتقاء می توانید روی مواردی مانند قیمت کمی بالا ، عمر متوسط باتری و حداکثر فاصله فرستنده به میزان متوسط ، چشم پوشی کنید ، می توانید بدون هیچ نگرانی این دو محصول را خریداری کرده و از آن ها لذت ببرید

به روز رسانی : یک نکته از قلم افتاده: چراغ قرمز در انتهای بازوی میکروفن از G35 به عریت گرفته شده. همچنین ، در صورتی که شما نمی دانید، هر دو دستگاه به خوبی و کاملا با مک سازگارند  زیرا به صورت  «وصل کن و اجرا کن»  (plug-and-play) لوازم جانبی ازطریق یواس بی  می توان از هر دو محصول با رایانه های مک استفاده کرد، اگر چه شما نمی توانند دکمه های ماوس را دیگر در مک برنامه ریزی کرده یا از صدای دالبی فراگیر بدون هک کردن درایورهای خود لذت ببرید.

به روز رسانی 2: در حالی که هدفون G930 سخت افزار اختصاصی برای هر وظیفه ای ندارند، لاجیتک به کاربران خود هشدار داده است که اخطار باتری کم هدست در واقع با استفاده از نرم افزار همراه دسکتاپی ، در دسترس است و شما همیشه می توانید از یکی از کلیدهای G سه گانه برای بستن (mute) صدای پخش شده از گوشی ها استفاده کنید اگر این کار مورد نظر شماست. موس G700 ، در عین حال ، دارای فضایی برای ایجاد 5 پروفایل جدیدتر است، نه فقط 3 پروفایل پیش فرض، و یک نکته از قلم افتاده دیگر در متن این بود که شما می توانید با نگاه کردن به چراغ های ال ای دی که در سمت چپ ماوس قرار دارد بفهمید کدام یک از پروفایل ها در حال حاضر فعال است.

منبع: engadget

دیدگاه خود را وارد کنید
تعداد دیدگاه ها : 2 دیدگاه
  1. سلام جناب مهندس ارجمندی
    من هد ست g35 دارم ، با این تعریف های شما باید g930 خیلی خوب باشد .
    نظر شما در خصوص هد ست سونی مدل dr-ga500 چیست ؟
    http://www.dolby.com/consumer/product/games/headset/sony-dr-ga500-headset.html
    (من فقط موسیقی گوش می کنم)
    ارادتمند کورش

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *