از رد گیری‌های گوگل درباره مرور آنلاین خود جلوگیری کنید!

  • 1389/5/24
  • محمدرضا ارجمندی
  • 1

گوگل از ابزارهای  مفید بسیاری در وب به کاربران اینترنت ارائه می دهد که زندگی ما را آسان تر ساخته ، اما این سایت مقدار زیادی از اطلاعات مربوط به کاربران خود را نیز جمع آوری می کند. در اینجا خواهیم آموخت چگونه می توان جلوی جمع اوری خودکار برخی داده های مرتبط با کاربر را  گرفت و کمی بیشتر حریم شخصی  خود را حفظ کنیم.

به تازگی حفظ حریم خصوصی در محیط های آنلاین مسئله بزرگی شده است ، و بسیاری از کاربران در تلاشند میزان اطلاعاتی که آنها در بازدید های انلاین در اختیار دیگران قرار می گیرد را کاهش دهند. اما 2تا از خدمات محبوب گوگل ،  Analytics و  AdSense ، هر دو به جمع آوری اطلاعاتی حاوی سایت های بازدید شده شما در اینترنت و مسائل مرتبط با ان می پردازند. هر چند با این چند ترفند سریع ، شما می توانید انتخاب  کنید که از برخی درگاه های جمع اوری داده های گوگل فرار کنید!

انتخاب به خروج از ردگیری گوگل آنالیز

گوگل آنالیز سرویسی محبوب و مردمی است  که ناشران و مدیران وب گاه ها برای پیدا کردن اطلاعات در مورد بازدید کنندگان سایت خود و تعداد بازدید ها در طول زمان  خاصی از ان استفاده می کنند. این اطلاعات می تواند برای بهینه سازی وب سایت بسیار مفید باشد. با این حال ، این به آن معنا است که گوگل به جمع آوری اطلاعات در مورد بازدید شما از بسیاری از سایت ها که همه روزه موقع مرور وب انجام می دهید نیز می پردازد.

اگر دوست دارید انتخاب کنید تا از جمع آوری این داده ها خارج شوید (اصطلاحا opt-out )، گوگل یک افزونه  ساده مرورگر دارد که شما می توانید نصب کنید تا جلوی تجزیه و تحلیل و جمع آوری اطلاعات در مورد بازدید های  شما توسط گوگل انالیز گرفته شود. سری به سایت انتخاب خروج از گوگل آنالیز بزنید (لینک انتهای مقاله) ، و بر روی دریافت افزونه Get Google Analytics Opt-out Browser Add-on کلیک کنید. سایت مرورگر شما را شناسایی کرده ، و شما را به صفحه دریافت افزونه درست هدایت خواهد نمود.

می توانید با مرورگر مورد علاقه خود از این سایت بازدید کنید ، زیرا ما مراحل نصب را برای هر مرورگر محبوبی در زیر ذکر کرده ایم!

گوگل کروم

هنگامی که شما دکمه بالا را در گوگل کروم کلیک می کنید ، سایت شما را به صفحه افزونه را در پوشه افزونه ها هدایت می کند. بر روی Install کلیک کنید.

حالا در پنجره تاییدی  که برای نصب افزونه ظاهر می شود دوباره روی Install کلیک کنید. پس از نصب این افزونه زین پس مرورگر شما دیگر هیچ گونه اطلاعاتی را به گوگل آنالیز ارسال نخواهد کرد.

به طور پیش فرض، افزونه ها وقتی که شما از گوگل کروم در حالت نا شناس (Incognito) استفاده می کنید اجرا نمی شوند. به احتمال زیاد شما ترجیح می دهید جلوی گوگل انالیز از ردیابی مرور سایت های  خصوصی را هم بگیرید نه؟ پس صفحه افزونه ها را در کروم باز کرده و این افزونه را پیدا کرده وگزینه  اجرای افزونه در حالت نا شناس را هم تیک بزنید (مانند تصویر زیر).

اینترنت اکسپلورر

هنگامی که شما بر روی دکمه نصب افزونه در اینترنت اکسپلورر کلیک می کنید ، از شما خواسته می شود تا یک توافقنامه را بپذیرید. روی Accept and Install کلیک کنید.

سپس افزونه به صورت خودکار دانلود و نصب می شود. اگر شما  از ویستا و یا ویندوز 7 استفاده می کنید، ممکن است ویندوز از شما بخواهد نصب را تایید کنید(در صورتی که UAC فعال باشد). سپس راه اندازی مجدد مرورگر (Restart Browser Now) را کلیک کنید تا افزونه اجرا شده و مانع از دسترسی داده های شما توسط گوگل آنالیز شود.

متاسفانه ، افزونه اینترنت اکسپلورر به عنوان یک برنامه عادی ویندوز نصب می شود. اگر  خواستید که آن را در آینده حذف کنید ، مجبورید به کنترل پنل رفته در Add/Remove Programs  افزونه را انتخاب کرده  ، و سپس روی Uninstall  کلیک کنید ، و سپس تایید کنید که می خواهید این افزونه کاملا حذف شود.

فایرفاکس

در این مرورگر هم در هنگام نصب افزونه شما یک توافق نامه مشابه اینترنت اکسپلورر مشاهده می کنید.باز مانند قبل روی Accept and Install کلیک کنید. فایرفاکس ممکن است  به شما پیام هشداری در بالای خود نشان دهد که نصب نرم افزار بر روی کامپیوتر شما را مسدود کرده است ؛روی Allow کلیک کنید تا اجازه دهید افزونه نصب شود.

حالا در پنجره تاییدی  که ظاهر می شود روی  Install Now  کلیک کنید تا افزونه  نصب شود.

هنگامی که افزونه دانلود و نصب شد، فایرفاکس را به طور معمول راه اندازی مجدد  کرده تا افزونه تاثیر گذار شود.

انتخاب به خروج از آگهی های شخصی گوگل AdSense

گوگل AdSense  یکی از محبوب ترین شبکه های تبلیغ در اینترنت است. این سرویس در مورد کلیه خدمات گوگل مانند جستجو و جی میل ظاهر می شود ، و علاوه بر این معمولا در بسیاری سایت های سراسر وب هم استفاده می شود. تبلیغات AdSense  معمولا بر اساس محتوای صفحه ای است که شما در حال بازدی از آنید ، اما در ضمن گوگل توانسته توسط بررسی مرور و جستجوهای شما با گذشت زمان  این سرویس را بر اساس علایق شما شخصی سازی کرده و در نتیجه بیشتر تبلیغاتی نشان داده می شود که علاقه شماست!

اگر دوست دارید انتخاب کنید که از این شخصی سازی رها شوید، به صفحه مدیر تنظیمات تبلیغات گوگل بروید (لینک انتهای مقاله). در اینجا شما یک لیست از علایق خود را که گوگل به صورت کوکی در کامپیوتر شما ذخیره کرده را می بینید. شما می توانید روی لینک حذف (Remove) کنار هر یک از آنها کلیک کنید تا آن دسته را از شخصی سازی  خود حذف کنید.

یا به سادگی می توانید گزینه خروج  از آگهی های شخصی را با کلیک روی دکمه Opt out  در نزدیکی انتهای صفحه انتخاب کنید. این عمل سبب خواهد شد کوکی ردیابی ، غیر فعال شده و  از این به بعد آگهی هایی که به شما نمایش داده می شود یا صرفا تصادفی و یا تنها بر اساس محتوای صفحه مورد نظر شما  که در حال بازدید از آن هستید خواهد بود.

لطفا توجه داشته باشید که این تنظیم در واقع در کوکی ذخیره می شود ، بنابراین هر زمان شما کوکی های خود را حذف کنید در واقع لازم است دوباره به عقب برگردید و دوباره انتخاب به خروج کنید. همچنین ، اگر شما از مرورگرهای مختلف استفاده می کنید، نیاز به انتخاب به خروج مجزا در هر مرورگری مورد استفاده خواهید داشت.

نتیجه

با این دو ترفند ساده ، شما می توانید مقدار اطلاعاتی راکه به طور خودکار گوگل از شما  هر روز جمع اوری می کند را کاهش دهید. اگر شما  دچار نوعی وسواس در زمینه حریم خصوصی خود هستید، این مسئله قطعا می تواند باعث شود که شما احساس امنیت آنلاین بیشتری کنید.

پیوندها

افزونه انتخاب عدم دسترسی گوگل آنالیز  به جمع آوری دیتای شخصی کاربران

انتخاب به خروج از آگهی های شخصی با مدیر تبلیغات گوگل

منبع:howtogeek

دیدگاه خود را وارد کنید
1 دیدگاه
  1. سلام
    گوگل آنالیز همون جستجویی هست که ما در گوگل انجام میدیم؟ و از این طریق اطلاعات ما رو پیدا میکنه؟ و آیا بعضی مواقع که دعوت نامه ای توسط سایتی ناشناس انجام میشه و ما نمیدونیم اونا ایمیل ما رو از کجا آوردن کار همین گوگل آنالیز هست؟
    ممنون

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *