ترسیم اشکال هندسی در فلش

  • 1389/5/25
  • سپهر خيري
  • 2

اگرچه نرم افزار فلش بیشتر یک نرم افزار برنامه نویسی به حساب می آید ولی شرکت سازنده در کنار این برنامه نویسی یک محیط گرافیکی را هم آماده کرده است که دیگر لازم نباشد برای بازی و برنامه های که میخواهید با فلش بسازید اشکال گرافیکی مورد نیاز آنها را در برنامه های مشابه مانند فتوشاپ ترسیم کنید.

قسمت گرافیک فلش تفاوت های زیادی با فتوشاپ دارد ولی ممکنه برخی از آیکون های آن شبیه فتوشاپ باشد. معمولا کسانی که هم با فلش و هم با فتوشاپ کار کرده اند در هنگام تماشای یک تصویر در اولین فرصت متوجه میشوند که این تصویر با کدام نرم افزار رسم شده هست که معمولا فلش کمی کارتونی تر و واضح تر از تصاویری است که با فتوشاپ یا کورل رسم شده اند.

ما در این مقاله میخواهیم به آموزش ترسیم اشکال هندسی در فلش به پردازیم. این اشکال هندسی میتواند دایره یا مربع باشد که میتواند پایه یک طرح باشد. البته در این مقاله چندین روش برای ترسیم اشکال به شما ارائه میدهیم که میتوانید در پایین آنها را مطالعه کنید.

آموزش

ابتدا  نرم افزار Adobe Flash را اجرا کنید و بعد به پنجره ای وارد میشوید که در آن چندین گزینه وجود دارد.

سپس مانند عکس زیر در قسمت Create New روی  گزینه Flash File (ActionScript 2.0) کلیک کنید تا به صفحه اصلی نرم افزار منتقل شوید ، شما در این صفحه میتوانید هر کاری را مانند برنامه نویسی و گرافیک را انجام دهید و آنها را ذخیره کنید:

حال یک صفحه سفید میبینید که در چهار طرف آن نوار ابزار های وجود دارد ، ما در اینجا با نوار ابزار سمت چپی کار داریم. همانند عکس زیر روی این آیکون کلیک کنید.

حال باید رنگ داخل شکل و خط دور آن را مشخص کنید که برای اینکار باید از نوار ابزار پایینی استفاده کنید. ابتدا روی گزینه Properties کلیک کنید و همانند شکل زیر عمل کنید. قسمت اول مربوط به رنگ خط دور شکل است و قسمت دوم مربوط به رنگ داخل شکل است.

برای انتخاب رنگ باید روی یکی از آنها کلیک کنید و با کلیک کردن یک پنجره کوچک باز میشود که در آن چندین مربع رنگی وجود دارد و با استفاده از آنها میتوانید رنگ مورد نظر خود را انتخاب کنید.

حال اگر میخواهید مثلا رنگ دور شکل نداشته باشید یا اصلا خط دور شکل نداشته باشید میتوانید در همان پنجره کوچک که باز شده است مانند شکل زیر روی این گزینه کلیک کنید:

حال بعد از انجام کار های بالا ماوس خود را روی صفحه سفید بالا بیاورید و به دلخواه یک مربع یا مستطیل رسم کنید ، میبینید که شکل شما با تنظیماتی که قبلا اعمال کردید (رنگ ها و خط ها) رسم شده است.

حال اگر بخواهید یک تغییر کوچک در شکل خود ایجاد کنید باید ماوس را روی لبه شکل خود بیاورید تا آیکون ماوس شما به شکل کمان یا گوشه تغییر کند.

سپس وقتی که ظاهر ماوس تغییر کرد کلیک چپ را نگه دارید و ماوس را تکان دهید ، میبینید که میتوانید با این کار گوشه و کنار های شکل خود را عوض کردید.

حال اگر میخواهید یک قسمت شکل خود را حذف کنید میتوانید از چندین تکنیک استفاده کنید که ما در اینجا 2 راه از ساده ترین آنها را به شما نشان میدهیم.

اول اینکه شما میتوانید به راحتی کلیک چپ ماوس را نگه دارید و یک قسمت از شکل خود را انتخاب کنید. منظور از انتخاب این است که پس از رها کردن کلیک آن قسمت انتخاب شده به رنگ سفید و نقطه نقطه در بیاید.

سپس با فشار دادن کلید Del میتوانید آن قسمت را حذف کنید. راه دیگر آن است که میتوانید یک شکل دیگر را در داخل آن قرار دهید. برای اینکار کافی است یک شکل مانند دایره را در نصفی از شکل خود رسم کنید. مانند عکس زیر که ما این کار را انجام داده ایم:

حال کافی است روی شکلی که قبلا کشیده اید کلیک کنید و دکمه Del را فشار دهید. اگر شما هم مانند ما یک دایره آبی مانند عکس زیر روی مستطیل قرمز کشیده اید باید روی دایره آبی کلیک کنید و کلید Del را فشار دهید تا شکل شما هم مانند شکل بالا بشود.

راه های دیگری هم مانند خط کشیدن هم وجود دارد که با آنها هم میتوانید قسمت های اضافی مورد نظر را حذف کنید که اینها بهترین و ساده ترین راه ها بود که به شما نشان دادیم.

اما یک راه دیگر هم وجود دارد که آن پاک کن هست. آیکون آن را میتوانید در عکس زیر ببینید:

بعد از انتخاب این آیکون که در عکس بالا مشخص است کافی است روی قسمت های مختلف تصویر خود بکشید و آن به یکباره حذف میشود همچنین میتوانید برای دقت پاک کن و ابعاد پاک کردن آن از گزینه مشکی رنگی که در پایین نوار ابزار سمت چپ وجود دارد استفاده کنید

ما در بالا به شما گفتیم یک شکل رسم کنید این شکل میتواند دایره یا هر چیزی باشد که اگر شما قادر به پیدا کردن آنها نبودید به شکل زیر نگاه کنید:

برای رسم دایره یا هر چیز دیگر باید روی این گزینه کلیک چپ را نگه دارید تا پنجره کوچکی مانند عکس بالا برای شما نمایان شود ، سپس یکی از اجسام را انتخاب کنید.

اگر خواستید رنگ اشکال خود را تغییر دهید باید روی آن کلیک کنید و سپس به نوار ابزار پایین بروید و روی گزینه ای که شکل یک سطل است کلیک کنید و مانند بالا که به شما نشان دادیم رنگ آن را عوض کنید.

حال اگر میخواهید اندازه و ابعاد شکل خود را به صورت دقیق تنظیم کنید ابتدا باید روی شکل مورد نظر کلیک کنید و سپس به نوار ابزار پایینی رجوع کنید و مانند عکس زیر به این قسمت نگاه کنید.

در این قسمت 4 کادر سفید وجود دارد که 2 کادر سمت چپ مربوط به مقیاس و 2 کادر سمت راست مربوط به اندازه و ابعاد است.

برای وارد کردن ابعاد باید به جای اعداد قبلی عدد مورد نظر خود را وارد کنید ، توجه کنید که این اعداد بر حسب پیکسل است. همچنین برای تغییر مقیاس هم میتوانید همان کار را روی 2 کادر سمت چپ انجام دهید و در آخر کلید Enter را فشار دهید.

برای کپی کردن اشکال باید ابتدا روی شکل مورد نظر کلیک کنید و بعد کلید Ctrl را نگه دارید و همزمان کلیک چپ را هم نگه دارید و ماوس را تکان دهید سپس به محل مورد نظر بروید و کلیک ماوس و Ctrl را رها کنید تا شکل شما در آن محل کپی شود.

در آخر مقاله میخواهیم انواع خط ها رو رسم آنها را به شما نشان دهیم.

برای خط کشیدن از 3 راه میتوانید استفاده کنید 1- مداد ، 2- خط صاف ، 3- قلمو که هر ستای این گزینه ها را میتوانید در عکس زیر ببینید:

ابتدا روی گزینه خط صاف کلیک کنید و بعد به وسیله ماوس میتوانید خط های دقیق و صافی را رسم کنید.

البته  از نوار ابزار پایین میتوانید نوع خط و رنگ را مشخص کنید که در قسمت مداد به شما توضیح میدهیم. این نوع خط  در مواقعی به کار میرود که مثلا  میخواهید از بالای 2 مربع یک خط  صاف بکشید و هر 2 را به  یکدیگر متصل کنید.

حال گزینه دوم مداد هست که ابتدا باید روی آن آیکون کلیک کنید و بر روی صفحه سفید وسط خط های خود را رسم کنید ، فرق مداد با خط صاف در دقت آن است.

به طوری که شما در خط صاف فقط میتوانید خط های صاف را رسم کنید ولی در مداد شما هر جور که ماوس را تکان دهید خط شما به همان صورت رسم میشود. برای تغییر رنگ و نوع خط مانند عکس زیر عمل کنید که  Pencil Tool نام دارد.

بعد از تغییرات میتوانید همان لحظه خط های خود را به وسیله مداد رسم کنید.

ابزار آخر قلم است که فرق آن با مداد در اندازه و نوع رسم آن است. این ابزار فقط یک نوع تنظیم دارد که نام آن Smoothing است و با آن میتوانید تیزی و نوع رسم قلم را مشخص کنید که هر چه بیشتر باشد قلم شما طبیعی تر میشود.

در آخر یک عکس در زیر وجود دارد که فرق این 3 نوع ابزار را میتوانید ببینید:

همانطور که پیداست اولین نمونه مربوط به ابزار خط صاف و دومین نمونه مربوط به ابزار مداد و سومین نمونه مربوط به ابزار قلمو میباشد که باز با ایجاد تنظیمات میتوانید اندازه و دقت و رنگ آنها را تغییر دهید.

این بود آموزشی از نرم افزار فلش که سومین قسمت آن در سایت گویا آیتی بود. در آینده آموزش های حرفه ای و پیشترفته تری را در اختیار شما قرار میدهیم. شما میتوانید نظرات و نکات خود را در مورد این آموزش و مقاله در قسمت نظرات سایت به ما اطلاع دهید.

دیدگاه خود را وارد کنید
تعداد دیدگاه ها : 2 دیدگاه
  1. ممنون
    مطلب های فلشتون رو بهتر کنید
    اصلا تو اینترنت هیچ مطلب و آموزشی در مورد فلش وجود نداره (خیلی کمه)

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *