نگاهی نزدیک تر به « Windows Live Essentials 2011»

  • 1389/5/26
  • محمدرضا ارجمندی
  • 1

ویندوز لایو Essentials  نگارش 2011 ، در حال حاضر در نسخه آزمایشی بتا در دسترس عموم کاربران و به صورت جزئی از کلاینت محلی مایکروسافت ویندوز لایو ،که  مجموعه ای از برنامه ها و خدمات تحت وب می باشد، ارائه شده است. آن را به اختصار WLE 2011می نامیم؛ برخی از مهم ترین اجزای آن شامل ویرایش عکس ها و سازماندهی انها (WL Photo Gallery)، تدوین فایل های ویدیویی(WL Movie Maker)، ایمیل و تقویم(WL Mail)، پیام رسانی فوری و رسانه های اجتماعی(WL Messenger)، وبلاگ نویسی (WL Writer)، تبادل فایل ها بین چند سیستم عامل و دسترسی به ویندوز از راه دور(WL Sync)، و فیلتر کردن وب سایت ها و مسنجر (WL Family Safety) می باشد.قبل از اینکه نسخه آزمایشی بتای عمومی در اواخر ماه ژوئن منتشر شد ، ویندوز لایو Essentials 2011 با نام ویندوز لایو Essentials  موج چهارم (Wave 4) شناخته می شد. در این مقاله ، شما با برخی از ویژگی های جدید یا بهبودیافته آخرین موج WLE آشنا خواهیم کرد.

تازه ها

اکنون بسیاری از برنامه های کاربردی WLE 2011 ، از شکل ویژه ای که مایکروسافت اولین بار در آفیس 2007 استفاده کرد به سبک منو های زبانه ای برخوردار است که دسترسی آسان تر به امکانات جدید و بهبود یافته را برای کاربر ناآشنا آسان تر می کند. با این حال ، پیشرفت ها عمیق تر از تغییرات پوسته است. اجزاء WLE 2011، اکنون از ادغام و سازگاری بهتری با یکدیگر و با بخش های آنلاین ویندوز لایو برخوردارند. به عنوان مثال ، اسلاید شوی  گالری عکس WL را می توان تنها به چند کلیک به  نمایش فیلم خودکار WL Movie Maker تبدیل نمود و یا میتوانید عکس و فیلم ها را به صورت آنلاین در فضای ذخیره سازی ابری ویندوز لایو SkyDrive ، با حجم ذخیره سازی25   گیگا بایت ذخیره یا منتشر کرد.

WLE 2011 با دیگر بازیگران اصلی دنیای وب هم به خوبی سازگار است، با امکان یکپارچه شدن با شبکه هایی نظیر فیس بوک ، فلیکر ، و یوتیوب و توانایی به اشتراک گذاشتن پیام های اجتماعی فیس بوک و مای اسپیس با استفاده از مسنجر. WL شما همچنین می توانید برای پشتیبانی بسیاری از خدمات دیگر را به این نگارش ویندوز لایو اضافه کنید.

در مورد پشتیبانی از سوابق مایکروسافت در سیستم عامل ها چه طور؟ باید بگویم WLE 2011 برای استفاده در ویندوز 7 طراحی شده ، و همچنین بر روی ویندوز ویستا کار می کند اما کاربران ویندوز ایکس پی در این مورد از شانس و اقبال بی بهره اند! در حال حاضر ، هنوز هم میتوانید با ایکس پی از  نسخه های قبلی ویندوز لایو ایسنشالز استفاده کنید، اما بعد از اینکه شما ببینید چه کارهای جالبی می توانید با نسخه 2011 انجام دهید ، شما بی صبرانه آماده مهاجرت از ایکس پی به 7 خواهید شد!

گالری عکس ویندوز لایو (Windows Live Photo Gallery)

مانند نسخه های قبلی (و به خصوص جد خود Windows Photo Gallery  ارائه شده در ویندوز ویستا!)، گالری عکس WL برای سازماندهی عکس ها و انجام ویرایش های اولیه مثل تنظیم نور تصاویر طراحی شده است. البته به نسبت نسخه های پیشین، در این نسخه ، گالری عکس WL ویژگی های بسیار بیشتری برای هر دو وظیفه سازمان دهی و دسته بندی تصاویر و ویرایش انها برای کاربران فراهم می کند.

برچسب زنی (tagging) افراد در حال حاضر با قابلیت تشخیص چهره بهبود یافته است. هنگامی که شما عکسی را برای برچسب زنی افراد آن انتخاب می کنید، WLPG به طور خودکار قادر به  مشخص کردن صورت هر یک از افراد موجود در تصویر بوده و بنابراین عمل مشخص کردن نام افراد یک عکس یادگاری بهتر و طبیعی تر انجام می پذیرد. شما همچنین می توانید به شکل دستی دیگر چهره های تصویر  را  برجسته کرده و آنها را با نام موجود در دفترچه مخاطبین ویندوز لایو خود  یا نام هایی که خودتان وارد میکنید برچسب بزنید.

هر چه بیشتر از برچسب زنی افراد با فابلیت تشخیص چهره استفاده کنید، امکانات این مورد هوشمندانه ترو  بهتر عمل خواهد کرد: زیرا WLPG ، ویژگی های هر صورت را «می آموزد» ، بنابراین هوش مصنوعی برنامه قادر است چهره های مشابه در عکس های دیگر را شناسایی کرده و به شما نامی را که قرار است برای او وارد کنید به صورت هوشمندانه پیشنهاد دهد و در صورت تایید شما برچسب زنی کند!

WLPG 2011 همچنین از geotagging  (مکان یابی رخداد فایل های چند رسانه ای مانند محل جغرافیایی گرفته شدن یک عکس یا فیلم روی نقشه)پشتیبانی می کند ، و با نمایش geotag های موجود  شما را قادر به ارائه اطلاعات محلی برای عکس های فاقد geotags می کند.

هنگامی که نوبت به  یافتن چند عکس مورد علاقه از میان توده عظیمی از تصاویر دیجیتال می رسد، WLPG 2011 جستجوی ساده تر نیز  برای ما فراهم می کند. منو جستجوی سریع (Quick Find) در برگه صفحه اصلی جستجو بر اساس چهره  و جستجوی زمانی بر اساس تقویم ،و جستجوی بر اساس امتیازدهی ستاره ای یا  پرچم / غیر پرچم کردن را برای ما فراهم کرده است.

رفتن به زبانه Find  حتی میتواند گزینه های جستجوی پیشرفته تری در اختیار بگذارد، از جمله جستجو بر اساس و/ یا (AND/OR) ، جستجوی امتیازدهی ستاره ای توسط مشخص کردن رتبه ، مشخص کردن دامنه جستجو برای یک رتبه و رتبه های بالاتر (یا پایین تر) ، برچسب های انتخاب شده و یا مورد استفاده ترین برچسب ها، و جستجو متن دلخواه برای پیدا کردن عکس ها توسط تگ های تصاویر ، برچسب های توصیفی ، یا geotag. ها.شما همچنین می توانید یک جستجو را پین کرده تا از آن در تمام اوقات برای جستجو استفاده کنید.

برگه ویرایش (Edit) اکنون از ویژگی هایی از جمله ابزارهای ترمیم اتوماتیک قابل تنظیم ، ابزارهای خودکار ویژه صاف کردن عکس های دچار اعوجاج شده، بهبود دهنده نوردهی تصاویر ، بهبود رنگ ها، و حذف نویز ، و توانایی انتخاب گروهی عکس ها برای اعمال ترمیم های خودکار برخوردار شده است. ابزارهای ترمیم و بازسازی تحت کنترل کاربر در حال حاضر در منوی تنظیم خوب (Fine Tune) قرار داد، که شامل ابزار روتوش (Retouch) جدید برای از بین بردن معایب کوچک تصویر مانند اثر گرد و غبار و خراش ها و ابزار بهبود کاهش نویز (Noise) می باشد که در حالی که نویز فایل JPEG را کاهش می دهد جزئیات تصویر را حفظ خواهد کرد.

امکانات جدید در تب Create  شامل Photo Fuse، که شما را قادر به ترکیب قطعات دلخواه از 2 یا چند عکس را در یک تصویر واحد می کند، دستور Movie  بهبود یافته که با WL Movie Maker 2011 درارتباط است، و دسترسی آسان به ابزارهای اضافی ویرایش عکس مایکروسافت مانند PhotoSynth و Collage Pro می باشد.

فیلم ساز ویندوز لایو(Windows Live Movie Maker)

فیلم ساز 2011 از چند منظر جفت گالری عکس 2011 به حساب می آید: علاوه بر توانایی تبدیل اسلاید شوهای WLPG 2011  به فیلم و کلیپ، فیلم ساز فیلم هایی می سازد که شما می توانید موارد مورد نظر خود را برچسب زده و با گالری عکس فیلم ها را نیز سازماندهی و دسته بندی کنید. با این حال ، حتی اگر به فرض محال هیچ گاه عکس های دیجیتال نگرفته باشید، و بنابراین با گالری عکس هم کاری نداشته باشید نمی توان خدمات Movie Maker مثل وارد کردن یک ویدیو جدید به برنامه و ویرایش ان را نادید گرفت. شما هم اکنون می توانید ویدئو ضبط شده از وب کم را مستقیما به Movie Maker  ایمپورت کنید!

و بدون در نظر گرفتن این مسئله که ویدیوی شما چگونه ایجاد و در چه فرمتی ذخیره شده، فیلم ساز 2،011 ویژگی ها و امکانات زیادی برای دستکاری و ویرایش آن ارائه می کند. گزینه Speed در برگه ویرایش (Edit) به شما امکان می دهد سرعت فریم در ثانیه ویدیو کلیپ را از حرکت آهسته 0.25x تا حرکت فوق سریع 64x  تنظیم کنید. استفاده از ابزار های  Spilt  و  trim در حال حاضر ساده تر شده است ، و شما می توانید حتی صدا را با سه سرعت متفاوت در ابتدا و انتهای کلیپ به آرامی اضافه کرده یا به آرامی بردارید(اصطلاحا fade in/fade out کنید).

زبانه جلوه های بصری (Visual Effects) گزینه هایی برای تنظیم روشنایی ، ویرایش رنگ و اضافه کردن انواع زیادی از جلوه های ویژه به کلیپ های ویدئویی شما فراهم می کند.(تشخیص لبه در مثال تصویر زیر  نشان داده شده است). پیش نمایش آنی بدان معنی است که شما می توانید ببینید که هر یک از تغییراتی که انجام می دهید قبل از اعمال آن روی ویدئو  چه اثری روی کلیپ می گذارد و سپس در صورت تمایل ان تغییر را اعمال خواهید کرد.

برگه انیمیشن (Animations) اکنون گزینه های زمان بندی برای به انجام جلوه هایی مانند روشن شدن از تاریکی در آغاز کلیپ(  fade-in )، محو شدن به تاریکی در انتهای کلیپ(fade-out) ، و انواع دیگر جلوه های ترکیبی را ارائه می دهد، و شما هم اکنون می توانید بین همه کلیپ های یک قطعه فیلم با یک تک کلیک ماوس یک جلوه را اعمال کنید. برای دیدن جلوه هایی که به هر کلیپ اعمال شده اند، کتفیست نشانگر ماوس خود را  به روی ان قطعه ببرید  و برای لحظه ای به همان حال رها کنید.

حالا برگه صفحه اصلی (Home) جزئیاتی مانند شرح کلیپ ها و نیز نام سازندگان و عنوان اسلاید را نشان می دهد. شرح جزئیات می تواند با هر فونت نصب شده نشان داده شود و از سطوح مختلف شفافیت برای آن به صورت قابل تنظیم می توان بهره برد. اما الگوهای از پیش موجود معرفی عوامل سازنده یک کلیپ کار افزودن اطلاعات مربوط به  بازیگران ، کارگردانی ، و دیگر عوامل پشت صحنه را آسان تر کرده است.

هنگامی که زمان خروجی گرفتن از کلیپ خلق شده توسط شما می رسد، فیلم ساز 2011 به شما امکان می دهد از فهرستی گسترده از تنظیمات استاندارد برای سازگاری فایل خروجی با کامپیوتر ،دستگاه  پخش دی وی دی ، و یا تلفن های همراه بهره بگیرید، یا حتی می توانید با رفتن به تنظیمات سفارشی ایجاد یک فایل خاص را تجربه کنید.

شما همچنین می توانید فیلم های خود را به طور مستقیم در فیس بوک ، یوتیوب ، ویندوز لایو SkyDrive ، یا ویندوز لایو Spaces  منتشر کنید!

ایمیل ویندوز لایو (Windows Live Mail)

ویندوز لایو میل 2011 نه تنها از ویژگی منو های زبانه ای  در سراسر رابط کاربری خود استفاده می کند، بلکه همچنین تقویم سابقا – مخفی (که با تقویم ویندوز لایو یکپارچه شده است) را در بالای صفحه خود ارائه می کند. این قابلیت علاوه بر ساده تر شدن کار با تقویم ویندوز لایو،  WLM 2011 را به ابزاری قدرتمند برای کار با ایمیل ها و متوقف کردن ایمیل های ناخواسته و هرزنامه ها مبدل می سازد.

اگر به طور مداوم فایل های راهنمایی از سوی سرویس دهنده صندوق پست الکترونیکی شما برای مشخص کردن مواردی چون نام سرویس دهنده ایمیل ، شماره پورت و به همین ترتیب برایتان فرستاده می شود و شما از پاک کردن همیشگی آنها خسته شده اید، در اینجا WLM 2011 ، اخبار خوبی برایتان دارد : 2011 WLM دارای قابلیت پیکربندی خودکار تنظیمات حساب کاربری پست الکترونیکی برای شما  هنگام ایجاد یک حساب کاربری جدید است. و هنگامی که شما نامه ای الترونیکی را می خوانید ، 2011 WLM اکنون از نخ  مطالعه نامه (conversation threading) به عنوان روش پیش فرض خود استفاده می کند ، یا می توانید دیگر گزینه های مرتب سازی مانند اولویت ، اندازه ، دلبستگی ، ضمایم ، پرچم زده شده ها، عناوین تماشا شده و و غیره را انتخاب کنید.

2011 WLM از عکس -ایمیل پشتیبانی می کند، که شیوه تازه ای برای ایمیل کردن عکس ها است که سبب ذخیره سازی عکس ها به اندازه تمام سایز در فضای ذخیره سازی ابری ویندوز لایو SkyDrive می شود و تنها لینکی از محل ذخیره شده عکس به همراه اندازه کوچک عکس (thumbnail) به ایمیل گیرنده ارسال می شود. اگر گیرنده تمایل داشته باشد نسخه  تمام سایز تصویر را از SkyDrive دانلود کند  به مدت 90 روز پس از ارسال ایمیل قادر است با رفتن به پنجره دانلودی که برایش به نمایش در می اید تصویر را به اندازه کامل دانلود نماید. امکان گزینش از میان انواع فرمتهای متنوع تصاویر برای فوتو ایمیل وجود دارد تا تصاویر راسالی خود به گیرنگانتان را حتی چشم نواز تر کنید!

دیگر ویژگی های جدید و بهبود یافته عبارت است از: توانایی تنظیم اینکدینگ (رمز گذاری) پیش فرض که برای پیام های ایمیل مورد استفاده قرار می گیرد (گزینه Encoding)، سیستم بهبود یافته فیلتر کردن ایمیل های ناخواسته با گزینه هایی برای مسدود کردن ویژه دامنه های مشخص شده توسط کاربر ، و تقویم آفلاین و پشتیبانی توسط ایمیل.

درWLM 2011  روند حمایت از خوراک خبری آر اس اس ، گروههای خبری ، و مدیریت دفترچه تماس ها با گزینه های ظاهری بهبود یافته برای استفاده از هر نوع تماس آسان تر ادامه یافته است. WLM 2011 همچنین از اجرای ویندوز لایو Writer و ویندوز لایو  مسنجر مستقیما از رابط کاربری خود پشتیبانی می کند.

مسنجر ویندوز لایو (Windows Live Messenger)

WLMessenger 2011 منعکس کننده واقعیت های زیر در زمینه شبکه اجتماعی است:

–       شما و دوستان خود از پلت فرم های مختلفی از رسانه های اجتماعی استفاده می کنید.

–       شما دوست دارید از آنچه بر دوستان شما و جهان می گذرد  بدون وقت تلف کردن برای حرکت بین وب سایت های مختلف آگاهی یابید.

–       مایکروسافت فقط یکی از بازیگران در دنیای شبکه های اجتماعی / بازی های رایانه ای است

هنگامی که شما شروع به کار با  WLMessenger 2011 می کنید، شما می توانید یکی از دو حالت نمایش را انتخاب کنید: یا نمایش پنجره ای بزرگ که خوراک خبری و سرگرمی های متفاوت از MSN  را برای ما به ارمغان می آورد یا نمایش ویژه یک شبکه اجتماعی که آخرین’نظرات  دوستان شما و آخرین اخبار از ویندوز لایو ، فیس بوک و مای اسپیس را به شما نمایش می دهد. هنگامی که شما مخاطبی به مسنجر خود  اضافه کردید، شما می توانید برای او میزان دسترسی به اطلاعات به اشتراک گذاری شده خود  را مشخص کنید.

WLM 2011 همچنین شامل ویژگی استفاده از رابط گفتگوی  «چهره به چهره» فشرده تر و با درک آسان تری برای ویدئو چت همراه با پشتیبانی از ویدئو با کیفیت HD ، پنجره قابل سایز بندی به صورتی که شما بتوانید مخاطب های خود را در چند ستون مشاهده کنید، به اشتراک گذاری آسان کلیپ های صوتی و عکس ها و ادغام بهتر با WL ایمیل است: عکس هایی که شما از طریق ایمیل WL دریافت می کنید همچنین به عنوان به روز رسانی های اجتماعی در WLMessenger به نمایش در می آید.

علاوه بر پشتیبانی از رایج ترین کلاینت های دسکتاپی شبکه های اجتماعی ، WL مسنجر 2011 همچنین از اپل آی فون و دیگر پلت فرم های تلفن های همراه پشتیبانی می کند.

نویسنده ویندوز لایو 2011 (Windows Live Writer 2011)

WLW 2011 هم از رابط کاربری منوهای زبانه ای و مزایای آن که در سایر اجزا WLE شاهد بودیم برخوردار است. همانند سلف خود ، این برنامه شما را قادر به استفاده از یک ویرایشگر وبلاگ برای ارسال مطالب بر روی وبلاگ های مبتنی بر وردپرس ، بلاگر ، ویندوز لایو ، و دیگر پلت فرم های رایج وبلاگ نویسی می سازد. برای راه اندازی WLW2011 برای کار با وبلاگ خود، تنها باید به چند پرسش پاسخ دهید و WLW2011  خود بقیه کارها را برایتان انجام می دهد.

برای اینکه وبلاگ نویسی خود را راحت تر کنید، WLW 2011  به سه حالت مختلف مطالب نوشته شده شما را نمایش می دهد:اول-حالت ویرایش پیش فرض ، دوم- حالت پیش نمایش ویرایش برای مشاهد نحوه به نمایش در آمدن پست شما در مرورگر ، و سوم- حالت مشاهده سنتی منبع HTML.

WLW 2011  یک ویژگی خوب دیگر دارد و آن درج آسان تر عکسها و فیلم ها از طریق کامپیوتر خود و یا از وب در وبلاگ است و همچنین می توانید فیلم ها را از خدمات اینترنتی مخصوص این کار مانند یوتیوب مستقیما در بلاگ خود قرار دهید. دیگر اینکه برنامه شامل ابزارهای یکپارچه ای مانند کلمه شمار و چک کردن املای کلمات و  همچنین قالب بندی بر اساس HTML و کاراکترهاست. برگه Insert  هم به شما اجازه می دهد تا جداول، نقشه ها ، و موتور جستجوی بینگ (ویندوز لایو)  را به راحتی  در مطالب وبلاگ خود وارد کنید. شما همچنین می توانید از این برنامه برای ایجاد آلبوم عکس آنلاین که در ویندوز لایو SkyDrive میزبانی می شود استفاده کنید.

WLW 2011 همچنان به حمایت از آرشیوی غنی از پلاگین های در حال توسعه ادامه می دهد، بنابراین شما میتوانید آن را به دلخواه و مطابق نیازهای خود سفارشی کنید.

همگام ساز ویندوز لایو 2011 (Windows Live Sync 2011)

همگام ساز ویندوز لایو 2011 دقیقا یک عضو «جدید» در ویندوز لایو Essentials به حساب نمی آید. این برنامه جایگزینی برای 2 تا از خدمات قدیمی تر ویندوز لایو synchronization  می باشد که به صورت جداگانه دانلود می شدند: با نام های  Windows Live Mesh  و  Windows Live Sync.

البته نسخه 2011 از همگام ساز ویندوز تکنولوژی لایو Mesh  را به امانت گرفته، اما به کاربران تنها فضای ذخیره سازی به حجم دو گیگا بایت را ارائه می دهد (که  بخشی از  25 گیگا بایت فضای ذخیره سازی مبتنی بر ابر است که هر کاربر ویندوز لایو از SkyDrive  سهم دارد)

با این حال ، همگام ساز ویندوز لایو 2،011 امکان تبادل فایل ها بین سیستم عامل های مختلف به خصوص مک و ویندوز را بدون استفاده از فضای ذخیره سازی آنلاین شما فراهم می کند(کلاینت ویژه مک را از اینجا دریافت کنید) و بین کامپیوتر های در حال اجرایWLSync 2011 دسترسی از راه دور را فراهم می کند. وب سایت Devices.live.com به شما امکان می دهد ببینید وضعیت درایوها و دستگاه های که توسط WLSync 2011 استفاده می شود چگونه است.

اگر شما در حال حاضر از نوار ابزار ویندوز لایو ، همگام ساز ویندوز لایو یا ویندوز لایو Mesh استفاده  می کنید ، حتما یک بار هم که شده دستورالعمل آماده سازی سیستم ها برای استفاده از WLSync2011. را مطالعه کنید.

ایمنی خانواده در ویندوز لایو (Windows Live Family Safety)

و اما ایمنی خانواده ویندوز لایو 2011 که ممکن است در نگاه اول کمترین عضو فریبنده بسته WLE 2011 به نظر برسد، اما اگر شما به عنوان یک پدر یا مادر دلسوز در حال تلاش برای حفظ کودکان خود از جنبه های نامناسب و بد اینترنت و یا برنامه های نامناسب با سن کودک خود که بر روی کامپیوتر نصب شده هستید ، این عضو حداقل برای شما مهم تر از بقیه است. WLFS 2011، مانند سلف خود ، بر مبنای این فرض عمل می کند که هر یک از اعضای خانواده شما که نظارت بر او را می خواهید دارای حساب کاربر استاندارد در کامپیوتر خانواده است. با این حال ، لازم نیست که برای هر یک از اعضای خانواده یک حساب ویندوز لایو راه اندازی  کنید، مگر آنکه آنها به شبکه های اجتماعی دسترسی  دارند و امکان مدیریت و نظارت بر دوستان فرزندانتان برای شما اهمیت دارد.

WLFS 2011 همچنین شامل تنظیم اخطارهای جدید در مواجهه با محتوای ویژه بزرگسالان، مسدود کردن آگهی های تبلیغاتی مزاحم و شامل فیلتر کردن تصویر و محتوا مخصوص بزرگسلان است. گزارش فعالیت ها در  نسخه جدید تنها سایت هایی که کاربران دسترسی  دارند را نمایش می دهد، بنابراین دیگر والدین با حجم انبوهی از گزارش هایی که در آن کودکان با پنجره های تبلیغاتی که هرگز کلیک نکرده اند سردرگم نخواهند شد.

برای جلوگیری از سردرگمی والدین برای استفاده از ابزار مدیریتی WLFS 2011 یا تنظیمات محدود حفاظت از خانواده  موجود در ویندوز 7 و ویندوز ویستا ، WLFS 2011 همچنین شامل محدودیت های زمانی و مسدود کردن برنامه و همچنین  محدود کردن بازی ها بر اساس رتبه و گروه سنی بازی هاست، بنابراین شما می توانید از این امکانات برای مدیریت هر دو شبکه محلی و محتوای شبکه اینترنت استفاده کنید. با WLFS 2011 ، شما تصمیم می گیرید که چقدر دسترسی و آزادی به اعضای جوان تر خانواده اعطا کنید.

نتیجه

ویندوز لایو Essentials 2011 با یکپارچه سازی، مجموعه امکانات ، و محدوده وظایفش، خود را از هر زمان دیگری نزدیک تر به بینش اصولی ویندوز لایو که همانا یکپارچه سازی کامل و ایده آل شبکه های اجتماعی و رسانه های اجتماعی است نموده است. بی شک دانلود این برنامه برای هر کسی که از ویندوز 7 استفاده می کند و برای همه سیستم های  تحت ویندوز ویستا که از شرایط لازم برای استفاده از آن برخوردارند ارزنده بوه و ارزش دانلود و استفاده دارد.

منبع: maximumpc

دیدگاه خود را وارد کنید
1 دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *