پخش فایل های Flac، OGG و دیگر فرمت ها در مدیا پلیر با یک راه ساده

  • 1389/5/30
  • مهدی صمصامی
  • 5

اگر شما یکی از طرفداران انواع موزیک ها و آهنگ ها هستید، شاید آهنگ هایی داشته باشید که فرمت آن ها Fllac یا Ogg باشد. شما می دانید که Windwos Media Player به طور پیشفرض امکان پخش این نوع فایل ها را ندارد. در اینجا به شما نشان خواهیم داد که چگونه می توانید با نصب یک فایل کوچک فایل های Flac، Ogg و دیگر فایل ها را مدیا پلیر پخش کنید.

قبلا مطلبی با عنوان “پخش فایل های FLAC در مدیا پلیر ویندوز 7” منتشر شده بود؛ ولی روش مطرح شده کمی طولانی بود. در اینجا ما به استفاده از Open Codec ها خواهیم پرداخت که هم برای دریافت رایگان هستند و هم به شما اجازه می دهند که فایل های Flac و دیگر فرمت ها را به آسانی در مدیا پلیر پخش کنید.

Windows 7 Media Player (مدیا پلیر ویندوز 7)

مدیا پلیر پیشفرض ویندوز قادر به پخش فایل هایی مثل Ogg، Flac و بعضی از دیگر فرمت های موزیک نمی باشد. اگر شما بخواهید که این چنین فایل های را در WMP پخش کنید با خطاهایی مانند زیر مواجه خواهید شد.


جالب استفاده که اگر شما بخوهید از Web Help برای راهنمایی و یا دریافت کدک های صحیح و مناسب استفاده کنید، مطمئنا نا موفق خواهید بود.

دانلود نصب Open Codecs

Open Codes یک برنامه رایگان است که که به شما اجازه می دهد تا فایل هایی مثل Ogg Vorbis، Speex، Theora، Flac و فایل های صوتی WebM را در مدیا پلیر پخش کنید. همچنین در سایت Xpish.org یک کامپوننت برای QuickTime وجود دارد که به شما اجازه پخش فایل های Ogg در iTunes را
می دهد.

نصب این ابزار بسیار آسان است. کافی است فقط مراحل پیشفرض نصب را دنبال کنید.


اگر شما در هنگام نصب Open Codecs یک پنجره مدیا پلیر را باز کرده اید، نیاز دارید آن را دوباره راه اندازی کنید (Restart). بعد از آن شما می توانید فورا فایل های Ogg و Flac را در مدیا پلیر پخش کنید. شما باید توجه داشته باشید که آیکون های xpish.org به عنوان آیکون اصلی فایل های وابسته قرار میگرند؛ ولی پخش کننده پیشفرص ویندوز مدیا پلیر است.


در اینجا شما می توانید ببینید که ما در حال پخش فایل های Flac در Library مدیا پلیر ویندوز 7 هستیم.

پخش فایل های Ogg و Flac

ما در اینجا با استفاده از XRECODE II یک CD را با فایل های Ogg قسمت کرده ایم و آن را به کتابخانه WMP اضافه کرده ایم. فایل ها خوب پخش خواهند شد؛ اما بعضی از آثار و اطلاعات ترانه ها مفقود شده اند. برای حل این مشکل بر روی آلبوم راست کنید و گزینه Find album info را انتخاب کنید.


سپس از طریق Wizard ی که نمایش داده خواهد شد، برای پیدا کردن اطلاعات آلبوم خود استفاده کنید. برای این آلبوم ما مجبور هستیم که یک جستجوی دستی انجام دهیم.


سپس ما قادر خواهیم بود که اطلاعات آلبوم و کاورها و تصاویر آهنگ ها را بروز کنیم.


در اینجا ما اطلاعات آلبومی را که برای CD به فرمت Ogg تبدیل کرده بودیم، را آپدیت (بروز رسانی) کردیم.


2 نظر هنگام فکر کردن به پخش فایل های Ogg در WMP به وجود می آید. اول اینکه شما نمی توانید با استفاده از دنبالک به بخش های خاصی از ترانه بروید. ولی می توانید به آهنگ های دیگر درون آلبوم پرش کنید.


همچنین طول و زمان آهنگ که بسیار قابل استفاده است، نشان داده نمی شود.


همچنین ما مشکلاتی را برای استفاده از فایل های Flac نیز خواهیم داشت. وقتی میخواهیم آلبوم های Flac را از ویندوز Home Server که قبلا Rip شده اند اضافه کنیم، آن ها به صورت ناشناس (Unknown) نمایش داده خواهند شد.


همچنین دنبالک (Seek) که با استفاده از آن به بخش های خاصی از آهنگ می روید، در بعضی از آلبوم های Flac که به طور مستقیم از Library مدیا پلیر اجرا می شوند، کار نمی کند. با این حال اگر شما فایل ها و آلبوم های آهنگ را به طور مستقیم از پوشه آهنگ ها اجرا کنید دنبالک (Seek) به درستی کار خواهد کرد.


اگر یک فایل Flac را اجرا کنید متوجه خواهید شد که مانند فایل های Ogg، نمی توانید طول و زمان آهنگ را ببینید.

SoftPointer Tag Support Plugin (پلاگین پشتیبانی سافت پوینتر تگ)

ابزار دیگری که اگر تمایل داشته باشید می توانید نصب کنید، پلاگین SoftPointer Tag برای مدیا پلیر است. این پلاگین به شما کمک می کند که فایل های Flac و Ogg آسانتر در WMP شناسایی شوند.


اگر شما یک کتابخانه بزرگ دارید ممکن است برای پلاگین زمانبر باشد تا بخواهید تمامی اطلاعات آلبوم و موزیک ها را جمع آوری کنید. پس از نصب پلاگین جدید کار شناسایی فایل های Flac درون Library های مدیا پلیر اسان تر خواهد شد. در اینجا ما هنوز نیاز داریم که اطلاعات آلبوم را برای برای گرفتن مشخصات آن آپدیت کنیم.

نتیجه

به طور کلی به نظر می رسد که فایل های Ogg بهتر و روانتر از فایل های Flac در WMP پخش می شود. فایل های Ogg برای اضافه کردن به Library و یا بروز رسانی آلبوم بسیار بهتر عمل می کنند. بعد از نصب پلاگین دوم، مدیریت فایل ها آسانتر خواهد شد. هنگامی که هنوز یک راه حل “مناسب و کامل” برای پخش فایل های پشتیبانی نشده در WMP وجود ندارد، اگر شما میخواهید فایل های Ogg یا Flac را پخش کنید می توانید از روش گفته شده استفاده کنید. تا وقتی که یک راه بهتر در دسترس قرار گیرد، شما می توانید از پلیرهای دیگر مانند VLC یا Foobar2000 استفاده کنید.

اگر شما پیشنهاد یا راهنمایی های در مورد پخش فایل های پشتیبانی نشده در  WMP دارید، می توانید با نظرات خود آنها را به اشتراک بگذارید.

دانلود Open Codecs برای ویندوز

منبع : www.HowToGeek.com

دیدگاه خود را وارد کنید
تعداد دیدگاه ها : 5 دیدگاه
  1. سلام
    حالا اگه يه نفر اين كارا رو بكنه اما هنوز MEDIA PLAYER نتونه OGG بخونه ؟ چي كار كنه؟
    لطفا جوابتونو ميل بزنين
    ممنون

  2. سلام،شما xml بلديد؟اگه بلديد من بره پرو‍ژه ايكس ام الم به مشكل خوردم اگه ميتونيد كمكم كنيد جوابتونوبرام ايميل كنيد

  3. سلام خوب بود ولی خوبه بدونید مدیابلیر کلاسیک بیشتر فرمت هارو بخش میکنه که رایگان هم هست.

  4. آقا دستت درد نکنه . خیلی راحت و خوب بود . ضمنا سلیقت هم عالیه tool & A perfect circle

  5. سلام یه سوال
    من گوشی هواوی مدلG730دارم اما نمیتونم فایل با پسوندoggرا باز کنم چیکار کنم؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *