چگونگی رفع مشکل کامپیوتر با استفاده از Windows Restore در ویندوز ایکس پی ، ویستا و 7

  • 1389/6/1
  • محمدرضا ارجمندی
  • 93

آیا تا کنون کاری در کامپیوتر خود انجام داده اید  که آرزو کنید ای کاش هرگز آن عمل را انجام نداده بودید؟ برای مثال ، نصب برنامه ای برای کار در اینترنت یا سعی در پیدا کردن یک کرک برای باز کردن یک بازی دانلود شده ، یا حتی بازدید از وب سایت بد و آلوده  و پس از آن کامپیوتر شما بلا استفاده شده باشد؟

شاید مثال های بالا تمام موارد را بیان نکرده باشد و مورد دیگر این است که شما تنظیماتی  بر روی کامپیوتر خود اعمال کرده اید که در حال حاضر نرم افزارهای رایانه از کار افتاده. هر کاری که شما انجام داده اید (یا انجام نداده اید) ، زمانی که کامپیوتر شما دچار مشکل شد و یا فکر می کنید ممکن است ویروسی شده باشد ، سوال این است که شما چه کمکی  می توانید به حل این مشکل کنید ؛ چگونه شما آن را تعمیر می کنید؟

نکته خوب این است که ویندوز قابلیتی به نام بازگردانی سیستم (System Restore) دارد که به شما اجازه می دهد وضعیت رایانه خود را به همان گونه که روز قبل یا حتی یک ماه پیش بوده برگردانید.

خب بازیابی سیستم دقیقا چیست و چه کاری انجام میدهد؟

شما احتمالا اولین بار بازگرداننی سیستم  را در ویندوز ایکس پی شنیده اید. چیزی که این برنامه  انجام می دهد اساسا بازسازی کامپیوتر به وضعیتی در گذشته است. چیز خوبی در این مورد آن است که فایل های شما با این برگشت به عقب حذف نخواهد شد. هر گونه برنامه ای  یا فایلهای اجرایی exe شما مانند برنامه هایی که پس از دانلود نصب کرده اید حذف نخواهند شد!

استفاده از بازیابی سیستم در ویندوز ایکس پی

قبل از اینکه از System Restore استفاده کنید ، شما باید مطمئن شوید که آن ویژگی فعال شده است. برای این کار ، به سادگی بر روی مای کامپیوتر کلیک راست کرده و Properties را انتخاب کنید. در زبانه System Restore ، مطمئن شوید که System Restore  برای همه درایوهای شما فعال است (یا حداقل برای درایو c:)

پس از فعال کردن این قسمت ، کامپیوتر شما به طور خودکار شروع به گرفتن پشتیبان از وضعیت ویندوز  به طور منظم یا وقتی شما نرم افزار جدیدی را نصب می کنید خواهد نمود.

اگر شما هر زمان به مشکلی بر روی کامپیوتر خود برخوردید ، میتوانید کامپیوتر خود را به مرحله ای که بدون مشکل ذخیره شده برگردانید. برای این کار ،بازیابی سیستم را با رفتن به این آدرس باز کنید:

Start –> All Programs –> Accessories –> System Tools –> System Restore

پس از بازشدن برنامه، شما باید دو یا سه گزینه برای انتخاب یکی از میان انها را ببینید. گزینه اول به شما امکان می دهد رایانه خود را به زمانی در گذشته بازیابی و ترمیم کنید ، و گزینه دوم به شما امکان ایجاد نقطه بازگردانی را می دهد. این گزینه اخیر  اگر شما در حال انجام کاری هستید که احتمال می دهید رایانه شما را دچار مشکل کند فوق العاده است. گزینه سوم تنها در صورتی ظاهر می شود که شما قبل از این از  بازیابی سیستم استفاده کرده و این گزینه به شما اجازه خنثی سازی بازگرداندنی را در صورتیکه در حل مشکل شما ناتوان باشد یا حتی شرایط را بدتر کند میدهد.

ما می خواهیم رایانه خود را بازیابی کنیم ، بنابراین گزینه اول را انتخاب کنید و روی  next  کلیک کنید.

در صفحه بعد به شما تقویم و همه تاریخ هایی که در آن پشتیبان از سیستم انجام شده نمایش داده می شود. یکی از تاریخ اخیر را انتخاب کنید  البته آن را که بیشتر احتمال می دهید در آن زمان رایانه شما بدون هیچ مشکلی کار می کرده.

پس از انجام انتخاب روی next  کلیک کنید و بعد پیام اخطار را تایید  کرده و سپس بعدی دکمه را فشار دهید.

سپس کامپیوتر شما راه اندازی مجدد  و بوت شده و برنامه های مورد استفاده  دیگر باید ترمیم و رفع مشکل شده باشند. اگر این چنین نیست ، شما می توانید با انجام دوباره مراحل بالا تاریخی ماقبل تاریخ انتخابی اول را امتحان کنید و آنقدر این کار را انجام دهید تا مشکل رااینه به طور کلی رفع گردد.

استفاده از بازگردانی سیستم در ویندوز ویستا

برای دسترسی به بازیابی سیستم ، کافیست برای شروع عین مراحل ویندوز ایکس پی را دنبال کنید یعنی رفتن به آدرس:

Start –> All Programs –> Accessories –> System Tools –> System Restore.

در اینجا می توانید آخرین نقطه بازیابی را انتخاب کنید و یا نقطه بازگرداندن دیگری به جز آخرین نقطه را انتخاب کنید. من توصیه می کنم نقطه بازگرداندن را بسته به چیزهایی که از رایانه خود می دانید  خودتان انتخاب کنید.

اگر می خواهید ویندوز به شما تمام نقاط بازگشت را نشان دهد ، بر روی چک باکس در پایین سمت چپ کلیک کنید. ساده یک چک پوینت را انتخاب کنید ، روی  next  کلیک کرده و موافقت خود رابا بازگردانی تایید کنید.

استفاده از بازگردانی سیستم در ویندوز 7

در ویندوز 7 استفاده از بازگردانی سیستم تفاوت زیادی با ویندوز ویستا ندارد. شما می توانید به این برنامه با رفتن به این نشانی کار را  شروع کنید:

Start –> All Programs –> Accessories –> System Tools –> System Restore.

به سادگی موقعیت بازیابی را از لیست انتخاب نموده و Next  را کلیک کنید و در صفحه بعد Finish  را انتخاب کنید.

از آنجا که قبلا از ویندوز 7 استفاده نکرده بودم (به غیر از نسخه بتا و RC) ، به اعتقاد من چند گزینه دیگر به جز بازگردانی سیستم در این ویندوز وجود دارند که شما می توانید برای کمک به تعمیر کامپیوتر از آنها بهره ببرید. با این حال ، بسیاری از این ابزارها نیاز به قرار دادن دی وی دی ویندوز در سی دی خوان دارند. با خواندن مقاله ای درسایت Microsoft.com متوجه شدم، چند گزینه ترمیم برای انتخاب در این ویندوز وجود دارند که شما می توانید هنگام بوت شدن کامپیوتر خود با فشار F8 روی صفحه کلید به  کنسول بازیابی وارد شده و به آنها دسترسی یابید. اگر شما می خواهید گزینه بازیابی خاصی را انجام  دهید، از این لینک برای اطلاعات بیشتر بازدید کنید.

یک گزینه دیگر برای استفاده از گزینه پشتیبان گیری و بازگردانی را می توان در این آدرس یافت:

Control Panel –> System and Security –> Backup and Restore.

با استفاده از این روش ، شما می توانید یک تصویر (ایمج) پشتیبان از کامپیوتر خود ایجاد کرده و آن را در زمان دیگری بازگردانی کنید- اما جزئیات شیوه این کار خود مقاله دیگری است.

بنابراین من امیدوارم که شما هم اکنون فهمیده باشید که چگونه خودتان کامپیوتر خود را اگر به مشکلی برخوردید تعمیر کنید. System Restore   مانند یک نجات غریق عمل می کند (به من شاید حدود صد بار در رفع مشکل رایانه ام کمک کرده) و می تواند به میزان زیادی در پول شما صرفه جویی کند در مقایسه با بردن کامپیوتر خود به مغازه تعمیر کامپیوتر محله خود.

اگر هرگونه مشکلی در مورد استفاده از بازیابی سیستم یا پرسش عمومی از پشتیبان گیری دارید ، راحت باشید! در قسمت نظرات از ما و دوستان خود بپرسید.

منبع: MakeUseOf

دیدگاه خود را وارد کنید
تعداد دیدگاه ها : 93 دیدگاه
  1. سلام فایل های مهم من در پاک شده و وینوز سون دارم تاریخ و زمانی که این فایل ها پاک شده توی این ترفن نیست تورو خدا کمکم کنین

  2. سلام خيلي ممنون.من يك سوال دارم:آنتي ويرووس من نود 32 است و هر كاري ميكنك پاك نميشه,هم از كنترل پنل وهم از درايو c امتحان كردم اما پاك تميشه چي كار كنم؟

  3. من یه مشکلی دارم ……………………………………………………………………..خواهش میکنم جواب منو بدید (( من روی یه برنامه کلیک راست کردم و open with رو زدم و روی یه برنامه ی دیگه اشتباهی کلیک کردم واز اون به بعد هرچی برنامه دارم رو با این اجرا میکنه حتی کارای بالا رو هم نمی تونم انجام بدم)) لطفا خیلی زود جواب منو بدید

  4. با سلام من سیستمم رو ارتقا دادم ورم 8 گیگ دی دی ار 3 ومادر برد ایسوس وسی بی یو و خود کیس خالی و کارت گرافیگ سه بعدی 4 گیگ رو گذاشتم رو سیسمم وهارد 1 ترا سیگت 2 ماه قبلش خریده بودم و رایتر سامسونگ هم روی سیستم قبلی داشتم 2400 در امد این 6 قطعه الانه نه فیلکهای خانوادگی ویادگاری رفته توفولدر وباز نمیشه وهمینطور عکسا ودر ضمن ویندوز 8 از قبل وصل بوده من دادم مغازه گفتم این قطعات رو بهم ببند ونرم افزارهای مورد نیاز رو برام نصب کن و64 بیتی نصبش کرد وفیلمهای 1080 تولید 2012 نزدیک به 300 تا هم گم شده موندم چیکار کنم کیس هم اینقد سنگینه که حوصله تعمریگه ندارم چون تازه اوردم شما راهی چارهای دارید برای اینکه فیلم وعکسهای خانوادگیم برگرده ممنون وتشکر از شما به ایمیلم بزنید بگید چیکار کنم ممنون وتشکر از اساتید حرفه ای این کار منتظره 2 هفته هستش گرفتارم ممنون .

    1. شما برو بده متخصص بهتره

      چون بازیابی اینجور اطلاعات کار هرکس نیست

      من خودم همین مشکل بعد از ارتقا سیستمم به وجود اومد نزدیک سه روز دستم بند بود

      و کلی نرم افزار برای مشکلات کامپیوتری خریدم تا بالاخره مشکل حل شد

  5. لام. لپ تاپ من ایکن های صفش تغییر شکل دادن بزرگ شدن و سیستمم بهم ریخته
    نیاز به ریکاوری داره؟ من ریکاوری بلد نیستم لطفا راهنماییم کنید

  6. سلام من یه چند وقتیه وقتی میخوام سیستم رو ریستور کنم بعد از انتخاب تاریخ و فینیش پیغام میده
    Once started system restore cannot be interrupted
    نمیدونم دلیل چیه قبلا اینطور نبود دو ماه adsl گرفتم میشه از اینترنت باشه؟لطفا کمکم کنید

  7. سلام خسته نباشي با تشكر از سايت خوبتان ممنون ميشم اگر مشكلم را حل كنيد چندروز پيش وارد سايتي شدم و ميخواستم كليپي را دانلود كنم روي لينك دانلودكليك كردم و بجاي فيلم يك فايل ورد دانلود شد منم از روي كنجكاوي اون فايل رو باز كردم چيزي داخل اون فايل جز يه نوشته به زبان انگليسي نبود فايل مذكور رو بسته و اون را حذف كردم وبه خودم گفتم سركاري بود اما از بخت بدم از همون لحظه تمامي فايل هاي ورد ، پي دي اف و حتي برخي از عكسهاي موجود در كامپيوترم رو وقتي باز ميكنم دقيقا فقط همون نوشته اي رو كه توي اون فايلي كه دانلود كردم بودم رو نشون ميده اين رو هم بگ كه حجم فايل ها تغييري نكرده ممنون ميشم اگر مشكلم رو حل كنيد كاش ميشد نمونه اي از اون فايلهاي بلوكه شده رو برايتان ارسال ميكردم

  8. با سلام تاریخ و ساعت لب تابم را می خواهم درست کنم لطفا راهنمایی کنید با تشکر

  9. سلام خسته نباشیدکامپوتر من بعداز نصب ویندوز و در اولین مرحله ری استار که شد دیگه هیچ برنامه نمیشه بر روی ان نصب کرد :ویندوز عوض کردم هارد عوض کردم مادربرد عوض کردم پارتیشن بندی دوباره شد ولی فایده ندارد لطفا رهنمایی فرمایید

  10. سلام خسته نباشید من حالا برا لپ تاپ با کر 5 و رم 8 ایسوس دارم ویندوز32 بیتی استفاده می کنم می ترسم برا لپ تاپ ضرر کنه چون تو اینترنت دیدم گفته اگه رم کمتر باشه عمر لپ تاپ پایین میاد من می تونم ویندوزم رو به 1 سال پیش که ویندوزم 64 بیتی بود و حالا بک آپ از اون مونده ریستور کنم با تشکر فراوان از توجه شما

    1. سلام.
      این حرف کاملا اشتباه هست. شما وقتی از ویندوز 32 بیتی استفاده می کنید نهایت تا 4 گیگابایت از رمتون قابل استفاده میشه و ربطی به عمر لپ تاپ نداره. بهتره شما ویندوز 64 بیتی نصب کنید که تمام 8 گیگابایت رم دستگاهتون در اختیارتون قرار بگیره.
      موفق باشید….

  11. سلام. تم ویندوز نصب کردم روی ایکس پی و کلا محیط ویندوزم عوض شده با ظاهری زیبا اما متاسفانه هیچ تنظیملتی رو نمی تونم روش اعمال کنم حتی به سیستم ریستور هم دسترسی ندارم ( ماشین حساب،پینت، تنظیم ساعت ، اد ریمو پروگرام و…. ) رو هم باز نمیکنه. چی کار کنم؟؟؟؟؟ اگر لطف کنید وو راهنماییم کنید ممنون میشم.

  12. سلام
    فقط خواستم از راهنمایی در مورد بازگرداندن سیستم یا همون (restore(
    تشکر کنم
    عالی بود.

  13. با سلام
    من مدتیه ویندوز 8 نصب کردم رو لپ تاپم، الان چند روزه فقط صفحه دسکتاپم بالا میاد و هر کار میکنم وارد مای کامپیوتر و هر فایلی که مرتبط با درایوهام باشه نمیشه. اما دسکتاپم قابل استفادس.
    باید برای رفع مشکلش چکار کنم؟ مرسی

  14. سلام این چند روزه کامپیوتر من بیش از حد کند شده و ارور میده میشه بگید چطور باید درستش کنم

  15. سلام خیلی ممنونم از مطالب عالیتون اگه ممکنه منو راهنمایی کنید.
    ویندوزم رو عوض کردم و محیطش رو هم تبدیل به لینوکس کردم اما از اون زمان دیگه درایو Gرو نمیخونه
    اگه براتون امکان داره راهنمایتون رو به ایمیلم بفرستید
    خیلی از لطفت ممنونم دوست عزیز
    MARJAN_1311@YAHOO.COM

  16. داداش من می خوام کامپیوترم به 1ماه قبل برگرده اونوقت باید چی کارکنم ویندوزم 7 هستش و فقط گزینه ی دیروز رو داره نه یک ماه قبل ممنون می شم اگه راهنماییم کنی

    1. سلام يه مشكلي براي لپ تاپم پيش اومده بايد به سه روز قبل ريستور كنم ولي فقط تا تاريخ ديروز را دارد لطفا من را راهنمايي كنيد ،خيلي برام مهمه ، مرسي

  17. سلام من نرم افزار seven transformation pack روی ویندوز xp نصب شده خواهرم به اشتباه از طریق کنترل پنل حذف کرده بطوریکه من این برنامه را ندارم که بتوانم از طریق برنامه حذف کنم دقیقا اسم برنامه را فراموش کردم برای دانلود دوباره حالا هیچ برنامه ا ی در روی درایو سی ندارم ولی پر نشان میدهد حالا چه کار کنم بدون فرمت کردن درایو سی این برنامه را حذف کنم لطف کنید راهنماییم کننید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *