بررسی ماوس Swiftpoint

  • 1389/6/1
  • محمدرضا ارجمندی
  • 0


هیچ شکی وجود ندارد که یکی از مشکلات اصلی ما با در هنگام کار با برخی از لپ تاپ های امروزی تاچ پد لرزان و ناراحت کننده آنها می باشند، و خب، ظاهرا Swiftpoint این مشکل را به خوبی درک  کرده. نه،اشتباه نکنید! آن ماوس اپتیکال کوچک با شکل عجیب و غریبش که چشمان انسان را به یک نقطه در  بالای بدنه گوژپشتی خود خود هدایت می کند  یک ماوس کوچک معمولی نیست! این ماوس به طور خاص طراحی شده تا به جای تاچ پد لپ تاپ مورد استفاده قرار گیرد… آن هم درست در محل استراحت دست لپ تاپ! صبر کنید ، چی شد؟ درست شنیدید، ایده طراحی این ماوس آن است که برای همیشه بتوانید از لپ تاپ در هر جایی به راحتی استفاده کنید مثلا هنگام نشستن روی مبل یا در هنگام مسافرت با قطار  آن را روی زانوی خود گذاشته و استفاده کنید- اما بر خلاف دیگر موشواره های لپ تاپی و یا ویژه رایانه های رومیزی ، لازم نیست سطحی برای قرار دادن ماوس روی آن پیدا کنید. از این روی مطمئنا می تواند ابزار خلاقانه و بسیار آینده نگرانه ای باشد، اما غیر از قیمت  69.95 دلاری Swiftpoint  که کمی گران به نظر می رسد  این ماوس کوچولو نکات شگفت انگیز دوست داشتنی زیادی در  آستین دارد مثلا به یک رابط میکرو یو اس  بی وصل می شود برای شارژ شدن، و با فقط 30 ثانیه شارژ از این طریق کمی بیش از یک ساعت می توانید با آن کار کنید! این مسئله برای ماوس های لپ تاپی یک پیشرفت بسیار امیدوار کننده به نظر می رسد و بنا به گفته سازندگان محصول چیزی حدود 2 سال روی آن کار شده تا به بازار آمده است. اما  فکر کنم سوال اول شما آن باشد که آیا برای استفاده هم راحت  و لذت بخش است؟ و مهمتر از آن ، به اندازه کافی و به طور موثر برای کار و حرکت در محیط ویندوز و یا سیستم عامل مک ایکس دقت کافی دارد؟ ما  جواب به این سوالات بر آن شدیم هفته گذشته با استفاده از Swiftpoint به  کارهای متنوع و معمول ماوس  روی تعدادی از لپ تاپ ها بپردازیم. پس اگر می خواهید  به جواب این سوالات و جزئیات بیشتر برسید با ما در ادامه مطلب همراه باشید!

تصاویری از بررسی موشSwiftpoint


سخت افزار

هنگامی که این موش را در کنار لپ تاپ نگذاریم و بار اول ان را ببینید، Swiftpoint احتمالا  در ذهنتان با نوعی جونده جهش یافته یا با طرح مفهومی و آینده نگرانه ماشین اسباب بازی کنترل از راه دور  اشتباه گرفته می شود. قطعا مثل سایر اجزا مربوط به کامپیوتر به نظر نمی آید ،به طوری که یکی از دوستان که آن را روی میز  رها شده دیده بود فکر می کرد یکی  نوع مداد یا خودکار ویژه برای به دست گرفتن توسط کودکان است! طفلکی حق داشت، توهم ذهنی او در واقع خیلی هم دور از ایده ای که طراحان برای این مخلوق در ذهن داشتند نبود . مدیر عامل Swiftpoint آقای گرانت آدگرز (Grant Odgers) درباره این محصول می گوید که طراحان شرکت وی در زمان طراحی همه مسائل ارگونومیک که یک موشواره همراه با آن مواجه است را در این ابزار لحاظ کرده اند، و شیوه دست گرفتن آن را مانند به دست گرفتن قلم طراحی  کرده اند تا برای کاربران احساس طبیعی و راحت به  دست گرفتن یک مداد یا خودکار تداعی شود.

این مطلب برای ما که خیلی جالب بود، اما عملا با در دست گرفتنش چه احساس خواهید داشت؟ خب ، هیچ شکی نیست  که برای چند دقیقه اول به دست گرفتن این موشواره آنهم فقط با سه انگشت  احساس لذت بخشی نخواهید داشت، اما پس از چندی کار با ماوس برای ما طبیعی شده بود که بدون نگاه کردن به محل ماوس دست راست خود را از روی کیبرد برداشته  به طور ناخودآگاه به درستی انگشتانمان را روی ماوس قرار می دادیم. (در اینجا باید ذکر کنم که Swiftpoint برنامه ریزی کرده همین ماوس را برای کاربران چپ دست هم عرضه کند، اما در حال حاضر تنها برای  راست دست ها طراحی و عرضه شده) صادقانه بگویم، برای مدت طولانی کار با این ماوس نباید انتظار راحتی با ماوس های بزرگ محصول مایکروسافت یا لاجیتک را برای دست و انگشتان داشت و ممکن است از کار طولانی با آن خسته شوید، اما لاستیک قرمز رنگی که محل قرار گیری انگشتان است  و بخش لاستیکی مشکی رنگی که انگشت وسط خود را روی ان قرار داده و کار می کنید کاملا نرم و راحت است و احساس آسودگی به اندازه خودش را دارد. چیدمان کنترل های موس نسبتا سرراست است: دکمه چپ کلیک ماوس در جلو قرار دارد، کلید کلیک راست  درست پشت سر دکمه چپ کلیک است و چرخ اسکرول بار هم در بخش جانبی سمت راست بدنه ماوس جا خوش کرده!

موس با یک فرستنده کوچک یواس بی  همراه است که با یک قطعه مغناطیسی متصل به انتهای بدنه اش برای گرفتن ماوس در هنگام شارژ کردن  به کار می رود. به شخصه، راحتی  اتصال ماوس به قسمت مغناطیسی فرستنده و شارژ  شدن آن را پسندیدم، اما بسته به نوع لپ تاپی که استفاده می کنید ، شکل و سایز ماوس که به گیرنده برای شارژ متصل می شود می تواند دسترسی به درگاه های  دیگر  را با مشکل مواجه کند. با این حال ، این موجود کوچک آنقدر دوست داشتنی است که ارزش دارد ما برای چند دقیقه ای هم که شده (یا همان 30 ثانیه برای حداقل)  قید دیگر درگاه های نزدیک به آن را بزنیم! البته موش واره ای که در اختیار ما بود همراه با شارژ کافی بود، بنابراین در 5 روز کار خود با این ماوس نیازی به شارژ آن پیدا نشد. در واقع متاسفانه یا خوشبختانه ، نتوانستیم قابلیت RapidCharge (ادعای: 30ثانیه شارژ-ا ساعت کار) را تست کنیم، اما همین که شارژ ماوس به پایان برسد  حتما این  ادعا را بررسی کرده و نتیجه اش را بزودی به شما نیز می گوییم!

راه اندازی و استفاده روزمره

نصب و راه اندازی این ماوس در هر دو رایانه مکینتاش و PC بسیار آسان  و سریع است، و نیاز به هیچ نرم افزار اضافی ندارد. تنها فرستنده را به درگاه یو اس بی متصل کنید و به سرعت به سراغ ماوس رفته و کار با آن را شروع می کنید همین! حتی کلیدهای میانبر سریع از پیش برنامه ریزی شده به راحتی کار می کنند، مانند پایین نگه داشتن دکمه چپ ماوس و چرخاندن چرخ اسکرول برای بزرگ /کوچک نمایی  بر روی صفحات وب یا تصاویر  بی هیچ مشکلی عمل می کند. از طرف دیگر عدم وجود هر گونه نرم افزار Swiftpoint  امکان اختصاص عملکرد های سفارشی و دلخواه به دکمه ها را دچار مشکل می سازد ، اما ما  در هنگام استفاده از ماوس روی لپ تاپ مک بوک پرو هیچ مشکلی در تعریف مجدد دکمه  راست کلیک  به انجام اعمال دلخواه بااستفاده از USB Overdrive  نداشتیم.

همانطور که ذکر شد ، استفاده از موشواره پس از گذشت مدتی (از چند ساعت تا چند روز برای کاربران مختلف) نسبتا راحت و قابل قبول شد، اما Swiftpoint ادعا کرده که استفاده از این محصول  برای کاربران لپ تاپ ها 30 تا 40 درصد موثرتر (سریع تر و بهتر) از تاچ پد است. این موضوع کمی برای ما غیر قابل قبول است از آنجایی که این یک موضوع بدیهی است که هر یک از کاربران از درجات متفاوتی از بهره وری از کار با تاچ پد برخوردارند، به خصوص با توجه به نوع تاچ پدی که در لپ تاپ شما استفاده شده است. به عنوان مثال ، برای بعضی از ما این طور بوده که با تاچ پد مک بوک پرو بسیار راحت بوده و در کار با آن ماهر شدیم ، پس در صورت استفاده از این ماوس با آن لپ تاپ در هیچ صورتی نمی توان گفت که  بهره وری کار بالاتر رفته است. با این حال ، بی انصافی است که بگوییم چون در کار با تاچ پد راحتیم پس این کوچولو به درد ما نمی خورد! به خصوص وقتی می شود مک بوک  را روی زانوی خود گذاشته ، ماوس را روی محل استراحت مچ قرار داد و از پیمایش نشانگر ماوس روی دسکتاپ لذت برد. در کار با لپ تاپ های  اچ پی مدل  14 Envy و سونی وایو Y  تجربه مشابهی در هنگام استفاده از  این ماوس داشتیم. روی میز موشواره به همان اندازه  قرار داشتن روی محل استراحت مچ لپ تاپ فرز و سریع بود، ولی حس کردیم نیاز به فشار بیشتری به این ماوس نسبت به یک ماوس بزرگتر برای حرکت نشانگر در  روی دسکتاپ داریم ، به ویژه هنگامی که از یک مانیتور خارجی استفاده کنیم. در واقع کار مورد علاقه ما با این ماوس تمایل به پیمایش با چرخ اسکرول بود. شما می توانید به سادگی انگشت سبابه خود را بر روی چرخ اسکرول قرار دهید و از ان استفاده کنید،  روش دیگر این است که بدنه موس را به راست کج کنید تا چرخ اسکرون روی محل استراحت  مچ دست  یا سطح میز قرار بگیرد و با حرکت ماوس به بالا و پایین کار پیمایش را انجام دهید! چیزی در مورد همه این نوع حرکات ماوس وجود دارد  که ما را به یاد پرواز نوعی وسیله نقلیه آینده نگرانه می اندازد!

برخی از ترفندهای جالب دیگر در درون  Swiftpoint مخفی است، هر چند نمی توانیم بگوییم که واقعا از آنها استفاده زیادی می کنیم. یکی از این نکات این است که شما می توانید ماوس را قفل کنید تا مکان نمای در حالی که مشغول تایپ و یا انجام کاری دیگر  هستید روی صفحه حرکت نکند. در واقع ، از محتویات جعبه ماوس یکی همین  زیر ماوسی چسبنده کوچک با سطح مغناطیسی است که می تواند ماوس را در جای خود نگه دارد، اما همچنین می توانید حسگر لمس آن یا به اصطلاح SmartTouch را فعال کنید. با پایین نگه داشتن دکمه چپ و راست و چرخش چرخ اسکرول به سمت بالا ، مشکلی در قفل کردن مکان نما در محل نداشتیم، اما عجیب است که باز با تکرار همان دستور قفل باز نمی شود. به ما گفته شد که ماوس مورد آزمایش ما برای این منظور دارای نرم افزاری است که باید نصب شود، شاید هم مشکل نرم افزاری باشد، اما حتی اگر ما به نصب برنامه برای درست کار  کردن قفل ماوس و باز کردنش اقدام کنیم مطمئن نیستیم که حتما بخواهیم از این  قابلیت استفاده  کنیم. مثل این که مراحل بسیار زیادی برای غیر فعال کردن ماوس باید طی کرد. هه! تنها  کافیست ماوس را از سر راه برداریم تا مزاحم تایپ کردنمان نباشد؛ نیازی به این کارها نیست!!

شما همچنین می توانید «جهت بالای» موس را  با نگه داشتن دکمه های راست و چپ و کشیدن موس به سمت بالا سفارشی کنید. ایده این کار برای مواردی  است که شما ممکن است در هنگام کار در محیط های خاصی جهت حرکت ماوس و نشانگر را عوض کنید (مثلا خلاف حرکت هم باشند)، اما این مورد هم از ان حالاتی است که برای هر کسی ضروری و متداول نیست؛ می دانم خیلی ها از شما دوست دارید وقتی ماوس را به سمت جلو حرکت می دهید مکان نما به سمت بالای نمایشگر حرکت کند و به سمت عقب به پایین ترکیبات دیگرش دیگه مهم نیست!

چیزهایی در این مینی ماوس  وجود دارند که قابل توجه و تحسین برانگیزند، با این حال  این را هم باید  گفت که فاقد برخی کارایی ها در مقایسه با بعضی از موشواره های  لپ تاپ دیگر است. به عنوان مثال ، تنها 2 دکمه دارد ، بنابراین تنظیم کلید های میانبر در واقع بی معناست. همانطور که پیشتر نیز اشاره شد ، آرزو می کردیم ای کاش راهی برای سفارشی کردن بعضی از دستورات برای انجام کارهای دیگر وجود داشت.

خلاصه

این خنده دار و کمی مضحک است که در حالی که شرکت هایی مانند اپل در حال تلاش برای تبدیل موشواره هایی شبیه به   تاچ پد لپ تاپ ها هستند (با محصولی مانند trackpad magic) ، شرکت Swiftpoint  محصولی ارائه کرده که ضمن داشتن اصالت یک ماوس لپ تاپی از قابلیت نقل و انتقال و بهره وری تاچ پد برخوردار است. برای متنفران تاچ پد جهان و یا کسانی که به سادگی  استفاده از تاچ پد لپ تاپ خود را کسر شان خود تلقی می کنند! Swiftpoint واقعا جایگزین کارامد و مفیدی است، حتی بدون نیاز به پیمایش کج ماوس که به تنهایی ویژگی بدیع و درخشانی است. با این حال ، کسانی که به دنبال ماوس همراه با کمی کاربردهای بیشتر هستند بهترین گزینه ماوس همه جا رویی مانند لاجیتک  MX است که دارای 3 دکمه اضافی و پایه قرارگیری دست وسیعتر و مناسبتری است. همچنین نمی توان این حقیقت را نادیده گرفت که آرزو داشتیم Swiftpoint کمی ارزانتر می بود؛ 69.95 دلار کمی زیاد به نظر می رسد برای چنین موشواره کوچک جثه ای نه؟ اما در نهایت ، به هیچ وجه نمی توان انکار کرد که هیچ ماوسی را پیدا نمی کنید که مانند Swiftpoint  با آن حرکات بی سر و صدای خود روی گوشه ای از بدنه لپ تاپ  بتواند ناراحتی ما از کار با تاچ پد را از یاد ما ببرد!

منبع: engadget

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *