بررسی وایمکس ایرانسل از دید یک مشتری

  • 1389/6/4
  • سيدآرمان حسيني
  • 89

وقتی که اولین تبلیغات درباره وایمکس در تلویزیون پخش شد و روزنامه های کثیرانتشار در این مورد تبلیغاتی منتشر کردند ،خیلی از افراد خوشحال شدند و با خود گفتند که دیگر محدودیت ها به پایان رسیده است و در هر مکان و زمانی می توانند به اینترنت متصل شوند و مشکلات گذشته خود را فراموش کنند ، عده ای دیگر نیز که با مشکلاتی مانند نبود پورت خالی مخابرات برای اینترنت پرسرعت و خط تلفن PCM و فیبر نوری نمی توانستند طعم اینترنت دائم  و پر سرعت را بچشند بسیار خوشحال شدند، ولی این انتهاي ماجرا نیست و گویا افرادي از وضع نابسامان وایمکس ایرانسل گله دارند ، ما در این بررسی خود را جای یک مشتری گذاشته ایم تا تمام جوانب را در نظر بگیریم و به نتیجه ای واحد برسیم پس با ما همراه باشید.

*ابتدا روش  دسترسی  به اینترنت وایمکس ایرانسل را بررسی می کنیم تا ببنیم این وایمکس ایرانسل که این همه سروصدا به پا کرده است به چه چیزهایی برای شروع نیاز دارد.

1-شهر و منطقه شما تحت وایمکس ایرانسل می باشد؟

اول از همه باید ببینید که شهری که در آن زندگی می کنید از وایمکس ایرانسل پشتیبانی می کند یا خیر !.اگر تبلیغات ایرانسل را که از سرو روی شهرها می بارد دیده باشید ایرانسل دارای 7 استان تحت پوشش می باشد که عبارتند از : تهران،تبریز،مشهد،اصفهان ،اهواز،شیراز،کرج و دو شهر شهریار و شهر قدس که جدیدا اضافه شده است، پس از اینکه  نام استان شما در لیست استان های تحت پوشش قرار داشت به سراغ سایت ایرانسل رفته و از قسمت وایمکس ، مناطق تحت پوشش را انتخاب می کنید و پس از انتخاب شهر یک نقشه ای به شما نمایش داده می شود که مناطقی که با رنگ زرد پوشانده شده است دارای پوشش وایمکس ایرانسل می باشد، پس از اینکه مطمئن شدید تحت پوشش هستید به سراغ مرحله بعد می روید.

2-مراجعه به نمایندگی و صحبت های اولیه و مودم

پس از بررسی و انجام مرحله اول باید به سراغ  نمایندگی های مجاز ایرانسل که آدرس آنها  در در داخل سایت ایرانسل موجود است بروید و در مورد عقد قرارداد ، قیمت  مودم و سرعت اتصال صحبت کنید که پس از تکمیل فرم ثبت نام ، در مرحله بعد پشتیبان منطقه را بررسی می کند و به شما می گوید باید چه نوع مودمی باید تهیه کنید.پس از آن به شما می گویند که برای نصب با شما تماس گرفته می شود .

3-انتخاب نوع مودم و نوبت برای نصب

پس ازانجام مرحله بالا شما تماس گرفته می شود و در مورد منطقه شما و پوشش شبکه صحبت می کنند و می گویند چنین مودمی را با چنین مشخصاتی بايد خريداري شود و مبلغ را واریز کنید و منتظر تکنسین باشید. وقتی بعد از چند روزتکنسین می آید  مودم را نصب می کند و  به شما می گوید که  طی ساعات آینده شما به شبکه وصل خواهید شد و پس از ساعاتی با شما تماس گرفته می شود و خبر خوش اتصال به شبکه جهانی اینترنت  را می دهند.

*در شمار ه های بالا نحوه نصب و راه اندازی را ذکر کردیم حالا به مشکلات بعد از نصب ایرانسل صحبت خواهیم کرد

1-سرعت با آنچه در کاتالوگ ذکر شده است متفاوت است

در همان ابتدای کار بسیاری از کاربران در مقایسه  با سرعت ذکر شده در کاتالوگ و سرعت خود شاکی هستند و به این اعتقاد دارند که سرعت مورد نظر آن چیزی که نیست که انتظار داشتند و پس از تماس با مرکز پشتیبانی جملاتی مثل ترافیک بالا و share بودن پهنای باند می شنوند و مجبور می شوند با همان سرعت قبلی ادامه دهند ودر ادامه برخی  افراد که سرعت 128kb تهیه کرده بود مدعی هستند که در بعضی اوقات سرعت دانلود آنها به 1 کیلوبایت  نمی رسد که در برخي اوقت صحیح است و در برخی اوقات شبكه دچار اختلال می شود و شايد سرعت به صفر نیز برسد که این موضوع زياد خوشايند به نظر نرسد و کاربر فقط باید به صحفه مانیتور چشم بدوزد ولی در اکثر اوقات سرعت تقریبا 90 درصد سرعت واقعی در دسترس شما است.

2-عدم پاسخگویی مناسب پشتیبان

در بسیاری از موارد که به مشکلات ریز و درشت برخورد می کنید، پشتیبان جواب مناسبی به شما نمی دهد و فقط با یک سری الفاظ تکراری جواب شما را می دهد که همین امر موجب عصبانیت مشتری می شود ، البته تجربه نشان داده که در هنگام خرید پشتیبان بسیار خوب و سریع به سوال های شما در زمینه وایمکس پاسخ می دهد ولی هنگامی که مشتری شدید اوضاع فرق می کنئد.بسیاری از کاربران از عدم پشتیبانی مناسب رنج می برند و اطلاعات فني پشتيبان ها را مناسب نمي دانند اما در کل پاسخگویی زياد هم بد نمي باشد و طرز صحبت پشتيبان ها بسيار ملايم و خوب است  ولی بهتر از این(اطلاعات فني و جواب هاي صحيح) نیز می تواند باشد.

3-مودم فضای باز بهتر است !

خیلی از افرادی که از وایمکس ایرانسل استفاده می کنند به معنای این جمله  رسیده اند که هنگام خرید وایمکس ایرانسل ، پشتیبان به شما می گوید برای اینکه اطلاعات را به صورت عالی رد بدل کنید باید مودم فضای باز را خریداری کنید . یک مقدار به عقب باز می گردیم و به سراغ سایت وایمکس ایرانسل میرویم و تعریف مودم  داخلی و خارجی را می بینیم : مودم خارجی برای مکان هایی است که دارای ساختمان های زیادی در اطراف محل مشترک است و مشترک نمی تواند برای دریافت اطلاعات از مودم های نسبتا ارزان قیمت گلدانی زرد رنگ استفاده کنید ولی تعریف ایرانسل یک مقدار اشتباه می باشد که باید آن را اینگونه تعریف کرد : مودم داخلی : مکان هایی که در فاصله حداقل چند متری با دکل های ایرانسل واقع شده است و مکان هایی که در شعاع 10 کیلومتری آنها هیچ ساختمانی پیدا نمی شود و امواج راحت می توانند به مقصد برسند و برای مودم خارجی : مودم های خارجی که 90 درصد ظرفیت مودم های مشترک ها را پوشش می دهد به مودم هایی نسبت داده می شود که اطراف ساختمان مشترک آپارتمان 1 طبقه تا 100 طبقه وجود داشته باشد  اگر حتی یک ساختمان کنار دست شما باشد باید قید مودم داخلی را بزنید .

4-عدم آنتن دهی مناسب در شهرهای کوچک

اگر شما در کنار میدان انقلاب یا فردوسی با وایمکس ایرانسل وصل شوید ممکن است هر سه چراغ مودم شما سبز شود که این نشان از آنتن دهی مناسب وایمکس می باشد ولی همان قدر که امواج خوب رد و بدل می شود ترافیک بالایی در آن مناطق است ولی برعکس آن در شهرهای کوچک که تابع استان می باشند ، شاید ترافیک چندانی وجود نداشته باشد ولی تا دلتان بخواد آنتن دهی ضعیف است و شاید در برخی  مواقع آنتن دهی به یک چراغ برسد که ممکن است در سرعت شما تاثیر گذار باشد.

حرف آخر ….

جدیدا رقیبی برای وایمکس ایرانسل پیدا شده است که شرکت مبین نت می باشد که برخی شهرهای کوچک را پوشش می دهد و فعلا به کلان شهرها نرسیده است و تا آخر سال استان های بزرگ را نیز تحت پوشش قرار می دهد ، باید صبر کرد و دید که آیا مبین نت بهتر از ایرانسل کار می کند یا خیر ! فعلا که ایرانسل با جمعیتی متشکل از افراد معترض به وایمکس خود چیزی به نام مشتری  را از دست داده است و قافیه را باخته است ، خیلی از افراد به خاطر مشکلاتی که در زمینه خطوط تلفن و ADSL داشته اند به وایمکس روی آورده اند ولی ایرانسل نیاز آنها را برطرف نکرد و کلی خرج گذاشت روی دست کاربرانی که با هزار ذوق و شوق سراغ وایمکس تازه وارد آمده بودند…در کل باید ایرانسل را بنیانگذار اینترنت همراه در کشور داشت به طور مثال : اگر ایرانسل نبود همراه اول به این زودی ها به فکر اینترنت در تلفن همراه نمی افتاد و باید چنین اینترنتی را در خواب می دیدیم و اپراتور ایرانسل آمد و تحولی بوجود آورد و اینترنت همراه که بدین گونه است را به مشترکان خود رساند.وایمکس ایرانسل  قبل از مبین نت بهر برداری شد.(ایرانسل مجوز 7 استان را دارد ولی مبین نت مجوز کل استان ها را دارد)در آخر باید گفت که مردم از ایرانسل و وایمکس این اپراتور انتظارات بیشتری دارند…

نکته : قیمت مودم داخلی که در تصویر دوم می باشد با قیمت کنونی متفاوت می باشد و قیمت کنونی مودم ارزان تر می باشد.

دیدگاه خود را وارد کنید
تعداد دیدگاه ها : 89 دیدگاه
    1. کلمه ضمینه به زمینه تغییر یافت.

      با تشکر از توجه شما.

  1. سلام .
    با تشکر از مطلب خوبی که نوشتید ولی بنده همچین مشکلاتی رو داخل شبکه وایمکس مشاهده نکردم .
    1- سرعت من همیشه ثابته و خیلی خیلی کم پیش میاد که سرعت افت کنه . البته افت سرعت حدود 1 یا 2 کیلوبایت هست .
    2- پشتیبانی ایرانسل واقعا خیلی عالیه و همیشه مشکلات من رو حل کرده .
    3- موقعی که من تماس گرفتم ، گفتن که کجا زندگی میکنید ؟ من هم محل سکونتم رو گفتم و به من پیشنهاد دادن که مودم داخلی بخرم و اصلا حرفی از مودم فضای باز نزدن .
    4- من در شیراز زندگی میکنم و همیشه هم 3 چراغ مودمم روشنه .

    ولی در کل ملطب خوبی بود .
    با تشکر از شما ……….

    1. با سلام و درود خدمت شما .
      1-در مورد افت سرعت بستگی به منطقه شما و ترافیک دارد و وقتی هر سه چراغ شما سبز می باشد نشان از این است که شما در منطقه ای با آنتن دهی عالی هستید و برخی از افراد که که در شرایط جغرافیایی مناسبی نیستند (ازلحاظ آنتن دهی) با مشکل کم شدن چراغ ها مواجه می شوند.
      2-در مورد پشتیبانی ما طوری موضوع رو مطرح کردیم که نه سیخ بسوزد نه کباب ، ما خودمان افراد زیادی را دیده ام که شاکی بودند و باالعکس آن که خیلی راضی بوده اند ! در هر حال بهتر از این هم می تواند باشد.
      3-در مورد مودم هم باز باید به منطقه جغرافیایی نگاه کرد ولی در تهران شرایط متفاوت است و بسیاری دوستان از مودم داخلی و پیشنهاد ایرانسل که مودم خارجی بود شاکی بود ! در شیراز مثل اینکه فروشنده ها با انصاف تر هستند ، البته این را نمی گم که در اینجا به همه مودم خارجی می دهند ولی اگر خدای نکرده مقداری آنتن دهی سخت باشد باید مودم شما تغییر کند .
      4-در مورد هر سه چراغ سبز هم در بالا توضیح دادم(ترافیک،آنتن دهی)

      موفق باشید.

    2. از منم افت سرعت نداره ولی سرعتش کمه وگر نه سرعت دانلودش ثابته

    1. همینا دیگه
      کی گفته؟ خودتون؟

    2. بنده تجریبات خودم را به همراه دیدگاه های دوستان در وبلاگ و وب سایت های مختلف را جمع بندی کرده ام و این مطلب را نوشته ام.

      موفق باشید.

  2. مطلب جالبی بود.
    ثبت نام مبین نت هم از اول شهریور در تهران شروع شده.
    امیدوارم یک مطلب هم راجع به مبین نت بنویسید.

    1. با سلام و درود.
      مبین نت نیز باید چند ماهی شروع کند و به مشتریان خدمات بدهد تا برسیم به مبین نت ! ان شالله در آینده انجام می دهیم.

      موفق باشید.

  3. سلام
    نمی دونم بعضی از دوستان کی هیزم خشک از ایرانسل خریدن که اینقدر طرفداریشو می کنن (مثلا آقای زارع)

    همین اواخر که من دو هفته کامل قطع بودم علت هم بروزرسانی بود!
    یکبار نشد با زنگ بزنیم ایرانسل درست جواب بدن
    بعد از 12 دقیقه پیام آگاهی های غیر ضروری اگر سیستم حالشو داشته باشه به یک اپراتور وصل می شی در غیر این صورت باید منتظر بمونی
    من حدود ده بار زنگ زدم ایرانسل گفتم این مودم داخلی رو بخوام روی شبکه بزارم چی کار کنم:
    اولی: نمی شه
    دومی: بزار بپرسم
    سومی: نمی شه
    چهارمی: هنوز اعلام نکردن
    پنجمی: نمی شه
    ششمی: اگر از یک سری روتر های خاص استفاده کنی شاید بشه
    هفتمی: نمی شه
    و این داستان ادامه دارد

    آخرش ابتکار خودم رو به خرج دادم و دو تا کارت شبکه انداختم رو سیستم و با نرم افزار ccproxy کارم راه افتاد

    در هر صورت اپراتورها علم کافی رو ندارند یا حداقل توی این 5 ماه همه ی …. به پست ما خوردن

    1. با سلام و درود.
      برخی از دوستان که می گویند اپراتور پشتیبان دهی خوبی دارد باید نیاز خود را از پشتیبان مشخص کنید اگر سوال شما نحوه اتصال و علت قطعی و از این مسائل باشد ، معلوم است که پشتیبان دهی خوب است ولی اگر سوال شما مثل جناب “صابر” در مورد شبکه کردن باشد مشکل اپراتور فقدان اطلاعات است که امیدواریم برطرف شود.

    2. سلام دوست عزیز میشه بیشتر توضیح بدی که چه کار کردی

  4. بابا وایمکس ایرانسل چند تا از دوستان تو اصفهان گرفته بودند اصلا راضی نبودند

    بابا ایرانسل اصلا وایمکسش بدرد نمیخوره

  5. با سلام و تشکر
    من الان از وایمکس دارم استفاده میکنم یک سری تاخیر برای کار های اداری داشت ولی پشتیبانی عالی و به موقع اپراتور های خوش برخورد و با معلومات کافی رو دیدم نه انایی که شما میگین!!!
    در ضمن هر چیزی که جدید میاد یکم طول میکشه تا جا بیوفته و مشکلاتش رفع بشه پس بهتره شما که لیاقت تکنولوژی رو ندارین نظر ندین تا شاید کشور بتونه پیشرفت کنه نه هی بیاین زیراب بزنین و بد بگین چون توو چندین هزار نفر مشترک وایمکس ایرانسل 10 تا بد شانس بوده دلیل بر بدی این شرکت و فناوری نیست
    ولی تو چند صد مشتری مبین نت که بد بختا اصلا رنگ نت رو هنوز ندیدن میشه حرف زد
    ولی باز نه اینکه بیایم بگیم این شرکت خوبه اون بد
    در مورد این فناوری بگین اصلا مشکلات که توش بودارو بدون درج نام شرکت بزارین و راه حل مشکلاتون تا بقیه هم بدون جبهه بندی تسمیم به استفاده از این تکنولوژی نوپا بگیرن
    با تشکر

    1. بابا لیاقت
      تکنولوژی
      تو این امار دقیقا از کجا اوردی
      همین جور یه حرفیا میپرونیا

    2. برو اول یه بار جمله ها تا بخون 60 تا غلط املایی داری گله
      نمیخواد اینجا از تکنولوژی حرف بزنی

  6. بررسی و نظرات جالبی بود، البته شخصا با پشتیبانی بسیار ضعیف ایرانسل مواجه شده ام…

  7. سلام . مطلب خوبی بود . من هم مشکلاتی از دست آقای وایمکس ایرانسل دارم . 1 بار sms دادن 38 هزار تومان باید پرداخت کنید بابت 2 ماه شارژ
    1 بار زنگ زدن گفتن 62 هزار تومان باید پرداخت کنید وگر نه سرویس شما قطع میشه ؟ اخه بابت چی ؟ سریع قطع کردن . خودم زنگ زدم به پشتیبانی گفتن 32 هزار تومان باید پرداخت کنید . من نفهمیدم چقدر باید پرداخت کنم ؟؟
    سرویسم هم 128 پایه هست .

  8. در مورد پشتیبان مخالفم اتفاقا خوب کار میکنن فقط خیلی باید پشت خط بمونی
    در مورد انتن دهی و سرعت هم مخالفم خودتون هم گفتین 80 درصد مواقع سرعتش خوبه .. اگه روز اول خودمون سرعت کم رو انتخاب کردیم خوب مشکل از خودمونه

    مورد بعد : از
    پر کردن فرم تا راه اندازی کامل وای مکس واسه من 2 روز بیشتر طول نکشید فقط باید سریع پول رو بریزی به حساب
    در ضمن بی انصافی نکنید بابا ایرانسل واقعا اینترنتش واسه ما که با adsl مشکل داریم عالیه
    اگه صفحه اول facebook من رو ببینید میفهمید که روزای اول چقدر راضی بودم و کلی هم رفقا خوششون اومد
    در ضمن من توی ماسین هم امتحان کردم و نسبتا جواب گرفتم کافیه یه رابط معمولی واسش بگیرید(باطری ماشین هم 12 ولته)

    my facebook::alireza havaei

    1. تو هم اومدی اینجا ادرس فیس بوکتا بدی

  9. خاک بر سر اینا . 4,5 تا از این کسانی که مدرک ICDL رو گرفتن از کوچه بازار جمع کردن و آوردن گذاشتن اونجا و اسمشونو اپراتور گذاشتن و بهشون گفتن که اگه مشتری سوالی ازت کرد که متوجه نشدی یا اینکه علمشو نداری و نمیتونی جوابشو بدی فقط بهش بگو : نمیدونم . نمیشه . یکم صبر کن . فردا یه بار دیگه زنگ بزن .
    این چه مدل مودم آخه ؟!!! 15 سانت قطر , 25 سانت ارتفاشه و حتما 1 کیلو هم وزنشه .
    طرف با یک فلش مموری کوچیک( 3G ) با بهترین سرعت متصل میشه ولی ما رو باش … هممون عین کپک کلمونو کردیم زیر برف فکر میکنیم کسی مارو نمیبینه .

    1. نگو عزیزم ، به این خوبی سرویس می دن اُفت سرعت که اصلن و ابدن نداره هر کی می گه دروغ می گه (نهایتن 0.00001 بیت) همه جا رو هم که ساپورت می کنه (اگر هم نکنه یه دکل با هزینه شما می زنن) اراده می کنی با پشتیبانی صحبت کنی، اونا می گیرنت (کی میگه 10 دقیقه پشت خط الاف می شی) اطلاعات پرسنل هم که نگو !! همگی ارباب کامپیوتر ما که هر چی پرسیدیم بلد بودن (راستی چجوری کپی می کردیم؟)

  10. سلام دوستان
    من اصلا حرف هایی که پشت سر اپراتور 707 زده میشه رو قبول ندارم اگه 10 دقیقه پشت خط میمونی معنیش این نیست که اپراتور داره چایی میخوره و خیالش نیست بلکه بعضی از مواردمانند تنظیم مودم شاید 30 دقیقه زمان ببره که اگه همین رو بخوای برات انجام بدند بالای 8 هزار تومان ازت میگیرند
    من کاری ندارم سرویسش خوبه یا بد فقط همه کاسه کوزه ها رو سر اپراتور مظلوم خورد نکنید
    فقط یک ذره انصاف

    1. درسته ولی اینا که یه حرفی میزنن باید پاش وایسن

      تبلیغ تلویزیون(اینترنت پر سرعت از طریق وایمکس ایرانسل)
      خوب حداقل این حرفا را نزنن
      که دور از جون شما مثل خر تو گل نمونن

  11. من که اینترنت adsl دارم آخرش به نتیجه ایی نرسیدم !!!!!

    گفتم بیام نظرات دیگران رو جویا بشم دیدم همه از ایرانسل مینالن و بد میگن اخر من چه خاکی تو سرم کنم مبین نت خوبه ایرانسل خوبه یا همون اینترنت adsl در پیتیمونو بچسبیم …. من چی کار کنم کسی میتونه منو راهنمایی کنه؟؟؟؟؟ به این آیدی بهم بگه cn_ehsan_net@yahoo.com

    اگه خوبه بگید خوبه اگه بده بگید بد اخه میترسم این همه هزینه نم آخرش هم کلابره سرمون مثل بقیه شرکتهای adsl دیگه.

  12. سلام.
    واقعا خدا خیرتون بده که مردم رو نجات میدید از خریدن این عذاب !
    آره به قول شما اول خوشحال شدیم که منطقه ما که فیبر نوری است با وایمکس میتونیم اینترنت پرسرعت داشته باشیم

    من از سرعت 1mb استفاده میکنم و گاهی سرعت دانلودم به صفر میرسد و در بسیاری از اوقات به هیچ عنوان سند و ریسیوی ندارم و گاهی اصلا امکان کانت نیست !

    پشتیبانی هم که برای اعتراض زنگ میزنیم بعد از کلی منتظر شدن و تبلیغ گوش دادن جواب میدن . اما چه جوابی. با یکسری حرفهای کلیشه ای که مدام در طول صحبت تکرار میشه روبرو هستیم و بعد مدت کوتاهی متوجه میشی که جنباب یوزر پشتیبان اصلا سواد چنین کاری رو نداره …

    خلاصه مجبوریم با همه دردرسرها و مشکلات خیلی زیادش بسازیم…

  13. آقا من که دیگه حالم بد میشه اون پیام ضبط شده رو گوش بدم و کد پستی – شماره شناسنامه – شماره ملی – کد وایمکس – اطلاعات ۷ پشت اجدادم رو بگم . الان بیشتر از یه هفته است که دیتا در حد دایال آپ هم نمیاد ولی من جرات نمیکنم زنگ بزنم – از خیر ۱۱۰ هزار تومن پول کله قندم هم میگذرم بابا ما وایمکس نخواستیم .
    اين است تجربه من از 6 ماه درگيري با وايمكس ايرانسل

  14. من فکر میکنم وابسته به منطقه مشکل پیش میاد….
    اخر ما بگیریم یا نه…
    کسی میدونه توی محدوده شهرک اکباتان واقع در غرب تهران این پشتیبانی چه جوری هست… و ایا مدم های ویف جدید چطوره…؟

  15. دوست عزیز، جهت اطلاع شما پیش از ایرانسل و مبین نت و سال ها قبل از آن شرکت لایز در دو شهر تهران و مشهد خدمات وایمکس ارائه میکرد.

  16. ایران سل نشد می ریم سراغ ایران جزام / همش یه گ…ه / من که بعد از 6 ماه درگیری زدم اون کله قند مسخره رو خورد کردم خیالم راحت شد.

  17. مبین نت ندیدید یک کلاه بردار حرفه ای باو.ر ندارید امتحان کنید همشون سر وته یه پیازند

    1. قبول دارم مبین نت گفته اگر خواستید می توانید بعد از جمع آوری و انصراف ودیه خود را پس بگیرید اما دو ماهه نتونستیم بگیریم عینا پول هاپولی می کنند

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *